Θάνος Σαμαράς, Ρουπέν Καλφαγιάν, Αμάντα Μιχαλοπούλου: Οι αγαπημένες τους πρωτοχρονιές Facebook Twitter

Θάνος Σαμαράς: Μοναξιές, με το Ποτρέτο μιας Κυρίας στη μεγάλη οθόνη.

Πάντα αισθανόμουν πως έπρεπε να εκβιάσω μέσα μου και να επιδείξω τον απαιτούμενο ενθουσιασμό για τη βραδιά της Πρωτοχρονιάς, κάνοντας μόνο υπομονή μέχρι να τελειώσει αυτή η βίαιη έξαρση για το τίποτα. Πάντα μου φαινόταν σαν μια μέρα όπως όλες, όπως και τα γενέθλια, τα δικά μου και άλλων. Κάθε πρωί μοιάζει σαν η πρώτη μέρα, κάθε μέρα μοιάζει ότι ξεκινάω από την αρχή και κάθε μέρα ελπίζω να είναι η αρχή για κάτι.

Το 1996 σπούδαζα στη Νέα Υόρκη και το βράδυ της παραμονής, μην έχοντας φίλους ή οικογένεια εκεί, πήγα σινεμά στο «Portrait of a lady» που μόλις είχε βγει. Αισθανόμουν ενοχή πως κάνω κάτι ανήθικο και λάθος γιατί ήμουν μόνος μου και δεν έκανα εορταστικά πράγματα, αλλά το σινεμά ήταν γεμάτο κόσμο. Στις 11:59 κοιτούσα μια το ρολόι μου και μια τους ανθρώπους γύρω. 12:00. 1997. 12:01. Κανείς δεν κουνήθηκε, δεν φιλήθηκε, ούτε κοίταξε το ρολόι. Γύρισα στην οθόνη και σύντομα ξεχάστηκα.

Ο Θάνος Σαμαράς είαι ηθοποιός-σκηνοθέτης

Ρουπέν Καλφαγιάν: Κουκουλωμένος στο κρεβάτι της Βρετανικής Αρχαιολογικής Σχολής χωρίς θέρμανση!

Ήταν 31 Δεκεμβρίου 1984. Ήμουν 21 χρονών και πρώτη φορά δούλευα ως ειδικευόμενος αρχαιολόγος στην Ιορδανία, καθώς σπούδαζα Προϊστορική Αρχαιολογία της Μ. Ανατολής στο Institute of Archaeology του University of London. Αποφάσισα να ταξιδέψω την Παραμονή από την πρωτεύουσα Αμμάν στην Πέτρα για να «ζήσω» την εμπειρία της Πέτρας ως μεγάλης αρχαιολογικής σημασίας τοποθεσία, για την οποία τόσα είχα ακούσει, αλλά δεν είχα δει ακόμα.

Είκοσι χρονών παλικαράκι και μόνος, ξεκίνησα νωρίς, γύρω στις 5 το πρωί, για το 4ωρο ταξίδι από την πρωτεύουσα της Ιορδανίας με κατεύθυνση νότια. Ο αρχαιολογικός χώρος τότε δεν ήταν περιφραγμένος, όπως τώρα. Όταν έφτασα, με οδηγό έναν Βεδουίνο στην αρχή, και μόνος αργότερα, σκαρφάλωσα μέχρι ψηλά στην τοποθεσία Deir, το λεγόμενο Μοναστήρι, για να αγναντέψω την κοιλάδα της Νεκρής Θάλλασας. Δέκα χρόνια αργότερα έκανα την ίδια διαδρομή μαζί με τη μητέρα μου, πάνω σε μουλάρια και όχι περπατώντας! Η θέα από αυτό το σημείο είναι μοναδική και αξεπέραστη.

Στη συνέχεια, κατέβηκα γρήγορα τη βουνοπλαγιά για να προλάβω το λεωφορείο για το Αμμάν. Έπρεπε να φτάσω στη βρετανική σχολή στην πρωτεύουσα της Ιορδανίας όπου έμενα, γιατί λίγο πριν από τα μεσάνυχτα είχα τηλεφωνικό ραντεβού με τους γονείς και τον αδελφό μου. Τότε δεν υπήρχαν κινητά κ.λπ. Τα τηλέφωνα ήταν σπάνια και αραιά, μία φορά την εβδομάδα! Ήθελα να ακούσω τη φωνή τους και να ανταλλάξουμε ευχές.

1984. Αναρωτιέμαι αν ήμουν εγώ που τα έζησα όλα αυτά! Ο ερχομός του νέου χρόνου, του 1985, με βρήκε κουκουλωμένο στο κρεβάτι της Βρετανικής Αρχαιολογικής Σχολής χωρίς θέρμανση! Ο χειμώνας στο οροπέδιο του Αμμάν είναι αρκετά τσουχτερός!

Καλές γιορτές και καλή χρονιά σε όλους σας το 2019!

Ο Ρουπέν Καλφαγιάν είναι  γκαλερίστας, έμπορος τέχνης

Βγήκαμε να δούμε τα πυροτεχνήματα στην Πέμπτη Λεωφόρο.

Αμάντα Μιχαλοπούλου: Ένα δώρο εξ ουρανού και ένας παπαγάλος στο Σέντραλ Παρκ

Περάσαμε την Πρωτοχρονιά του 2011 στη Νέα Υόρκη. Ήταν δώρο εξ ουρανού κυριολεκτικά – δώρο της αεροπορικής εταιρείας. Λίγους μήνες πριν, σε μια υπερατλαντική πτήση με υπεράριθμες κρατήσεις, η Delta μας ζήτησε να περάσουμε ένα βράδυ στο αεροδρόμιο του Βερολίνου με αντάλλαγμα ένα δωρεάν οικογενειακό ταξίδι για τους τρεις μας. Δεχτήκαμε χωρίς δεύτερη σκέψη. Είχε σφοδρή κακοκαιρία εκείνα τα Χριστούγεννα, το χιόνι μάς έφτανε ως το γόνατο. Το Μανχάταν ήταν τυλιγμένο σε έναν αέρα κατάξερο, ακίνητο – η ποσότητα του χιονιού απορροφούσε τους κραδασμούς και τους ήχους.

Την παραμονή γλύκανε ο καιρός, οι πάγοι έλιωσαν, γκρι γλίτσα απλώθηκε παντού. Ήταν σαν να πατινάρουμε όλη μέρα σε μια χιονοδρομική πίστα. Για ρεβεγιόν πήγαμε στην Αλίκη, κοντά στο Σέντραλ Παρκ. Όλο το βράδυ η εννιάχρονη κόρη μας μιλούσε σε έναν παπαγάλο που έκανε κούνια σε ένα εντυπωσιακό κλουβί, πάνω στο τραπέζι της Αλίκης. «Μαμά, στ' αλήθεια μιλάμε με τον παπαγάλο;» έλεγε. Κόψαμε την πίτα, δεν θυμάμαι σε ποιον έπεσε το νόμισμα. Βγήκαμε να δούμε τα πυροτεχνήματα στην Πέμπτη Λεωφόρο. Είχε πυρώσει ο ουρανός. Αποφασίσαμε να κατέβουμε με τα πόδια ως ένα σημείο και μετά να πάρουμε ταξί. Η πόλη είχε παραλύσει, όλοι ήταν μεθυσμένοι και χαρούμενοι. Ταξί, ούτε για δείγμα. Φτάσαμε στην Times Square. Έκαιγαν οι πατούσες μας από το κρύο. Βρήκαμε ένα ταξί, μια κοπέλα έτρεχε από την αντίθετη κατεύθυνση, ήμασταν σίγουροι πως ο ταξιτζής θα μας λυπηθεί επειδή είχαμε μαζί μας μικρό παιδί. Αλλά η κοπέλα αγκάλιασε το αυτοκίνητο, σκαρφάλωσε στο καπό με τα στρας και τις μπότες της, σαν να έπαιζε σε ταινία καταδίωξης.

Γυρίσαμε ξημερώματα, ξεθεωμένοι, στο διαμέρισμα που είχαμε νοικιάσει στο Τσέλσι. Λέγαμε «η χειρότερη Πρωτοχρονιά». Σήμερα λέμε «τι ωραία που ήταν να ξημερώνει στο Μανχάταν και να γυρνάμε σπίτι με τα πόδια...».

Φτάσαμε στην Times Square. Έκαιγαν οι πατούσες μας από το κρύο.
Βγήκαμε να δούμε τα πυροτεχνήματα στην Πέμπτη Λεωφόρο. Είχε πυρώσει ο ουρανός.

Η Αμάντα Μιχαλοπούλου είναι συγγραφέας

Ταξίδια

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η ανάβαση στο Έβερεστ κατέληξε από ηρωικό κατόρθωμα σε μαζική μπίζνα

Ταξίδια / Πώς η ανάβαση στο Έβερεστ κατέληξε από ηρωικό κατόρθωμα σε μαζική μπίζνα

Η συντριπτική πλειονότητα των αναβατών είναι πελάτες που πληρώνουν εξαψήφια ποσά και μεταξύ αυτών που ανέβηκαν πρόσφατα στην «κορυφή του κόσμου» ήταν κάποιοι τυφλοί, δύο 13χρονοι, αρκετοί εβδομηντάρηδες, ακόμη και άτομα που είχαν υποστεί διπλό ακρωτηριασμό.
THE LIFO TEAM
«Το χωριό μου, ο Δεσύλλας Μεσσηνίας, είναι ένας μικρός κρυφός παράδεισος»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Το χωριό μου, ο Δεσύλλας Μεσσηνίας, είναι ένας μικρός κρυφός παράδεισος»

Ο Μάριος Γκρόγκος μιλά για τον τόπο του με την ανεμπόδιστη θέα στον μεσσηνιακό κάμπο, για ένα μέρος που πια έχει όλα κι όλα δύο μαγαζιά – έχει όμως και μια ομάδα κατοίκων που στήνει φεστιβάλ και εκθέσεις φωτογραφίας και ανανεώνει εθελοντικά την όψη του χωριού.
Αβινιόν/Αρλ

Ταξίδια / Ένα road trip στην Αβινιόν των επτά Παπών και στην Αρλ του Βαν Γκογκ

Γοτθική αρχιτεκτονική, μια «δεύτερη Ρώμη», πολλά δωρεάν μουσεία, φοιτητές να πίνουν μπύρες σε ζωντανές πλατείες και φιλότεχνοι που αναζητούν την αύρα που ενέπνευσε τον Ολλανδό ζωγράφο, αλλά και τον Πικάσο και τον Γκογκέν. Δυο πόλεις που σε κάνουν να ξεχνάς με το ιστορικό τους κέντρο όλα τα βάσανα του ταξιδιού.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Όλα από την αρχή στο Σκαμνέλι, σε ένα Ζαγοροχώρι 25 κατοίκων

Γειτονιές της Ελλάδας / Όλα από την αρχή στο Σκαμνέλι, ένα Ζαγοροχώρι 25 κατοίκων

Ο Φίλιππος Φραγκούλης άφησε πίσω του μια πολυετή καριέρα στις τράπεζες προκειμένου να επιστρέψει στις ρίζες του, στην Τύμφη. Αντικατέστησε τα meetings με τα πυκνά δάση που αποτελούν πλέον το φόντο της νέας του πορείας στη ζωή, έχοντας όμως να αντιμετωπίσει πια τις δυσκολίες ενός ορεινού τόπου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Πώς είναι η καθημερινότητα ενός τριαντάρη στο ψηλότερο χωριό των Βαλκανίων;

Γειτονιές της Ελλάδας / Πώς είναι η καθημερινότητα ενός τριαντάρη στο ψηλότερο χωριό των Βαλκανίων;

Ο Άρης Αβέλλας περιγράφει τη ζωή του στη Σαμαρίνα, σε ένα μέρος που τραβάει την προσοχή ξένων αλπινιστών, σε έναν τόπο όπου όταν λιώνουν τα χιόνια μπορεί κανείς να βολτάρει σε καταρράκτες, να θαυμάσει άγρια ζώα, να δροσιστεί σε βάθρες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Η καθημερινή ρουτίνα ενός πλοίου της γραμμής τον χειμώνα

Ταξίδια / Η καθημερινή ρουτίνα ενός πλοίου της γραμμής τον χειμώνα

Πήραμε το πλοίο της γραμμής για να κάνουμε το δρομολόγιο που κάνουν οι ναυτικοί μετ’ επιστροφής, χωρίς να κατέβουμε σε κάποιο λιμάνι. Η διαδρομή μας ήταν Πειραιάς – Κύθνος – Σέριφος – Σίφνος – Κίμωλος – Μήλος και πίσω, ενώ άλλες μέρες προστίθενται κάποιοι ακόμα προορισμοί, με τερματικό λιμάνι εκείνο της Σαντορίνης. Στις περίπου 17 ώρες προσπαθήσαμε να δούμε και να καταγράψουμε τη ζωή τον χειμώνα μέσα σε ένα από τα πολλά πλοία που ταξιδεύουν αδιάκοπα στις ελληνικές θάλασσες.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ

Ταξίδια / Adrère Amellal: Μια μέρα στο ξενοδοχείο που φωτίζεται με κεριά στην όαση της Σίβα

Σε έναν αλλόκοτο υπερμεγέθη όγκο που ορθώνεται στην έρημο θυμίζοντας σεληνιακό τοπίο λειτουργεί ένα οικολογικό και απόλυτα μίνιμαλ αισθητικής ξενοδοχείο χωρίς ίντερνετ, ούτε τηλέφωνο, ούτε καν ερ-κοντίσιον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο τόπος μου, ο Κάμπος της Χίου

Γειτονιές της Ελλάδας / H ζωή μου στον Κάμπο της Χίου, εκεί που οι λαλάδες κοκκινίζουν τη γη

Η Μάρω Χατζελένη περιγράφει την καθημερινότητά της στον τόπο που μεγάλωσε και επέστρεψε, σε ένα μέρος όπου αρχοντικά, περιβόλια και στέρνες με πηγάδια συνυπάρχουν μαγικά.
Ο τόπος μου, η Καλοσκοπή

Γειτονιές της Ελλάδας / Mπορεί να ξαναζωντανέψει ένα χωριό είκοσι ατόμων στο βουνό της Γκιώνας;

Μια ομάδα κατοίκων φιλοδοξεί να αναζωογονήσει ένα ορεινό χωριό με άπλετο πράσινο, με άφθονα τρεχούμενα νερά και πηγές, την Καλοσκοπή Φωκίδας που βρίσκεται μόλις δυόμιση ώρες μακριά από την Αθήνα. Και δείχνει να τα καταφέρνει!
Ο τόπος μου, οι Λειψοί

Γειτονιές της Ελλάδας / Η ζωή μου στους ακριτικούς Λειψούς, εκεί που σταματά ο χρόνος

Ο Κωνσταντίνος Μπουράκης μας μιλά για τη ζωή στο νησί που κερδίζει την υπογεννητικότητα και αποτελεί έναν από τους πιο ποιοτικούς οικολογικούς προορισμούς της Ελλάδας.