Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain Facebook Twitter
Τζ.Μ.Γ. Τέρνερ, «Η πυρκαγιά του Κοινοβουλίου, 16 Οκτωβρίου 1834», 1835 © Μουσείο Τέχνης του Κλίβελαντ
0

Είναι δύο από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της Βρετανίας και οι κριτικοί τέχνης της εποχής τους είδαν τους πίνακές τους μια σύγκρουση φωτιάς και νερού.

Γεννήθηκαν με διαφορά ενός έτους –ο Τέρνερ το 1775, ο Κόνσταμπλ το 1776– και η Tate Britain, γιορτάζοντας τους δυόμισι αιώνες από τη γέννησή τους, εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε, τον θαυμασμό για την ομορφιά της  φύσης.

Στην έκθεση, που έχει τίτλο «Turner and Constable: Rivals and Originals», παρουσιάζονται απροσδόκητες πλευρές και των δυο καλλιτεχνών σε περισσότερους από 190 πίνακες και έργα σε χαρτί, και επανεξετάζοντας τη μεγάλη κληρονομιά τους.

Δημιουργοί μερικών από τα πιο τολμηρά και σαγηνευτικά έργα στην ιστορία της βρετανικής τέχνης, ο Τέρνερ και ο Κόνσταμπλ άλλαξαν το πρόσωπο της τοπιογραφίας με τα ανταγωνιστικά τους οράματα, αναβαθμίζοντας το είδος και τη δυνατότητά του να εμπνέει τις επόμενες γενιές.

Ενώ ο Κόνσταμπλ επιζητούσε την αλήθεια, ο Τέρνερ επιζητούσε το υπέρτατο συναίσθημα. Οι δυο ζωγράφοι ανέπτυξαν ξεχωριστές καλλιτεχνικές ταυτότητες μέσα στον ανταγωνιστικό κόσμο της τοπιογραφίας, κυριαρχώντας στην εξέλιξή της.

Ήταν ριζικά διαφορετικοί, τόσο ως ζωγράφοι όσο και ως προσωπικότητες. Και οι δύο αμφισβήτησαν τις καλλιτεχνικές συμβάσεις της εποχής, αναπτύσσοντας τρόπους απεικόνισης του κόσμου που εξακολουθούν να έχουν απήχηση μέχρι σήμερα. Η έκθεση παρακολουθεί την εξέλιξη της καριέρας τους παράλληλα, αποκαλύπτοντας τους τρόπους με τους οποίους επαινέθηκαν, επικρίθηκαν και αντιπαρατέθηκαν ο ένας στον άλλον, και το πώς αυτό τους ώθησε να διαμορφώσουν νέα και πρωτότυπα καλλιτεχνικά οράματα.

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain Facebook Twitter
Τζον Κόνσταμπλ, «Το λευκό άλογο», 1819. Φωτ.: Joseph Coscia Jr/The Frick Collection, Νέα Υόρκη

Ανάμεσα στα έργα που παρουσιάζονται είναι το μνημειώδες έργο του Τέρνερ «Τhe Burning of the Houses of Lords and Commons», που δεν έχει εκτεθεί στη Βρετανία εδώ και εξήντα χρόνια, και το «The White Horse», ένα από τα μεγαλύτερα καλλιτεχνικά επιτεύγματα του Κόνσταμπλ, που έχει να εκτεθεί πάνω από είκοσι χρόνια. 

Στις αρχές του 19ου αιώνα, η βρετανική ζωγραφική τοπίου αναζητούσε ακόμη τη φωνή της. Αυτήν ακριβώς τη στιγμή εμφανίζονται δύο σχεδόν συνομήλικοι ζωγράφοι, ο Τζόζεφ Μάλορντ Γουίλιαμ Τέρνερ και ο Τζον Κόνσταμπλ, οι οποίοι έμελλε να αλλάξουν την πορεία της αγγλικής τέχνης – ο καθένας από το δικό του μονοπάτι.

Ο Τέρνερ γεννήθηκε στην πολυσύχναστη μητρόπολη του Λονδίνου και ο Κόνσταμπλ στο χωριό East Bergholt του Σάφολκ – η διαφορετική παιδική τους ηλικία χαρακτήρισε το έργο τους. Ο Κόνσταμπλ προοριζόταν να αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση, καθώς ο πατέρας του ήταν εύπορος έμπορος σιτηρών, αλλά ξεκίνησε από πολύ νέος να σκιτσάρει την ύπαιθρο του Σάφολκ και του Έσεξ και μεγάλωσε αγναντεύοντας λιβάδια, ποτάμια και σύννεφα που  να γίνουν το θέμα πολλών από τα έργα του. Αυτές οι σκηνές, όπως έλεγε, «με έκαναν ζωγράφο και είμαι ευγνώμων· ο ήχος του νερού που ρέει από φράγματα μύλων, οι ιτιές, οι παλιές, σάπιες σανίδες, η πλινθοδομή, λατρεύω τέτοια πράγματα». Από νωρίς ένιωσε πως η τέχνη του όφειλε να είναι πιστή στη φύση: μελέτησε προσεκτικά τον ουρανό, το φως και τις μικρές αλλαγές του καιρού. Όταν μπήκε στη Βασιλική Ακαδημία, το όραμά του ήταν σαφές: να ζωγραφίζει τοπία τόσο αληθινά όσο και η μνήμη.

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain Facebook Twitter
Τζ.Μ.Γ. Τέρνερ, «Ψαράδες στη ιάλασσα», 1796. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Tate

Ο Τέρνερ, αντιθέτως, ανατράφηκε στο Λονδίνο, σε πιο σκληρό περιβάλλον∙ ο πατέρας του, που τον ενθάρρυνε να ζωγραφίζει, ήταν κουρέας στο Κόβεντ Γκάρντεν και έφτιαχνε περούκες. Από παιδί είχε εμμονή με το φως – όχι με το γαλήνιο της υπαίθρου αλλά με το δραματικό της θύελλας, της πυρκαγιάς, της θάλασσας. Το ταλέντο του αναγνωρίστηκε πολύ νωρίς. Παιδί-θαύμα, μπήκε στη Βασιλική Ακαδημία σε ηλικία 14 ετών και εξέθεσε το πρώτο του έργο εκεί στα 15 του. Από τα 18 του είχε σταθερό εισόδημα από πωλήσεις και παραγγελίες, τις οποίες συχνά δεχόταν απρόθυμα, λόγω της αντιφατικής φύσης του. Αυτοαποκαλούνταν «ζωγράφος του φωτός». Άνοιξε τη δική του γκαλερί το 1804 και έγινε καθηγητής προοπτικής στην Ακαδημία το 1807, όπου δίδαξε μέχρι το 1828. O Κόνσταμπλ, σε μεγάλο βαθμό αυτοδίδακτος, εξέθεσε στη Βασιλική Ακαδημία το 1802, σε ηλικία 26 ετών. 

Και οι δύο ζωγράφοι αναδείχθηκαν εν μέσω μιας έκρηξης δημοτικότητας της τέχνης του τοπίου, και τους ένωνε η επιθυμία να την αλλάξουν προς το καλύτερο. Ενώ ο Κόνσταμπλ επιζητούσε την αλήθεια, ο Τέρνερ επιζητούσε το υπέρτατο συναίσθημα. Οι δύο ζωγράφοι ανέπτυξαν ξεχωριστές καλλιτεχνικές ταυτότητες μέσα στον ανταγωνιστικό κόσμο της τοπιογραφίας, κυριαρχώντας στην εξέλιξή της.

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain Facebook Twitter
Τζον Κόνσταμπλ, «Το Hampstead Heath με ουράνιο τόξο», 1836. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Tate
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain Facebook Twitter
Τζ.Μ.Γ. Τέρνερ, «Το παλάτι του Καλιγούλα και γέφυρα», 1831. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Tate

Ο Κόνσταμπλ έχτισε τη φήμη του με τα τοπία του Σάφολκ των παιδικών του χρόνων, επιλέγοντας να σχεδιάζει με λάδι en plein air, έχοντας θέα την απέραντη κοιλάδα Ντένταμ και τον ποταμό Στουρ, που εμφανίζονταν συχνά στα έργα του. Το κουτί με τα σύνεργά του και η καρέκλα του υπάρχουν στην έκθεση της Tate Britain, στην οποία οι επισκέπτες μπορούν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη του επιδέξιου σχεδίου και τον ριζοσπαστικό τρόπο που χειριζόταν το χρώμα. Υπάρχει μια ολόκληρη ομάδα έργων με σύννεφα, ενώ τα δυνατά ουράνια τοπία στους μνημειώδεις καμβάδες του καλλιτέχνη, ύψους δύο μέτρων, αντανακλούν την πεποίθησή του ότι ο ουρανός ήταν το κλειδί για τον συναισθηματικό αντίκτυπο ενός πίνακα και αποτελούν πλέον μία από τις πιο διάσημες πτυχές του έργου του. 

Αντιθέτως, ο Τέρνερ ταξίδεψε εκτενώς σε όλη τη Βρετανία και την Ευρώπη, γεμίζοντας μπλοκ με γρήγορες μελέτες με μολύβι. Η έκθεση διερευνά πώς ο Τέρνερ ανέπτυξε πρωτότυπους τρόπους εφαρμογής του χρώματος και απεικόνισης του φωτός, αποτυπώνοντας την ακατέργαστη δύναμη της φύσης. 

Ανοίγοντας νέους, τολμηρούς δρόμους 

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain Facebook Twitter
Τζον Κόνσταμπλ, «Καταιγίδα πάνω από τη θάλασσα», περίπου 1824-1828

Μέχρι τη δεκαετία του 1830, τόσο ο Τέρνερ όσο και ο Κόνσταμπλ είχαν αναγνωριστεί για τις τολμηρές νέες κατευθύνσεις που έδιναν στην τοπιογραφία. Οι έντονες διαφορές μεταξύ των έργων τους ώθησαν τους κριτικούς τέχνης να τους αντιπαραθέσουν και να τους θεωρήσουν αντιπάλους. Το 1831, ο ίδιος ο Κόνσταμπλ έπαιξε ρόλο σε αυτό, τοποθετώντας δικά του έργα και έργα του Τέρνερ δίπλα-δίπλα στην έκθεση της Βασιλικής Ακαδημίας. Η έκθεση του έργου «Το παλάτι και η γέφυρα του Καλιγούλα» του Τέρνερ δίπλα στον «Καθεδρικό ναό του Σόλσμπερι από τα λιβάδια» του Κόνσταμπλ προκάλεσε μια σειρά από συγκρίσεις μεταξύ της ηλιόλουστης μυθικής ιταλικής σκηνής του Τέρνερ και της υγρής, ατμοσφαιρικής Βρετανίας του Κόνσταμπλ. Τους αποκάλεσαν «φωτιά και νερό». Τώρα, τοποθετημένοι αντικριστά στην Tate Britain, οι πιο ξεχωριστοί και εντυπωσιακοί πίνακες των καλλιτεχνών υπογραμμίζουν ότι, παρά τις διαφορές τους, ανήγαγαν την τοπιογραφία είδος πρωταρχικής σημασίας.

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain Facebook Twitter
Τζ.Μ.Γ. Τέρνερ, «Το κάστρο του Dolbadern, Βόρεια Ουαλία», 1800. Φωτ.: Royal Academy of Arts, Λονδίνο

Με τους δύο ζωγράφους να ανταγωνίζονται για την επιτυχία μέσα από πολύ διαφορετικές, αλλά εξίσου τολμηρές προσεγγίσεις, σύντομα στήθηκε το σκηνικό για μια μεθυστική αντιπαλότητα μέσα στον πυρετώδη και ανταγωνιστικό, αν και απείρως μικρότερο από τον σημερινό κόσμο της τέχνης. Ο Τέρνερ ζωγράφιζε εκθαμβωτικά ηλιοβασιλέματα και υπέροχες σκηνές από τα ταξίδια του, ενώ ο Κόνσταμπλ συχνά επέστρεφε σε απεικονίσεις λίγων αγαπημένων τόπων, επιδιώκοντας τη φρεσκάδα και την αυθεντικότητα στην απεικόνιση της φύσης.

Όταν οι δύο άντρες συναντήθηκαν το 1832 για να εκθέσουν στη Βασιλική Ακαδημία, η σχέση τους είχε μια ήπια, αλλά αισθητή αντιπαλότητα. Ο Κόνσταμπλ έτρεφε ειλικρινή θαυμασμό για το ταλέντο του Τέρνερ· έλεγε συχνά ότι «ο Τέρνερ είναι ο μεγαλύτερος από όλους μας». Ο Τέρνερ, πιο σιωπηλός και εσωστρεφής, σπάνια μιλούσε για τον Κόνσταμπλ, αλλά παρακολουθούσε προσεκτικά τη δουλειά του. Στην περίφημη καλοκαιρινή έκθεση της Βασιλικής Ακαδημίας, όταν ο Κόνσταμπλ παρουσίασε το μεγαλειώδες έργο του «Τα εγκαίνια της γέφυρας του Βατερλό», ο Τέρνερ, βλέποντας ότι ο δικός του πίνακας έδειχνε αδύναμος δίπλα στον πλούτο των χρωμάτων του Κόνσταμπλ, πρόσθεσε την παραμονή των εγκαινίων μια μικρή, εκθαμβωτική κόκκινη πινελιά. Ήταν μια θαρραλέα –σχεδόν θεατρική– κίνηση που αμέσως τράβηξε τα βλέμματα. Ο Κόνσταμπλ κοίταξε τον πίνακα και είπε: «Ο Τέρνερ μόλις έσωσε τον πίνακά του».

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain Facebook Twitter
Τζον Κόνσταμπλ, «Τα εγκαίνια της γέφυρας του Βατερλό», 1850
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain Facebook Twitter
Τζ.Μ.Γ. Τέρνερ, «Keelmen Heaving in Coals by Moonlight», 1835. Φωτ.: Studio A/National Gallery of Art, Ουάσινγκτον, Widener Collection

Παρά τον ανταγωνισμό, ανάμεσά τους υπήρχε αμοιβαίος σεβασμός. Όταν ο Κόνσταμπλ πέθανε το 1837, λέγεται πως ο Τέρνερ δεν πήγε στο εργαστήριό του. Μετά τον θάνατό του, ο Κόνσταμπλ, πρόδρομος του ρεαλισμού και της plein-air ζωγραφικής, δικαιώθηκε από το ευρύ κοινό, ενώ ο Τέρνερ, πρόδρομος του ιμπρεσιονισμού και της αφηρημένης τέχνης, έγινε θρύλος για τις οραματικές του συνθέσεις. Οι δυο τους, δίχως να το επιδιώξουν, αποτέλεσαν ένα δημιουργικό δίπολο που καθόρισε την αγγλική τοπιογραφία: ο ένας με το βλέμμα της πραγματικότητας, ο άλλος με το βλέμμα του ονείρου.

Turner & Constable | Tate Britain

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιος είναι ο Ουίλιαμ Τέρνερ;

Εικαστικά / «Ο Τέρνερ είχε το πάθος του τοπίου»

Με αφορμή τη συμπλήρωση φέτος 250 χρόνων από τη γέννηση του σπουδαίου Άγγλου ζωγράφου Ουίλιαμ Τέρνερ, αναδημοσιεύουμε τη συζήτηση που είχαμε με τη Μαριλένα Κασιμάτη, διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης και πρώην επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης, που μας ειχε μιλήσει για την ιδιαίτερη τεχνοτροπία του και τον ριζοσπαστικό χαρακτήρα της ζωγραφικής του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ