Πρόσφατα είδαμε τη σύγχρονη, αμερικανική εκδοχή των μπεργκμανικών Σκηνών από έναν γάμο, με τους Τζέσικα Τσαστέιν και Όσκαρ Άιζακ σε συγκλονιστικές ερμηνείες. Τώρα μας επισκέπτεται ξανά η πρωτότυπη εκδοχή τους, στο κινηματογραφικό cut που κυκλοφόρησε στις διεθνείς αγορές. Στη Σουηδία προβλήθηκε υπό τη μορφή τηλεοπτικής σειράς έξι επεισοδίων.

 

Aφού ο Μπέργκμαν ξεκαθάρισε τη σχέση μας με τον Θεό, καταλήγοντας ότι είναι αδύνατο να επιτευχθεί, όταν η μια πλευρά την απορρίπτει έμμεσα, μέσω της εκκωφαντικής «Σιωπής» της, κι αφού εξερεύνησε τους εφιάλτες που μπορεί να γεννήσει η εσωτερική σχέση με τον εαυτό μας (Η ώρα του Λύκου, Περσόνα), συνέχισε το έργο του περνώντας στη σχέση μας με τους άλλους ανθρώπους. Οι Σκηνές από έναν γάμο αφορούν τη σχέση μας με το «άλλο μας μισό», με εκείνο το ερωτικό αντικείμενο του πόθου μας με το οποίο κάποτε, με πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα και συναισθηματική συνείδηση, αποφασίσαμε να πορευτούμε, «μέχρι ο θάνατος να μας χωρίσει».

 

Ο Γιόχαν και η Μάριαν, ένας καθηγητής πανεπιστημίου και μια δικηγόρος, ζουν παντρεμένοι δέκα χρόνια. Ένα ευχάριστο δείπνο τους με φιλικό ζευγάρι καταλήγει σε μια ζοφερή εικόνα από το μέλλον, όταν οι φίλοι τους αρχίζουν να εκτοξεύουν ανείπωτη χολή μεταξύ τους. Ειδικά η Μάριαν, δικηγόρος με ειδίκευση στα διαζύγια, δεν μπορεί να διανοηθεί ότι θα μπορούσε ποτέ η σχέση της με τον Γιόχαν να έχει μια εξέλιξη ανάλογη με αυτή των φίλων της ή, ακόμα χειρότερα, με εκείνες των πελατών της.

 

Στο δεύτερο από τα έξι κεφάλαια στα οποία είναι μοιρασμένη η ιστορία, ο Γιόχαν της αποκαλύπτει ότι γνώρισε μια άλλη γυναίκα και θέλει να φύγει από το σπίτι. Όταν της ανακοινώνει ότι θα λείψει για τουλάχιστον έξι μήνες από την περιοχή, ο φακός του Μπέργκμαν θα ζουμάρει βίαια στο πρόσωπο της Ούλμαν, ακολουθώντας, θαρρείς, τα λόγια του Γιόχαν που την «πυροβόλησαν», και θα καταγράψει το πρώτο της ξέσπασμα. Είναι ένα από εκείνα τα χαρακτηριστικά κοντινά του Μπέργκμαν που μοιάζουν να χαρτογραφούν τον εσωτερικό κόσμο των χαρακτήρων, έτσι όπως τους πολιορκούν επίμονα, σαν ανακριτικό φως κάτω από το οποίο θα λάμψει η αλήθεια. Ό,τι ακολουθεί από αυτό το σημείο κι έπειτα είναι αδυσώπητο. Αν οι μπεργκμανικοί ήρωες του παρελθόντος ταλαιπωρήθηκαν από τη σιωπή του Θεού, αυτοί εδώ θα βασανιστούν από την αφιλτράριστη εξομολόγηση του άλλου.

 

Τόσο ρεαλιστική ήταν η απεικόνιση της σχέσης του ζεύγους και των προβλημάτων της, που ο Μπέργκμαν δεχόταν διαρκώς οχλήσεις από ανθρώπους, που του ζητούσαν συμβουλές για να σώσουν τον γάμο τους. Κι αν σήμερα το έργο του αντέχει και φαίνεται σχεδόν σαν να μην πέρασε μια μέρα από πάνω του, συμβαίνει επειδή τα προβλήματα ανάμεσά μας είναι διαχρονικά και παραμένουν άλυτα. Ίσως γιατί η πρωτογενής τους αιτία δεν είναι άλλη από την ανικανοποίητη φύση μας.