Πόσο πουλήθηκε τελικά η συλλογή της Πολίν Καρπίδα;

Πόσο πουλήθηκε τελικά η συλλογή της Πολίν Καρπίδα; Facebook Twitter
Η είσοδος του οίκου δημοπρασιών Sotheby's αποτίει φόρο τιμής στην Πολίν Καρπίδα και μεταμφιέζει την είσοδό του με μοτίβα από το έργο του Μαγκρίτ. Φωτ.: Getty Images
0

Ηδημοπρασία των έργων τέχνης της συλλογής της Πολίν Καρπίδα, «Pauline Karpidas, The London Collection», δεν αποκάλυψε μόνο το πόσο πρωτοποριακή είναι η συλλέκτρια και η συλλογή της αλλά και το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει για τους σουρεαλιστές.

Η δημοπρασία της μεγάλης αυτής συλλογής έφερε καλά νέα στο εμπόριο έργων τέχνης και έδωσε μια ανάσα στην καθηλωμένη εδώ και μήνες αγορά, ανανεώνοντας την εμπιστοσύνη και ανεβάζοντας τις τιμές της μεσαίας αγοράς έργων τέχνης. Η δημοπρασία απέφερε συνολικά πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας την αρχική εκτίμηση των περίπου 70 εκατομμυρίων δολαρίων, η οποία ήταν ήδη η υψηλότερη που έχει δοθεί ποτέ για μία μόνο συλλογή στον οίκο Sotheby’s Europe.

Με το αλάνθαστο ένστικτο, τον ζήλο και την ορμητική της προσωπικότητα, η Πολίν Καρπίδα δημιούργησε μια σπάνια και απαράμιλλης ποιότητας και μεγέθους συλλογή, υποστηρίζοντας παράλληλα με απίστευτη γενναιοδωρία τους καλλιτέχνες.

«Πάντα έβλεπα τον εαυτό μου ως προσωρινό θεματοφύλακα των έργων αυτών των απίστευτων καλλιτεχνών και νιώθω ότι είναι η κατάλληλη στιγμή αυτά τα έργα, που βρίσκονται στο σπίτι μου στο Λονδίνο, να βρουν την επόμενη γενιά θεματοφυλάκων τους».

Πρόκειται για μια μοναδική περίπτωση, για μια θρυλική συλλέκτρια. Μια ματιά στη συλλογή της, που μέρος της κοσμεί το σπίτι της στο Λονδίνο, αρκεί για να καταλάβει κανείς το πάθος και τη γνώση με τα οποία συγκεντρώθηκαν –σε ένα και μόνο σπίτι, που ξεπερνά σε αίγλη και αξία πολλά μουσεία, σε ένα περιβάλλον ζωντανό και βιωμένο– αριστουργήματα της σουρεαλιστικής τέχνης και έπιπλα design, καθιστώντας την ιδιωτική αυτή συλλογή τη μεγαλύτερη με σουρεαλιστικά έργα που έχει καταγραφεί στη σύγχρονη ιστορία. Αυτή είναι η περίφημη συλλογή που βγήκε σε δημοπρασία και, όπως σημείωσαν οι αναλυτές, το 70% των έργων πουλήθηκε σε τιμή μεγαλύτερη από την αρχική εκτίμηση, ενώ, όπως ανακοίνωσε ο οίκος Sotheby's, το 25% των πλειοδοτών ήταν γυναίκες.

Τι αποκάλυψε η συλλογή της Πολίν Καρπίδα, ένας θησαυρός για το εμπόριο έργων τέχνης Facebook Twitter
Το έργο «Unique Choupatte» του Κλοντ Λαλάν πάνω στο Berceau Low Table του Ντιέγκο Τζιακομέτι (1963), το «Unique Baya Sofa» του Ματία Μπανέτι και ένα ζευγάρι ρωσικές πολυθρόνες από επιχρυσωμένο ξύλο και μαόνι του 19ου αιώνα σε φωτογράφιση στον οίκο δημοπρασιών Sotheby's για την έκθεση «Pauline Karpidas, The London Collection. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Ήταν ένας θησαυρός για τους υποψήφιους αγοραστές, αφού περισσότερα από τα μισά έργα δεν είχαν βγει ποτέ σε δημοπρασία και το 75% δεν είχε εμφανιστεί για ένα τέταρτο του αιώνα, σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών. Η πώλησή τους απέφερε περισσότερα από 100 εκατομμύρια για 55 έργα, ξεπερνώντας κάθε εκτίμηση. Είναι το υψηλότερο σύνολο για δημοπρασία έργων ενός ιδιοκτήτη στο Λονδίνο. Επίσης, είναι σημαντικό να πούμε ότι κάθε έργο βρήκε αγοραστή.

Η αιώνια αξία των σουρεαλιστών

Τι αποκάλυψε η συλλογή της Πολίν Καρπίδα, ένας θησαυρός για το εμπόριο έργων τέχνης Facebook Twitter
Λεονόρα Κάρινγκτον, «Η ώρα του αγγέλου» (1949)

Παρά την ύφεση της αγοράς τα τελευταία χρόνια, η ζήτηση για έργα σουρεαλιστών παρέμεινε ισχυρή. Σύμφωνα με τη Βάση Δεδομένων Τιμών Artnet, οι συνολικές πωλήσεις σουρεαλιστικών έργων σε δημοπρασίες αυξήθηκαν κατά 65% μεταξύ 2020 και 2024. Ανάμεσα στα έργα που πωλήθηκαν βρίσκονται και ορισμένα που αναγνωρίζονται ως σημαντικά με καθυστέρηση, αφού οι σουρεαλίστριες υπήρξαν εξαιρετικά υποτιμημένες.

Το έργο της Λεονόρα Κάρινγκτον «Η ώρα του αγγέλου» (1949) πουλήθηκε για 1,2 εκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας την εκτίμηση του 1 εκατομμυρίου. Ο πίνακας απεικονίζει αιθέριες γυναικείες φιγούρες και μυστικιστικά πλάσματα που συμμετέχουν σε μια ονειρική τελετουργία σε κήπο.

Όπως ήταν αναμενόμενο, κυριάρχησε ο Μαγκρίτ. Το κορυφαίο έργο της βραδιάς, το «Statue Volante» (1958), πουλήθηκε για 13,7 εκατομμύρια δολάρια. Ο Μαγκρίτ είναι αυτός που κατέχει, με την πώληση του έργου του «Η αυτοκρατορία του φωτός» (1954) για 121,2 εκατομμύρια δολάρια, το ρεκόρ του πιο ακριβού σουρεαλιστικού έργου που δόθηκε ποτέ σε δημοπρασία. Τη βραδιά της δημοπρασίας της Συλλογής Καρπίδα πωλήθηκε και το έργο του «Tête» (1960) για 1,2 εκατομμύρια δολάρια. Πρόκειται για το υψηλότερο ποσό που έχει προσφερθεί ποτέ για γύψινο γλυπτό του καλλιτέχνη.

Τι αποκάλυψε η συλλογή της Πολίν Καρπίδα, ένας θησαυρός για το εμπόριο έργων τέχνης Facebook Twitter
Ρενέ Μαγκρίτ, «La Statue Volante» (1958). Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Πάνω από το 50% των έργων της συλλογής της Καρπίδα πωλήθηκε σε τιμές μεταξύ ενός και δέκα εκατομμυρίων δολαρίων. Ανάμεσά τους βρίσκονται εννέα έργα των Lalannes (Φρανσουά-Ξαβιέ και Κλοντ Λαλάν), αρκετά από τα οποία φτιάχτηκαν ειδικά για τη συλλέκτρια και πωλήθηκαν μεταξύ 930.000 και 4,9 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο «Φυτικός Καθρέφτης» και το αντίστοιχο φωτιστικό τοίχου (1995) που είχε δημιουργήσει η Κλοντ Λαλάν κατά παραγγελία για την Καρπίδα πωλήθηκαν σχεδόν οκτώ φορές πάνω από την αρχική εκτίμηση, μετά από έναν δεκάλεπτο «πόλεμο» προσφορών, για 4,8 εκατομμύρια δολάρια.

Μια εξέχουσα, διορατική και πρωτοπόρος συλλέκτρια

Τι αποκάλυψε η συλλογή της Πολίν Καρπίδα, ένας θησαυρός για το εμπόριο έργων τέχνης Facebook Twitter
Ρενέ Μαγκρίτ, «Tête» (1960)
Τι αποκάλυψε η συλλογή της Πολίν Καρπίδα, ένας θησαυρός για το εμπόριο έργων τέχνης Facebook Twitter
Ο «Φυτικός Καθρέφτης» (1995) που είχε δημιουργήσει η Κλοντ Λαλάν κατά παραγγελία για την Πολίν Καρπίδα.

Το σπίτι της Καρπίδα στο Μέιφερ του Λονδίνου αποτέλεσε καμβά για το όραμα που είχε για τη συλλογή της. Εκεί δημιούργησε ένα εκκεντρικό, ιδιότροπο, ιδιοσυγκρασιακό περιβάλλον στο οποίο κυριαρχούν τα έντονα χρώματα και οι μεγάλες αντιθέσεις∙ τo animal print συνυπάρχει με βιβλία αφιερωμένα στην τέχνη, στα όνειρα και στη φιλοσοφία, ανάμεσα σε έργα από τον παράξενα γοητευτικό κόσμο των Λαλάν, έπιπλα του Ματία Μπονέτι και του Αντρέ Ντιμπρέιγ με την υπογραφή του σχεδιαστή εσωτερικών χώρων Ζακ Γκρανζ και του γκαλερίστα Ντέιβιντ Γκιλ. Σε έναν χώρο με μοναδικά έπιπλα σχεδιασμένα ειδικά για τη συλλέκτρια, με τη ζωή, την τέχνη και το design να συνδιαλέγονται ευφυώς σε ένα περιβάλλον κρυμμένων θησαυρών, εμβληματικά έργα των Πικάσο, Γουόρχολ, Μαγκρίτ, Νταλί, Ντελβό, Ερνστ και Πικαμπιά συνυπάρχουν με αυτά των Σάι Τουόμπλι, Λουίζ Μπουρζουά, Τζορτζ Κόντο και Ρεμπέκα Γουόρεν, ανάμεσα στους πίνακες του Ντε Κίρικο, του Τανγκί και της Ντοροθέα Τάνινγκ. Το όραμα της Καρπίδα αντικατοπτρίζεται σε αυτήν τη μείξη παλιότερων και νεότερων καλλιτεχνών που συνομιλούν σε κάθε γωνιά του σπιτιού της.

Ο ιδιοφυής έμπορος έργων τέχνης Αλέξανδρος Ιόλας ήταν ο μέντοράς της, ο οποίος της έλεγε: «Δεν πρέπει να σταματάς ποτέ να μορφώνεσαι γύρω από την τέχνη του παρελθόντος, προκειμένου να μπορέσεις να εκτιμήσεις αυτό που έχει ποιότητα στο παρόν».

Τι αποκάλυψε η συλλογή της Πολίν Καρπίδα, ένας θησαυρός για το εμπόριο έργων τέχνης Facebook Twitter
Πορτρέτο του Αλέξανδρου Ιόλα από τον Τζόρτζιο Ντε Κίρικο

Εκείνη είχε πείσει τον Ιόλα να μπει ξανά στην ενεργό δράση και να τη βοηθήσει, και δεν παραλείπει να τον μνημονεύει ως το πρόσωπο που συνέβαλε αποφασιστικά στη συγκρότηση της συλλογής της, η οποία είναι αποτέλεσμα ενός συνδυασμού διαίσθησης, εξερεύνησης, εκπαίδευσης και συμβουλών του εμβληματικού εμπόρου τέχνης. Η επιρροή του είναι εμφανής στα έργα που βγήκαν στη δημοπρασία, καθώς εκείνος της σύστησε τους Μαγκρίτ, Νταλί, Ερνστ και άλλους πρωτοπόρους του σουρεαλισμού. Μέσα από αυτήν τη σχέση η Καρπίδα έμαθε την αξία τού να συλλέγεις με γνώση και πάθος. «Με τη βοήθεια του Ιόλα, έχτισε μία από τις σπουδαιότερες συλλογές τέχνης μετά τον πόλεμο...», επισημαίνει ο Όλιβερ Μπάρκερ, πρόεδρος του Sotheby’s Europe.

Πολλοί αναρωτήθηκαν πώς είναι δυνατόν μια συλλέκτρια να αποχωρίζεται τα έργα που είχε επί σειρά ετών στο σπίτι της. Γράφει η ίδια: «Από τότε που ξεκίνησε το ταξίδι μου στις τέχνες, είχα τη μεγάλη τιμή να γνωρίσω έναν κόσμο υπέροχων ανθρώπων που έκαναν δυνατή τη δημιουργία αυτής της συλλογής – από τον Αλέξανδρο Ιόλα, που μου άνοιξε τα μάτια και ήταν ο μέντοράς μου, μέχρι πολλούς από τους ίδιους τους απίστευτους καλλιτέχνες. Πάντα έβλεπα τον εαυτό μου ως προσωρινό θεματοφύλακα των έργων τους και νιώθω ότι είναι η κατάλληλη στιγμή αυτά τα έργα, που βρίσκονται στο σπίτι μου στο Λονδίνο, να βρουν την επόμενη γενιά θεματοφυλάκων τους. Δεν είναι σε καμία περίπτωση το τέλος, καθώς θα συνεχίσω να ζω ανάμεσα στην τέχνη, να διαβάζω βιβλία, να συλλέγω νέα έργα και να υποστηρίζω καλλιτέχνες, όπως κάνω τόσα χρόνια τώρα».

Μια Βρετανίδα στην Αθήνα

Τι αποκάλυψε η συλλογή της Πολίν Καρπίδα, ένας θησαυρός για το εμπόριο έργων τέχνης Facebook Twitter
H Πολίν και ο Κωνσταντίνος Καρπίδας, περ. 1990. Φωτ.: © François-Marie Banier/Karpidas Family Archive

Η 80χρονη σήμερα συλλέκτρια και προστάτιδα της τέχνης γεννήθηκε στο Μάντσεστερ. Η οικογένειά της ανήκε στην εργατική τάξη κι εκείνη ακολούθησε σπουδές γραμματέως. Κάποια στιγμή έφτασε στην Αθήνα με ελάχιστα χρήματα, όπου άρχισε να δουλεύει, ενώ λίγο αργότερα άνοιξε την μπουτίκ «My Fair Lady», εισάγοντας ρούχα από το εξωτερικό. Δεν ξέχασε ποτέ τον γενέθλιο τόπο της, γι' αυτό το 2012 έκανε μια σημαντική δωρεά στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ, η οποία περιλάμβανε χρηματοδότηση για προγράμματα υποτροφιών σε φοιτητές και την παραχώρηση 90 σύγχρονων έργων τέχνης στην Πινακοθήκη Whitworth του πανεπιστημίου.

Ήταν 23 χρονών όταν ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και ερωτεύτηκε με την πρώτη ματιά την Ύδρα. Λίγο αργότερα θα γνώριζε και θα ερωτευόταν τον ιδρυτή της «Αρχιρόδον» Κωνσταντίνο Καρπίδα, με τον οποίο παντρεύτηκαν και πορεύτηκαν μαζί για πολλά χρόνια. Ο Καρπίδας, συλλέκτης έργων τέχνης του 19ου αιώνα και του ιμπρεσιονισμού, της άνοιξε τα μάτια όσον αφορά «την ομορφιά των υπέροχων πραγμάτων» και την ενθάρρυνε να ξεκινήσει το ταξίδι της στον κόσμο της συλλογής έργων τέχνης, που κράτησε όλη της τη ζωή. «Η Πολίν είναι μια μοναδική προσωπικότητα στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης. Έχει την απίστευτη εργασιακή ηθική της εργατικής τάξης και είναι εντελώς αυτοδίδακτη. Ο σύζυγός της τής προσέφερε τα μέσα για να αρχίσει να συλλέγει», σημειώνει ο Μπάρκερ.

Τι αποκάλυψε η συλλογή της Πολίν Καρπίδα, ένας θησαυρός για το εμπόριο έργων τέχνης Facebook Twitter
Ο Ντον Μπράουν, η Σάρα Λούκας και η Πολίν Καρπίδα στην Ύδρα το 1997. © Adagp, Παρίσι, 2023

Με διορατικότητα και τόλμη, το ζευγάρι απέκτησε και πούλησε πλήθος έργων, η παρουσία τους στις μεγάλες δημοπρασίες ήταν επιβλητική, ενώ κυριολεκτικά «τίναξαν την μπάνκα» των δημοπρασιών όταν το 2009 πουλήθηκε στους Sotheby’s του Λονδίνου ένα έργο του Άντι Γουόρχολ το οποίο η Πολίν Καρπίδα είχε αγοράσει για 385.000 στερλίνες το 1986, όταν δημοπρατήθηκε η περίφημη συλλογή του Αμερικανού συλλέκτη Ρόμπερτ Σκαλ. Επρόκειτο για τη μεταξοτυπία του Γουόρχολ «200 One Dollar Bills» (1962), η οποία πουλήθηκε στη δημοπρασία του 2009 έναντι 43,8 εκατ. ευρώ, αγγίζοντας μια τιμή που άφησε άφωνη την αγορά, εκατονταπλασιάζοντας και πλέον την αξία της.

O Μπάρκερ αποκαλεί την Πολίν Καρπίδα «grande dame» του κόσμου της τέχνης. «Ανήκει στην οικογένεια των εύπορων γυναικών του 20ού αιώνα που έχτισαν κοινωνικά δίκτυα με τους πιο εξέχοντες καλλιτέχνες, οίκους μόδας και σχεδιαστές της εποχής – και μπορεί να είναι η τελευταία του είδους της», όπως υπογραμμίζει. Περιγράφοντάς την, ο Ελβετός καλλιτέχνης Ουρς Φίσερ δηλώνει στο CNN Style: «Είναι μια πραγματική ντίβα, με την πιο θετική έννοια της λέξης. Είναι επίσης ένα μυστήριο για μένα, παρά το γεγονός ότι την ξέρω εδώ και πολύ καιρό». Ο Φίσερ τη γνώρισε όταν συμμετείχε σε μία από τις εκθέσεις της στην Ύδρα και την περιγράφει ως μια «εκθαμβωτική παρουσία». «Φοράει εντυπωσιακά καπέλα, κρατάει ένα τσιγάρο στο χέρι και έχει την τάση να λέει μεγάλες ιστορίες και να γράφει πολυσέλιδες χειρόγραφες επιστολές. Είναι πάντα πρωταγωνίστρια», λέει.

Τι αποκάλυψε η συλλογή της Πολίν Καρπίδα, ένας θησαυρός για το εμπόριο έργων τέχνης Facebook Twitter
Δύο τεράστια έργα της Marlene Dumas κρέμονται στο σαλόνι του σπιτιού στην Ύδρα. Τα φωτιστικά είναι όλα του André Dubreuil (περ. 2005), ενώ το χάλκινο άγαλμα, με τίτλο «Μαρία Μαγδαληνή», είναι της Kiki Smith.

Ήταν στενή φίλη με τον Άντι Γουόρχολ και σύχναζε στα πάρτι του στο The Factory, την έντυνε ο Yves Saint Laurent, ενώ στο σπίτι της στο Λονδίνο «όλος ο χώρος έγινε ένα έργο τέχνης. Κάθε κομμάτι αυτού του διαμερίσματος έχει τη δική του μικρή ιστορία. Κατά κάποιον τρόπο, είναι ένας καθρέφτης των ενδιαφερόντων και της ψυχής της», λέει ο Ουρς Φίσερ. «Δεν είναι απλώς το σπίτι ενός πλούσιου. Είναι σαν πυροτέχνημα».

Το 2023, ο Φίσερ την απεικόνισε σε ένα εφήμερο έργο από κερί: έφτιαξε στο πάτωμα της γκαλερί LGDR στη Νέα Υόρκη ένα γλυπτό της συλλέκτριας που κοιτάζει μια αναπαραγωγή των «Τριών Χαρίτων» του 2ου αιώνα, ενός εμβληματικού ρωμαϊκού αγάλματος που συμβολίζει την ομορφιά και την αρμονία στην τέχνη και την κοινωνία. Η Καρπίδα το αγόρασε το 1989 και αργότερα το πούλησε στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης. To γλυπτό του Φίσερ καιγόταν αργά κατά τη διάρκεια της έκθεσης.

Η Πολίν Καρπίδα έχτισε με πάθος όχι μια συλλογή αλλά έναν ολόκληρο κόσμο. «Δεν ήταν απλώς παρούσα την κατάλληλη στιγμή, αλλά επέλεγε και τα σωστά έργα», λέει ο Μπάρκερ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ