Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming» Facebook Twitter
Είσαι σκηνοθέτης μόνο όταν μπορείς να αλλάξεις την αφήγηση και να την κατευθύνεις εκεί όπου αυτή θέλει να κινηθεί, ανά πάσα στιγμή. Σε κάθε άλλη περίπτωση, λες ψέματα. Φωτ.: Χρήστος Σαρρής

Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

0

Δεν ήμουν προετοιμασμένος για την ομιλία του Βιμ Βέντερς στη Στέγη. Βασικά, κανείς δεν περίμενε να μιλήσει τόσο προσωπικά για το θέμα της οικογένειας, και κυρίως να συνδέσει το σινεμά του, τις ταινίες του, το ογκώδες καλλιτεχνικό του βιος με ένα concept που και ο ίδιος δεν είχε σκεφτεί και επεξεργάστηκε μόνο με την ευκαιρία του αθηναϊκού του masterclass, φινίροντας μάλιστα τις τελευταίες λεπτομέρειες της μικρής του διάλεξης λίγη ώρα προτού εμφανιστεί στη σκηνή. Έκοψε μόνος του σκηνές από το Παρίσι, Τέξας και από το Μέχρι το τέλος του κόσμου και ζήτησε συγγνώμη γιατί δεν είχε χρόνο να μας δείξει κλιπ από τις Υπέροχες Μέρες, το φινάλε της σχεδόν αυτοσχέδιας οικογενειακής τριλογίας του, που δεν χώρεσε καν στη διαθέσιμη ώρα! Συνειδητοποιώντας πως τόσες δεκαετίες ερμήνευε και μετασκεύαζε τη δική του ζωή, τους συγγενείς και τους αγαπημένους του ανθρώπους μέσα από ανώδυνες ή τραυματικές φάσεις, περισσότερο εξομολογήθηκε παρά δίδαξε, παρακινώντας μας να κοιτάξουμε πολύ κοντά μας για να καταλάβουμε ποιοι είμαστε. Η δική του πνευματική πατρίδα, πάντως, δεν είναι η Γερμανία…

— Παρακολουθώντας το απόσπασμα του Παρίσι, Τέξας, μου ήρθε στο νου το παράξενο συναίσθημα αποξένωσης και ψυχικής προοπτικής που βίωσα πολύ βαθιά. Για μένα δεν ήταν φτιαγμένο από κλασικό Γερμανό, ούτε ακουμπούσε ακριβώς στα αμερικανικά κλισέ του γουέστερν. Η ασιατική αισθητική του αναπτύχθηκε μέσα μου πολύ αργότερα. Πότε αντιληφθήκατε την «ιαπωνικότητά» σας;
Δεν είχα ιδέα για τον λώρο που με συνέδεε με την Ιαπωνία. Είχα δει βέβαια Μιζογκούτσι και Κουροσάβα στα σπουδαστικά μου χρόνια στη Γαλλική Ταινιοθήκη, αλλά δεν είχα παρακολουθήσει ούτε μία ταινία του Όζου, γιατί δεν υπήρχε κόπια διαθέσιμη στην Ευρώπη. Για πρώτη φορά είδα τέσσερις ταινίες του στα μέσα της δεκαετίας του ’70, μόνο επειδή ο Αμερικανός διανομέας του τις είχε βρει και τις είχε αγοράσει για εκμετάλλευση. Θα τον αγαπήσεις, μου είπε, και είχε δίκιο. Ακόμη το θυμάμαι το Ταξίδι στο Τόκιο, στη Νέα Υόρκη, το ’74 νομίζω. Μου έφυγε το μυαλό! Δεν πίστευα πως υπήρχε τέτοιο σινεμά.

Ο λόγος που απείχα από τη μυθοπλασία για περισσότερο από μια δεκαετία και γύριζα μόνο ντοκιμαντέρ είναι επειδή δεν μπορώ πλέον να κάνω ταινίες με τον τρόπο που εμένα μου αρέσει να τις κάνω, δηλαδή να τις γυρίζω με χρονολογική σειρά και να μου επιτρέπεται να τις αλλάζω, αν το θελήσω.

Ταξίδεψα αμέσως στην Ιαπωνία για να δω και τις υπόλοιπες, στην Ταινιοθήκη του Τόκιο. Διαπίστωσα τη συγγένειά μας – η οικογένεια που αναγνώριζα ως δική μου ήταν εν τέλει ιαπωνική, όχι γερμανική ή αμερικανική. Εκεί ένιωσα σαν στο σπίτι μου, σαν να επέστρεφα στην πατρίδα. Έκτοτε έβρισκα ευκαιρίες να εργαστώ εκεί· το Tokyo-Ga το 1982, ακολουθώντας τα ίχνη του Όζου· το ντοκιμαντέρ για τον σχεδιαστή Γιόζι Γιαμαμότο, που έγινε αμέσως αδελφός μου· πολλά κομμάτια του Μέχρι το τέλος του κόσμου. Κι όμως, όσο εξοικειωνόμουν με τη χώρα τόσο λιγότερα αισθανόμουν πως γνώριζα για τον τόπο. Γι’ αυτό και γύρισα τις Υπέροχες Μέρες στη γλώσσα τους, και προσπάθησα να εκφράσω ό,τι είχα μέσα μου για τους ανθρώπους της μέσα από τον πρωταγωνιστή.

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming» Facebook Twitter
Έπαιξα το τελευταίο μου χαρτί με την Αλίκη, κι αν δεν έβγαινε, θα επέστρεφα στη ζωγραφική ή στη συγγραφή. Ευτυχώς, συνέβη.. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

— Νομίζαμε πως σας χάσαμε οριστικά από το φιξιόν σινεμά από ένα σημείο κι έπειτα. Τι συνέβη και στραφήκατε στο ντοκιμαντέρ; Ήταν προϊόν εσωτερικής αναζήτησης; Περιέργειας για τις ζωές των άλλων;
Ο λόγος που απείχα από τη μυθοπλασία για περισσότερο από μια δεκαετία και γύριζα μόνο ντοκιμαντέρ είναι επειδή δεν μπορώ πλέον να κάνω ταινίες με τον τρόπο που εμένα μου αρέσει να τις κάνω, δηλαδή να τις γυρίζω με χρονολογική σειρά και να μου επιτρέπεται να τις αλλάζω, αν το θελήσω. Αυτό δεν γίνεται πια στην κινηματογραφική βιομηχανία. Βασικά, μια ταινία είναι έτοιμη πριν καν τη γυρίσεις. Από εκεί και πέρα, χτίζεται ξανά και ξανά και ο καθένας νομίζει πως μπορεί να σου δώσει τη δική του συμβουλή. Το σκεπτικό είναι πως από τη στιγμή που ξεκινάς, έχεις τελειώσει το φιλμ. Αυτό δεν μου ταιριάζει, με αποτέλεσμα να έχω κάνει ταινίες που δεν με ικανοποίησαν. Στα ντοκιμαντέρ κανείς δεν με ενοχλεί. Οι Υπέροχες Μέρες ήταν επιτέλους η πρώτη ταινία μου όπου μπορούσα να πω μια ιστορία και να εφαρμόσω αυστηρά τεχνικές τεκμηρίωσης στη διαδικασία, ο τέλειος συνδυασμός. Ίσως να ήταν και η τελευταία μου ευκαιρία να αφηγηθώ κάτι, και για να το καταφέρω έπρεπε να επιστρέψω στις ρίζες μου, χωρίς παρεμβολές.

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming» Facebook Twitter
Ο Βιμ Βέντερς με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στη Στέγη. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

— Στο σινεμά του auteur, κάθε φιλμ είναι αναγκαστικά προσωπικό, αλλά μερικά σημαίνουν ίσως κάτι περισσότερο για τον καθένα, με τον μόχθο που απαιτούν ή τη χαρά που προσφέρουν. Υπάρχει κάποια ταινία στη φιλμογραφία σας που σας άλλαξε ριζικά ως κινηματογραφιστή και ως άνθρωπο;
Ασφαλώς ήταν η Αλίκη στις πόλεις. Ήταν η τέταρτη ταινία μου, αλλά σε κάθε επίπεδο τη θεωρώ το ντεμπούτο μου. Ήξερα τι έκανα και είχα απόλυτο έλεγχο. Από εκεί κι έπειτα, ας πούμε πως βαφτίστηκα κινηματογραφιστής. Ήμουν έτοιμος να τα παρατήσω αν δεν μου έβγαινε κι αυτή. Το Summer in the city ήταν ουσιαστικά φόρος τιμής στον Τζον Κασσαβέτη. Η Αγωνία του τερματοφύλακα πριν από το πέναλτι ήταν Χίτσκοκ χωρίς το σασπένς. Το Άλικο Γράμμα ήταν κατά κάποιον τρόπο ιστορικό δράμα, αν και δεν το πίστεψα ούτε για μια στιγμή. Έκτοτε δεν έκανα ποτέ ταινία εποχής, εκτός από μία ακόμη, το Χάμετ, που ήταν εξίσου κακό! Το παρελθόν, για μένα, είναι σκέτη προσποίηση, αλλά δεν ήξερα ότι δεν ήμουν ικανός να το αντιμετωπίσω κινηματογραφικά, γι’ αυτό το δοκίμασα. Είπα στον εαυτό μου πως δεν γίνεται να εφαρμόζεις απλώς τη μέθοδο κάποιου άλλου, του Κασσαβέτη ή του Χίτσκοκ, για να κάνεις σινεμά. Οφείλεις να δηλώσεις κάτι που δεν έχει πει κανείς άλλος πριν από σένα. Έπαιξα το τελευταίο μου χαρτί με την Αλίκη, κι αν δεν έβγαινε, θα επέστρεφα στη ζωγραφική ή στη συγγραφή. Ευτυχώς, συνέβη: χρονολογική σειρά, μετατόπιση της ιστορίας κατά βούληση, χαμηλός προϋπολογισμός. Είσαι σκηνοθέτης μόνο όταν μπορείς να αλλάξεις την αφήγηση και να την κατευθύνεις εκεί όπου αυτή θέλει να κινηθεί, ανά πάσα στιγμή. Σε κάθε άλλη περίπτωση, λες ψέματα. Με τις επόμενες ταινίες μου, τράβηξα κι άλλο το σκοινί, και τα πράγματα ήρθαν με το μέρος μου. Ωστόσο, η βιομηχανία σιγά σιγά άλλαζε. Έπρεπε να σκαρώσεις από πριν τις ιστορίες σου, να προκατασκευάσεις όσο μπορείς την ταινία. Δεν μου πήγαινε, με συνέπεια να το γυρίσω στα ντοκιμαντέρ, για να δουλέψω με την ησυχία μου και με τον τρόπο που ξέρω ότι μου πηγαίνει καλύτερα. Το αποκορύφωμα ήταν οι Υπέροχες Μέρες.

Το τρέιλερ της ταινίας Η Αλίκη στις πόλεις

— Έχοντας υπηρετήσει την Ευρωπαϊκή Ακαδημία από το πόστο του προέδρου για πάνω από δυο δεκαετίες, και με την πείρα σας πίσω από την κάμερα, έχετε κάθε λόγο να διατυπώνετε άποψη για το περίφημο μέλλον του σινεμά ή, για αρκετούς σκεπτικιστές, για το τέλος του μέσου όπως το γνωρίζουμε. Είστε αισιόδοξος;
Ήμουν πεσιμιστής μέχρι πρότινος, αλλά εσχάτως συνειδητοποίησα ότι ο μεγάλος κίνδυνος που εμφανίστηκε την τελευταία δεκαετία, το streaming, χάνει το momentum του, και μάλιστα πολύ γρήγορα. Ο κόσμος το σιχάθηκε, το προϊόν κλωνοποιείται σαν φόρμουλα που επαναλαμβάνεται, και τα νέα παιδιά απομακρύνονται, γιατί έχουν κάνει αρκετό binge watching. Η αίθουσα προτείνεται ως εξαιρετική εναλλακτική λύση, την ίδια στιγμή που η παλιότερη γενιά θυμάται πόσο ωραία εμπειρία είναι η θέαση από κοινού, χωρίς να αισθάνεται θύμα του αλγόριθμου.

— Θέλω πολύ να συμφωνήσω μαζί σας, αλλά μετά το lockdown πολλοί σηκώθηκαν από τον καναπέ τους για να παρακολουθήσουν live events, συναυλίες, θέατρο, κωμικούς επί σκηνής, ένα φαινόμενο που ξεπέρασε τα στενά όρια της Αμερικής.
Σωστά, αλλά κανένα από αυτά δεν είναι storytelling. Μερικές συναυλίες ή κάποια stand-up προσπάθησαν να εφαρμόσουν ένα είδος αφηγήματος, αλλά μόνο το σινεμά είναι αγνό storytelling και μια τόσο ευχάριστη διαδραστική έξοδος. Οι νεότεροι θεατές έπρεπε να μπουχτίσουν με τα υποκατάστατα που τους ταΐζουν (ακόμη και το ΤikΤok δεν είναι τόσο γοητευτικό όσο στην αρχή) για δουν το δώρο που τους περιμένει μέσα στην αίθουσα. Έχουμε πολύ μέλλον ακόμα!

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Οθόνες / Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Η ταινία που ξεκίνησε ως μικρού μήκους για την προώθηση του πρότυπου οργανισμού δημόσιων τουαλετών του Τόκιο κατέληξε να είναι ένα κομψοτέχνημα αισθητικής και αφήγησης από τον άλλοτε πανίσχυρο του νέου γερμανικού κινηματογράφου, που τελευταία έδειχνε ανέμπνευστος, σαν να είχε χάσει το κίνητρο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ