«Έναστρη Νύχτα»: Ο Πύργος του Άιφελ ενέπνευσε τον διάσημο πίνακα του βαν Γκογκ;

Ο Πύργος του Άιφελ ενέπνευσε την Έναστρη νύχτα του Βαν Γκογκ; Facebook Twitter
Η «Έναστρη Νύχτα» δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού του βαν Γκογκ στο άσυλο κοντά στο Saint-Rémy στη νότια Γαλλία. © Museum of Modern Art, New York
0

Οι ειδικοί της τέχνης αγωνίζονται εδώ και πολύ καιρό να εξηγήσουν την έμπνευση πίσω από το έργο του Βίνσεντ βαν Γκογκ «Έναστρη Νύχτα», στο οποίο απεικονίζονται πανύψηλα κυπαρίσσια σε έναν νυχτερινό ουρανό που στροβιλίζεται πάνω από ένα χωριό στην πλαγιά ενός λόφου. 

Δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού του στο άσυλο κοντά στο Saint-Rémy στη νότια Γαλλία και είναι ένας από μια σειρά πινάκων με κυπαρίσσια που ερμηνεύονται ως μια εξερεύνηση της αφαίρεσης ή μια μυστικιστική επίκληση της φύσης.

Για την ιστορία, τα κυπαρίσσια ήταν το αγαπημένο του θέμα, στο οποίο θα στηριχτεί μια ολόκληρη έκθεση στο ΜΕΤ, τα «Κυπαρίσσια του βαν Γκογκ» από τον Μάιο του 2023.

Τώρα ο ιστορικός τέχνης και καθηγητής Τζέιμς Χολ, πρώην κριτικός τέχνης του Guardian, έχει μια νέα θεωρία για να εξηγήσει τη σχέση του Βαν Γκογκ με αυτά τα κολοσσιαία αειθαλή δέντρα: τον Πύργο του Άιφελ.

Υποστηρίζει ότι ο καλλιτέχνης ξεκίνησε αυτήν τη σειρά τον Ιούνιο του 1889, λίγο μετά τα αποκαλυπτήρια του παρισινού μνημείου ως το πρωταγωνιστικό αξιοθέατο της Διεθνούς Έκθεσης στο Παρίσι, τα εγκαίνια της οποίας συνοδεύτηκαν από ένα θεαματικό νυχτερινό σόου πυροτεχνημάτων, ηλεκτρικού φωτός και εκρήξεων που επαναλαμβάνονται, όπως λέει, στην «πυροτεχνική μουσική των άστρων, του ουρανού και των σύννεφων» του πίνακα του βαν Γκογκ.

Ο Χολ δήλωσε: «Ο βαν Γκογκ είναι ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης που έχω δει ποτέ: Για εκείνον το κυπαρίσσι είναι μια φυσική εναλλακτική λύση για τον Πύργο του Άιφελ, το επίκεντρο της έκθεσης. Η Έναστρη Νύχτα είναι ένα αγροτικό και κοσμικό αντίστοιχο της παράστασης φωτός που σηματοδότησε τα εγκαίνια της έκθεσης».

Τον Ιούνιο του 1889, ο βαν Γκογκ έγραψε στον αδελφό του Tεό: «Τα κυπαρίσσια εξακολουθούν να με απασχολούν, θα ήθελα να κάνω κάτι με αυτά, όπως τους καμβάδες με τα ηλιοτρόπια, γιατί με εκπλήσσει το γεγονός ότι κανείς δεν τα έχει κάνει ακόμη όπως τα βλέπω εγώ. Είναι όμορφα όσον αφορά τις γραμμές και τις αναλογίες, σαν αιγυπτιακός οβελίσκος».

Ο Πύργος του Άιφελ προωθήθηκε σαν έργο αντίστοιχο των πυραμίδων και μάλιστα πιο εντυπωσιακό από αυτές και όλοι γνωρίζουν ότι ο βαν Γκογκ εξιδανίκευε την αρχαία Αίγυπτο και θεωρούσε ότι το κυπαρίσσι ήταν τόσο όμορφο και με σωστές αναλογίες όσο ένας οβελίσκος. Όταν ο βαν Γκογκ έφτασε στο Παρίσι, είχε προκηρυχθεί διαγωνισμός για την κατασκευή του μνημείου, τον οποίο κέρδισε ο μηχανικός άθλος του Γκουστάβ Άιφελ με το ανοιχτό πλέγμα από σφυρήλατο σίδερο, και ο σχεδιασμός και η προετοιμασία του ήταν συνεχώς στην επικαιρότητα.

Το 1887, μια παρισινή εφημερίδα δημοσίευσε μια επιστολή υπογεγραμμένη από κορυφαίους καλλιτέχνες και συγγραφείς που τον καταδίκαζαν ως έναν «ιλιγγιωδώς γελοίο πύργο».

Οι εφημερίδες και τα περιοδικά, συμπεριλαμβανομένης της Le Monde Illustré, την οποία ο βαν Γκογκ διάβαζε στο Saint-Rémy, μετέδιδαν εικονογραφημένα ρεπορτάζ για τα εγκαίνια.

Ο Χολ υποστηρίζει ότι η Έναστρη Νύχτα είναι η απάντηση της φύσης και της ιστορίας στο ανατριχιαστικό μεταλλικό τέρας του Άιφελ που επιδίωκε να ξεπεράσει τους Αιγυπτίους. Το κυπαρίσσι του πίνακα δεσπόζει στο Saint-Rémy και στην κορυφή της εκκλησίας του με τον ίδιο τρόπο που ο Πύργος του Άιφελ των 300 μέτρων δεσπόζει στο Παρίσι.

Με πληροφορίες από  Guardian

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Εικαστικά / Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Ο πίνακας «Νεκρή φύση με δυο καπνιστές ρέγγες» δημιουργήθηκε λίγες εβδομάδες αφότου ο Βαν Γκογκ έκοψε το μεγαλύτερο μέρος του αυτιού του και συμβολίζει κάτι απρόσμενο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM