Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία με μια παλέτα, 1888. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation).

Οι θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ

0

Οι αυτοπροσωπογραφίες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, από τις πιο διάσημες στον κόσμο, με τον ζωγράφο να έχει απεικονίσει τον εαυτό του σε διάφορες περιόδους της ζωής του, είναι το θέμα της έκθεσης στην γκαλερί Κουρτό του Λονδίνου.

Στο επίκεντρο ένα από τα πιο διάσημα έργα του Βαν Γκογκ, η «Αυτοπροσωπογραφία με επίδεσμο στο αυτί» του 1889, που ανήκει στη συλλογή του Ινστιτούτου Τέχνης, ζωγραφισμένο στον απόηχο της διαβόητης φιλονικίας του Βαν Γκογκ με τον Πολ Γκογκέν στην Αρλ.

Δεκάξι αυτοπροσωπογραφίες του, οι μισές από όσες παρήγαγε στη διάρκεια της σύντομης καριέρας του, ανάμεσά τους μια πρώιμη προσωπογραφία στην οποία φορά ένα σκούρο καπέλο την οποία έχει ζωγραφίσει στο Παρίσι και η «Αυτοπροσωπογραφία με μια παλέτα» που ολοκλήρωσε στο άσυλο στο Saint-Rémy-de-Provence λίγο πριν τον θάνατό του το 1890.

Θα είναι η πρώτη φορά που η πλήρης έκταση των αυτοπροσωπογραφιών του Βαν Γκογκ θα διερευνηθεί σε μια έκθεση. Αρκετά έργα της έκθεσης ήταν για τελευταία φορά μαζί στο στούντιο του Βαν Γκογκ και δεν έχουν ξαναενωθεί, μέχρι τώρα. Η συγκέντρωση όλων των αυτοπροσωπογραφιών επιχειρεί να ανιχνεύσει την εξέλιξη της αυτο-αναπαράστασης του Βαν Γκογκ και του μύθου της ζωής του που συνοδεύεται από το σπουδαίο έργο του.

Με τις αυτοπροσωπογραφίες του προσπαθεί να κάνει κάτι διαφορετικό από το να αιχμαλωτίσει απλώς την ομοιότητα ή την εμφάνιση, περιγράφει με το πινέλο μια ζωντανή παρουσία. «Θα ήθελα να κάνω πορτρέτα που θα μοιάζουν με οπτασίες στους ανθρώπους έναν αιώνα αργότερα», έγραψε.

Η αγωνιώδης λάμψη του προσώπου του Βαν Γκογκ διακρίνεται κάτω από τα κοκκινωπά μούσια του, ακόμα και όταν το κεφάλι του είναι δεμένο με επίδεσμο. Στο έργο με το κεφάλι μπανταρισμένο ο Βαν Γκογκ έχει ακρωτηριάσει το αυτί του δύο μέρες πριν από τα Χριστούγεννα, μετά από έναν καυγά με τον Πολ Γκογκέν. Έχει ζωγραφίσει το πορτρέτο του στο κίτρινο δωμάτιό του με ένα καβαλέτο πίσω του και ένα γιαπωνέζικο χαρακτικό. Φοράει το πράσινο παλτό του μέσα στο σπίτι και έχει βλέμμα απόμακρο, ενός κυνηγημένου ανθρώπου που βρίσκεται σε σύγχιση.

Κατά τη διάρκεια των τριάμισι ετών πριν από τον θάνατό του το 1890, ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε περίπου 35 αυτοπροσωπογραφίες. Οι άνθρωποι που τον γνώριζαν τον θεωρούσαν καλοφτιαγμένο. Τα μάγουλά του ήταν ρουφηγμένα γιατί στην Αμβέρσα του είχαν αφαιρέσει δέκα δόντια και όταν ήταν ψυχικά ταλαιπωρημένος φαινόταν μεγαλύτερος από την ηλικία του.

Οι πολλαπλοί τρόποι που ζωγραφίζει τον εαυτό του περιπλέκονται τόσο από τις καλλιτεχνικές του προθέσεις και την ανάπτυξή τους, όσο και από τις υλικές συνθήκες. Οι μπογιές και οι καμβάδες που μπορούσε να αντέξει οικονομικά, καθώς και η διατροφή του, είτε έπινε είτε χωρίς ποτό, οι σκέψεις του για το χρώμα και το άγγιγμα, οι τρόποι που ήθελε να παρουσιάζεται στους άλλους και η κατάσταση του μυαλού του, όλα αφήνουν τα ίχνη τους. Οι περισσότερες εργασίες ολοκληρώθηκαν σε μία μόνο συνεδρία. Ζωγράφιζε και μετά προχωρούσε.

Οι αυτοπροσωπογραφίες μπορεί να θεωρηθούν μελέτες για την ανάπτυξη του προσωπικού του στυλ, ειδικά οι 22 που ολοκλήρωσε στο Παρίσι, ζυγισμένες με ακρίβεια, από την εξέταση της αντανάκλασής του σε έναν μικρό καθρέφτη.

Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent Van Gogh, Αυτοπροσωπογραφία με επίδεσμο στο αυτί, 1889. The Courtauld, London (Samuel Courtauld Trust) © The Courtauld

Με τις αυτοπροσωπογραφίες του προσπαθεί να κάνει κάτι διαφορετικό από το να αιχμαλωτίσει απλώς την ομοιότητα ή την εμφάνιση, περιγράφει με το πινέλο μια ζωντανή παρουσία. «Θα ήθελα να κάνω πορτρέτα που θα μοιάζουν με οπτασίες στους ανθρώπους έναν αιώνα αργότερα», έγραψε.

Αρχικά στράφηκε στο πορτρέτο ως πιθανό μέσο για να κερδίσει τα προς το ζην, και για να αντιμετωπίσει την έκρηξη της φωτογραφίας πορτρέτου. Αλλά αυτοί οι πίνακες δεν έγιναν με το βλέμμα του στραμμένο προς την αγορά. Τους δημιουργεί για να ελέγχει τη ζωγραφική του, τον εαυτό του με περισσότερους από έναν τρόπους. Παντού όμως διακρίνεται η αίσθηση της μοναχικής συγκέντρωσης.

Όμως το να ζωγραφίζει ήταν για τον Βαν Γκογκ το κλειδί για τη θεραπεία του και οι αυτοπροσωπογραφίες δίνουν μια μοναδική εικόνα της μεταβαλλόμενης ψυχολογικής κατάστασής του και του τρόπου με τον οποίο έβλεπε τον εαυτό του.

Όταν εισήχθη οικειοθελώς στο άσυλο Saint-Paul-de-Mausole, που βρίσκεται σε ένα πρώην μοναστήρι κοντά στο Saint-Rémy της Γαλλίας, έμεινε εκεί για έναν χρόνο, κατά τον οποίο η ψυχική του υγεία παρουσίασε σημαντικές διακυμάνσεις. Φοβούμενος ότι οι γιατροί δεν θα του επέτρεπαν να ζωγραφίζει, ο Βαν Γκογκ ζήτησε από τον αδελφό του Τεό να γράψει στο άσυλο εκ μέρους του, δηλώνοντας:

«Το να δουλεύω στους πίνακές μου είναι πολύ απαραίτητο για την ανάρρωσή μου». Κλεισμένος σε εσωτερικούς χώρους χωρίς άλλα μοντέλα εκτός από τον εαυτό του, στράφηκε στην αυτοπροσωπογραφία και δεν απέφευγε να αντιμετωπίσει την ψυχική του κατάσταση. Σε μια επιστολή προς τον αδελφό του, ο Βαν Γκογκ περιέγραψε το πορτρέτο ως «μια απόπειρα από τότε που ήμουν άρρωστος».

Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890) Αυτοπροσωπογραφία με ψάθινο καπέλο, 1887. The Detroit Institute of Arts

Υπάρχουν αυτοπροσωπογραφίες στις οποίες τα μαλλιά του είναι κοντά, τα γένια του κηλιδωμένα και τα πράσινα μάτια του θαμπά. Σε μια άλλη απεικονίζει τον εαυτό του ως ζωγράφο στη δουλειά, ένα σπάνιο φαινόμενο στο έργο του, φορώντας μια μπλούζα ζωγράφου που κρατά πινέλα και μια παλέτα. Δανεισμένη από την Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης στην Ουάσιγκτον, αυτή η αυτοπροσωπογραφία δείχνει την αποφασιστικότητα του Βαν Γκογκ να επιστρέψει στη ζωγραφική μετά από εβδομάδες βασανιστηρίων και να κοιτάξει ξανά τον εαυτό του μετά την εξουθενωτική κρίση ψυχικής υγείας που υπέστη εκείνο το καλοκαίρι.

Τα έργα του παραμένουν απίστευτα ισχυρά για πάνω από έναν αιώνα αργότερα, είναι μια συγκινητική εμπειρία να βλέπει κάποιος τι σήμαινε η ζωγραφική για αυτόν και για την ανάρρωσή του και πώς μπόρεσε να δημιουργήσει, στις πιο δύσκολες συνθήκες, με ανθεκτικότητα και θάρρος απέναντι στις προσωπικές αντιξοότητες.

Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία, 1887. The Art Institute of Chicago.
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία, 1889. National Gallery of Art Washigton
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Αυτοπροσωπογραφία με γκρίζο καπέλο, άνοιξη 1887. Rijksmuseum Amsterdam
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Αυτοπροσωπογραφία, Μάρτιος-Ιούνιος 1887. Van-Gogh Museum Amsterdam
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh, 1853-1890, Αυτοπροσωπογραφία με γκρίζο καπέλο, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 1887. Van-Gogh Museum Amsterdam
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία με μια παλέτα, 1888. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation).
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Εικαστικά / Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Ο πίνακας «Νεκρή φύση με δυο καπνιστές ρέγγες» δημιουργήθηκε λίγες εβδομάδες αφότου ο Βαν Γκογκ έκοψε το μεγαλύτερο μέρος του αυτιού του και συμβολίζει κάτι απρόσμενο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η απίστευτη περιπέτεια ενός πίνακα του Βαν Γκογκ, δυο εβραϊκές οικογένειες και 30 εκ. δολάρια

Πολιτισμός / Η απίστευτη περιπέτεια ενός πίνακα του Βαν Γκογκ, δυο εβραϊκές οικογένειες και 30 εκ. δολάρια

Από την Προβηγκία όπου ζωγραφίστηκε έφτασε στο Άμστερνταμ, στο Παρίσι, στην Αυστρία και τη Νέα Υόρκη. Σε ποιον ανήκει ο πίνακας και οι σκληρές διαπραγματεύσεις για ένα αριστουργηματικό έργο που βλέπουμε πρώτη φορά έγχρωμο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πιο ακριβό μπουκέτο γλαδιόλες στον κόσμο βγαίνει σε δημοπρασία για δέκα εκατομμύρια δολάρια

Πολιτισμός / Το πιο ακριβό μπουκέτο γλαδιόλες στον κόσμο βγαίνει σε δημοπρασία για δέκα εκατομμύρια δολάρια

Για πρώτη φορά θα δημοπρατηθεί έργο του Βαν Γκογκ στο Χονγκ Κονγκ και με γνωστή τη λατρεία που έχουν στην άπω ανατολή για τον Βαν Γκογκ ο πίνακας αυτός, πολύ διαφορετικός από τα συνηθισμένα μπουκέτα του αναμένεται να πωληθεί για πάνω από δέκα εκατομμύρια δολάρια.
THE LIFO TEAM
Το πληθωρικό τοπίο του Βαν Γκογκ, με τις αγαπημένες του ελιές και κυπαρίσσια δημοπρατείται για 40 εκ. δολάρια

Πολιτισμός / Το πληθωρικό τοπίο του Βαν Γκογκ, με τις αγαπημένες του ελιές και κυπαρίσσια δημοπρατείται για 40 εκ. δολάρια

Ελαιόδεντρα και κυπαρίσσια στη μέση μιας μέρας γεμάτης φως πρωταγωνιστούν σε ένα γαλήνιο τοπίο που ζωγράφισε ο Βαν Γκογκ τον Οκτώβριο του 1889, όταν ζούσε στο άσυλο λίγο έξω από το Saint-Rémy-de-Provence.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ