Η ταπισερί του Βατικανού με τον Μυστικό Δείπνο του Λεονάρντο σε μια νέα έκθεση

 Η ταπισερί του Βατικανού με τον Μυστικό Δείπνο του Λεονάρντο σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Η ταπισερί που απεικονίζει τον Μυστικό Δείπνο του Λεονάρντο ντα Βίντσι.
0

Μια νέα έκθεση έξω από το Τορίνο, στο μπαρόκ παλάτι Venaria Reale, με τίτλο «Στη σκιά του Λεονάρντο: Ταπισερί και τελετές στην παπική αυλή» παρουσιάζει δυο καταπληκτικά έργα σε εξαιρετική κατάσταση από τις συλλογές του Βατικανού, τις ταπισερί του 16ου αιώνα με τον Μυστικό Δείπνο του Ντα Βίντσι και τον θόλο του παπικού θρόνου του Κλήμη Ζ'.

Η πρώτη είναι αντίγραφο της τοιχογραφίας του Ντα Βίντσι που φιλοτεχνήθηκε το 1494-98 στην τραπεζαρία της Santa Maria delle Grazie στο Μιλάνο, υφασμένη εξ ολοκλήρου από μετάξι και χρυσές και ασημένιες βελονιές.

Έφτασε στη Ρώμη το 1533 ως δώρο του βασιλιά Φραγκίσκου Α΄ της Γαλλίας στον πάπα Κλήμη Ζ' με την ευκαιρία του γάμου μεταξύ της ανιψιάς του ποντίφικα, Αικατερίνης των Μεδίκων και του Ερρίκου του Βαλουά, δεύτερου γιου του βασιλιά. 

Την ίδια χρονιά, σε ηλικία 14 ετών η Αικατερίνη παντρεύτηκε τον πρίγκιπα Ερρίκο, δεύτερο γιο του βασιλιά της Γαλλίας Φραγκίσκου Α΄ και της βασίλισσας Κλαυδίας.

Η γαμήλια τελετή έγινε στις 28 Οκτωβρίου 1533 στη Μασσαλία, με κάθε μεγαλοπρέπεια. Καθ' όλη την πρώτη νύχτα του γάμου τους, παρών ήταν ο βασιλιάς Φραγκίσκος, ενώ ο Πάπας Κλήμης Ζ' απηύθυνε την επόμενη μέρα τις ευχές του στο εφηβικό ζεύγος.

Η ένωσή τους επισφράγισε τη στρατηγική συμμαχία μεταξύ του παπισμού και του «πιο χριστιανικού βασιλιά» των Γάλλων ενάντια στον αυτοκράτορα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και βασιλιά της Ισπανίας, Κάρολο Ε', του οποίου τα στασιαστικά στρατεύματα είχαν λεηλατήσει τη Ρώμη λίγα μόλις χρόνια νωρίτερα.

 Η ταπισερί του Βατικανού με τον Μυστικό Δείπνο του Λεονάρντο σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Λεπτομέρεια του Χριστού στην ταπισερί που απεικονίζει τον Μυστικό Δείπνο του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Περίπου την ίδια εποχή, ο θόλος του παπικού θρόνου υφάνθηκε κατά παραγγελία του Κλήμη Ζ' (ή ίσως του Λέοντα Χ') από τον διάσημο μετρ των ταπισερί των Βρυξελλών Pieter van Aelst.

Ο Pieter van Aelst ο νεότερος ήταν γιος και εγγονός υφαντών ταπισερί και εκπαιδεύτηκε στις Βρυξέλλες στα οικογενειακά εργαστήρια. Έγινε προμηθευτής ταπισερί στον Ισπανό βασιλιά Κάρολο Ε', τον τότε ηγεμόνα της Φλάνδρας. Το πιο διάσημο σύνολο ταπισερί που παρήγαγε το εργαστήριό του ήταν εκείνο που σχεδιάστηκε για την Καπέλα Σιξτίνα στη Ρώμη, οι οποίες ανήκουν σήμερα στη βρετανική βασιλική συλλογή, αλλά βρίσκονται στο Victoria & Albert Museum στο Λονδίνο.

Σχεδιάστηκαν από τον ζωγράφο της Αναγέννησης Ραφαήλ το 1515-16 και απεικονίζουν σκηνές από τα Ευαγγέλια και τις Πράξεις των Αποστόλων. Το εργαστήριο κατασκεύασε άλλες τέσσερις καταγεγραμμένες σειρές τις επόμενες δεκαετίες, για τους βασιλείς της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Αγγλίας και τον καρδινάλιο Ercole Gonzaga.

Οι δύο ταπισερί συνδέθηκαν με μία από τις σημαντικότερες τελετές της Μεγάλης Εβδομάδας, τον Ιερό Νιπτήρα, το πλύσιμο δηλαδή των ποδιών των μαθητών από τον Ιησού Χριστό. Η έκθεση αναπαριστά το παραδοσιακό σκηνικό του τελετουργικού της Μεγάλης Πέμπτης στη μεγαλοπρεπή αίθουσα Ducal του Αποστολικού Παλατιού του Βατικανού και αργότερα στον Άγιο Πέτρο, όπου η τελετή μεταφέρθηκε τον 19ο αιώνα για να φιλοξενήσει τα ολοένα και μεγαλύτερα πλήθη. 

Παράλληλα, το Venaria Reale παρουσιάζει τέσσερις σπάνιους πίνακες του 18ου αιώνα που απεικονίζουν αυτή την πανηγυρική ιεροτελεστία, δανεισμένους από το Museo di Roma και το Επισκοπικό Μουσείο Villa Lagarina, μαζί με δύο σχέδια που δεν είχαν εκτεθεί προηγουμένως από τα Μουσεία του Βατικανού και μια επιλογή λιθογραφιών του 19ου αιώνα. 

Η έκθεση αφηγείται την ιστορία αυτής της σημαντικής στιγμής της Καινής Διαθήκης και την ορατή έκφρασή της σε μια τελετουργική τελετή που σφυρηλατήθηκε στο πέρασμα των αιώνων.

Η έκθεση «Στη σκιά του Λεονάρντο: Ταπισερί και τελετές στην παπική αυλή» θα διαρκέσει έως τις 18 Ιουνίου 2023.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Ο Τομ Κρουζ βρέθηκε στις Κάννες για την πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της νέας ταινίας του δημοφιλούς franchise, η οποία αποτελεί το δεύτερο μέρος της ιστορίας που ξεκίνησε με το Dead Reckoning
LIFO NEWSROOM
Αντιγόνη Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου & Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την Αντιγόνη του Ούλριχ Ράσε

Το φετινό επετειακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο ξεκινά με την Αντιγόνη, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο και σε σκηνοθεσία ενός από τους πιο συναρπαστικούς Γερμανούς σκηνοθέτες.
LIFO NEWSROOM
Βρέθηκε εντυπωσιακό μωσαϊκό σε ερείπια στη Νίκαια της Βιθυνίας

Πολιτισμός / Βρέθηκε εντυπωσιακό ψηφιδωτό του 1ου αιώνα μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας

Η αρχαιολογική σκαπάνη, στην περιοχή όπου πραγματοποιήθηκε η α' Οικουμενική Σύνοδος, αποκάλυψε ένα ψηφιδωτό με μοτίβα γαλέρας και ελαφιού, το οποίο φέρεται να χρονολογείται στον πρώτο αιώνα μ.Χ.
LIFO NEWSROOM
In a Bright Green Field, η νέα μεγάλη έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Έλληνες και Κύπριοι καλλιτέχνες στη νέα έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Με έργα 27 δημιουργών κάτω των 40 ετών, η έκθεση «In a Bright Green Field» –μια σύμπραξη τριών ιδρυμάτων, μεταξύ των οποίων και το New Museum της Νέας Υόρκης– εξετάζει μερικές από τις πιο συναρπαστικές και αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα και τη Λευκωσία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Πολιτισμός / Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Μιλώντας στο podcast του δημοσιογράφου Λούι Θερού, ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός και σκηνοθέτης επεσήμανε ότι «ο κινηματογραφικός κατασκευαστής σταρ τελείωσε περίπου με την εποχή που εμφανίστηκε η Λόρενς»
LIFO NEWSROOM
Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Πολιτισμός / Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Τμήμα τοιχογραφίας του 1960 κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού παρουσία εκατοντάδων επισκεπτών - Το Υπουργείο Πολιτισμού ενημερώθηκε, η ανατολική πτέρυγα αποκλείστηκε για λόγους ασφαλείας.
LIFO NEWSROOM