Βραβείο σεναρίου στο φεστιβάλ του 2013 για τον καλύτερο Κινέζο σκηνοθέτη της λεγόμενης έκτης γενιάς, τον Ζία Ζανγκ Κε, ο οποίος έχει περάσει με βελούδινη άνεση από τα ντοκιμαντέρ της πρώτης του περιόδου σε μια ιδιότυπη μυθοπλασία: τα 24 City και Still Life υπήρξαν μοναδικές περιπτώσεις docufiction ύφους, όπου ο νατουραλισμός προσγειώνεται στη φευγάτη αγκαλιά του σουρεαλισμού, αφήνοντας τον θεατή μετέωρο και προβληματισμένο για την αλήθεια των ιστοριών του.

 

Ανεξαρτήτως περιεχομένου, η ομορφιά των πλάνων του είναι αναμφισβήτητη και στην Αίσθηση Αμαρτίας φανερώνει τις προθέσεις του από την αρχή. Ένας μεσήλικος μοτοσικλετιστής καθαρίζει με συνοπτικές κινήσεις μια συμμορία νέων που απειλεί να τον ληστέψει στη μέση του πουθενά. Δηλαδή, βγάζει επιτόπου περίστροφο και τους καθαρίζει, και αυτή είναι η απάντηση στα σφυριά και στις βαριοπούλες που κραδαίνουν οι επίδοξοι ληστές – και αυθάδεις, και άσχετοι! Η επαρχία της Κίνας κινηματογραφείται με αίσθηση αγνότητας, με καθαρότητα και μεγαλοπρέπεια σε οτιδήποτε αφορά την αχανή φύση και τα τοπία, όπως και στις προηγούμενες ταινίες του σκηνοθέτη, ενώ οι άνθρωποι, ένα μεταλλαγμένο είδος λόγω του καλπάζοντος καπιταλισμού, με την αίσθηση αμαρτίας του τίτλου.

 

Από το υβριδικό στυλ συγκαλυμμένης τεκμηρίωσης του πρόσφατου παρελθόντος, ο Ζανγκ Κε σχολιάζει την αλλοιωμένη Κίνα με μια καλλιτεχνική περιπέτεια-σπονδυλωτό σχόλιο τεσσάρων ιστοριών εκδίκησης, σκληρών, βίαιων, αιματοβαμμένων, που φτάνουν σε σπλάτερ επίπεδα, διασχίζοντας γκροτέσκ μονοπάτια. Αν εξαιρέσουμε τη διεισδυτική του ματιά στην ενδοχώρα, ο Ζανγκ Κε είναι εκ πρώτης όψεως αγνώριστος, σαφώς πιο στυλιζαρισμένος, φιλόδοξος στην ανάπτυξη και στο πάντρεμα και συνεχώς ενδιαφέρων, αν και δεν καταφέρνει να κρατήσει τέμπο και συνέπεια σε όλες τις ενότητες.

 

Προτιμάει εκρηκτικές εκπλήξεις, σοκ στον ρυθμό του σεναρίου, αντίθετα με τον εξίσου ενδιαφέροντα Ρώσο Σεργκέι Λόζνιτσα, ο οποίος επίσης πέρασε από το ντοκιμαντέρ στη μυθοπλασία για να διευρύνει την γκάμα και την έκφρασή του. Η Αίσθηση Αμαρτίας κατορθώνει να καθηλώσει με την αποτύπωση των μη απορροφημένων αντιθέσεων και τη δεξιοτεχνική μείξη της έκρυθμης πραγματικότητας με κινηματογραφικό συντακτικό δράσης.