Νίκος Σταμπολίδης: Η Πρωτοχρονιά μου στους πρόποδες του Αραράτ

Νίκος Σταμπολίδης: Η Πρωτοχρονιά μου στους πρόποδες του Αραράτ Facebook Twitter
0

Η πυρετώδης προετοιμασία για την έκθεση «Πλόες, από τη Σιδώνα στη Χουέλβα» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης το 2003 δεν άφηνε περιθώρια χρονικά για την επίσκεψή μου στα 92 μουσεία της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής ώστε να συλλεγούν οι αρχαιότητες για την έκθεση, η προετοιμασία της οποίας είχε ξεκινήσει από το 1998.

Τα μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Κρήτης με τραβούσαν όλο το διάστημα στην Κρήτη και οι ανασκαφές στην Ελεύθερνα τα καλοκαίρια. Το χρονικό διάστημα που απέμενε για επισκέψεις ήταν οι διακοπές τα Χριστούγεννα και το Πάσχα.

Οι νιφάδες πύκνωναν, ο δρόμος γινόταν δυσκολότερος. Βέβαια, η μαγεία της χιονισμένης φύσης ήταν απερίγραπτη, μοναδική. Καταλάβαμε όμως ότι έπρεπε να φθάσουμε στο Ερζερούμ πάση θυσία, αφού ήταν αδύνατο να φθάσουμε στο χιονοδρομικό κέντρο έξω από αυτό, όπου είχαμε αποφασίσει να διανυκτερεύσουμε. Αγώνας δρόμου, αγωνία, άγνωστος τόπος και η νύχτα να καταπίνει τη μέρα.

Έτσι, αποφασίσαμε μια μικρή ομάδα να πάμε μετά τα Χριστούγεννα το 2000 στο Μουσείο των Ανατολικών Πολιτισμών στην Άγκυρα για τις συνεννοήσεις. Ωστόσο, παρά το τσουχτερό κρύο, θελήσαμε να δούμε και την πρωτεύουσα των Χετταίων, τη Χατούσα (Bogazkoy), στο εξαιρετικό πλατό ανατολικά της Άγκυρας. Δηλαδή γιορτές σ' ένα πανέμορφο τοπίο, με τα τείχη που μοιάζουν μυκηναϊκά, με τα ανάγλυφα στις πύλες και στους βράχους της περιοχής.

Ωστόσο, με την ηλιοφάνεια που επικρατούσε και μολονότι πλησίαζε η παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 21ου αιώνα, αποφασίσαμε να μην επιστρέψουμε στην Άγκυρα αλλά να πάμε όσον το δυνατόν πιο κοντά στους πρόποδες του Αραράτ.

Στη διαδρομή προς το Ερζερούμ συννέφιασε και οι σταγόνες πάγωναν στα τζάμια του μικρού βαν. Άρχιζε η χιονοθύελλα κι εμείς τραβούσαμε ανατολικά, που σημαίνει πιο πολύ σκοτάδι, καθώς πηγαίναμε σε αντίθετη φορά με τη δύση του ηλίου.

Οι νιφάδες πύκνωναν, ο δρόμος γινόταν δυσκολότερος. Βέβαια, η μαγεία της χιονισμένης φύσης ήταν απερίγραπτη, μοναδική. Καταλάβαμε όμως ότι έπρεπε να φθάσουμε στο Ερζερούμ πάση θυσία, αφού ήταν αδύνατο να φθάσουμε στο χιονοδρομικό κέντρο έξω από αυτό, όπου είχαμε αποφασίσει να διανυκτερεύσουμε. Αγώνας δρόμου, αγωνία, άγνωστος τόπος και η νύχτα να καταπίνει τη μέρα.

Νίκος Σταμπολίδης: Η Πρωτοχρονιά μου στους πρόποδες του Αραράτ Facebook Twitter
Μπήκαμε στην πόλη και αισθανθήκαμε αγαλλίαση.

Μπήκαμε στην πόλη και αισθανθήκαμε αγαλλίαση. Κατορθώσαμε να βρούμε ξενοδοχείο και, ω του θαύματος, εκεί που θεωρούσαμε ότι θα ήταν μια παγωμένη Πρωτοχρονιά, λίγο πιο πέρα υπήρχε, μας είπαν, ένα κέντρο για ρεβεγιόν. Μη έχοντας τι άλλο να κάνουμε προχωρήσαμε προς τα κει για να υποδεχτούμε τον νέο χρόνο και τη νέα χιλιετία.

Απορώντας που δεν βλέπαμε κτίριο, μας οδήγησαν σε ένα «εστιατόριο» με δερμάτινες σκηνές και χαλιά, λασπωμένα στην είσοδο, αλλά πιο μέσα κάθε παρέα είχε τον δικό της χώρο... για φαγητό επί του εδάφους. Μαξιλάρια, βελέντζες, ξύλινα σκαμνιά, σοφράδες και ανατολίτικη μουσική αλλά και τα εδέσματα −πιλάφι, κοπτόν κρέας, σαλάτες− και τα ποτά ζέσταναν τη βραδιά και το καλωσόρισμα του νέου χρόνου.

Την επομένη, Πρωτοχρονιά, κατορθώσαμε να πάμε στο χιονοδρομικό κέντρο. Και μόνο το απαστράπτον λευκό των βουνών στους πρόποδες του Αραράτ άξιζε για την Πρωτοχρονιά της νέας χιλιετίας.

_____________

Ο Νίκος Σταμπολίδης είναι διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Ταξίδια
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

48 ώρες στο Μεγάλο και το Μικρό Πάπιγκο

Ταξίδια / 48 ώρες στο Μεγάλο και το Μικρό Πάπιγκο

Στους δύο διατηρητέους οικισμούς του Πάπιγκου κάνουμε ιππασία και ράφτινγκ, μια στάση στις «κολυμπήθρες», και μπάνιο, αν ο καιρός το επιτρέπει. Φυσικά, απολαμβάνουμε ζαγορίσιες πίτες, ντόπια τυριά, κρασιά και τσίπουρα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Εδώ νιώθω πραγματικά ελεύθερος, δημιουργικός και κοντά στις ρίζες μου»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Όταν ζεις σε μια απομακρυσμένη κοινωνία, αρχίζουν να σε ενδιαφέρουν τα πάντα»

Ο Χρήστος Τσιαμπόκαλος άφησε τα ξενύχτια της Αθήνας, μετακόμισε στο χωριό των γονιών του, τη Βαλαώρα στα Άγραφα, και έγινε κτηνοτρόφος, κάνοντας πράξη το όνειρο ζωής του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Το χωριό δεν είναι απλώς ένας όμορφος τόπος να ζεις, αλλά ένα σημείο εκκίνησης»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Με φίλους στο καφενείο, πίνουμε τσίπουρα, γελάμε»: Η ψυχοθεραπεία μας

Ο διεθνούς φήμης φωτογράφος Μιχάλης Παππάς δεν θεωρεί τυχαίο πως οι σημαντικότερες διακρίσεις της πορείας του ήρθαν μετά την επιστροφή του στο χωριό, την Κήρινθο στη βόρεια Εύβοια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ιαπωνία: Ταξίδι στη χώρα της ανεξάντλητης καλοσύνης

Ταξίδια / Ιαπωνία: Ταξίδι στη χώρα της ανεξάντλητης καλοσύνης

Είναι πολύ δύσκολο για τον Δυτικό, από τη στιγμή που θα έρθει σε επαφή με την ευγένεια των Ιαπώνων, να επιστρέψει στη βορβορώδη αγένεια, στη χοντροκοπιά και στην παντελή αδιαφορία για τον διπλανό.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Κωνσταντινούπολη: Το ελληνικό νεκροταφείο είναι ένα αληθινό μουσείο αρχιτεκτονικής και γλυπτικής

Ταξίδια / Κωνσταντινούπολη: Το ελληνικό νεκροταφείο είναι ένα υπαίθριο μουσείο

Το ελληνορθόδοξο κοιμητήριο στο Σισλί είναι ένας θησαυρός αρχιτεκτονικής και γλυπτικής, κρυμμένος στην καρδιά της Πόλης, και θεωρείται από τα σπουδαιότερα της Ευρώπης. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν ήταν απλώς μια απόφαση να μετακομίσω στο χωριό, ήταν φυσική ολοκλήρωση»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στα βουνά βρήκα τον εαυτό μου και τον σκοπό μου»

Ο Κωνσταντίνος Βασιλακάκος ζει από το 2013 σε ένα μικρό ορεινό χωριό, το Πετρίλο στα Άγραφα, που έχει μόλις δέκα μόνιμους κάτοικους τον χειμώνα, και δείχνει τον τρόπο σε όποιον θέλει να ακολουθήσει το παράδειγμά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Τι έμαθα δίπλα στους θαλασσινούς νομάδες του Ινδικού Ωκεανού

Ταξίδια / Τι έμαθα δίπλα στους θαλασσινούς νομάδες του Ινδικού Ωκεανού

Ένα ταξίδι στην Κένυα γίνεται αφορμή να γνωρίσουμε αυτή την ιδιαίτερη περίπτωση ανθρώπων που βρίσκουν στην περιπλάνηση σκοπό και σωτηρία, ένα αντίδοτο στη μελαγχολία και την επιθετικότητα της ζωής στην πόλη.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΣ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ