Η Επιχείρηση Κιμάς είναι η λίγο απίστευτη και πολύ βρετανική αληθινή ιστορία αντικατασκοπείας που σκάρωσε μια μικρή ομάδα πρακτόρων, στρατιωτικών διαφορετικών βαθμίδων και σωμάτων των μυστικών υπηρεσιών το 1943 για να ξεγελάσει τους ναζί και να τους κάνει να πιστέψει πως η Αγγλία ετοιμάζει απόβαση στην Ελλάδα, αντί για τον πραγματικό στόχο, τη Σικελία. Για να το πετύχουν, χρησιμοποίησαν το πτώμα ενός άστεγου, τον βάφτισαν Γουίλιαμ Μάρτιν, τον έχρισαν λοχαγό, συνέθεσαν λεπτομέρειες για το ταξίδι του με πλήρες ιστορικό και μια ζωή που φυσικά δεν είχε ποτέ ο ίδιος και την επισύναψαν με έντυπα και επιστολές στο άψυχο κουφάρι που φρόντισαν να ξεβραστεί στις ακτές της τότε ουδέτερης, αλλά γεμάτης από εκατέρωθεν κατασκόπους Ισπανίας.

 

Η αποστολή του Τζον Μάντεν, βετεράνου δημιουργού του Ερωτευμένου Σαίξπηρ, ήταν να προβάλει τη φαντασία και τον ψυχισμό των συμμετεχόντων στην απόρρητη και κοπιώδη εργασία, το μυθοπλαστικό, ηρωικό προφίλ ενός απρόσωπου νεκρού πολεμιστή, κι έτσι να τους δώσει σκοπό και να αποκαλύψει τη βαθύτερη ταυτότητά τους. Είναι μια ωραία ιστορία διπλής μπλόφας, βασισμένη στην υπόθεση πως όσο πιο εξωφρενικό είναι το σενάριο του άγνωστου πτώματος, τόσο ευκολότερα θα τσιμπήσουν οι καχύποπτοι και έμπειροι εχθροί, καθώς και ενδιαφέρον στόρι, με την αντιπαραβολή των στρατευμένων υπαλλήλων σε μια ασυνήθιστη, ακόμα και για τα δεδομένα της κατασκοπείας, εχθροπραξία.

 

Το πρόβλημα είναι πως ο Μάντεν εγκλωβίζει ικανότατους ηθοποιούς, όπως ο Κόλιν Φερθ και Μάθιου Μακφέιντιεν, σε μια άψυχη, αρτίστικα υπολογισμένη εγκράτεια συναισθημάτων (ο πρώτος έχει αποχαιρετήσει την οικογένειά του και νιώθει κάτι παραπάνω από αλληλεγγύη για την Κέλι ΜακΝτόναλντ, η φωτογραφία της οποίας συνοδεύει τον λοχαγό στο σημαντικό ταξίδι του, ενώ ο δεύτερος παλεύει με την καταπιεσμένη δημιουργικότητα και την αδυναμία πρωτοβουλίας) και φτιάχνει ένα ευπροσήγορο δράμα διαλόγων πάνω στο μοτίβο της ιστορικής ταινίας στα πατριωτικά μετόπισθεν του πολέμου, που υστερεί από ζουμερότερους προκατόχους του όπως ο Λόγος του Βασιλιά, η Πιο Σκοτεινή Ώρα και κυρίως το Παιχνίδι της Μίμησης.