Μια σπάνια φωτογραφία της οικογένειας Ροσέτι τραβηγμένη από τον Λιούις Κάρολ σε δημοπρασία

Μια σπάνια φωτογραφία της οικογένειας Ροσέτι τραβηγμένη από τον Λιούις Κάρολ σε δημοπρασία Facebook Twitter
Λιούις Κάρολ, οι Ροσέτι στον κήπο του σπιτιού τους, 1863. Φωτο: Courtesy of Bonhams
0

Τον Οκτώβριο του 1863, ο Τσάρλς Ντότζσον, γνωστός με το ψευδώνυμο Λιούις Κάρολ, επισκέφτηκε την οικογένεια Ροσέτι στο σπίτι τους στο Τσέλσι του Λονδίνου, φωτογραφίζοντας τον ποιητή και ζωγράφο Ντάντε Γκαμπριέλ να παίζει σκάκι και την αδερφή του, ποιήτρια Κριστίνα Ροσέτι να τον κοιτάζει ακουμπισμένη σε ένα κάγκελο με τρυφερότητα.  Η «εξαιρετικά σπάνια» φωτογραφία, η οποία στήθηκε και τυπώθηκε από τον ίδιο τον Λιους Κάρολ, πρόκειται να δημοπρατηθεί από τον οίκο δημοπρασιών Μπόναμς.

Η εικόνα τραβήχτηκε στον κήπο του σπιτιού του Ροσέτι στο Cheyne Walk στις 7 Οκτωβρίου 1863. Ο Κάρολ έμενε με τον γλύπτη του προραφαηλιτικού κινήματος Αλεξάντερ Μανρόου και στις αρχές Οκτωβρίου 1863 ο φίλος του τον πήρε μαζί για να συναντήσει την οικογένεια Ροσέτι. Η συνάντηση έγινε δύο χρόνια πριν τη δημοσίευση της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων που θα έκανε τον Ντότζσον διάσημο ως Λιούις Κάρολ και ένα χρόνο μετά τον θάνατο της συζύγου του Ροσέτι, Ελίζαμπεθ Σίνταλ, μετά από υπερβολική δόση λάβδανου. Ο Ροσέτι έθαψε τα ποιήματά του μαζί με τη Σίνταλ, αλλά αργότερα το 1869, έκανε την εκταφή τους.

Ο Λιούις Κάρολ έγραψε στο ημερολόγιό του ότι «μετά κοίταξα έναν τεράστιο όγκο σχεδίων, μερικά από τα οποία πρόκειται να φωτογραφήσω – μια υπέροχη απόλαυση, καθώς δεν είχα ξαναδεί τόσο εξαίσιο σχέδιο». Αργότερα σύμφωνα με τα ημερολόγια του Κάρολ που περιέγραψε την επίσκεψη εκεί σαν μια «αξέχαστη μέρα» δείπνησε με τον ποιητή και ζωγράφο και πέρασε εκεί το βράδυ του.

Θα επέστρεφε την επόμενη μέρα για να φωτογραφίσει όλη την οικογένεια, καθώς και τα σχέδια του Ροσέτι, που ήταν πρωταγωνιστικό πρόσωπο της προραφαηλιτικής αδελφότητας.

Μια σπάνια φωτογραφία της οικογένειας Ροσέτι τραβηγμένη από τον Λιούις Κάρολ σε δημοπρασία Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο του Λιούις Κάρολ, 1856. Φωτο: Wikipedia

Η εικόνα δείχνει την Κριστίνα Ροσέτι– η οποία είχε δημοσιεύσει τη συλλογή της Goblin Market andOther Poems, εικονογραφημένη από τον αδερφό της, το προηγούμενο έτος – στα αριστερά της φωτογραφίας να παρακολουθεί τη μητέρα της Φράνσις Λιβίνια Ροσέτι και τον αδερφό της να παίζουν σκάκι, με την αδερφή τους Μαρία Φραντσέσκα στα δεξιά της.

«Είναι μια τόσο οικεία φωτογραφία, να βλέπεις τους δυο τους να παίζουν σκάκι μαζί και τις αδερφές να κοιτάζουν», είπε ο Ian Ehling, διευθυντής σπάνιων βιβλίων και χειρογράφων στον οίκο Bonhams. «Ο Κάρολ ήταν αναγνώστης των βιβλίων του Ροσέτι, οπότε μάλλον έτσι προέκυψε η φιλία τους και μετά ο ίδιος ήταν φυσικά ένας πολύ ταλαντούχος ερασιτέχνης φωτογράφος σε όλη του τη ζωή».

Ο Λιουις Κάρολ θα έμενε σε επαφή με την Κριστίνα Ροσέτι όλα αυτά τα χρόνια, δίνοντάς της ένα αντίγραφο της Αλίκης στη Χώρα των θαυμάτων, ενώ εκείνη του έδωσε ένα αντίγραφο του Pageantand Other Poems.  Ο οίκος Bonhams, αναφέρει ότι καμία παρόμοιας ποιότητας πρωτότυπη φωτογραφία του Λιούις Κάρολ της οικογένειας Ροσέτι δεν έχει πουληθεί στην ανοιχτή αγορά τα τελευταία χρόνια.

Οκτώ χρόνια μετά τη φωτογραφία αυτή ο Ροσέτι, μετά από παρότρυνση των φίλων του, δημοσίευσε τα ποιήματα που είχε θάψει μαζί με τη γυναίκα του. Η δημοσίευσή τους δεν έτυχε θερμής υποδοχής καθώς χαρακτηρίστηκαν ότι διαθέτουν μεγάλο ερωτισμό και αισθησιασμό. Η σκληρή κριτική τον οδήγησε σε πνευματική αστάθεια και τα τελευταία χρόνια της ζωής του είχε απομονωθεί αντιμετωπίζοντας μεγάλο πρόβλημα εθισμού στα ναρκωτικά.

Μια σπάνια φωτογραφία της οικογένειας Ροσέτι τραβηγμένη από τον Λιούις Κάρολ σε δημοπρασία Facebook Twitter
H Alice Liddell ντυμένη ως ζητιάνα. Την φωτογράφισε ο Λιούις Κάρολ το 1858. Φωτο: Wikipedia

Αν και έγινε διάσημος για την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, ο Λιούις Κάρολ υπήρξε και σημαντικός φωτογράφος. Απέκτησε την πρώτη του φωτογραφική μηχανή το 1856 και ξεκίνησε να ασχολείται ερασιτεχνικά με τη λήψη φωτογραφιών. Το 1863 νοίκιασε ένα φωτογραφικό στούντιο, όπου συγκέντρωσε το σύνολο του φωτογραφικού εξοπλισμού του, ενώ πέντε χρόνια αργότερα εξασφάλισε άδεια για την δημιουργία ενός ανάλογου χώρου μέσα στο κτίριο του Κολλεγίου Christ Church. Ο Λιούις Κάρολ μέσα σε 24 χρόνια δημιούργησε συνολικά περίπου τρεις χιλιάδες φωτογραφίες, εκ των οποίων διασώζονται σήμερα λιγότερες από χίλιες και οι περισσότερες από αυτές είναι προσωπογραφίες. Η απεικόνιση γυμνών νεαρών κοριτσιών έχουν γίνει συχνά αντικείμενο σχολιασμού και κριτικής του έργου του. Σταμάτησε να φωτογραφίζει το 1880. Σήμερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής του.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει τον «Μοσκώβ-Σελήμ» του Γεωργίου Βιζυηνού

Πολιτισμός / Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει τον «Μοσκώβ-Σελήμ» του Γεωργίου Βιζυηνού την Κυριακή στο ΚΠΙΣΝ

Η Άννα Κοκκίνου συνεργάζεται με τον Νίκο Βελιώτη και διαβάζει το τελευταίο και, κατά γενική παραδοχή, σπουδαιότερο διήγημά του Γεωργίου Βιζυηνού την Κυριακή στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ.
NEWSROOM
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM