ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Γκερνίκα: Μπορείτε πλέον να βγάζετε selfies και να τη φωτογραφίζετε ελεύθερα

Γκερνίκα: Μπορείτε να βγάζετε σέλφι και να την φωτογραφίζετε ελεύθερα Facebook Twitter
Η Γκερνίκα έχει διαστάσεις 349,3 x 776,6 εκ. και η ισπανική κυβέρνηση απέκτησε την τοιχογραφία από τον Πικάσο το 1937. Φωτ.: Denis Doyle/Getty Images/Ideal Image
0

Για 30 και πλέον χρόνια οι επισκέπτες του Μουσείου Reina Sofía στη Μαδρίτη δεν μπορούσαν να φωτογραφίσουν την Γκερνίκα, το αντιπολεμικό αριστούργημα του Πάμπλο Πικάσο.

Η απόφαση της απαγόρευσης άρθηκε από τον νέο διευθυντή του Manuel Segade, όπως γράφουν οι Times, προκειμένου να επιταχυνθεί η κυκλοφορία των επισκεπτών στο μουσείου αλλά και για να έρθει σε επαφή με το έργο ένα νεότερο κοινό.

Το μουσείο φιλοδοξεί προφανώς να χρησιμοποιήσει για το μεγάλο έργο της συλλογής του τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να αυξήσει το ενδιαφέρον γύρω από αυτό και τις ιστορίες που το περιβάλλουν.

Μάλιστα, το καλοκαίρι που μας πέρασε ο Μικ Τζάγκερ επισκέφθηκε ιδιωτικά το μουσείο σε ώρες που ήταν κλειστό και του επετράπη να φωτογραφίσει τον πίνακα, γράφει το Artnews. 

Τα ασπρόμαυρα και γκρίζα χρώματα, η ένταση καθενός από τα μοτίβα και ο τρόπος άρθρωσής τους είναι όλα σημαντικά απεικονιστικά στοιχεία για την ακραία τραγωδία που εκφράζεται, ενώ το έργο θα γινόταν έμβλημα για όλες τις καταστροφικές τραγωδίες της σύγχρονης κοινωνίας.

Η Γκερνίκα έχει διαστάσεις 349,3 x 776,6 εκ. και η ισπανική κυβέρνηση απέκτησε την τοιχογραφία από τον Πικάσο το 1937. Όταν ξέσπασε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, ο καλλιτέχνης αποφάσισε ότι ο πίνακας έπρεπε να παραμείνει υπό φύλαξη στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης μέχρι να λήξει ο πόλεμος.

Το 1958 ο Πικάσο παρέτεινε το δάνειο του πίνακα στο ΜοΜΑ για αόριστο χρονικό διάστημα, μέχρι να αποκατασταθεί η δημοκρατία στην Ισπανία. Το έργο τελικά επέστρεψε στη χώρα το 1981. Φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Πράδο μέχρι το 1992, οπότε και μεταφέρθηκε στο Μουσείο Reina Sofía.

Γκερνίκα: Μπορείτε να βγάζετε σέλφι και να την φωτογραφίζετε ελεύθερα Facebook Twitter
Η Γκερνίκα του Πάμπλο Πικάσο συσκευάζεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης για να αποσταλεί στην Ισπανία. Το έργο έφτασε στην Ισπανία από τη Νέα Υόρκη μετά από 42 χρόνια αναμονής για την επιστροφή της δημοκρατίας στην πατρίδα του ζωγράφου. Ο Πικάσο ζωγράφισε το γιγαντιαίο έργο το 1937 ενώ ζούσε στη Γαλλία ως πρόσφυγας από τον εμφύλιο πόλεμο του 1936-39. Φωτ.: Bettmann/Getty Images/Ideal Image

Η ιστορία ενός μεγάλου αντιπολεμικού έργου

Η Γκερνίκα, απεικόνιση της σκληρής, δραματικής κατάστασης του πολέμου, δημιουργήθηκε για να είναι μέρος του Ισπανικού Περιπτέρου στη Διεθνή Έκθεση στο Παρίσι το 1937.

Το κίνητρο του Πάμπλο Πικάσο για να ζωγραφίσει αυτό το σπουδαίο έργο ήταν η είδηση του αεροπορικού βομβαρδισμού της πόλης των Βάσκων Γκερνίκα, τον οποίο ο καλλιτέχνης είχε δει στις δραματικές φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν σε διάφορα περιοδικά, συμπεριλαμβανομένης της γαλλικής εφημερίδας L' Humanité.

Παρόλα αυτά, ούτε οι μελέτες ούτε η ολοκληρωμένη εικόνα του έργου περιέχουν μια νύξη για το συγκεκριμένο γεγονός, αποτελώντας αντίθετα μια γενική έκκληση ενάντια στη βαρβαρότητα και τον τρόμο του πολέμου. 

Πρόκειται για μια μαρτυρία της φρίκης που προκαλούσε ο ισπανικός εμφύλιος και μια προειδοποίηση για το τι θα επακολουθούσε στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Γκερνίκα: Μπορείτε να βγάζετε σέλφι και να την φωτογραφίζετε ελεύθερα Facebook Twitter
H καταστροφή της Γκερνίκα στις 26 Απριλίου 1937 από γερμανικά και ιταλικά βομβαρδιστικά. Φωτ.: Universal History Archive/Universal Images Group via Getty Images/Ideal Image

Τα ασπρόμαυρα και γκρίζα χρώματα, η ένταση καθενός από τα μοτίβα και ο τρόπος άρθρωσής τους είναι όλα σημαντικά απεικονιστικά στοιχεία για την ακραία τραγωδία που εκφράζεται, ενώ το έργο θα γινόταν έμβλημα για όλες τις καταστροφικές τραγωδίες της σύγχρονης κοινωνίας.

Η Γκερνίκα έχει προσελκύσει μια σειρά από συχνά αμφιλεγόμενες ερμηνείες, αναμφίβολα εν μέρει λόγω της σκόπιμης χρήσης στη ζωγραφική μόνο ασπρόμαυρων τόνων.

Αναλύοντας την εικονογραφία στον πίνακα, ένας μελετητής της Γκερνίκα, ο Anthony Blunt, χωρίζει τους πρωταγωνιστές της πυραμιδικής σύνθεσης σε δύο ομάδες, η πρώτη από τις οποίες αποτελείται από τρία ζώα. Ο ταύρος, το πληγωμένο άλογο και το φτερωτό πουλί διακρίνονται στο βάθος στα αριστερά. Η δεύτερη ομάδα αποτελείται από τα ανθρώπινα όντα, από έναν νεκρό στρατιώτη και μια σειρά από γυναίκες: η πάνω δεξιά, που κρατά μια λάμπα και γέρνει από ένα παράθυρο, η μητέρα στα αριστερά που κλαίει καθώς κρατά νεκρό το παιδί της, αυτή που ορμάει μέσα στη σύνθεση από τα δεξιά και τέλος αυτή που κραυγάζει στους ουρανούς, με τα χέρια σηκωμένα καθώς ένα σπίτι να καίγεται πίσω της.

Τα περιστατικά στην ιδιωτική ζωή του Πικάσο και τα πολιτικά γεγονότα που έπληξαν την Ευρώπη μεταξύ των πολέμων συγχωνεύτηκαν στα μοτίβα που χρησιμοποιούσε ο ζωγράφος εκείνη την εποχή, με αποτέλεσμα η Γκερνίκα να θεωρείται από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα τέχνης του 20ού αιώνα.

Οι πρώτες φωτογραφίσεις της Γκερνίκα

Γκερνίκα: Μπορείτε να βγάζετε σέλφι και να την φωτογραφίζετε ελεύθερα Facebook Twitter
Η Μάαρ φωτογράφισε όλη τη διαδικασία της δημιουργίας της Γκερνίκα σε ένα αρχείο που βρίσκεται σήμερα στο μουσείο Reina Sofia.

Ο Πικάσο εκείνη την περίοδο ζούσε τον μεγάλο έρωτά του με την φωτογράφο, ζωγράφο και ποιήτρια Ντόρα Μάαρ. Όταν ο Ισπανός ζωγράφος δημιούργησε τον διάσημο πίνακά του η Μάαρ ήταν διαρκώς στο πλευρό του, προσπαθώντας να του εμπνεύσει νέες ιδέες. Η Μάαρ φωτογράφισε όλη τη διαδικασία της δημιουργίας της Γκερνίκα σε ένα αρχείο που βρίσκεται σήμερα στο μουσείο Reina Sofia.

Ο Πάμπλο Πικάσο άρχισε να εργάζεται πάνω στα σκίτσα για την Γκερνίκα την 1η Μαΐου 1937. Από τις 11 Μαΐου έως τις 4 Ιουνίου του ίδιου έτους, η Ντόρα Μάαρ βρισκόταν στο εργαστήριό του στη Rue des Grands-Augustins για να καταγράψει φωτογραφικά όλη τη δημιουργική διαδικασία.

Πολλοί άνθρωποι γύρω από τον Πικάσο συνειδητοποίησαν πόσο σημαντικό ήταν το έργο και ο Κριστιάν Ζερβός, ο οποίος ήταν εκδότης των Cahiers d' art από το 1926, ζήτησε από τη Μάαρ να καταγράψει τη διαδικασία της δημιουργίας του πίνακα.

Ο Πικάσο είχε αναφέρει λίγο καιρό πριν ότι «θα ήταν ενδιαφέρον να χρησιμοποιήσουμε μια φωτογραφική μηχανή για να αποτυπώσουμε όχι τα στάδια ενός πίνακα, αλλά τη μεταμόρφωσή του», υπονοώντας σχεδόν τους υπερρεαλιστικούς συνειρμούς της πολλαπλής εικόνας και της βιομορφικής μεταμόρφωσης. 

Αυτή η μεταμόρφωση καταγράφηκε από την κάμερα της Μάαρ. Ωστόσο, οι συνθήκες δεν ήταν ιδανικές για τη φωτογράφο λόγω του μεγέθους του καμβά και του χαμηλού φωτισμού του στούντιο.

Γκερνίκα: Μπορείτε να βγάζετε σέλφι και να την φωτογραφίζετε ελεύθερα Facebook Twitter
O Πικάσο δημιουργεί την Γκερνίκα.

Για να κάνει τις εικόνες πιο δυνατές, η Μάαρ χρησιμοποίησε μεθόδους όπως φωτογραφικό ρετούς, αρνητικά και αντίγραφα από εκτυπώσεις.

Το Μουσείο Reina Sofía διαθέτει συνολικά είκοσι οκτώ φωτογραφίες που δείχνουν διάφορα στάδια της εκτέλεσης του πίνακα. Στα πρώτα στάδια, δουλεύοντας πάνω σε βασικά περιγράμματα, μπορεί κανείς ήδη να δει τις κύριες μορφές: τη μητέρα που κρατά το νεκρό παιδί, τον ταύρο, το άλογο, τον πεσμένο στρατιώτη, τη μορφή που κρατά ένα φως και τη μορφή με τα χέρια υψωμένα.

Οι φωτογραφίες δείχνουν ότι ο Πικάσο διόρθωνε σταδιακά τις στάσεις των μορφών και εξάλειφε ορισμένα στοιχεία προκειμένου να δώσει μεγαλύτερη σαφήνεια στη σύνθεση. Στα τελικά στάδια, τα πεδία συμπληρώνονταν, το αρχικό αφηγηματικό νόημα χανόταν και το συμβολικό βάρος μοιραζόταν μεταξύ των κύριων χαρακτήρων.

Με πληροφορίες από Times, Artnews, Museo Reina Sofia, Museo Picasso, Prado



 

Πολιτισμός
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο

Εικαστικά / Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο

Στο Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι ο κορυφαίος καλλιτέχνης του design προτείνει μια νέα σκηνογραφία για την παρουσίαση των αριστουργηματικών έργων του Πικάσο, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη οπτική εμπειρία για τον θεατή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η διάσημη Γαλλίδα ηθοποιός θα προλογίσει αρκετές από τις ταινίες του αφιερώματος στην καριέρα της, ενώ θα δώσει και masterclass αφιερωμένο στις διαφορές μεταξύ θεατρικής και κινηματογραφικής ερμηνείας
LIFO NEWSROOM
Φαλλοί πέντε μέτρων και όργια σκελετών: Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο πιο τολμηρό έργο της

Πολιτισμός / Φαλλοί πέντε μέτρων και όργια σκελετών: Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο πιο τολμηρό έργο της

Η παράσταση αντλεί υλικό από λαϊκές παραδόσεις και αρχέγονες τελετουργίες των Βαλκανίων, οι οποίες όπως λέει, «εμπλέκουν το σώμα, το πέος και τον κόλπο σε διαφορετικές μορφές»
LIFO NEWSROOM