Τρία μικρά έργα του Βαν Γκογκ ανακαλύφθηκαν κρυμμένα μέσα σε ένα μυθιστόρημα

Ένα νέο έργο του Βαν Γκογκ ανακαλύφθηκε κρυμμένο σε ένα βιβλίο Facebook Twitter
Τα τρία σχέδια του Βαν Γκογκ | Courtesy of the Van Gogh Museum, Amsterdam
0

Τρία σκίτσα αγροτών ζωγραφισμένα από τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ βρέθηκαν μέσα σε ένα βιβλίο και πρόκειται για ένα ασυνήθιστο εύρημα. Τα τρία μικρά έργα είναι σχεδιασμένα σε μια λεπτή λωρίδα χαρτιού, το ένα κάτω από το άλλο, και είναι μια μορφή που δεν χρησιμοποιούσε συνήθως ο Βαν Γκογκ όταν σχεδίαζε.

Τα σχέδια βρέθηκαν σε ένα μυθιστόρημα και το χαρτί στο οποίο είναι σχεδιασμένα έχει ακριβώς το ίδιο ύψος με το βιβλίο. Οι ανακαλύψεις σχεδίων του Βαν Γκογκ είναι πλέον σπάνιες και αυτά τα συγκεκριμένα τα αποκάλυψε το Μουσείο Βαν Γκογκ που είναι αρμόδιο τόσο για την εμφάνιση όσο και για την πιστοποίηση των αυθεντικών έργων του Ολλανδού ζωγράφου.

Απεικονίζουν μια γυναίκα που περπατά, έναν άντρα που κάθεται μετωπικά προς τον θεατή δίπλα σε μια φωτιά –ένα έργο που θυμίζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που βρίσκεται τώρα στο Μουσείο Kröller-Müller– και μια καθιστή γυναίκα μπροστά από ένα δέντρο και όλα έχουν διάσταση 28 x 5 εκατοστά, ενώ φιλοτεχνήθηκαν το 1881.

Τα σχέδια θεωρούνται σημαντικά, αφού είναι από τα λίγα πρώιμα έργα του που διασώζονται μέχρι σήμερα. Χρονολογούνται από το 1881 όταν ο Βαν Γκογκ ζούσε στο χωριό των γονέων του και προσπαθούσε να συλλάβει και να απεικονίσει τις φιγούρες των ντόπιων αγροτών σε ώρα εργασίας.

Οι επιμελητές της έκθεσης, προσπαθώντας να κατανοήσουν το σχήμα, έχουν καταλήξει ότι πρόκειται για ένα σελιδοδείκτη. Ο Βαν Γκογκ ήταν μανιώδης αναγνώστης και χάρισε το βιβλίο «Ιστορία ενός αγρότη» (Histoire d'un paysan), ένα μυθιστόρημα των Ερκμάν-Σατριάν, γραμμένο το 1868, στο φίλο του Ολλανδό καλλιτέχνη Άνθον Βαν Ράπαρντ.

Σύμφωνα με μια επιστολή του Βαν Γκογκ στις 15 Ιουνίου 1883, του έστειλε ένα πακέτο στην Ουτρέχτη όπου διέμενε με το βιβλίο των συγγραφέων που θαύμαζε πολύ. Το μυθιστόρημα αφηγείται την ιστορία της Γαλλικής Επανάστασης μέσα από τα μάτια ενός αγρότη της Αλσατίας και την εικονογράφηση είχε κάνει ο διάσημος εικονογράφος και ζωγράφος Τεοφίλ Σουλέρ.

Ο Βαν Ράπαρντ πέθανε το 1892, δυο χρόνια μετά τον θάνατο του Βαν Γκογκ σε ηλικία 33 ετών, και το βιβλίο έμεινε στα υπάρχοντα της συζύγου του. Η «ιστορία ενός αγρότη» έμεινε στην οικογένεια μέχρι το 2019, όταν το βιβλίο και ο σελιδοδείκτης πουλήθηκαν στο μουσείο Βαν Γκογκ.

Ένα νέο έργο του Βαν Γκογκ ανακαλύφθηκε κρυμμένο σε ένα βιβλίο Facebook Twitter
Το βιβλίο με την υπογραφή του Βαν Γκογκ στην πρώτη σελίδα | Courtesy of the Van Gogh Museum, Amsterdam

Τα σχέδια θεωρούνται σημαντικά, αφού είναι από τα λίγα πρώιμα έργα του που διασώζονται μέχρι σήμερα. Χρονολογούνται από το 1881, όταν ο Βαν Γκογκ ζούσε στο χωριό των γονέων του και προσπαθούσε να συλλάβει και να απεικονίσει τις φιγούρες των ντόπιων αγροτών σε ώρα εργασίας. Προφανώς όταν έστειλε το βιβλίο στον Βαν Ράπαρντ είχε ξεχάσει μέσα τον σελιδοδείκτη. Στην πρώτη σελίδα το έχει υπογράψει με το όνομά του, «Vincent».

Η πιο γνωστή και στενή φιλία του Βαν Γκογκ κατά τη διάρκεια της ζωής του ήταν με τον Βαν Ράπαρντ, αλλά διαλύθηκε, όταν λίγα χρόνια αργότερα ο Βαν Ράπαρντ έγραψε κριτική για τη μοναδική λιθογραφία του Βαν Γκογκ που απεικονίζει τους διάσημους «The Potato Eaters».

Ο Βαν Γκογκ εξοργισμένος κατάστρεψε το πορτρέτο του φίλου του που είχε σχεδιάσει και χρησιμοποίησε τη πίσω όψη του πάνω μέρους του πορτρέτου για να κάνει τα σκίτσα ενός άνδρα και μια γυναίκας που κουβαλούν ξύλα.

Τρία μικρά έργα του Βαν Γκογκ ανακαλύφθηκαν κρυμμένα μέσα σε ένα μυθιστόρημα Facebook Twitter
Το πάνω μέρος του πορτρέτου του Βαν Ράπαρντ που κατέστρεψε ο Βαν Γκονγκ, Οκτώβριος 1884. Courtesy of the Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)
Τρία μικρά έργα του Βαν Γκογκ ανακαλύφθηκαν κρυμμένα μέσα σε ένα μυθιστόρημα Facebook Twitter
Φωτογραφία του Βαν Ράπαρντ περ. 1885 | Courtesy of the Van Gogh Museum, Amsterdam
Ένα νέο έργο του Βαν Γκογκ ανακαλύφθηκε κρυμμένο σε ένα βιβλίο Facebook Twitter
Τα τρία σχέδια και ο σελιδοδείκτης που βρέθηκε μέσα στο βιβλίο | Courtesy of the Van Gogh Museum, Amsterdam
Τρία μικρά έργα του Βαν Γκογκ ανακαλύφθηκαν κρυμμένα μέσα σε ένα μυθιστόρημα Facebook Twitter
Ο σελιδοδείκτης του Βαν Γκογκ που βρέθηκε στο βιβλίο. | Courtesy of the Van Gogh Museum, Amsterdam
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ