From zero to hero είναι η πορεία του Ραχίμ (που αν μεταφραζόταν, θα άκουγε στο όνομα Ελεήμων), ενός άνδρα που έχει καταδικαστεί για χρέη, βγαίνει από τη φυλακή με προσωρινή άδεια, βρίσκει μια τσάντα με χρυσά νομίσματα και με τη βοήθεια της αγχώδους αγαπημένης του, πάντα οπλισμένος με αισιοδοξία και κουράγιο, απαντά στο δίλημμα «να την επιστρέψω στον κάτοχο ή να την κρατήσω για να ξεπληρώσω τον οφειλέτη», με αίσθημα ευθύνης και δικαίου.

 

Όταν όμως η γυναίκα που ισχυρίζεται πως έχασε την τσάντα τη διεκδικεί, βρίσκεται μπλεγμένος και έκπτωτος από τη χάρη που συνάντησε απροσδόκητα στο πεζοδρόμιο, καταμεσής της απελπισίας και του αδιεξόδου του. Η ίδια μικρή κοινωνία που βιάστηκε να τον χαιρετίσει ως ήρωα, αναγνωρίζοντας αναδρομικά ένα θύμα της σκληρότητας του δανειστή του, τώρα τον αντιμετωπίζει ως απατεώνα που καλώς κρίθηκε εξαρχής αυστηρά.

 

Ανάμεσα στον νόμο και την ηθική, όπως είχε επιχειρήσει με απόλυτη επιτυχία στις σκηνοθετικά υπαινικτικές οσκαρικές δημιουργίες του «Ένας Χωρισμός» και «Ο Εμποράκος», ο Ασγκάρ Φαρχαντί συνεχίζει στο συντακτικό του αθόρυβου ψυχολογικού θρίλερ που έχει τελειοποιήσει και μιλά φαρσί: χωρίς να καταφεύγει στην εύκολη κρίση, συνεπώς την ηθικολογία, προτιμά το σεναριακό πρέσινγκ χαρακτήρων που κρύβουν την αλήθεια χωρίς ακριβώς να ψεύδονται, εννοούν το καλό, αλλά στην πράξη σκοντάφτουν, παρασύρονται από τις προθέσεις τους και βλάπτουν, τους πνίγει το δίκιο, χάνουν την ψυχραιμία τους και το χάνουν κι αυτό.

 

Ανθρώπινες καταστάσεις στην παράδοση του ιρανικού οικουμενικού σινεμά, αν και το «Ένας Ήρωας» κάνει κύκλους στο μέσον της αφήγησης και ξαναβρίσκει τον μίτο προς το τέλος, όταν έχει εξαντλήσει την ιστορία και τις πολλαπλές επιπτώσεις της πάνω στους πρωταγωνιστές, σε ένα φινάλε ρευστό και ανοιχτό, όπως το συνηθίζει.

 

Ο Φαρχαντί μοιράστηκε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής με τον Φινλανδό Γιούχο Κουοσμάνεν στο Φεστιβάλ Καννών του 2021, μια πύρρειος νίκη καθώς μερικούς μήνες αργότερα δέχτηκε ένα σοβαρό πλήγμα στην υπόληψή του, ως άλλος ήρωας της φιλμογραφίας του, όταν μια πρώην συνεργάτις και μαθήτριά του τον μήνυσε για λογοκλοπή της βασικής πλοκής, που βασίζεται σε αληθινό, παρεμφερές περιστατικό, όχι ευρέως γνωστό, αν και γνώριμο στον σκηνοθέτη, όπως απέδειξε στο δικαστήριο. Η υπόθεση βρίσκεται σε εξέλιξη, με την πρώτη απόφαση να μην τον έχει δικαιώσει.