Η εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία του «Kagemusha» επέτρεψε την πραγματοποίηση του «Ran». Τα έργα του δυτικού πολιτισμού πάντα ασκούσαν γοητεία στον Ακίρα Κουροσάβα· είχε σταθερά το ένα του μάτι στραμμένο στη Δύση κι αυτός ήταν ένας από τους λόγους που οι Δυτικοί αγαπήσαμε τόσο τις ταινίες του – αλίμονο, δεν ήταν ο μόνος. Ο Γιαπωνέζος δημιουργός είχε επιχειρήσει και στο παρελθόν σαιξπηρική μεταφορά, τον «Θρόνο του Αίματος», που κέρδισε με το κατάνα του μια θέση στις κορυφαίες διασκευές θεατρικών του Βάρδου στη μεγάλη οθόνη. Χρειαζόταν, όμως, κάποιος που θα έχει χύσει αίμα, δάκρυα κι ιδρώτα, κάποιος που θα έχει φτάσει προσωπικά στο χείλος της καταστροφής, ώστε να επιστρέψει, πιο νηφάλιος και σοφότερος, για να μεταφέρει τον Βασιλιά Ληρ και να πετύχει το κινηματογραφικό ανάλογο της απόστασης –τα έχουμε ξαναπεί, ας μην τη συγχέουμε με την αποστασιοποίηση– του δραματουργού που παρακολουθεί τις ανθρώπινες πράξεις από ψηλά κι εξυψώνει με αυτή του την προσέγγιση τους ανθρώπους σε σύμβολα, πετυχαίνει να δώσει στην ανθρώπινη τραγωδία (δι)αχρονική διάσταση – η στατικότητα και οι παύσεις όχι μόνο εντείνουν την αχρονική φύση των δρώμενων, αλλά αφήνουν και την εντύπωση μιας ιστορίας (και Ιστορίας) που επαναλαμβάνεται στο διηνεκές.
Ran στην ιαπωνική γλώσσα σημαίνει χάος. Αν σε μια άλλη κορυφαία δημιουργία της δεκαετίας του ’80, τη «Λάμψη», ο Κιούμπρικ συνέλαβε το Χάος ως μια οντότητα μεταφυσική, πανταχού παρούσα, διάφορη των ανθρώπων και αδιάφορη γι’ αυτούς, ο Κουροσάβα εντοπίζει το χάος αποκλειστικά στα έργα των τελευταίων, το προσδιορίζει ως παράγωγο της αρχομανίας, της έπαρσης και της ύβρης τους όχι προς τους Θεούς, αλλά προς τους (σωστούς) αγαπημένους. Το εκλαμβάνει ως ακούσια συνέπεια της απουσίας μιας στερνής γνώσης που, λόγω των προαναφερθεισών παρορμήσεων, ήταν αδύνατο να αποκτηθεί έγκαιρα.
Και με μια χρωματική παλέτα που εξωτερικεύει, θαρρείς, κάθε πιθανό κι απίθανο ανθρώπινο συναίσθημα, η καλλιγραφία του Ran παραμένει μέχρι σήμερα στο όρος Έβερεστ όσων κατάφερε αυτή η (ακόμα νέα) τέχνη που λέγεται σινεμά.
- Facebook
- Twitter
- E-mail
0