Μια έκθεση αφιερωμένη στο σάρι, το ένδυμα της ινδικής παράδοσης

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Η έκθεση Offbeat Sari εξερευνά την ιστορία ενός διαχρονικού ενδύματος με πολλαπλούς συμβολισμούς.
0

«Offbeat Sari» είναι ο τίτλος της έκθεσης του Design Museum στο Λονδίνο, που είναι αφιερωμένη στο σύγχρονο σάρι και θα ξετυλίξει το κουβάρι των πολυάριθμων μορφών του, αποδεικνύοντας ότι είναι μια μεταφορά για τους πολυεπίπεδους και πολύπλοκους ορισμούς της Ινδίας σήμερα. Η έκθεση που ανοίγει στις 19 Μαΐου θα συγκεντρώσει δεκάδες από τα ωραιότερα σάρι της εποχής μας από σχεδιαστές, χρήστες και τεχνίτες στην Ινδία.

Φορεμένο ως καθημερινό ένδυμα από κάποιους και θεωρούμενο από άλλους ως επίσημο ή άβολο, το σάρι έχει πολλαπλούς ορισμούς. Συμβατικά, είναι ένα μη ραμμένο ύφασμα που τυλίγεται γύρω από το σώμα και μπορεί να φορεθεί με διάφορους τρόπους. Η ευέλικτη μορφή του επέτρεψε να μεταμορφωθεί και να απορροφήσει τις πολιτιστικές επιρροές.

Η ανάπτυξη της κλωστοϋφαντουργίας στην Ινδία άρχισε να αντανακλάται στα σχέδια των σάρι που ξεκίνησαν να περιλαμβάνουν φιγούρες, μοτίβα, λουλούδια. Με την αυξανόμενη ξένη επιρροή, το σάρι έγινε το πρώτο ινδικό διεθνές ένδυμα, αλλά και σύμβολο της θηλυκότητας των Ινδών γυναικών.

Τα τελευταία χρόνια, το σάρι έχει επαναπροσδιοριστεί. Οι σχεδιαστές πειραματίζονται με υβριδικές μορφές, όπως φορέματα σάρι ή σάρι από καινοτόμα υλικά όπως το ατσάλι. Οι νέοι στις πόλεις μπορούν τώρα να φορούν σάρι και αθλητικά παπούτσια στις μετακινήσεις τους προς τη δουλειά. Το σάρι χρησιμοποιείται και ως έκφραση αντίστασης στους κοινωνικούς κανόνες και οι ακτιβιστές το ενστερνίζονται ως αντικείμενο διαμαρτυρίας.

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Φωτ.: Bikramjit Bose/ Holidaze, 2020, Norblack Norwhite

Το σάρι ξεκίνησε από ένα ταπεινό ύφασμα που χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες χιλιάδες χρόνια πριν. Η προέλευση ενός παρόμοιου ενδύματος μπορεί να εντοπιστεί στον πολιτισμό της Κοιλάδας του Ινδού, έναν από τους πιο λαμπρούς πολιτισμούς της προϊστορίας μας ο οποίος δημιουργήθηκε κατά την περίοδο 2800-1800 π.Χ. στη βορειοδυτική Ινδία.

Το ένδυμα αυτό ήταν αρχικά από βαμβάκι, το οποίο καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά στην ινδική χερσόνησο γύρω στην 5η χιλιετία π.Χ. Την καλλιέργεια ακολούθησε η ύφανση του βαμβακιού, καθώς οι υφάντρες άρχισαν να χρησιμοποιούν βαφές όπως το indigo, η κόκκινη μαδέρια και ο κουρκουμάς για να παράγουν το ύφασμα που χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες για να κρύψουν το σώμα τους με σεμνότητα.

Το ένδυμα προέκυψε από τη λαϊκή λέξη «sattika» που σημαίνει γυναικεία ενδυμασία, η οποία βρίσκει την αναφορά της στα πρώιμα βουδιστικά γραπτά. Η sattika ήταν ένα σύνολο τριών τεμαχίων που περιελάμβανε το Antriya (το κάτω ένδυμα), το Uttariya (ένα πέπλο που φοριέται στον ώμο ή στο κεφάλι) και το Stanapatta που είναι μια ζώνη στο στήθος. Αυτό το σύνολο μπορεί να εντοπιστεί στη σανσκριτική και στη βουδιστική λογοτεχνία κατά τον 6ο αιώνα π.Χ. Το τριμερές σύνολο ήταν γνωστό ως Poshak, που είναι ο όρος στα χίντι για το κοστούμι.

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Φωτ.: Pankaj Dahalia/ HUEMN Fall 17 Collection

Οι γυναίκες παραδοσιακά φορούσαν διάφορα είδη τοπικών χειροποίητων σάρι από μετάξι, βαμβάκι, κεντήματα και υφάσματα με βαφή. Χρόνια αργότερα με την έλευση των ξένων, οι πλούσιες Ινδές γυναίκες άρχισαν να ζητούν από τους τεχνίτες να χρησιμοποιούν ακριβές πέτρες, χρυσές κλωστές για να φτιάχνουν σάρι που θα μπορούσαν να τις κάνουν να ξεχωρίζουν. Το σάρι όμως παρέμεινε θεμελιώδες ως ένδυμα και προσαρμόστηκε από κάθε κοινωνικό στρώμα με τον δικό του τρόπο. 

Με την εκβιομηχάνιση της Ινδίας από τους Βρετανούς, οι συνθετικές βαφές έκαναν την επίσημη είσοδό τους. Οι ντόπιοι έμποροι άρχισαν να εισάγουν χημικές βαφές από άλλες χώρες και μαζί τους ήρθαν οι άγνωστες τεχνικές βαφής και εκτύπωσης, οι οποίες έδωσαν στα ινδικά σάρι μια νέα αφάνταστη ποικιλία.

Η ανάπτυξη της κλωστοϋφαντουργίας στην Ινδία άρχισε να αντανακλάται στα σχέδια των σάρι που ξεκίνησαν να περιλαμβάνουν φιγούρες, μοτίβα, λουλούδια. Με την αυξανόμενη ξένη επιρροή, το σάρι έγινε το πρώτο ινδικό διεθνές ένδυμα, αλλά και σύμβολο της θηλυκότητας των Ινδών γυναικών.

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Φωτ.: Shubham Lodha/ Raw Mango, Other Collection 2021
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM