Λίθινα εργαλεία 3 εκατ. ετών εγείρουν ερωτήματα για τον Παράνθρωπο - «Συναρπαστική ιστορία μυστηρίου»

Λίθινα εργαλεία 3 εκατ. ετών εγείρουν ερωτήματα για τον Παράνθρωπο - «Συναρπαστική ιστορία μυστηρίου» Facebook Twitter
0

Η ανακάλυψη λίθινων εργαλείων που χρονολογούνται περίπου 3 εκατομμύρια χρόνια πίσω έχει προκαλέσει ερωτήματα σχετικά με το ποιο είδος ανθρωποειδούς βρισκόταν πίσω από τη δημιουργία τους. 

Εντοπίστηκαν στην περιοχή Nyayanga της Κένυα και, όπως φαίνεται, είναι το αρχαιότερο δείγμα λίθινων εργαλείων που χρησιμοποιούνταν για σφαγές ζώων και πολτοποίηση φυτών. Η «ανάδυση» των λεγόμενων εργαλείων Oldowan κρίνεται ως ορόσημο στην ανθρώπινη εξέλιξη και παράδειγμα της καινοτομίας των προγόνων μας.

Κατά την τελευταία εκσκαφή στο σημείο εντοπίστηκε - μαζί με τα εργαλεία - ένα ζευγάρι ευμεγέθων γομφίων που ανήκουν στον Παράνθρωπο, ανθρωποειδές με μυώδη σαγόνια το οποίο εντάσσεται σε δευτερεύον κλαδί του εξελικτικού μας δέντρου.

«Οι ερευνητές υπέθεταν εδώ και καιρό πως μόνο ο Άνθρωπος (Homo), από τον οποίο προέρχεται ο σύγχρονος άνθρωπος, ήταν ικανός να κατασκευάσει πέτρινα εργαλεία» είπε ο καθηγητής Rick Potts, του Εθνικού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Smithsonian. Αλλά, τα ευρήματα φαίνεται να συνδέονται με τον Παράνθρωπο «ξετυλίγουν μία συναρπαστική ιστορία μυστηρίου». 

Στην Nyayanga εντοπίζονται και οι αρχαιότερες αποδείξεις κατανάλωσης μεγάλων ζώων από ανθρωποειδή. Έχουν ανακαλυφθεί τουλάχιστον τρεις ιπποπόταμοι, με τα απολιθώματα των δύο να φέρουν εμφανή σημάδια σφαγής. Έχουν βρεθεί και οστά από αντιλόπες, τα οποία δίνουν στοιχεία για κόψιμο της σάρκας σε φέτες ή πολτοποίηση για να βγάλουν τον μυελό των οστών. 

Η ανάλυση των 30 εργαλείων έδειξε πως χρησιμοποιούνταν, πιθανότατα, για να χτυπήσουν το κρέας ώστε να μαλακώσει και να γίνει κάτι σαν ταρτάρ για να μασιέται ευκολότερα. Η φωτιά, άλλωστε, ήρθε 2 εκατομμύρια χρόνια αργότερα. 

«Με αυτά τα εργαλεία μπορείτε να συνθλίψετε καλύτερα από ό,τι μπορεί να συνθλίψει ο γομφίος ενός ελέφαντα και να κόψετε καλύτερα από ό,τι μπορεί να κόψει ο κυνόδοντας ενός λιονταριού» δήλωσε ο Potts και παρατήρησε πως τα εργαλεία ήταν σαν ένα «ολοκαίνουργιο σύνολο δοντιών έξω από το σώμα», καθιστούμε ευκολότερη την κατανάλωση τροφών και έδινε περισσότερες επιλογές. 

Ο καθηγητής Fred Spoor, του UCL δήλωσε ότι τα ευρήματα μπορεί να οδηγήσουν σε επανεξέταση των δυνατοτήτων του Παρανθρώπου, που διαχρονικά θεωρούνταν «ηλίθιος». «Η αντίληψη επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τους γορίλες και έτσι τους θεωρούμε ως μεγάλα, χοντρά πλάσματα που κάθονται και τρώνε σέλινο όλη μέρα. Η πιθανότητα ότι ο Παράνθρωπος κατασκεύασε αυτά τα εργαλεία είναι αρκετά ενδιαφέρουσα» παρατήρησε. 

Ωστόσο, ο Spoor πρόσθεσε ότι δεν ήταν δυνατόν να αποκλειστεί η εναλλακτική εξήγηση ότι τα δόντια ανήκαν σε κάποιο θύμα και όχι στον κυνηγό.

Με πληροφορίες από Guardian

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λίαμ Νίσον, Νταρντέν και Όντρεϊ Χέπμπορν από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Λίαμ Νίσον, Νταρντέν και Όντρεϊ Χέπμπορν από αύριο στους κινηματογράφους

Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών», η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν, η horror-έκπληξη που λέγεται «Together» και το απολαυστικό «Ηow to Steal a Million» του Γουίλιαμ Γουάιλερ είναι μερικές από τις ταινίες που θα προβληθούν στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τερζόπουλος

Πολιτισμός / Η επιστροφή του Θεόδωρου Τερζόπουλου στους Δελφούς

Το κοινό παρακολούθησε με ευλαβική προσοχή την πρώτη συνεργασία του Τερζόπουλου με το Εθνικό Θέατρο, που χαρακτηρίστηκε ως μία από τις σημαντικότερες στιγμές στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Επαναπατρίστηκε από τη Χιλή πολύτιμο θραύσμα από αρχαϊκό ναό της Ακρόπολης

Πολιτισμός / Επαναπατρίστηκε από τη Χιλή πολύτιμο θραύσμα από αρχαϊκό ναό της Ακρόπολης

Το μαρμάρινο θραύσμα βρισκόταν στην κατοχή Χιλιανού πολίτη και σύμφωνα με τον ίδιο, η  οικογένειά του το κατείχε από τη δεκαετία του 1930, με την πληροφορία ότι προέρχεται από την Ακρόπολη
LIFO NEWSROOM
Έιμι Σέραλντ: Η διάσημη ζωγράφος καταγγέλλει λογοκρισία και ακυρώνει μεγάλη έκθεση στο Smithsonian

Πολιτισμός / Έιμι Σέραλντ: Η διάσημη ζωγράφος καταγγέλλει λογοκρισία και ακυρώνει μεγάλη έκθεση στο Smithsonian

Η Αφροαμερικανή εικαστικός επικαλείται λογοκρισία σχετικά με έναν από τους πίνακές της, εμπνευσμένο από τρανς καλλιτέχνιδα - «Σε μια εποχή που τα τρανς άτομα δέχονται επιθέσεις, φιμώνονται και κινδυνεύουν στις ΗΠΑ, η σιωπή δεν είναι επιλογή»
LIFO NEWSROOM