«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία Facebook Twitter
H σκηνοθέτις της ταινίας, Κάουτερ Μπεν Χάνια στην πρεμιέρα με τη φωτογραφία της Χιντ Ρατζάμπ. Φωτό.: Getty Images
0

Ερπύστριες από τα άρματα μάχης και οι σφαίρες των Ισραηλινών επιδρομέων κατακλύζουν την καταγεγραμμένη συνομιλία της μικρής Χιντ Ρατζάμπ με τους εθελοντές στο κέντρο της Ερυθράς Ημισελήνου, παραρτήματος του Ερυθρού Σταυρού για τους μουσουλμανικούς πληθυσμούς. Ούτε 6 χρονών ακόμη, η μικρή κατάφερε να τηλεφωνήσει μέσα από το διάτρητο από σφαίρες αυτοκίνητο της οικογένειάς της, λίγα λεπτά μετά τη δολοφονία των εξάδελφων, όλοι ανήλικοι, και των θείων της, άμαχοι στη Γάζα, στο έλεος μιας σωτηρίας που αποδείχθηκε αδύνατη τον Ιανουάριο του 2024.

Στη μέση της  καμπάνιας της προηγούμενης ταινίας της, η Κάουθερ Μπεν Χάνια έμαθε για το γεγονός και παράτησε κάθε προδιαγεγραμμένο σχέδιο που είχε, αποφασίζοντας να ασχοληθεί άμεσα με το ζήτημα, να βρει το υλικό, να βρει πόρους και να σκεφτεί με ποιον τρόπο θα το γυρίσει. Ένα χρόνο αργότερα, η σκηνοθέτις δήλωσε ευγνώμων στη συνέντευξη τύπου του Φεστιβάλ Βενετίας, και παράλληλα υπερήφανη και έκπληκτη, για την ανταπόκριση από τους πιο απροσδόκητους συμμάχους- ανάμεσά τους ο Μπραντ Πιτ, ο Χοακίν Φίνιξ και ο Αλφόνσο Κουαρόν, οι οποίοι ανέλαβαν χρέη εκτελεστικού παραγωγού.

Η Μπεν Χανία, αν και δεν έχει πολλά όπλα στα χέρια της, δε χάνει ούτε στιγμή την εμπιστοσύνη της στην καθαρότητα αυτής της παιδικής φωνής, που προσωρινά βρίσκει παρηγοριά μιλώντας για την τάξη της στο νηπιαγωγείο, και αμέσως μετά κοιτάζει αν όντως κάποιος θα βρεθεί να τη βγάλει από τον τάφο της.

«Η Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» είναι ο τέλειος συνδυασμός ενός μεγάλου φαβορί για το κορυφαίο βραβείο, πολιτικά επιτακτικό και συγκινητικό στον πυρήνα του, μια ιστορία σπαρακτική και επίκαιρη, κάτι παραπάνω από ειρηνική χειρονομία, στη σφαίρα της οικουμενικής δήλωσης. 

Η μυθοπλασία και η τεκμηρίωση πάντα συγχέονταν δημιουργικά στο σινεμά της Κάουτερ Μπεν Χάνια. Είτε πρόκειται για το χρονικό ενός κακοποιού της Τύνιδας στο «The Challat of Tunis», ή την ριζοσπαστικοποίηση μιας νέας γυναίκας και τη συνδρομή ηθοποιών στην αναπαράσταση των γεγονότων στις «4 Κόρες», ή την παράξενη υπόθεση του «Ανθρώπου που Πούλησε το Δέρμα του», σε μια από τις δυο υποψηφιότητες της για Όσκαρ, οι ιστορίες της σφύζουν από ένταση και δεν νοιάζονται πολύ για την αυστηρή φορμαλιστική ταξινόμηση.

Ευτυχώς, η «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» δεν έχει ανάγκη από στιλ και περιπλοκάδες, γιατί το υλικό που την στερεώνει αφηγηματικά είναι αληθινό και συγκλονιστικό. Τα 70 ανατριχιαστικά λεπτά που διαρκεί το τηλεφώνημα, με διακοπές και συχνά κακή λήψη, ένα θαύμα αν αναλογιστεί κάποιος πως ένα νήπιο έπαιρνε τηλέφωνο από κινητό μέσα σε βομβαρδισμένη ζώνη, ανάμεσα στα αίματα και τους νεκρούς, φοβισμένη και ψύχραιμη μαζί, ζητώντας να έρθει κάποιος να τη σώσει.

Η ταινία διαδραματίζεται στο τηλεφωνικό κέντρο, και η αγωνία της Χιντ αποτυπώνεται στα τρομαγμένα μάτια των ενδιάμεσων εθελοντών, με τις αγαθές προθέσεις και τις περιορισμένες δυνατότητες που μειώνονται όσο περνά η ώρα. Το θρίλερ συνεχίζεται, και η Μπεν Χανία, αν και δεν έχει πολλά όπλα στα χέρια της, δε χάνει ούτε στιγμή την εμπιστοσύνη της στην καθαρότητα αυτής της παιδικής φωνής, που προσωρινά βρίσκει παρηγοριά μιλώντας για την τάξη της στο νηπιαγωγείο, και αμέσως μετά κοιτάζει αν όντως κάποιος θα βρεθεί να τη βγάλει από τον τάφο της.

Χωρίς να είναι αριστούργημα, η ταινία ζωντανεύει ένα τραγικό και σημαίνον περιστατικό που κινδύνεψε να χαθεί στην μακάβρια επικαιρότητα στη Γάζα, και το αναδεικνύει απλά και αποτελεσματικά, αναγκαστικά και λίγο εκβιαστικά στο συναίσθημα, φέρνοντας δάκρυα σε όσα μάτια κάνουν εικόνα ένα κορίτσι να επικοινωνεί από την κόλαση.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ