TO BLOG ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΣΤΑΒΕΡΗ
Facebook Twitter

Quiet luxury

Quiet luxury

Σήμερα, η ελίτ ντύνεται σαν γιγάντιο latte
 

Ο όρος "ήσυχη πολυτέλεια" κάθε άλλο παρά καινούργιος είναι, αλλά έχει επανεμφανιστεί, κυρίως χάρη στους χαρακτήρες της αμερικανικής σειράς Succession, των οποίων η μονόχρωμη εμφάνιση είναι πολύ προσεκτικά μελετημένη. 'Η και λόγω της επιτυχίας εμπορικών σημάτων όπως οι The Row, Brunello Cucinelli και Bottega Veneta. Το καθοριστικό τους χαρακτηριστικό: μινιμαλιστικός και αχρονικός σχεδιασμός, πολυτελή υλικά, έλλειψη ορατού λογότυπου και εξαιρετικά υψηλές τιμές. "Η διακριτική πολυτέλεια είναι ένα από τα χαρακτηριστικά της αστικής τάξης, που θεωρεί τον εαυτό της θεματοφύλακα του καλού γούστου και ξεχωρίζει έτσι από τους νεόπλουτους", εξηγεί ο Jean-Noël Kapferer, καθηγητής στο HEC Paris. "Οι μεγαλοαστοί πιστεύουν ότι πρέπει να διαφοροποιηθούν μέσω της διακριτικότητας και τα εκλεπτυσμένα σήματα που στέλνουν προορίζονται για όσους ξέρουν πώς να τα αποκωδικοποιήσουν. Πρέπει να ξέρεις πώς να αποκωδικοποιήσεις μια τσάντα Bottega Veneta. Διαφορετικά, είναι μια οποιαδήποτε δερμάτινη τσάντα, όπως τα ρούχα της Maison Margiela, της πολύ εκλεπτυσμένης και πολύ ακριβής αυτής μάρκας".

Olivia Lévy, La Presse, 09.04.2023

 
 
Quiet luxury Facebook Twitter
Μια σκηνή από τη σειρά Succession απεικονίζει τέλεια το χάσμα που χωρίζει τους νεόπλουτους από τις υπερ-πλούσιες παλιές οικογένειες όπως οι Roys. Όλα συνοψίζονται σε ένα αξεσουάρ: μια τσάντα Burberry. Η Bridget, η νέα κοπέλα του Greg, ξαδέλφου της οικογένειας, φοράει μια τσάντα Burberry με το διάσημο καρό σχέδιο της βρετανικής μάρκας πολυτελείας στο πάρτι γενεθλίων του πατέρα Logan Roy. Ο Tom Wambsgans, ένας από τους γαμπρούς του πατριάρχη, σχολιάζει περιφρονητικά αυτή την "τερατώδη, γελοία, ογκώδη τσάντα όπου μπορεί να βάλει το μεσημεριανό της γεύμα και τα ίσια παπούτσια της για το μετρό", υπερβολικά επιδεικτική για το γούστο του. Σύμφωνα με τον ίδιο, η επίδειξη αυτής της τσάντας Burberry (αξίας σχεδόν 4.000 δολαρίων) την καθιστά μια αταξική κοινωνική αναρριχήτρια που δεν ανήκει στον κόσμο του. [Olivia Lévy, La Presse, 9 Απριλίου 2023] Φωτ. Succession/HBO

Μόκα, φουντούκι, καπουτσίνο... Οι υπερ-πλούσιοι εγκαταλείπουν τα ζωηρά χρώματα υπέρ του μπεζ, του καφέ ή του καμηλό. Γιατί αυτή η επιλογή της σικ ουδετερότητας, που κάποτε συνδεόταν με τα ρούχα εργασίας, έχει γίνει η νέα στολή της εξουσίας;

Η μπεζ γκαρνταρόμπα των υπερ-πλουσίων

Yvane Jacob
France Culture - 04.10.2025

 
Μόκα, φουντούκι, καπουτσίνο, μακιάτο... θα νόμιζε κανείς ότι διαβάζει τον κατάλογο ενός coffee shop στη Νέα Υόρκη. Στην πραγματικότητα, είναι η χρωματική παλέτα της γκαρνταρόμπας των υπερ-πλουσίων. Στα ελβετικά χιονοδρομικά κέντρα, στο κόκκινο χαλί ή στις επιδείξεις μόδας, οι δισεκατομμυριούχοι και οι πριγκίπισσες μοιάζουν όλοι μεταξύ τους: μακρύ καμηλό παλτό, πουλόβερ στο χρώμα της βρώμης, σοκολατί παντελόνι και, για να ολοκληρωθεί η εμφάνιση, μία κρεμ έσαρπα. Αλλά από πού προέρχεται αυτό το πάθος για τα χρώματα που θεωρούνταν για καιρό θαμπά;
 
Ξεχασμένα το κόκκινο του καρδινάλιου και η βασιλική πορφύρα, τα κεντήματα και τα μαργαριτάρια του Παλαιού Καθεστώτος. Πάει και το αυστηρό μαύρο των αστικών κοστουμιών του 19ου αιώνα. Σήμερα, η ελίτ ντύνεται σαν γιγάντιο latte. Στο Σεντ Μόριτζ, τον ναό της διακριτικής πολυτέλειας, οι βεράντες είναι γεμάτες με φιγούρες στο χρώμα του café au lait. Θυμόμαστε την Γκουίνεθ Πάλτροου στη δίκη της την άνοιξη του 2023: ντυμένη με ένα τέλεια συνδυασμένο μονοχρωματικό σύνολο, σαν κάθε απόχρωση να έλεγε: "Είμαι πλούσια, αλλά εκλεπτυσμένη". Η Κέιτ Μίντλετον με κοστούμι στο χρώμα της άμμου, η Χέιλι Μπίμπερ με καμηλό παλτό... Το καφέ έχει γίνει το σημείο αναφοράς των ισχυρών.
 
Για κάποιους αιώνες, ωστόσο, το καφέ και το μπεζ παρέμειναν συνδεδεμένα με τα ρούχα εργασίας - χρηστικά και μονότονα. Προτιμότερη ήταν η λάμψη  των σπάνιων και ακριβών χρωστικών. Το να φοράς κόκκινο της καρμίνης τον 18ο αιώνα ήταν σχεδόν σαν να φορούσες χρυσό. Το μαύρο, σύμβολο κομψότητας, προοριζόταν για πολύ καιρό για τους ισχυρούς. Όχι όμως και το καφέ, που θεωρούνταν πολύ μπανάλ.
 
Αυτη ακριβώς η κοινοτυπία είναι που γοητεύει σήμερα. Σε έναν κόσμο όπου ο πλούτος αμφισβητείται, το μπεζ γίνεται καμουφλάζ. Οι πωλητές ειδών πολυτελείας το επιβεβαιώνουν: οι υπερ-πλούσιοι δεν θέλουν πλέον να φαίνονται. Δεν υπάρχει ανάγκη για φανταχτερά χρώματα όταν οι τραπεζικοί λογαριασμοί μιλούν από μόνοι τους. Ο κοινωνιολόγος Ρόμπερτ Φρανκ, συγγραφέας του Luxury Fever, συνοψίζει: αυτά τα χρώματα λένε ότι σας επιτρέπεται να μην επιδεικνύετε τον πλούτο σας. Όταν όλοι προσπαθούν να λάμψουν, η αληθινή πολυτέλεια είναι να παραμένεις στη σκιά. Όσο πιο πλούσιοι είστε, τόσο περισσότερο σας κάνει αόρατους η ουδετερότητα.
 
Αυτή η στρατηγική λειτουργεί ακόμη καλύτερα όταν τα ίδια τα υλικά προσθέτουν κύρος. Ένα καφέ ακρυλικό πουλόβερ παραμένει θαμπό, αλλά ένα καμηλό κασμιρένιο ζιβάγκο, μια βελούδινη φούστα ή ένα φουντουκί μάλλινο παλτό γίνονται αμέσως σημάδια διάκρισης. Η Hermès, για παράδειγμα, προσέφερε μια ολόκληρη γκάμα στους τόνους του καφέ και του μπεζ για το Φθινόπωρο/Χειμώνα 2023. Στη Loro Piana, τα κασμιρένια χρώματος καπουτσίνο έγιναν η στολή των αφεντικών της καλιφορνέζικης τεχνολογίας.
 
Πέρα από το στυλ, αυτές οι αποχρώσεις προκαλούν θετικά συναισθήματα: η παρηγορητική ζεστασιά της ζεστής σοκολάτας, η καταπραϋντική απαλότητα ενός αμμώδους τόνου. Καμιά σχέση με το αυστηρό μαύρο ή τα φανταχτερά φλούο της δεκαετίας του 2000. Το μπεζ είναι ένα χρωματικό χάδι, ένα ήσυχο καταφύγιο όπου φωλιάζει η δύναμη. Ακόμα και το Pantone Color Institute επέλεξε για το 2025 μια απόχρωση που ονομάζεται "mocha mousse" ως χρώμα της χρονιάς. Μια συνειδητή επιλογή που ενσαρκώνει την άνεση, την ασφάλεια και τη μακροημέρευση.
 
Γιατί λοιπόν οι υπερ-πλούσιοι ντύνονται με ρούχα στο χρώμα του καφέ; Επειδή σε έναν κόσμο γεμάτο σύμβολα, η αληθινή εξουσία προτιμά να κρύβεται πίσω από ένα τείχος κομψής ουδετερότητας. Πίσω από αυτή τη διακριτικότητα κρύβεται επίσης ένας φόβος: ο φόβος της υπερβολικά ορατής έκθεσης περιουσιών που αμφισβητούνται. Το μπεζ, αντί να είναι απλώς μια περαστική μόδα, είναι μια στρατηγική αυτο-εξάλειψης - μια διακριτική, σχεδόν αμυντική πολυτέλεια.
 

Quiet luxury Facebook Twitter
"Η Σιβ Ρόι σπάνια εμφανίζεται με αξεσουάρ, εκτός από το τηλέφωνό της". Succession, season four. Φωτ. Succession/HBO
Αλμανάκ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ