Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία με μια παλέτα, 1888. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation).

Οι θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ

0

Οι αυτοπροσωπογραφίες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, από τις πιο διάσημες στον κόσμο, με τον ζωγράφο να έχει απεικονίσει τον εαυτό του σε διάφορες περιόδους της ζωής του, είναι το θέμα της έκθεσης στην γκαλερί Κουρτό του Λονδίνου.

Στο επίκεντρο ένα από τα πιο διάσημα έργα του Βαν Γκογκ, η «Αυτοπροσωπογραφία με επίδεσμο στο αυτί» του 1889, που ανήκει στη συλλογή του Ινστιτούτου Τέχνης, ζωγραφισμένο στον απόηχο της διαβόητης φιλονικίας του Βαν Γκογκ με τον Πολ Γκογκέν στην Αρλ.

Δεκάξι αυτοπροσωπογραφίες του, οι μισές από όσες παρήγαγε στη διάρκεια της σύντομης καριέρας του, ανάμεσά τους μια πρώιμη προσωπογραφία στην οποία φορά ένα σκούρο καπέλο την οποία έχει ζωγραφίσει στο Παρίσι και η «Αυτοπροσωπογραφία με μια παλέτα» που ολοκλήρωσε στο άσυλο στο Saint-Rémy-de-Provence λίγο πριν τον θάνατό του το 1890.

Θα είναι η πρώτη φορά που η πλήρης έκταση των αυτοπροσωπογραφιών του Βαν Γκογκ θα διερευνηθεί σε μια έκθεση. Αρκετά έργα της έκθεσης ήταν για τελευταία φορά μαζί στο στούντιο του Βαν Γκογκ και δεν έχουν ξαναενωθεί, μέχρι τώρα. Η συγκέντρωση όλων των αυτοπροσωπογραφιών επιχειρεί να ανιχνεύσει την εξέλιξη της αυτο-αναπαράστασης του Βαν Γκογκ και του μύθου της ζωής του που συνοδεύεται από το σπουδαίο έργο του.

Με τις αυτοπροσωπογραφίες του προσπαθεί να κάνει κάτι διαφορετικό από το να αιχμαλωτίσει απλώς την ομοιότητα ή την εμφάνιση, περιγράφει με το πινέλο μια ζωντανή παρουσία. «Θα ήθελα να κάνω πορτρέτα που θα μοιάζουν με οπτασίες στους ανθρώπους έναν αιώνα αργότερα», έγραψε.

Η αγωνιώδης λάμψη του προσώπου του Βαν Γκογκ διακρίνεται κάτω από τα κοκκινωπά μούσια του, ακόμα και όταν το κεφάλι του είναι δεμένο με επίδεσμο. Στο έργο με το κεφάλι μπανταρισμένο ο Βαν Γκογκ έχει ακρωτηριάσει το αυτί του δύο μέρες πριν από τα Χριστούγεννα, μετά από έναν καυγά με τον Πολ Γκογκέν. Έχει ζωγραφίσει το πορτρέτο του στο κίτρινο δωμάτιό του με ένα καβαλέτο πίσω του και ένα γιαπωνέζικο χαρακτικό. Φοράει το πράσινο παλτό του μέσα στο σπίτι και έχει βλέμμα απόμακρο, ενός κυνηγημένου ανθρώπου που βρίσκεται σε σύγχιση.

Κατά τη διάρκεια των τριάμισι ετών πριν από τον θάνατό του το 1890, ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε περίπου 35 αυτοπροσωπογραφίες. Οι άνθρωποι που τον γνώριζαν τον θεωρούσαν καλοφτιαγμένο. Τα μάγουλά του ήταν ρουφηγμένα γιατί στην Αμβέρσα του είχαν αφαιρέσει δέκα δόντια και όταν ήταν ψυχικά ταλαιπωρημένος φαινόταν μεγαλύτερος από την ηλικία του.

Οι πολλαπλοί τρόποι που ζωγραφίζει τον εαυτό του περιπλέκονται τόσο από τις καλλιτεχνικές του προθέσεις και την ανάπτυξή τους, όσο και από τις υλικές συνθήκες. Οι μπογιές και οι καμβάδες που μπορούσε να αντέξει οικονομικά, καθώς και η διατροφή του, είτε έπινε είτε χωρίς ποτό, οι σκέψεις του για το χρώμα και το άγγιγμα, οι τρόποι που ήθελε να παρουσιάζεται στους άλλους και η κατάσταση του μυαλού του, όλα αφήνουν τα ίχνη τους. Οι περισσότερες εργασίες ολοκληρώθηκαν σε μία μόνο συνεδρία. Ζωγράφιζε και μετά προχωρούσε.

Οι αυτοπροσωπογραφίες μπορεί να θεωρηθούν μελέτες για την ανάπτυξη του προσωπικού του στυλ, ειδικά οι 22 που ολοκλήρωσε στο Παρίσι, ζυγισμένες με ακρίβεια, από την εξέταση της αντανάκλασής του σε έναν μικρό καθρέφτη.

Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent Van Gogh, Αυτοπροσωπογραφία με επίδεσμο στο αυτί, 1889. The Courtauld, London (Samuel Courtauld Trust) © The Courtauld

Με τις αυτοπροσωπογραφίες του προσπαθεί να κάνει κάτι διαφορετικό από το να αιχμαλωτίσει απλώς την ομοιότητα ή την εμφάνιση, περιγράφει με το πινέλο μια ζωντανή παρουσία. «Θα ήθελα να κάνω πορτρέτα που θα μοιάζουν με οπτασίες στους ανθρώπους έναν αιώνα αργότερα», έγραψε.

Αρχικά στράφηκε στο πορτρέτο ως πιθανό μέσο για να κερδίσει τα προς το ζην, και για να αντιμετωπίσει την έκρηξη της φωτογραφίας πορτρέτου. Αλλά αυτοί οι πίνακες δεν έγιναν με το βλέμμα του στραμμένο προς την αγορά. Τους δημιουργεί για να ελέγχει τη ζωγραφική του, τον εαυτό του με περισσότερους από έναν τρόπους. Παντού όμως διακρίνεται η αίσθηση της μοναχικής συγκέντρωσης.

Όμως το να ζωγραφίζει ήταν για τον Βαν Γκογκ το κλειδί για τη θεραπεία του και οι αυτοπροσωπογραφίες δίνουν μια μοναδική εικόνα της μεταβαλλόμενης ψυχολογικής κατάστασής του και του τρόπου με τον οποίο έβλεπε τον εαυτό του.

Όταν εισήχθη οικειοθελώς στο άσυλο Saint-Paul-de-Mausole, που βρίσκεται σε ένα πρώην μοναστήρι κοντά στο Saint-Rémy της Γαλλίας, έμεινε εκεί για έναν χρόνο, κατά τον οποίο η ψυχική του υγεία παρουσίασε σημαντικές διακυμάνσεις. Φοβούμενος ότι οι γιατροί δεν θα του επέτρεπαν να ζωγραφίζει, ο Βαν Γκογκ ζήτησε από τον αδελφό του Τεό να γράψει στο άσυλο εκ μέρους του, δηλώνοντας:

«Το να δουλεύω στους πίνακές μου είναι πολύ απαραίτητο για την ανάρρωσή μου». Κλεισμένος σε εσωτερικούς χώρους χωρίς άλλα μοντέλα εκτός από τον εαυτό του, στράφηκε στην αυτοπροσωπογραφία και δεν απέφευγε να αντιμετωπίσει την ψυχική του κατάσταση. Σε μια επιστολή προς τον αδελφό του, ο Βαν Γκογκ περιέγραψε το πορτρέτο ως «μια απόπειρα από τότε που ήμουν άρρωστος».

Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890) Αυτοπροσωπογραφία με ψάθινο καπέλο, 1887. The Detroit Institute of Arts

Υπάρχουν αυτοπροσωπογραφίες στις οποίες τα μαλλιά του είναι κοντά, τα γένια του κηλιδωμένα και τα πράσινα μάτια του θαμπά. Σε μια άλλη απεικονίζει τον εαυτό του ως ζωγράφο στη δουλειά, ένα σπάνιο φαινόμενο στο έργο του, φορώντας μια μπλούζα ζωγράφου που κρατά πινέλα και μια παλέτα. Δανεισμένη από την Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης στην Ουάσιγκτον, αυτή η αυτοπροσωπογραφία δείχνει την αποφασιστικότητα του Βαν Γκογκ να επιστρέψει στη ζωγραφική μετά από εβδομάδες βασανιστηρίων και να κοιτάξει ξανά τον εαυτό του μετά την εξουθενωτική κρίση ψυχικής υγείας που υπέστη εκείνο το καλοκαίρι.

Τα έργα του παραμένουν απίστευτα ισχυρά για πάνω από έναν αιώνα αργότερα, είναι μια συγκινητική εμπειρία να βλέπει κάποιος τι σήμαινε η ζωγραφική για αυτόν και για την ανάρρωσή του και πώς μπόρεσε να δημιουργήσει, στις πιο δύσκολες συνθήκες, με ανθεκτικότητα και θάρρος απέναντι στις προσωπικές αντιξοότητες.

Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία, 1887. The Art Institute of Chicago.
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία, 1889. National Gallery of Art Washigton
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Αυτοπροσωπογραφία με γκρίζο καπέλο, άνοιξη 1887. Rijksmuseum Amsterdam
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Αυτοπροσωπογραφία, Μάρτιος-Ιούνιος 1887. Van-Gogh Museum Amsterdam
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh, 1853-1890, Αυτοπροσωπογραφία με γκρίζο καπέλο, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 1887. Van-Gogh Museum Amsterdam
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία με μια παλέτα, 1888. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation).
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Εικαστικά / Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Ο πίνακας «Νεκρή φύση με δυο καπνιστές ρέγγες» δημιουργήθηκε λίγες εβδομάδες αφότου ο Βαν Γκογκ έκοψε το μεγαλύτερο μέρος του αυτιού του και συμβολίζει κάτι απρόσμενο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η απίστευτη περιπέτεια ενός πίνακα του Βαν Γκογκ, δυο εβραϊκές οικογένειες και 30 εκ. δολάρια

Πολιτισμός / Η απίστευτη περιπέτεια ενός πίνακα του Βαν Γκογκ, δυο εβραϊκές οικογένειες και 30 εκ. δολάρια

Από την Προβηγκία όπου ζωγραφίστηκε έφτασε στο Άμστερνταμ, στο Παρίσι, στην Αυστρία και τη Νέα Υόρκη. Σε ποιον ανήκει ο πίνακας και οι σκληρές διαπραγματεύσεις για ένα αριστουργηματικό έργο που βλέπουμε πρώτη φορά έγχρωμο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πιο ακριβό μπουκέτο γλαδιόλες στον κόσμο βγαίνει σε δημοπρασία για δέκα εκατομμύρια δολάρια

Πολιτισμός / Το πιο ακριβό μπουκέτο γλαδιόλες στον κόσμο βγαίνει σε δημοπρασία για δέκα εκατομμύρια δολάρια

Για πρώτη φορά θα δημοπρατηθεί έργο του Βαν Γκογκ στο Χονγκ Κονγκ και με γνωστή τη λατρεία που έχουν στην άπω ανατολή για τον Βαν Γκογκ ο πίνακας αυτός, πολύ διαφορετικός από τα συνηθισμένα μπουκέτα του αναμένεται να πωληθεί για πάνω από δέκα εκατομμύρια δολάρια.
THE LIFO TEAM
Το πληθωρικό τοπίο του Βαν Γκογκ, με τις αγαπημένες του ελιές και κυπαρίσσια δημοπρατείται για 40 εκ. δολάρια

Πολιτισμός / Το πληθωρικό τοπίο του Βαν Γκογκ, με τις αγαπημένες του ελιές και κυπαρίσσια δημοπρατείται για 40 εκ. δολάρια

Ελαιόδεντρα και κυπαρίσσια στη μέση μιας μέρας γεμάτης φως πρωταγωνιστούν σε ένα γαλήνιο τοπίο που ζωγράφισε ο Βαν Γκογκ τον Οκτώβριο του 1889, όταν ζούσε στο άσυλο λίγο έξω από το Saint-Rémy-de-Provence.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ