«Έναστρη Νύχτα»: Ο Πύργος του Άιφελ ενέπνευσε τον διάσημο πίνακα του βαν Γκογκ;

Ο Πύργος του Άιφελ ενέπνευσε την Έναστρη νύχτα του Βαν Γκογκ; Facebook Twitter
Η «Έναστρη Νύχτα» δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού του βαν Γκογκ στο άσυλο κοντά στο Saint-Rémy στη νότια Γαλλία. © Museum of Modern Art, New York
0

Οι ειδικοί της τέχνης αγωνίζονται εδώ και πολύ καιρό να εξηγήσουν την έμπνευση πίσω από το έργο του Βίνσεντ βαν Γκογκ «Έναστρη Νύχτα», στο οποίο απεικονίζονται πανύψηλα κυπαρίσσια σε έναν νυχτερινό ουρανό που στροβιλίζεται πάνω από ένα χωριό στην πλαγιά ενός λόφου. 

Δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού του στο άσυλο κοντά στο Saint-Rémy στη νότια Γαλλία και είναι ένας από μια σειρά πινάκων με κυπαρίσσια που ερμηνεύονται ως μια εξερεύνηση της αφαίρεσης ή μια μυστικιστική επίκληση της φύσης.

Για την ιστορία, τα κυπαρίσσια ήταν το αγαπημένο του θέμα, στο οποίο θα στηριχτεί μια ολόκληρη έκθεση στο ΜΕΤ, τα «Κυπαρίσσια του βαν Γκογκ» από τον Μάιο του 2023.

Τώρα ο ιστορικός τέχνης και καθηγητής Τζέιμς Χολ, πρώην κριτικός τέχνης του Guardian, έχει μια νέα θεωρία για να εξηγήσει τη σχέση του Βαν Γκογκ με αυτά τα κολοσσιαία αειθαλή δέντρα: τον Πύργο του Άιφελ.

Υποστηρίζει ότι ο καλλιτέχνης ξεκίνησε αυτήν τη σειρά τον Ιούνιο του 1889, λίγο μετά τα αποκαλυπτήρια του παρισινού μνημείου ως το πρωταγωνιστικό αξιοθέατο της Διεθνούς Έκθεσης στο Παρίσι, τα εγκαίνια της οποίας συνοδεύτηκαν από ένα θεαματικό νυχτερινό σόου πυροτεχνημάτων, ηλεκτρικού φωτός και εκρήξεων που επαναλαμβάνονται, όπως λέει, στην «πυροτεχνική μουσική των άστρων, του ουρανού και των σύννεφων» του πίνακα του βαν Γκογκ.

Ο Χολ δήλωσε: «Ο βαν Γκογκ είναι ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης που έχω δει ποτέ: Για εκείνον το κυπαρίσσι είναι μια φυσική εναλλακτική λύση για τον Πύργο του Άιφελ, το επίκεντρο της έκθεσης. Η Έναστρη Νύχτα είναι ένα αγροτικό και κοσμικό αντίστοιχο της παράστασης φωτός που σηματοδότησε τα εγκαίνια της έκθεσης».

Τον Ιούνιο του 1889, ο βαν Γκογκ έγραψε στον αδελφό του Tεό: «Τα κυπαρίσσια εξακολουθούν να με απασχολούν, θα ήθελα να κάνω κάτι με αυτά, όπως τους καμβάδες με τα ηλιοτρόπια, γιατί με εκπλήσσει το γεγονός ότι κανείς δεν τα έχει κάνει ακόμη όπως τα βλέπω εγώ. Είναι όμορφα όσον αφορά τις γραμμές και τις αναλογίες, σαν αιγυπτιακός οβελίσκος».

Ο Πύργος του Άιφελ προωθήθηκε σαν έργο αντίστοιχο των πυραμίδων και μάλιστα πιο εντυπωσιακό από αυτές και όλοι γνωρίζουν ότι ο βαν Γκογκ εξιδανίκευε την αρχαία Αίγυπτο και θεωρούσε ότι το κυπαρίσσι ήταν τόσο όμορφο και με σωστές αναλογίες όσο ένας οβελίσκος. Όταν ο βαν Γκογκ έφτασε στο Παρίσι, είχε προκηρυχθεί διαγωνισμός για την κατασκευή του μνημείου, τον οποίο κέρδισε ο μηχανικός άθλος του Γκουστάβ Άιφελ με το ανοιχτό πλέγμα από σφυρήλατο σίδερο, και ο σχεδιασμός και η προετοιμασία του ήταν συνεχώς στην επικαιρότητα.

Το 1887, μια παρισινή εφημερίδα δημοσίευσε μια επιστολή υπογεγραμμένη από κορυφαίους καλλιτέχνες και συγγραφείς που τον καταδίκαζαν ως έναν «ιλιγγιωδώς γελοίο πύργο».

Οι εφημερίδες και τα περιοδικά, συμπεριλαμβανομένης της Le Monde Illustré, την οποία ο βαν Γκογκ διάβαζε στο Saint-Rémy, μετέδιδαν εικονογραφημένα ρεπορτάζ για τα εγκαίνια.

Ο Χολ υποστηρίζει ότι η Έναστρη Νύχτα είναι η απάντηση της φύσης και της ιστορίας στο ανατριχιαστικό μεταλλικό τέρας του Άιφελ που επιδίωκε να ξεπεράσει τους Αιγυπτίους. Το κυπαρίσσι του πίνακα δεσπόζει στο Saint-Rémy και στην κορυφή της εκκλησίας του με τον ίδιο τρόπο που ο Πύργος του Άιφελ των 300 μέτρων δεσπόζει στο Παρίσι.

Με πληροφορίες από  Guardian

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Εικαστικά / Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Ο πίνακας «Νεκρή φύση με δυο καπνιστές ρέγγες» δημιουργήθηκε λίγες εβδομάδες αφότου ο Βαν Γκογκ έκοψε το μεγαλύτερο μέρος του αυτιού του και συμβολίζει κάτι απρόσμενο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Ο Τομ Κρουζ βρέθηκε στις Κάννες για την πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της νέας ταινίας του δημοφιλούς franchise, η οποία αποτελεί το δεύτερο μέρος της ιστορίας που ξεκίνησε με το Dead Reckoning
LIFO NEWSROOM
Αντιγόνη Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου & Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την Αντιγόνη του Ούλριχ Ράσε

Το φετινό επετειακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο ξεκινά με την Αντιγόνη, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο και σε σκηνοθεσία ενός από τους πιο συναρπαστικούς Γερμανούς σκηνοθέτες.
LIFO NEWSROOM
Βρέθηκε εντυπωσιακό μωσαϊκό σε ερείπια στη Νίκαια της Βιθυνίας

Πολιτισμός / Βρέθηκε εντυπωσιακό ψηφιδωτό του 1ου αιώνα μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας

Η αρχαιολογική σκαπάνη, στην περιοχή όπου πραγματοποιήθηκε η α' Οικουμενική Σύνοδος, αποκάλυψε ένα ψηφιδωτό με μοτίβα γαλέρας και ελαφιού, το οποίο φέρεται να χρονολογείται στον πρώτο αιώνα μ.Χ.
LIFO NEWSROOM
In a Bright Green Field, η νέα μεγάλη έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Έλληνες και Κύπριοι καλλιτέχνες στη νέα έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Με έργα 27 δημιουργών κάτω των 40 ετών, η έκθεση «In a Bright Green Field» –μια σύμπραξη τριών ιδρυμάτων, μεταξύ των οποίων και το New Museum της Νέας Υόρκης– εξετάζει μερικές από τις πιο συναρπαστικές και αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα και τη Λευκωσία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Πολιτισμός / Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Μιλώντας στο podcast του δημοσιογράφου Λούι Θερού, ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός και σκηνοθέτης επεσήμανε ότι «ο κινηματογραφικός κατασκευαστής σταρ τελείωσε περίπου με την εποχή που εμφανίστηκε η Λόρενς»
LIFO NEWSROOM
Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Πολιτισμός / Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Τμήμα τοιχογραφίας του 1960 κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού παρουσία εκατοντάδων επισκεπτών - Το Υπουργείο Πολιτισμού ενημερώθηκε, η ανατολική πτέρυγα αποκλείστηκε για λόγους ασφαλείας.
LIFO NEWSROOM