Τα Ηνωμένα Έθνη έχουν καταδικάσει τις αεροπορικές ρίψεις ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα, προειδοποιώντας ότι μπορούν να σκοτώσουν τους λιμοκτονούντες Παλαιστίνιους που υποτίθεται πως προορίζονται να βοηθήσουν.
Η Ιορδανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ισραήλ έριξαν πακέτα βοήθειας με αλεξίπτωτα στην περιοχή για πρώτη φορά εδώ και μήνες, εν μέσω καταγγελιών ότι περίπου το ένα τρίτο του πληθυσμού δεν έχει φάει για μέρες.
Ωστόσο, ο Philippe Lazzarini, Επίτροπος της UNRWA, δήλωσε πως αυτές οι ενέργειες «δεν αντιστρέφουν τον αυξανόμενο λιμό» και συχνά προκαλούν περισσότερο κακό παρά καλό. Όπως έγραψε χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή του στο X: «Είναι ακριβές, αναποτελεσματικές και μπορεί ακόμα και να σκοτώσουν πολίτες που λιμοκτονούν».
#Gaza: airdrops will not reverse the deepening starvation. They are expensive, inefficient & can even kill starving civilians.
— Philippe Lazzarini (@UNLazzarini) July 26, 2025
It is a distraction & screensmoke.
A manmade hunger can only be addressed by political will.
Lift the siege, open the gates & guarantee safe movements…
Τι είναι οι αεροπορικές ρίψεις - και γιατί είναι επικίνδυνες;
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να φτάσει ανθρωπιστική βοήθεια σε περιοχές ανάγκης: διά ξηράς, θαλάσσης ή αέρος. Η πτώση πακέτων από αεροσκάφη με αλεξίπτωτα - ενώ δημιουργεί εντυπωσιακές εικόνες - συνοδεύεται από πληθώρα προβλημάτων και θεωρείται ως «ύστατη λύση ανάγκης».
Σύμφωνα με το Sky News οι αεροπορικές ρίψεις σπάνια φτάνουν στους πιο ευάλωτους. Παλαιστινιακές πηγές επισημαίνουν πως συχνά τα πακέτα καταλήγουν σε λάθος χέρια, ή πωλούνται στη μαύρη αγορά. Υπάρχει επίσης σοβαρός κίνδυνος τραυματισμών ή θανάτων όταν τα βαριά πακέτα πέφτουν σε κατοικημένες περιοχές – έχουν ήδη αναφερθεί τραυματισμοί αμάχων και ζημιές σε πρόχειρους καταυλισμούς.
Ο στρατιωτικός αναλυτής Sean Bell εξηγεί ότι αεροπορικός ανεφοδιασμός είναι ιδανικός εφόσον έχεις διάδρομο προσγείωσης, όμως στη Γάζα ο μόνος διάδρομος στη Ράφα έκλεισε το 2021. Έτσι, τα αεροσκάφη αναγκάζονται να πετούν χαμηλά και αργά πάνω από εμπόλεμη ζώνη, αυξάνοντας τον κίνδυνο.
Επιπλέον, η χωρητικότητα τους είναι αμελητέα σε σύγκριση με τα φορτηγά: Ένα αεροσκάφος μεταφέρει όσα ένα φορτηγό, ενώ η Γάζα χρειάζεται περίπου 500 φορτηγά τη μέρα — δηλαδή μόλις το 0,2% των καθημερινών αναγκών καλύπτεται από αεροπορικές ρίψεις.
Γιατί πραγματοποιούνται τώρα αεροπορικές ρίψεις ανθρωπιστικής βοήθειας;
Το Ισραήλ διέκοψε όλες τις προμήθειες προς τη Γάζα στις αρχές Μαρτίου, ανοίγοντας ξανά κάποιες ροές βοήθειας τον Μάιο, αλλά με περιορισμούς που - κατά τους Ισραηλινούς - αποτρέπουν την κλοπή αγαθών από τη Χαμάς. Το Ισραήλ ελέγχει και τα τρία συνοριακά περάσματα προς τη Γάζα.
Από την έναρξη της σύγκρουσης με τη Χαμάς τον Οκτώβριοτου 2023, ανθρωπιστικές οργανώσεις και ηγέτες συνεχώς προτρέπουν το Ισραήλ να επιτρέψει περισσότερες παραδόσεις βοήθειας. Ο Philippe Lazzarini αναφέρει ότι «6.000 φορτηγά με βοήθεια περιμένουν στα σύνορα σε Ιορδανία και Αίγυπτο». Ωστόσο, συχνά οι αεροπορικές ή θαλάσσιες ρίψεις παρουσιάζονται ως λύση ανάγκης όταν τα χερσαία σύνορα παραμένουν κλειστά ή φραγμένα.
Τι περιέχει η ανθρωπιστική βοήθεια και ποιος εμπλέκεται;
Τα πακέτα ρίχνονται κυρίως από αεροσκάφη τύπου C-130. Η Ιορδανία φέρεται να χρησιμοποιεί 10 αεροσκάφη και τα ΗΑΕ 8. Κάθε ένα μπορεί να μεταφέρει οκτώ παλέτες με συνολικό βάρος περίπου 8 τόνων. Τα πακέτα περιέχουν ξηρά τρόφιμα όπως ρύζι, αλεύρι και βρεφικό γάλα, όχι φάρμακα.
Βρετανικά αεροσκάφη δεν έχουν παρατηρηθεί στην Ιορδανία, αν και ο Πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ έχει εκφράσει την πρόθεση να βοηθήσει, ενώ οι ΗΠΑ δηλώνουν έτοιμες να βοηθήσουν και να ιδρύσουν «κέντρα σίτισης» στη Γάζα.
Οι αεροπορικές ρίψεις αντιμετωπίζονται κυρίως ως συμβολικές κινήσεις ή αγωνιώδης προσπάθεια μπροστά σε μια πρωτοφανή ανθρωπιστική καταστροφή. Ουσιωδώς δεν μπορούν να ανακουφίσουν τον εκτεταμένο λιμό που, σύμφωνα με τον ΠΟΥ και γιατρούς χωρίς σύνορα, έχει ήδη οδηγήσει σε θανάτους από ασιτία, ακόμα και μικρών παιδιών.
Το Ισραήλ αρνείται πως υπάρχει λιμός στη Γάζα, αλλά τα στοιχεία ανθρωπιστικών οργανισμών δείχνουν ραγδαία επιδείνωση της κατάστασης.