Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο

Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο Facebook Twitter
Ο Πολ Σμιθ με τη διευθύντρια του Μουσείου Πικάσο Cécile Debray. Φωτ.: Musee national Picasso­Paris, Voyez-Vous (Vinciane Lebrun) and Succession Picasso 2023
0

Πενήντα χρόνια έχουν περάσει από τον θάνατο του Πάμπλο Πικάσο στις 8 Απριλίου 1973 στο σπίτι του στη Notre-Dame-de-Vie, στο Mougins, και το έργο του έχει βαθύ αντίκτυπο σε όλο τον κόσμο μέχρι σήμερα.

Γι' αυτό το επετειακό έτος το Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι, που ιδρύθηκε με έργα που δώρισαν οι κληρονόμοι του στο γαλλικό κράτος, προσκάλεσε τον σερ Πολ Σμιθ, έναν από τους κορυφαίους σχεδιαστές της Βρετανίας, γνωστό για το δημιουργικό του πνεύμα, το οποίο συνδυάζει την παράδοση και τον μοντερνισμό, όσο και για τη δουλειά του με το χρώμα, τη ραπτική και τις απροσδόκητες λεπτομέρειες, να επιμεληθεί ως καλλιτεχνικός διευθυντής μια απροσδόκητη έκθεση που παρουσιάζει τη συλλογή του μουσείου.

Ο Πολ Σμιθ οραματίστηκε μια νέα σκηνογραφία για την παρουσίαση των αριστουργηματικών έργων του Πικάσο που φιλοξενεί το μουσείο, λέγοντας ότι ήθελε να τα προσεγγίσει με έναν λιγότερο συμβατικό τρόπο, δημιουργώντας μια οπτική εμπειρία, ενδιαφέρουσα για το νεανικό κοινό και το κοινό που δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένο με το έργο του μεγάλου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα.

Το έργο του Πάμπλο Πικάσο είναι γεμάτο χιουμοριστικές πινελιές. Σε ηλικία 13 ετών, άρχισε να δημιουργεί τα δικά του σατιρικά περιοδικά, με σκίτσα από την καθημερινότητά του. Αυτή η φλέβα καρικατούρας παρέμεινε παρούσα στο επόμενο έργο του, εκφρασμένη στα καυστικά πορτρέτα ανθρώπων που γνώριζε και στον επαναπροσδιορισμό εικόνων και αντικειμένων. Είχε την προκλητική τάση και την ιδιοφυΐα να δημιουργεί μεταμορφώσεις, μετατρέποντας κάθε εικόνα σε κάτι διαφορετικό. 

«Κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης», είχε πει ο Πάμπλο Πικάσο. «Το πρόβλημα είναι να παραμείνουν καλλιτέχνες όταν μεγαλώσουν». Ενώ ο Πολ Σμιθ είναι πολύ ταπεινός για να κάνει συγκρίσεις μεταξύ του ίδιου και του Πικάσο, είναι αδύνατο να μη δούμε παραλληλισμούς στην κοινή τους «παιδική» προσέγγιση στη δημιουργικότητα.

«Κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης», είχε πει ο Πάμπλο Πικάσο. «Το πρόβλημα είναι να παραμείνουν καλλιτέχνες όταν μεγαλώσουν». Ενώ ο Πολ Σμιθ είναι πολύ ταπεινός για να κάνει συγκρίσεις μεταξύ του ίδιου και του Πικάσο, είναι αδύνατο να μη δούμε παραλληλισμούς στην κοινή τους «παιδική» προσέγγιση στη δημιουργικότητα. Και αυτή είναι η προσέγγιση που ακολούθησε ο Σμιθ όταν του ζήτησαν να σκεφτεί την έκθεση στο Μουσείο Πικάσο, την οποία προετοίμαζε για πέντε χρόνια. Ο τίτλος της έκθεσης, «Η συλλογή σε ένα νέο φως!», τα λέει όλα, με το έργο του Πικάσο να λάμπει σε νέο φόντο, σε ένα σαρωτικό περιβάλλον αισιοδοξίας και αρμονίας.

«Το Μουσείο Πικάσο μου έδωσε απλόχερα carte blanche για να προσφέρω μια νέα ερμηνεία», εξηγεί ο Σμιθ. «Είναι μια φανταστική ευκαιρία». Ο ίδιος έχει τα γραφεία του  στο Παρίσι, πολύ κοντά στο μουσείο, όπου περνά πολλές ώρες, αφού ο κόσμος του Πικάσο και των χρωμάτων τού ασκούν μια διαρκή γοητεία. Αν και θαυμαστής του Πικάσο, προβληματίστηκε για το πώς μπορεί σε διαισθητικό και προσωπικό επίπεδο να ξαναδιαβάσει το έργο του και αποφάσισε να το κάνει με τα εργαλεία έμπνευσης που καθορίζουν και το δικό του design, με την έντονη χρήση του χρώματος, τις ρίγες, τα σκίτσα και τις αφηρημένες φόρμες.

Τα οράματα των δυο καλλιτεχνών συμπίπτουν μερικές φορές, για παράδειγμα γύρω από την κοινή τους αγάπη για τα αντικείμενα, το ντύσιμο και το παιχνίδι, οδηγώντας έτσι σε συγκρίσεις και σε μια θεαματική, εξαιρετικά ευρηματική προσέγγιση στην παρουσίαση των έργων.

Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο Facebook Twitter
Σκίτσο του Πολ Σμιθ για την έκθεση στο Μουσείο Πικάσο. © Musée National Picasso-Paris

Οι αγαπημένες ρίγες του Σμιθ γίνονται ριγέ μοκέτα που προκαλεί ίλιγγο με τα πολλά χρώματα και τα σχήματα που δημιουργεί αν την κοιτάξεις επίμονα, τα κεραμικά πιάτα του Πικάσο τοποθετούνται ανάμεσα σε λευκά κεραμικά πιάτα, οι ρόμβοι από το ρούχο του Αρλεκίνου αντιγράφονται σε ταπετσαρία στον τοίχο, μια σειρά έργων κρέμεται σε ένα κολάζ από τις αφίσες των εκθέσεων του Πικάσο, τα έργα της μπλε περιόδου βρίσκονται σε ζωηρό μπλε φόντο. Η εμβληματική αξία των έργων δεν εμποδίζει σε τίποτα τον Πολ Σμιθ, που με τον πιο πνευματώδη τρόπο προτείνει ασυνήθιστες αντιπαραθέσεις και τονίζει απροσδόκητες λεπτομέρειες.

Μέσα σε αυτό το δημιουργημένο από χρώμα περιβάλλον, ο Πικάσο ξεπροβάλλει όχι μόνο με τη λάμψη του μεγάλου δασκάλου αλλά και με το εφευρετικό και αστείο του πρόσωπο, με την άσβεστη δίψα πειραματισμού που είχε μέχρι το τέλος. Ο Πικάσο υπήρξε λάτρης του χρώματος, διαρκώς γοητευμένος από τον κόσμο του θεάματος και τα καθημερινά αντικείμενα, μια σταθερή πηγή έμπνευσης. Ο Σμιθ βλέπει στην προσέγγιση του καλλιτέχνη πολυάριθμους απόηχους της δικής του σχέσης με τα πράγματα και τις εικόνες.

«Η διαδικασία ήταν απίστευτα αυθόρμητη, γρήγορη και ενστικτώδης. Αν ο Πικάσο ζούσε σήμερα, νομίζω ότι θα είχε περιέργεια για τις σύγχρονες προσεγγίσεις στην επικοινωνία και την παρουσίαση και αυτό είναι κάτι που προσπάθησα να αποτυπώσω στις διάφορες αίθουσες σε όλη την έκθεση», λέει ο Σμιθ. «Υπάρχει χιούμορ και κάτι παιχνιδιάρικο, έχοντας τον μέγιστο σεβασμό για το απαράμιλλο μυαλό και το έργο του Πικάσο». 

Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο Facebook Twitter
Το έργο του Πικάσο "Ο μικρός Πάολο ως αρλεκίνος" (1924) με φόντο την εικαστική παρέμβαση του Πολ Σμιθ. © Vinciane Lebrun/Voyez-Vous
Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο Facebook Twitter
Το "Πορτρέτο της Μαρί Τερέζ" (1939). © Vinciane Lebrun/Voyez-Vous

Στη δεκαετία του 1930, ο Πάμπλο Πικάσο έπαιζε με το μοτίβο της ρίγας στους πίνακές του, τα σχέδια και τα χαρακτικά του. Στη σειρά «Femme assise dans un fauteuil», οι διαφορετικές ρίγες και ζώνες επιτρέπουν μια κάπως χαρούμενη και δυναμική αλληλεπίδραση χρωμάτων που φέρνει μια ορισμένη αμφιθυμία στη συμβολική διάστασή της, στο πλέγμα, στον εγκλεισμό που ενυπάρχει σε αυτό το μοτίβο.

Αντηχώντας στην κυβιστική περίοδό του, όπου τα σφιχτά δίκτυα γραμμών δημιουργούσαν ένταση και οπτικό παιχνίδι μεταξύ των γραμμών και των χρωμάτων, αυτό το στυλιζάρισμα από το μοτίβο της ρίγας είναι παρόμοιο με έργα των σουρεαλιστών φίλων του, από τις φωτογραφίες του Man Ray με γυμνά γραμμωμένα από σκιές, τις κρυστάλλινες φόρμες του Alberto Giacometti και τις γραφικές συνθέσεις του Francis Picabia, γνωστές ως «διαφάνειες».

Άρρηκτα συνδεδεμένες με τον δημιουργικό κόσμο του Πολ Σμιθ, οι ρίγες αποτελούν επίσης την υπογραφή της επωνυμίας του Βρετανού σχεδιαστή, με την οποία παίζει εδώ σε ένα παιχνίδι διαλόγου με τις μορφές του Πικάσο. Αργότερα, από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1960, ο Πάμπλο Πικάσο έφυγε από το Παρίσι και εγκαταστάθηκε μόνιμα στη νοτιοανατολική Γαλλία.

Εκείνη την εποχή η ζωγραφική του χαρακτηρίζεται από μια αναζωογόνηση του κυβισμού και ενός διαλόγου με τον Ματίς, ενώ στη γλυπτική πειραματίστηκε με νέες τεχνικές, αναπτύσσοντας τρισδιάστατες μορφές με επίπεδα σχήματα. Ο συνδυασμός γεωμετρικών σχημάτων και μεγάλων περιοχών χρώματος που σκιαγραφούνται με μαύρο χρώμα δίνει σε αυτά τα έργα μια οπτική σαφήνεια που θυμίζει τις εξερευνήσεις άλλων μοντερνιστών καλλιτεχνών, όπως οι Fernand Léger και Le Corbusier.

Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο Facebook Twitter
Κολάζ από τις εκθέσεις του Πικάσο. © Vinciane Lebrun/Voyez-Vous

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Πάμπλο Πικάσο τα πέρασε σε μια περίοδο έντονης δημιουργικότητας. Ζώντας στην αγροικία Notre-Dame-deVie στο Mougins από το 1961, ο καλλιτέχνης δημιούργησε εκατοντάδες σχέδια και χαρακτικά και περισσότερους από 350 καμβάδες μεταξύ 1969 και 1973. Εκείνη την εποχή, επικεντρώθηκε κυρίως στην αναπαράσταση της ανθρώπινης φιγούρας.

Η ισπανική του κληρονομιά επανήλθε επίσης στην επιφάνεια μέσα από το μοτίβο του matador, που κοσμείται με χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στη Χρυσή Εποχή. Τα έργα αυτά χαρακτηρίζονται από έκρηξη χρωμάτων και μεγάλη ελευθερία έκφρασης. Ο ζωγράφος δούλευε πιο γρήγορα και με σκόπιμα λιγότερο τακτοποιημένο τρόπο, αφήνοντας μερικές φορές σταγόνες χρώματος στον καμβά.

Αυτοί οι τελευταίοι πίνακες, που παρουσιάστηκαν σε δύο εκθέσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Palais des Papes στην Αβινιόν το 1970 και το 1973, προκάλεσαν σύγχυση στο κοινό. Παρ' όλα αυτά, θα αποδεικνύονταν σημαντικοί για τις γενιές των ζωγράφων που ήρθαν μετά από αυτόν, ιδιαίτερα για τον Jean-Michel Basquiat και τον Georg Baselitz, σηματοδοτώντας μια αναβίωση στη σύγχρονη ζωγραφική.

Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο Facebook Twitter
Τα κεραμικά πιάτα του Πικάσο τοποθετήθηκαν ανάμεσα σε λευκά κεραμικά πιάτα. © Vinciane Lebrun/Voyez-Vous

Έχοντας επηρεάσει πλήθος επόμενων καλλιτεχνών που δεν σταματούν να μελετούν το έργο του, αυτήν τη φορά ο Πικάσο βρίσκεται στο επίκεντρο μιας νέας οπτικής πρόκλησης. «Μάλλον δεν θα ρίξω ούτε μια ματιά στις κριτικές. Δεν είμαι ακαδημαϊκός ιστορικός, αλλά μου αρέσει η τέχνη και βρίσκομαι σε έναν δημιουργικό κόσμο» λέει ο Πολ Σμιθ στους F.T. 

«Δεν συγκρίνω τον εαυτό μου με τον Πικάσο με κανέναν τρόπο», λέει. «Αλλά μπορώ να σχετιστώ με τον τρόπο που απλώς ενδιαφερόταν για "διάφορα πράγματα". Και είχε αυτή την υπέροχη, παιδική προσέγγιση σε αυτά».  

Με τον ενθουσιασμό του για τις εκλεκτικές πολιτιστικές αναφορές και τους διακριτικούς συνδυασμούς μοτίβων και χρωμάτων, ο Πολ Σμιθ εκφράζει μια πραγματικά σύγχρονη αισθητική και υπερασπίζεται μια ανοιχτή και αυθεντική προσέγγιση στον σχεδιασμό, και αυτήν τη φορά φέρνει στο προσκήνιο και πλαισιώνει με τη δύναμη του design τα μεγάλα έργα του Πικάσο.

Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. © Vinciane Lebrun/Voyez-Vous
Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο Facebook Twitter
Η έκθεση σηματοδοτεί τα 50 χρόνια από τον θάνατο του Πικάσο. © Vinciane Lebrun/Voyez-Vous

«Γιορτή Πικάσο: Η συλλογή σε ένα νέο φως!», στο Musée Picasso Paris, έως τις 27 Αυγούστου.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία

Εικαστικά / Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία

Τα «μάτια» της αστυνομίας ήταν στραμμένα στον εικοσάχρονο νεαρό που δεν μιλούσε γαλλικά, γύριζε ξημερώματα στο σπίτι του, διάβαζε ξένες εφημερίδες και ζωγράφιζε φτωχές γυναίκες που ζητιανεύουν στους δρόμους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ