Ένας πίνακας του Μονέ γλύτωσε από τα χέρια των κλεφτών, η ιστορία του είναι μυθιστορηματική

Ένας πίνακας του Μονέ γλύτωσε από τα χέρια των κλεφτών, η ιστορία του είναι μυθιστορηματική Facebook Twitter
Claude Monet, De Voorzaan en de Westerhem, 1871. Φωτο: Wikimedia
0

Το πρωί της περασμένης Κυριακής 15 Αυγούστου, δύο ένοπλοι ληστές επιχείρησαν να κλέψουν έναν πίνακα του Κλοντ Μονέ από το ολλανδικό Μουσείο Zaans στο Zaandam.

Ευτυχώς, δεν έφτασαν μακριά: Καθώς οι άνδρες προσπαθούσαν να διαφύγουν, παρενέβη ένας προσεκτικός περαστικός που κατάλαβε τι συνέβαινε. Στη συμπλοκή που ακολούθησε ο κλέφτης πέταξε τον πίνακα και οι δυο ύποπτοι εγκατέλειψαν το σημείο με μια μαύρη μοτοσικλέτα.

Πρόκειται για τον πίνακα De Voorzaan en de Westerhem, ένα έργο που ζωγράφισε ο Μονέ τ 1871 και απεικονίζει δυο μικρά ιστιοφόρα πλοιάρια να πλέουν σε μια ροζ θάλασσα με φόντο τρεις ανεμόμυλους και χαμηλά σπίτια.

Ο πίνακας δεν υπέστη ζημιές και επιστράφηκε στο Μουσείο Zaans στην πόλη Zandaam. Σύμφωνα με την εφημερίδα Noordhollands Dagblad ακούστηκε τουλάχιστον ένας πυροβολισμός αλλά δεν υπάρχουν τραυματίες όπως όλα δείχνουν. Οι αρχές ανακάλυψαν  εγκαταλελειμμένη τη μοτοσικλέτα με την οποία απέδρασαν οι επίδοξοι ληστές σε κοντινό σημείο αλλά εξακολουθούν να αναζητούν τους δύο υπόπτους.

Ο πίνακας είναι στα εργαστήρια συντήρησης αν και δε φαίνεται να έχει υποστεί ζημιά και για λίγο καιρό δε θα εκτεθεί.

Το τοπίο του Μονέ είναι μια  ελαιογραφία 38εκ. επί 71εκ.  που απεικονίζει ένα σιωπηλό παραθαλάσσιο τοπίο, με σπίτια και τρεις ανεμόμυλους να υψώνονται πάνω από μια μακρινή ακτογραμμή.

Ένας πίνακας του Μονέ γλύτωσε από τα χέρια των κλεφτών, η ιστορία του είναι μυθιστορηματική Facebook Twitter
Το Μουσείο Zaans αγόρασε τον πίνακα το 2015 για περίπου 1,2 εκατομμύρια ευρώ. Φωτο: Courtesy of the Zaans Museum

Το Μουσείο Zaans αγόρασε τον πίνακα το 2015 για περίπου 1,2 εκατομμύρια ευρώ, τιμή ρεκόρ για ένα μικρό μουσείο και εκτέθηκε σε μια έκθεση λίγες εβδομάδες πριν από την απόπειρα ληστείας αφιερωμένη στα ταξίδια του ιμπρεσιονιστή ζωγράφου στην περιοχή Ζάανταμ.

Ο Μονέ ζωγράφισε τον πίνακα De Voorzaan en de Westerhem ενώ ζούσε με την πρώτη του σύζυγο, Καμίγ Ντονσιέ που είχε παντρευτεί την προηγούμενη χρονιά και τον γιο τους Ζαν, στο Zaandam, το καλοκαίρι του 1871. Ο Μονέ, στην αρχή του Γαλλο-πρωσικού πολέμου είχε φύγει από το Παρίσι και είχε βρει καταφύγιο στο Λονδίνο και αργότερα στην Ολλανδία.

Εξόριστος στην Ολλανδία ο Μονέ πούλησε μερικούς πίνακές του ενώ συγχρόνως πήρε και την μεγάλη κληρονομιά που άφησε ο πατέρας του, ο οποίος ήταν ένας πλούσιος έμπορος που ασχολιόταν με προμήθειες πλοίων που πέθανε στις αρχές του 1871, κάτι που εξασφάλιζε στον Μονέ έναν άνετο τρόπο ζωής, σύμφωνα με μια διαδικτυακή έκθεση του Μουσείου Zaans.

Ένας πίνακας του Μονέ γλύτωσε από τα χέρια των κλεφτών, η ιστορία του είναι μυθιστορηματική Facebook Twitter
Claude Monet, Windmills near Zaandam, Van Gogh Museum, Άμστερνταμ

Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην περιοχή Zaandam, ο ζωγράφος διέμενε στο Hotel de Beurs και ταξίδευε καθημερινά για να ζωγραφίσει σκηνές της ολλανδικής υπαίθρου, δημιουργώντας τουλάχιστον 25 έργα κατά τη διάρκεια της τετράμηνης παραμονής του. Μεταξύ των δημιουργιών του ήταν οι «Ανεμόμυλοι Κοντά στο Ζανταάμ» (1871), που σήμερα στεγάζονται στις συλλογές του Μουσείου Βαν Γκογκ.

Στο De Voorzaan en de Westerhem, ο Monet απαθανάτισε ένα τοπίο που άλλαξε τα επόμενα χρόνια. Μέχρι το 1916, και οι τρεις ανεμόμυλοι που απεικονίζονταν στη σύνθεση είχαν γκρεμιστεί, σύμφωνα με την Ένωση Ρέμπραντ, η οποία βοήθησε το μουσείο να αγοράσει το έργο το 2015.

«Το Zaandam είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτο και υπάρχουν αρκετά για να ζωγραφίζεις για μια ζωή», έγραψε ο Μονέ στον φίλο και συνάδελφο καλλιτέχνη Καμίγ Πισαρό το 1871, όταν έφτασε εκεί. «Σπίτια όλων των χρωμάτων, εκατοντάδες μύλοι και υπέροχα σκάφη».

Και ενώ τα έργα αυτά που ζωγράφισε στην Ολλανδία δεν είναι από τα πιο γνωστά του, τρία χρόνια αργότερα, ενώ είχε επιστρέψει στη Γαλλία, το 1874, συμμετείχε στην πρώτη έκθεση της ομάδας των Ιμπρεσιονιστών στο Παρίσι, με τον πίνακα του «Impression, soleil levant». Ο τίτλος του πίνακα του Μονέ ενέπνευσε τον κριτικό τέχνης Λουί Λερουά στη χρήση του όρου Ιμπρεσιονισμός  για πρώτη φορά. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1883, ενώ έχει πεθάνει η γυναίκα του, ο Μονέ εγκαθίσταται στο Ζιβερνί και ασχολείται με τον περίφημο κήπο του τον οποίο ζωγραφίζει στα αριστουργηματικά του έργα.

Ο πίνακας αυτός θεωρείται από τα πιο «ολλανδικά έργα» του Μονέ, είναι πιο σκοτεινός, πιο δραματικός και με μικρότερη παλέτα χρωμάτων. Είναι μινιμαλιστικός και θυμίζει τα μεταγενέστερα έργα των Ολλανδών μοντερνιστών των αρχών του 20ου αιώνα.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάρμα»: Τα ζώα «ζωντανεύουν» μέσα από τη Νεοελληνική Γλυπτική στην Εθνική Γλυπτοθήκη

Πολιτισμός / «Φάρμα»: Τα ζώα της συλλογής της Εθνικής Γλυπτοθήκης αποκτούν μόνιμη έκθεση

Ένα πιο σπάνιο, αλλά πολύ ενδιαφέρον θέμα της Γλυπτικής, όχι μόνο μέσα από την ιδιαίτερη προσέγγιση, αλλά και μέσα από το ύφος του κάθε καλλιτέχνη, άλλοτε έντονα ρεαλιστικό και άλλοτε λιτό και αφαιρετικό, από τη δεκαετία του 1940 έως και τη δεκαετία του 1970.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Η Τζούλια Ρόμπερτς, ο αγγελικός Κιάνου Ριβς και ο δαιμονικός Ίθαν Χοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Η Τζούλια Ρόμπερτς, ο αγγελικός Κιάνου Ριβς και ο δαιμονικός Ίθαν Χοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η προκλητική δημιουργία του Λούκα Γκουντανίνο «After the Hunt», ο Χρυσός Φοίνικας του Παναχί, το «Good Fortune», το «Black Phone 2» και 4 ακόμα ταινίες στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Εβδομάδα μόδας στο Ριάντ: «Καρφιά» από την εγγονή της Vivienne Westwood για τη συμμετοχή του οίκου

Πολιτισμός / Εβδομάδα μόδας στο Ριάντ: «Καρφιά» από την εγγονή της Vivienne Westwood για τη συμμετοχή του οίκου

Ο οίκος Vivienne Westwood υπερασπίστηκε την παρουσία του στη Σαουδική Αραβία, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «ευκαιρία πολιτισμικού διαλόγου και αμοιβαίας κατανόησης»
LIFO NEWSROOM
«Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

Πολιτισμός / «Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

«Τα διακυβεύματα ήταν τεράστια. Όλοι ήμασταν σε ένταση. Είχαμε ξοδέψει πέντε χρόνια και 200 εκατομμύρια δολάρια» - Ο παραγωγός του «Τιτανικού» γράφει για την εποχή δημιουργίας της ταινίας που «έσπασε» ταμεία και απέσπασε 11 βραβεία Όσκαρ
LIFO NEWSROOM
Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδερφή της

Πολιτισμός / Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδελφή της

«Αν και αυτά τα εντυπωσιακά πορτρέτα έχουν εκτεθεί πολλές φορές τα τελευταία 250 χρόνια, θα είναι πραγματικά ξεχωριστό να βλέπουμε επιτέλους τη Μαρία Αντουανέτα όπως ήταν πραγματικά, και όχι να τη συγχέουμε με την αδελφή της», δήλωσε ο διευθυντής του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας στη Γενεύη
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Βίλα Γκέτι: Παρουσίαση για την παραγωγή αρώματος στην Πύλο στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού

Πολιτισμός / Μια αρχαιολόγος έχει βρει πώς μύριζαν τα αρώματα στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού. Θα μιλήσει για αυτό σε μια διάλεξη

Η εκδήλωση αυτή θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο - Βίλα Γκέτυ και αποτελεί μέρος της περιοδικής έκθεσης «The Kingdom of Pylos», την πρώτη μεγάλη έκθεση στη Βόρεια Αμερική αφιερωμένη στον Μυκηναϊκό πολιτισμό.
LIFO NEWSROOM
Ο Γούντι Άλεν θυμάται τη Νταϊάν Κίτον

Πολιτισμός / Ο Γούντι Άλεν αποχαιρετά τη Νταϊάν Κίτον

«Με την πάροδο του χρόνου έκανα ταινίες για ένα μόνο κοινό, τη Νταϊάν Κίτον. Δεν διάβασα ποτέ καμία κριτική για τη δουλειά μου και με ενδιέφερε μόνο η γνώμη της Κίτον», γράφει ο Άλεν σε κείμενό του, αφιερωμένο στην Αμερικανίδα ηθοποιό
LIFO NEWSROOM