Η κλεμμένη Καρυάτιδα, τα γλυπτά του Παρθενώνα και η επιστροφή τους σε μια παράσταση στο Παρίσι

Η κλεμμένη Καρυάτιδα, τα γλυπτά του Παρθενώνα και η επιστροφή τους σε μια παράσταση στο Παρίσι Facebook Twitter
Η παράσταση ξεκινά με τον θρύλο που λέει ότι οι πέντε Αθηναίες αδερφές της Καρυάτιδας μαραζώνουν. Φωτο: OVTR ©Danielle Voirin
0

Η επιστροφή των λεηλατημένων αρχαιοτήτων, ένα θέμα εξαιρετικά επίκαιρο σε όλες τις χώρες απασχολεί τη χορογράφο Gaëlle Bourges που στρέφει την προσοχή μας σε μια ενδοευρωπαϊκή υπόθεση: αυτή των Καρυάτιδων της Ακρόπολης και στο ένα από τα αγάλματα που λείπει από το Ερεχθείο, τοποθετημένο μέσα στις συλλογές του Βρετανικού Μουσείου στο Λονδίνο.

Η παράσταση που παρουσιάζεται στο Festival d’ Automne στο Παρίσι με τίτλο  OVTR «Οn va tout rendre» (θα τα δώσουμε όλα πίσω) είναι ένα συναρπαστικό μωσαϊκό που μέσα από αρχεία και επιστολές εξετάζει τις περιπλοκές και τις γκρίζες ζώνες μιας ενότητας της ιστορίας της τέχνης που επανεξετάζεται, όπως και η ιδιοποίηση των έργων τέχνης από τις πιο ισχυρές χώρες, θέτοντας εμμέσως το ερώτημα: τι θα γινόταν αν τα δώσουμε όλα πίσω;

Με την επιστροφή έργων που λεηλατήθηκαν την εποχή της αποικιοκρατίας στην αφρικανική ήπειρο να γίνεται αντικείμενο ενός πρώτου νόμου στη Γαλλία το 2020, το «Οn va tout rendre» δίνει ζωή στο «χαμένο» άγαλμα της Καρυάτιδας από την Ακρόπολη και μας προσκαλεί να ακολουθήσουμε το συμβολικό του ταξίδι, από Αθήνα προς Λονδίνο.

Η παράσταση ξεκινά με τον θρύλο που λέει ότι οι πέντε Αθηναίες αδερφές της Καρυάτιδας μαραζώνουν. Στις αρχές του 19ου αιώνα, ο Σκωτσέζος αριστοκράτης Τόμας Μπρους, πιο γνωστός ως Λόρδος Έλγιν, διέταξε να κοπεί μια από τις Καρυάτιδες της Ακρόπολης και να σταλεί στο Λονδίνο, μαζί με ένα μεγάλο μέρος της ζωφόρου του Παρθενώνα. Αυτοί οι κλεμμένοι θησαυροί από την Ακρόπολη εκτίθενται ακόμη στο Βρετανικό Μουσείο, παρά τις απαιτήσεις της χώρας μας για την επιστροφή τους.

Η κλεμμένη Καρυάτιδα, τα γλυπτά του Παρθενώνα και η επιστροφή τους σε μια παράσταση στο Παρίσι Facebook Twitter
Φωτο: OVTR ©Danielle Voirin

Η παράσταση υπερασπίζεται τον σκοπό και τα ελληνικά αιτήματα με ποπ μουσική και ρεμπέτικα της Μαρίκας Παπαγκίκα, δημιουργώντας μια επιστολική τοιχογραφία, ένα έργο με κείμενα από αρχεία, ενώ οι Καρυάτιδες κινούνται σε αργή κίνηση μέσα σε ένα χάος από γύψο και φύλλα πλαστικού, για να μπορέσει να φανταστεί κάποιος τη σκαλωσιά του Έλγιν στον Παρθενώνα και τη βίαιη και τραυματική απόσπαση των μαρμάρων. Στη σκηνή παρελαύνουν ο αιδεσιμότατος Χαντ, εφημέριος της ομάδας του Έλγιν, ο ζωγράφος Τζιοβάνι Μπατίστα Λουζιέρι, και οι φωνές τους αντηχούν κάτι ληστρικό και ανόητο αναμεμειγμένο με σκηνές κοσμικής ζωής στην Τουρκία με τον Σουλτάνο της Κωνσταντινούπολης.

Όπως λέει η Gaëlle Bourges στη Liberation την ενδιαφέρει να ασχολείται με ζητήματα επίκαιρα, εστιάζοντας το φακό της σε πιο αθόρυβες περιοχές. Την ενδιέφερε να δείξει ότι το ζήτημα της λεηλασίας που είχε ήδη τεθεί στον ευρωπαϊκό χώρο (ακόμα κι αν δεν ήταν πραγματικά ο ευρωπαϊκός χώρος, ήταν η Τουρκική Αυτοκρατορία) και να το μετατοπίσει σε κάτι πιο κοντινό σε εμάς. Αυτός είναι και ο λόγος που χρησιμοποιεί μεταφορικά τις Καρυάτιδες και επικεντρώθηκε  σε ένα μέρος της λεηλασίας, την Καρυάτιδα που είχε κόψει ο Λόρδος Έλγιν για να διακοσμήσει το σπίτι του στη Σκωτία και όχι στον Παρθενώνα.

Στην παράσταση ακούγονται αποσπάσματα επιστολών από την αλληλογραφία του Έλγιν, του Λουζιέρι, του Χαντ, της Μαίρη Έλγιν, του Σατομπριάν, αποσπάσματα από ομιλίες της Μελίνας Μερκούρη του Νιλ Μακ Γκρέγκορ και του Εμανουέλ Μακρόν.

Η κλεμμένη Καρυάτιδα, τα γλυπτά του Παρθενώνα και η επιστροφή τους σε μια παράσταση στο Παρίσι Facebook Twitter
Φωτο: OVTR ©Danielle Voirin

Η πλούσια αλληλογραφία της Μαίρη Έλγιν αποτελεί ένα βασικό μέρος της παράστασης και η Gaëlle Bourges την εμφανίζει στην παράσταση θεωρώντας την ως κινητήριο δύναμη σε όλη αυτή την ιστορία και ως αυτή που διαπραγματεύτηκε την μετακίνηση και μεταφορά των μαρμάρων.

Όσο για τη μουσική, η χορογράφος επιστρατεύει ειρωνικά όλη τη βρετανική ποπ, με την επιστροφή του Έλγιν στο σπίτι του να συνοδεύεται από το Wuthering Heights της Kate Bush, ενώ σε άλλες σκηνές ακούγονται οι Beatles, ο David Bowie, οι Clash, οι Cure και οι Sex Pistols, ό,τι μαζί με τις αρχαιότητες και την αγάπη στα αριστουργήματα, συγκροτεί τη Βρετανία.

Όσο για τον τίτλο, η Gaëlle Bourges, πιστεύει στην ιδέα ότι πρέπει να δώσουμε στον άλλο αυτό που του ανήκει. Και όσο μεγαλώνουμε, οι χώρες και οι άνθρωποι, όπως λέει, υπάρχει κάτι να δώσουμε πίσω, να απαλλαγούμε από τα βάρη της ηλικίας και της ιστορίας.

Η κλεμμένη Καρυάτιδα, τα γλυπτά του Παρθενώνα και η επιστροφή τους σε μια παράσταση στο Παρίσι Facebook Twitter
Φωτο: OVTR ©Danielle Voirin
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Πολιτισμός / Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Η επιτροπή σημείωσε ότι ο Κρασναχορκάι βραβεύεται «για τη μαγνητική, εκτενή πρόζα του που με υπομονετική ένταση και φιλοσοφική οξύτητα αποκαλύπτει το χάος, την ειρωνεία και τη μοναξιά του ανθρώπινου πολιτισμού»
LIFO NEWSROOM
Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM