Βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα και αγαπημένος τίτλος μιας παλιότερης γενιάς, η δεύτερη ταινία του Ρόλαντ Τζόφι μετά τον οσκαρικό και καλλιτεχνικό θρίαμβο των Killing Fields έχει σχεδόν ξεχαστεί κι αξίζει να βιωθεί σε μεγάλη οθόνη, με καλό ηχοσύστημα, για την εκθαμβωτική φωτογραφία του Κρις Μέντζες και, κυρίως, για τις επουράνιες μελωδίες του Ένιο Μορικόνε.
Στο επίκεντρο της δράσης βρίσκονται δύο μέλη μιας αποστολής Ισπανών Ιησουιτών στη ζούγκλα της Παραγουάης με στόχο τον εκχριστιανισμό των ιθαγενών. Ο ένας είναι ο πατέρας Γκάμπριελ στωικός ιερέας και πασιφιστής, ο άλλος ο Κάπτεν Μεντόζα, ένας βίαιος άντρας που αναζητά μια δεύτερη ευκαιρία και τη βρίσκει ανάμεσα σε ανθρώπους και στον Θεό. Όταν Πορτογάλοι ιμπεριαλιστές απειλούν τη φυλή, οι δύο ήρωες θα έρθουν σε διαφωνία για τον τρόπο που πρέπει να αντιδράσουν.
Ο Τζόφι και ο σεναριογράφος του, ο θρυλικός Ρόμπερτ Μπολτ, κάτοχος 2 Όσκαρ με μόλις 7 κινηματογραφικά credits στο όνομά του, παραβλέπουν την ιμπεριαλιστική φύση των κεντρικών χαρακτήρων, έστω κι αν αυτή στρέφεται προς τα θρησκευτικά πιστεύω των ιθαγενών και μόνο. Για την απρόσκοπτη παρακολούθησή μας, πρέπει να αποδεχτούμε τα κίνητρά τους ως ευγενή και οι Τζόφι και Μπολτ μάς το κάνουν πιο εύκολο, παρουσιάζοντας τους Πορτογάλους ως κτήνη, που βλέπουν στα μέλη της φυλής έναν όχλο αγροίκων.
Ωστόσο, η χριστιανική αυτή ταινία στέκεται στη θεϊκή αναζήτηση και ανακαλύπτει τον Θεό στη μουσική, αυτή που πείθει τη φυλή να δώσει μια ευκαιρία στον πατέρα Γκάμπριελ, εκείνη που συνθέτει ο Ένιο Μορικόνε σε στιγμή θείας έμπνευσης. Ο maestro υφαίνει μελωδίες καθαρτικές, με τα πνευστά του να εξημερώνουν τα πάθη και τα χορικά να εξυψώνουν το πνεύμα. Το σάουντρακ του φιγουράρει τακτικά σε λίστες με τα κορυφαία όλων των εποχών και, όχι τυχαία, απέκτησε τη δική του, εξωκινηματογραφική ζωή. Η δε απόφαση των μελών της Οσκαρικής Ακαδημίας να βραβεύσουν εκείνο του Round Midnight, που απαρτιζόταν κυρίως από μεγάλες δόξες της τζαζ, κινείται στη σφαίρα του εγκλήματος, αλλά τότε ο κανονισμός της Ακαδημίας στην κατηγορία του Καλύτερου Score δεν ήταν εξίσου αυστηρός με τον σημερινό.
Στο φινάλε οι δύο ήρωες, καθένας με τον τρόπο του, πετυχαίνουν την εξιλέωση αλλά και τη θέωση, πάντα υπό το χριστιανικό πρίσμα που διέπει την ταινία, ολοκληρώνοντας την πνευματική αναζήτηση τους σε έναν βάναυσο κόσμο, ορκισμένο πρωτίστως στην επιβολή του δικαίου του ισχυρού.
- Facebook
- Twitter
- E-mail
0