Ο δημιουργός του Κιρικού και η Μάγισσα και του Αζούρ και Αζμάρ, ο θρυλικός 75χρονος Γάλλος auteur animator Μισέλ Οσελό επιστρέφει με παρόμοιου ύφους κινούμενο σχέδιο και, όπως συνηθίζει, με συνυφασμένη την εκπαιδευτική πρόθεση στο ψυχαγωγικό κέλυφος της νέας του ταινίας.

 

Η Ντιλιλί στο Παρίσι εξιστορεί τις περιπέτειες ενός κοριτσιού από τη Νέα Καληδονία στο Παρίσι της belle époque. Προσπαθώντας να εξιχνιάσει μια σειρά από παράξενες εξαφανίσεις κοριτσιών, δέχεται βοήθεια από μεγάλες προσωπικότητες της εποχής, από τον Λοτρέκ και τον Μονέ ως τον Προυστ και τη Μαρί Κιουρί, καθώς και την εμβληματική πρωτοπόρο της αναρχίας Λουίζ Μισέλ.

 

Με την έμφυτη περιέργεια και την ευστροφία της, η Ντιλιλί προχωράει στο βάθος του μυστηρίου, ώσπου αποκαλύπτεται μια #metoo κατάσταση, ανατρεπτική της καλλίγραμμης, πολύχρωμης, αλλά τουριστικής και προφανούς αναπαράστασης της πόλης και της εποχής από τον Οσελό. 

 

Ο Οσελό ρίχνει στην ταινία το βαρύ πυροβολικό της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας του, μια ασυναγώνιστη παρέλαση από κορυφαίους επιστήμονες και καλλιτέχνες

Το point του Γάλλου σκηνοθέτη είναι πως σε μία από τις εικαστικά, λογοτεχνικά και γενικότερα καλλιτεχνικά πιο σημαντικές περιόδους της χώρας, με παγκόσμιο αντίκτυπο ανεξίτηλο και καθοριστικό, ο ρατσισμός, μεσούσης της αποικιοκρατίας, δεν μπορεί και δεν επιτρέπεται να παραγνωριστεί προς όφελος ενός εξιδανικευμένου vintage.

 

Η μικρή τετραπέρατη Ντιλιλί φέρεται σαν έκθαμβο παιδί, φαίνεται ηρωίδα με συγκροτημένες προθέσεις και πλάνο (μέσα στην τεράστια βόλτα της) και λειτουργεί ως συμβολική προβολή στο μέλλον, μια ελπίδα που προλαβαίνει τα κακά πολιτικοκοινωνικά μαντάτα των επόμενων δεκαετιών.

 

Ο Οσελό ρίχνει στην ταινία το βαρύ πυροβολικό της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας του, μια ασυναγώνιστη παρέλαση από κορυφαίους επιστήμονες και καλλιτέχνες, σε ένα εικαστικό λούνα παρκ, επειδή θέλει να οδηγήσει την ταινία σε νοηματικά πιο σύνθετους δρόμους, με φόντο μια μουσειακή ταπετσαρία, εκθαμβωτική σε πρώτο επίπεδο, σαν ένα οικείο νεύμα για μια ψηλάφηση της πραγματικής ζωής κάτω από την επιφάνεια.

 

Το παραμύθι του Αζούρ και Αζμάρ και οι φολκλόρ δοξασίες έχουν αντικατασταθεί από μια χρήσιμη ξενάγηση σε μια κρίσιμη περίοδο που γοητεύει και προβληματίζει. Η ταινία, που άνοιξε το 420 Φεστιβάλ του Ανεσί αλλά και το πρώτο Αθηναϊκό Φεστιβάλ Παιδικών Ταινιών, συστήνεται ανεπιφύλακτα σε παιδιά άνω των 10 ετών, ειδικά στη γαλλική εκδοχή ‒ με την πεντακάθαρη εκφορά της, η Ντιλιλί μιλάει σαν να παραδίδει μάθημα γλώσσας και κουλτούρας για τους ανυποψίαστους.