Πήγες σε μάγισσες, σε χαρτορίχτρες. Δες το και σε ταινία

Μην πας σε μάγισσες ούτε σε χαρτορίχτρες. Δες μια ταινία Facebook Twitter
Στο Weapons η θεία Γκλάντις, παιγμένη με μπρίο από την Έιμι Μάντιγκαν και μακιγιαρισμένη σαν λιντσιανός χαρακτήρας, εκπροσωπεί το Κακό που οι ενήλικες επέτρεψαν να βλάψει τα παιδιά τους
0



ΩΣ ΓΙΟΡΤΗ,
το Halloween έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια να διεισδύσει στην ελληνική κουλτούρα και ο υπογράφων το προτιμά από τις Απόκριες, καθώς δεν συνοδεύεται από κομφετί και σερπαντίνες, ούτε ντύνεται μουσικά από το τρισκατάρατο «Κετελαπόνγκο» και τη δαιμονική «Κολεγκιάλα». Ως γνωστόν, την περίοδο του Halloween οι μάγισσες έχουν την τιμητική τους, δίνοντας έτσι την αφορμή για το αφιέρωμά μας.

Με κίνδυνο να υπερβούμε τον ψυχαγωγικό σκοπό και να ριψοκινδυνεύσουμε την ελαφρά ανάγνωση του παρόντος, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η μάγισσα, και στις δυο δημοφιλείς όψεις της, είτε ως άσχημη, μαυροφορεμένη θηλυκή ύπαρξη με ψηλό καπέλο, είτε ως αισθησιακή γυναίκα, ντυμένη με αραχνοΰφαντο ύφασμα, θελκτική μα επικίνδυνη, αποτελεί τις δύο όψεις του ίδιου πατριαρχικού νομίσματος. Γιατί τι άλλο ήταν η μάγισσα πέρα από μια κατασκευή μιας πουριτανικής, κατά βάση χριστιανικής κοινωνίας, με στόχο να επιβάλει την ηθική της, να πατάξει τις γυναικείες ελευθερίες και να αιτιολογήσει τον κολασμό των γυναικών που τις διεκδικούσαν; 

Ζητούμενο της παρούσας λίστας είναι να θυμηθούμε μερικές εμβληματικές μάγισσες της μεγάλης οθόνης και άλλες λιγότερο γνωστές, με τον ταπεινό αλλά ευσεβή πόθο να εμπλουτίσουμε τη watchlist σας κατά τον εορτασμό του πατροπαράδοτου Halloween. 

Μπορεί κανείς, φυσικά, να δει την εννοιολογική σύλληψη της μάγισσας και ως ομολογία της ενοχής, ως αντανάκλαση μύχιων φόβων αυτής της καταπιεστικής κοινωνίας για τη μέρα που οι κατατρεγμένες θα έρθουν και θα της ζητήσουν να πληρώσει τον λογαριασμό. Ακόμα και το μοτίβο του σκουπόξυλου, εργαλείου υποταγής στον ζυγό της καθημερινής οικιακής εργασίας, στα χέρια της μάγισσας μετατρέπεται σε μέσο μεταφοράς προς την ελευθερία, άρα συνιστά μια μορφή σημειολογικής χειραφέτησης – αν όχι ρεβάνς.

Αλίμονο, σηκώνει μυριάδες λέξεις το ζήτημα, μα δεν θα σας κουράσουμε άλλο. Ζητούμενο της παρούσας λίστας είναι να θυμηθούμε μερικές εμβληματικές μάγισσες της μεγάλης οθόνης και άλλες λιγότερο γνωστές, με τον ταπεινό αλλά ευσεβή πόθο να εμπλουτίσουμε τη watchlist σας κατά τον εορτασμό του «πατροπαράδοτου» Halloween. 

Snow White and the Seven Dwarfs (1937)

Η σκηνή της μεταμόρφωσης της κακιάς βασίλισσας σε μάγισσα

H κακιά βασίλισσα μεταμορφώνεται στην αρχετυπική, κακομούτσουνη μάγισσα του παραμυθιού σε μια ανείπωτης καλλιγραφίας και φιλικότερη προς το οικογενειακό κοινό εκδοχή της ιστορίας των Γκριμ, με τη σκηνή της μεταμόρφωσης να συγκαταλέγεται ανάμεσα στις στιγμές που ο θείος Ουόλτ δεν φοβήθηκε να προκαλέσει ανησυχία στους ανήλικους θεατές του. Φυσικά, το χρυσό μετάλλιο στην κατηγορία κερδίζουν με το σπαθί τους (ή με την προβοσκίδα τους) οι «Ροζ Ελέφαντες» του «Dumbo».

The Wizard of Oz (1939)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Μάργκαρετ Χάμιλτον και Τζούντι Γκάρλαντ

H Μάργκαρετ Χάμιλτον μεταμορφώνεται στην Κακιά Μάγισσα της Δύσης –το όνομα «Έλφαμπα» είναι προϊόν μεταγενέστερης ονοματοδοσίας– και κεντά κάτω από το πράσινο μακιγιάζ, προκαλώντας φόβο σε όλα τα πιτσιρίκια, εκτός από τη συμπρωταγωνίστριά της, Τζούντι Γκάρλαντ, η οποία δήλωσε πως της ήταν δύσκολο να τρομάξει, δεδομένης της ευγένειας και της καλοσύνης της Χάμιλτον εκτός πλατό. Από τα διαμάντια του στέμματος στον κινηματογραφικό κανόνα της παιδικής φαντασίας, αλησμόνητη η σκηνή της μετάβασης στη Χώρα του Οζ, όπου η σέπια δίνει τη θέση της σε μια technicolor πανδαισία.

I married a witch (1942)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 Μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Βερόνικα Λέικ

To κλασικό μοτίβο της εκδίκησης των θυμάτων του κυνηγιού μαγισσών δίνει το έναυσμα για μια χαριτωμένη (!) screwball κομεντί, όταν το ερωτικό φίλτρο της αναστηθείσας μάγισσας καταναλώνεται κατά λάθος από την ίδια. Η ταινία του Ρενέ Κλερ προσεγγίζει παιχνιδιάρικα τη μαγεία και βοήθησε στην εξέλιξη της Βερόνικα Λέικ σε σταρ – σήμερα την έχουμε στο μυαλό μας ως νουάρ πρωταγωνίστρια, στο βιογραφικό της, όμως, θα βρούμε αρκετούς «ελαφρύτερους» ρόλους, σαν αυτόν εδώ.

La maschera del demonio (1960)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 Μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Μπάρμπαρα Στιλ

Όπως και στην προηγούμενη ταινία, μια μάγισσα ξυπνά για να εκδικηθεί τους απογόνους των βασανιστών της, μόνο που εδώ ζητούμενο είναι ο τρόμος. Ξεκινώντας από μια αξέχαστα νοσηρή εισαγωγή –η σκηνή της «εφαρμογής» της μάσκας παραμένει σοκαριστική μέχρι σήμερα–, ο Μάριο Μπάβα πλάθει έναν εφιάλτη σε κιαροσκούρο, με αρωγούς του τη λεπτοδουλεμένη σκηνογραφία και το εξωπραγματικό βλέμμα της Μπάρμπαρα Στιλ. Οι φίλοι του μπαρτονικού «Sleepy Hollow» θα χαρούν διπλά κατά τη διάρκεια της προβολής, μετρώντας όλες τις αναφορές του σκηνοθέτη στην ταινία του Μπάβα.

Night of the eagle (1962)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 Μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Μάργκαρετ Τζόνστον

Σε αυτό το εμφανώς επηρεασμένο από τις ταινίες του Ζακ Τουρνέρ βρετανικό μεταφυσικό θρίλερ, μια γυναίκα χρησιμοποιεί ξόρκια για να προστατεύσει τον σύζυγό της από κακόβουλες επιθέσεις – μόνο που εκείνος την περιφρονεί και την υποτιμά διαρκώς. Εμφανές από τη σύνοψη το φεμινιστικό υπόστρωμα αυτού του άγνωστου διαμαντιού που συστήνεται ανεπιφύλακτα στους φίλους του είδους. Στo αμερικανικό cut της ταινίας, που κυκλοφόρησε με τίτλο «Burn Witch Burn», ένας αόρατος αφηγητής διαβάζει ένα ξόρκι για να προστατευτούν οι θεατές από τη μαγγανεία – ένα υπέροχο εύρημα.

Suspiria (1977)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 Μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Τζέσικα Χάρπερ.

O Nτάριο Αρζέντο αφήνει (για λίγο) πίσω του το giallo κι επιχειρεί μια κατάθεση στον μεταφυσικό τρόμο, με μια οπερετική εκδοχή της φόρμας του που τελεί σε συμβιωτική σχέση με τους synth ήχους των Goblin. Η χρωματική πανδαισία, τα μακάβρια ατυχήματα και η μαξιμαλιστική σκηνοθετική προσέγγιση τοποθετούν αυτήν τη sui generis (στην εποχή της) δημιουργία κάπου μεταξύ εφιάλτη και ονειρότοπου και, αναμφίβολα, στο πάνθεο του είδους του τρόμου, υπογραμμίζοντας εμφατικά σε θεατές που προσεγγίζουν «λογοτεχνικά» το σινεμά ότι σημασία δεν έχει τι γίνεται σε μια ταινία, αλλά το «πώς» γίνεται. 

The Outcasts (1982)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 Μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Το «Outcasts» μάς μεταφέρει στην επαρχία του 19ου αιώνα.

Αν αποτελεί άγνωστο διαμάντι η παραπάνω ταινία, τι να πούμε και γι’ αυτήν εδώ. Δυσεύρετο για χρόνια, παρά τη συνδρομή του στην επανεκκίνησης της ιρλανδικής κινηματογραφίας στα ’80s, το «Outcasts» μάς μεταφέρει στην επαρχία του 19ου αιώνα, στο πλευρό μιας νεαρής γυναίκας που στρέφεται στη μαγεία λόγω των προκαταλήψεων και του εκφοβισμού των συγχωριανών της. Υπόδειγμα αλαφροΐσκιωτης ατμόσφαιρας, χάρη στην αξιοποίηση της ιρλανδικής γεωγραφίας και στις folk μελωδίες, και ευλογημένο (ή καταραμένο) με ένα στοιχειωτικό φινάλε. 

The witches of Eastwick (1987)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 Μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Σερ, Μισέλ Φάιφερ και Σούζαν Σαράντον

Πίσω από τον αισθησιασμό και τον ακομπλεξάριστο σαχλαμαρισμό του πρωταγωνιστικού κουαρτέτου κρύβεται μια σαρδόνια φεμινιστική σάτιρα, με τον πατριαρχικό Σατανά να τιμωρείται πρόσκαιρα από τη γυναικεία συντροφιά, μα στο φινάλε να καραδοκεί ώστε να μεταδώσει το πνεύμα του στην επόμενη γενιά. Σκεπτόμενος πως, αν έβγαινε σήμερα, πολλοί θα τη χαρακτήριζαν «woke» προπαγάνδα, δεν μπορείς παρά να γελάσεις με εκείνον τον σαρδόνιο τρόπο του Τζακ Νίκολσον – ο Διάβολος της ταινίας, που νομίζει ότι παίζει στα δάχτυλα τις μάγισσες Σερ, Μισέλ Φάιφερ και Σούζαν Σαράντον. 

Hocus Pocus (1993)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 Μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Μπέτι Μίντλερ, Σάρα Τζέσικα Πάρκερ και Κάθι Νατζίμι

Ιδιαίτερα αγαπητός στα μέλη της Gen Z και στην queer κοινότητα χαλογουινιάτικος (sic) τίτλος, το «Hocus Pocus» θυμάται παλιότερες απόπειρες της Disney να εντάξει το μακάβριο στοιχείο στις παραγωγές της, όπως το «Something wicked this way comes», αλλά κυρίως δίνει την ευκαιρία στις τρεις κυρίες που υποδύονται τις διαβόητες αδελφές Σάντερσον –οι Μπέτι Μίντλερ, Σάρα Τζέσικα Πάρκερ και Κάθι Νατζίμι– να το ρίξουν έξω. Ασφαλώς, πρόκειται για σαχλαμάρα, κάπως έτσι μπορεί να αποδοθεί και το «hocus pocus» στην ελληνική γλώσσα άλλωστε, αλλά για καλή σαχλαμάρα.  

Τhe Craft (1996)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 Μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Aπό τις τέσσερις πρωταγωνίστριές του, μόνο η Νιβ Κάμπελ κατάφερε να κρατηθεί στην πρώτη γραμμή.

Xαρακτηριστική περίπτωση ταινίας που «έπρεπε να ήσουν εκεί» για να αντιληφθείς τον αντίκτυπό της στην ποπ κουλτούρα, το «Craft» είναι μια δημιουργία που μπορείς να δείξεις σε κάποιον για να του δώσεις να καταλάβει με τι έμοιαζε το εφηβικό mainstream σινεμά εκείνης της δεκαετίας και αντιμετωπίζει τη μαγεία ως κάτι τρομερά cool –για να μιλήσουμε με ορολογία ’90s– και ως εργαλείο χειραφέτησης, τουλάχιστον προτού κατρακυλήσει σε διδακτικές ατραπούς. Aπό τις τέσσερις πρωταγωνίστριές του, μόνο η Νιβ Κάμπελ κατάφερε να κρατηθεί στην πρώτη γραμμή μέχρι σήμερα, κι αυτό χάρη στο franchise του «Scream».

Black Death (2010)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 Μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Κάρις Βαν Χούτεν

Πολύ πριν υποδυθεί τη μαγνητική Μελισσάνδρη στο «Game of Thrones», η Κάρις Βαν Χούτεν υπήρξε πρωθιέρεια ενός παγανιστικού χωριού στο «Black Death», με φημολογούμενες μαγικές ικανότητες στη θεραπεία και στην ανάσταση νεκρών, τις οποίες καλούνται να διαγνώσουν οι χριστιανοί Έντι Ρεντμέιν και Σον Μπιν. Έκτακτο μεσαιωνικό horror, τοποθετημένο στην πανδημική περίοδο της «μαύρης πανώλης», που αποδεικνύει ότι η θρησκοληψία μπορεί να καταστεί μεγαλύτερος κίνδυνος τόσο από τις μάγισσες όσο και από τον βάκιλο του Γέρσιν. 

The Witch (2015)

Άμπρα Κατάμπρα: 13 Μάγισσες της μεγάλης οθόνης Facebook Twitter
Άνια Τέιλορ-Τζόι

Με το «Witch» ο Ρόμπερτ Έγκερς συστήνει έναν τύπο σινεμά που αγαπά τον λαογραφικό τρόμο και έχει ως κύρια μέριμνα την πιστή αναπαράσταση της (εκάστοτε) εποχής, των ανθρώπων και των τρόπων της. Μέσα από δυσοίωνα πλάνα και απόκοσμους ήχους, η Τομασίν της Άνια Τέιλορ-Τζόι, ολότελα αποκομμένη από τη χριστιανική πίστη, αδυνατεί να αντισταθεί στο εξωγενές Κακό ή παίρνει τη θέση στην Ιστορία που έπλασαν για εκείνη οι σκοταδιστικές αντιλήψεις των καιρών της – διαλέγετε και παίρνετε.

Weapons (2025)

Υποθέτουμε ότι δεν συνιστά πια spoiler η αποκάλυψη της φύσης της απειλής, συνεπώς βρίσκουμε αρμοστή επιλογή το «Weapons» για να κάνουμε έναν κύκλο στην παρούσα λίστα – ξεκινήσαμε με (ντισνεϊκούς) Γκριμ, κλείνουμε με μεταφορά της λογικής των παραμυθιών τους σε μια σημερινή αμερικανική κωμόπολη. Η θεία Γκλάντις, παιγμένη με μπρίο από την Έιμι Μάντιγκαν και μακιγιαρισμένη σαν λιντσιανός χαρακτήρας, εκπροσωπεί το Κακό που οι ενήλικες επέτρεψαν να βλάψει τα παιδιά τους, τα οποία, τελικά, αναγκάστηκαν να δώσουν τη λύση μόνα τους, σε μία από τις μείζονες κινηματογραφικές στιγμές του 2025.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ