Το πιο ακριβό μπουκέτο γλαδιόλες στον κόσμο βγαίνει σε δημοπρασία για δέκα εκατομμύρια δολάρια

Το πιο ακριβό μπουκέτο γλαδιόλες στον κόσμο βγαίνει σε δημοπρασία για δέκα εκατομμύρια δολάρια Facebook Twitter
Βαν Γκογκ: Nature Morte: Vase aux Glaïeuls (Νεκρή φύση: Βάζο με Γλαδιόλες) (Αύγουστος-Σεπτέμβριος 1886) | Φωτο: Sotheby's
0

Για πρώτη φορά ένας πίνακας του Βαν Γκογκ δημοπρατείται στην Άπω Ανατολή από έναν από τους μεγαλύτερους οίκους δημοπρασιών της Δύσης - ένα σίγουρο σημάδι ότι η αγορά απομακρύνεται από την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Οι κύριοι αγοραστές της δουλειάς του Bαν Γκογκ βρίσκονται τώρα στην Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και την Κορέα.

Στον πίνακα, το φωτεινό μπουκέτο από γλαδιόλες μέσα σε ένα μικρό δοχείο κάθεται σε ένα σκοτεινό τραπέζι που συνδυάζεται με το φόντο. Οι γλαδιόλες συνήθως ανθίζουν τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο στη βόρεια Γαλλία και η νεκρή φύση που ονομάζεται «Vase with Gladioli» είναι ένα καλό παράδειγμα του στυλ του καλλιτέχνη εκείνη τη στιγμή, λίγους μήνες μετά την άφιξή του στο Παρίσι τον Φεβρουάριο του 1886. Το γεγονός ότι έχει υπογραφεί μπορεί να σημαίνει ότι ο ζωγράφος το χάρισε σε έναν φίλο του καλλιτέχνη

Ο αδερφός του Βίνσεντ, Τεό βαν Γκογκ ανέφερε στη μητέρα τους τον Ιούλιο: «Ζωγραφίζει κυρίως λουλούδια - με σκοπό να δώσει ένα πιο ζωντανό χρώμα στο επόμενο σύνολο φωτογραφιών του. Έχει επίσης γνωστούς που του προσφέρουν ένα μπουκέτο λουλούδια κάθε εβδομάδα».

Γράφοντας στα αγγλικά στον φίλο του καλλιτέχνη Οράτιο Λίβενς, ο Βαν Γκογκ ανέφερε τον Σεπτέμβριο/Οκτώβριο του 1886: «Έχω κάνει μια σειρά χρωματικών μελετών με απλά λουλούδια… Προσπαθώ να αποδώσω έντονο χρώμα και όχι μια αρμονία σε γκρί παλέτα».

Εκείνη την εποχή έφτιαξε αρκετές άλλες νεκρές φύσεις με γλαδιόλες, συμπεριλαμβανομένου του έργου «Βάζο με Γλαδιόλες και Κινέζικου Αστέρια» (Αύγουστος-Σεπτέμβριος 1886), που βρίσκεται τώρα στη συλλογή του Μουσείου Βαν Γκογκ.

Το πιο ακριβό μπουκέτο γλαδιόλες στον κόσμο βγαίνει σε δημοπρασία για δέκα εκατομμύρια δολάρια Facebook Twitter
Βαν Γκογκ: Βάζο με γλαδιόλες και κινέζικα αστέρια (Αύγουστος - Σεπτέμβριος 1886) Courtesy: Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Το έργο με τις γλαδιόλες που εμφανίστηκε στο Χονγκ Κονγκ ζωγραφίστηκε πάνω σε μια παλαιότερη νεκρή φύση με πατάτες και ένα μπολ. Αυτή η πρωτότυπη σύνθεση πιθανότατα χρονολογείται από ένα χρόνο νωρίτερα, τον Σεπτέμβριο του 1885, όταν ο Βαν Γκογκ ζούσε στο χωριό των γονιών του Νουένεν, στη νότια Ολλανδία. Πάντα είχε λίγα χρήματα και πιθανότατα ξαναχρησιμοποίησε τον καμβά μετά την άφιξή του στο Παρίσι. Η καταχώριση του καταλόγου του Sotheby’s σημειώνει ότι έχει υπερβεί το προηγούμενο έργο επειδή «ένιωσε ότι η τέχνη του κινείται σε μια νέα και συναρπαστική κατεύθυνση».

Ο πρώτος ιδιοκτήτης του έργου «Νεκρή φύση με γλαδιόλες» ήταν ο Παριζιάνος κριτικός και υποστηρικτής του ιμπρεσιονισμού, ο Τεοντόρ Ντουρέτ, ο οποίος το κατείχε μέχρι το 1912. Μέχρι το 1928 το έργο κατείχε ο Άλντεν Μπρουκς, ένας Αμερικανός συγγραφέας που ζούσε στο Παρίσι και έγινε γνωστός για υποστήριζε ότι ο Σαίξπηρ δεν ήταν ο δραματουργός των έργων που του αποδίδονταν.

Τα τελευταία 40 χρόνια το έργο βγήκε σε δημοπρασία στον Sotheby's τουλάχιστον πέντε φορές, με τις τιμές να διαμορφώνονται εντελώς διαφορετικά σε κάθε περίοδο.

Το 1983 η νεκρή φύση πωλήθηκε για 150.000 δολάρια, στον συλλέκτη από τη Φλόριντα, Έλγουιν Λίτσφιλντ Φιλιπς.  Όταν το ίδρυμά του πούλησε το έργο, το 1999, έφτασε τα 1.762.000 δολάρια-, σχεδόν 12 φορές περισσότερο από την πρώτη πώληση. Δύο χρόνια αργότερα βγήκε ξανά προς πώληση, με εκτίμηση στα 1,2 εκατομμύρια-1,6 εκατομμύρια δολάρια, σημαντικά λιγότερο από την προηγούμενη φορά-αλλά δεν κατάφερε να πουληθεί.

Τον Νοέμβριο του 2016 ο Αμερικανός ιδιοκτήτης πούλησε με επιτυχία το έργο για 5.862.500 δολάρια. Η τωρινή εκτίμηση των 9 έως 12,8 εκατομμυρίων δολαρίων είναι περίπου διπλάσια από αυτή που είχε επιτευχθεί πριν από πέντε χρόνια. Αυτή η άνοδος οφείλεται εν μέρει επειδή η ζήτηση της Άπω Ανατολής αυξάνει τις τιμές για τα έργα του Βαν Γκογκ.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Πολιτισμός / Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Παρά την αναγκαστική μεταφορά στο μουσείο, η τελετή διατήρησε τα καθιερωμένα τελετουργικά, δηλαδή τις χορογραφημένες κινήσεις των «ιερειών» και των κουρών, καθώς και απαγγελίες στην ελληνική γλώσσα
LIFO NEWSROOM
Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Πολιτισμός / Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Εξερευνώντας τη σημασία της μορφής της Αφροδίτης από την Παλαιολιθική περίοδο μέχρι σήμερα, το έργο θα φιλοξενηθεί από τις 19 Μαρτίου ως τις 31 Αυγούστου 2026 στο Μέγαρο Σταθάτου μαζί με δέκα αντίγραφα ειδωλίων «Αφροδίτης» της Ανώτερης παλαιολιθικής περιόδου
LIFO NEWSROOM
Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Η tour de force ερμηνεία της Τζένιφερ Λόρενς στη νέα ταινία της Λιν Ράμσεϊ, η «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη, και μια ιδιαίτερη ρομαντική κομεντί ξεχωρίζουν από την κινηματογραφική σοδειά αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Ο Γιώργος Χατζιδάκις αναφέρει ότι το αίτημα για την περιοδεία είχε απορριφθεί «ρητά», καθώς «δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές και στο καλλιτεχνικό ήθος» του Μάνου Χατζιδάκι
LIFO NEWSROOM
Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Πολιτισμός / Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Στο πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό, ο Πάπας Λέων επισκέπτεται την Τουρκία για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις για τα 1.700 χρόνια από τη Σύνοδο της Νίκαιας, σε μια επίσκεψη που αναζωπυρώνει τις ελπίδες για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
LIFO NEWSROOM