Η σημασία του έργου του Κορνήλιου Καστοριάδη

Η σημασία του έργου του Κορνήλιου Καστοριάδη Facebook Twitter
0

Από τον Γιώργο Οικονόμου

 

Τα αυτόνομα άτομα είναι αδιανόητα χωρίς αυτόνομη κοινωνία, και αντιστρόφως η αυτόνομη κοινωνία είναι αδύνατη χωρίς αυτόνομα άτομα. Αυτόνομο γενικώς είναι το άτομο που θέτει το ίδιο τους κανόνες της ζωής του.

Αν θα ήθελε κάποιος να συμπυκνώσει με λίγες λέξεις την προσφορά του φιλοσόφου Κορνήλιου Καστοριάδη (1922-1997) στον χώρο της σκέψης θα επέμενε κυρίως σε δύο από τις πιο σημαντικές στιγμές του: πρώτον, τη φιλοσοφική επινόηση του «ριζικού φαντασιακού» και δεύτερον την έννοια της «αυτονομίας». Και οι δύο έννοιες, που εμφανίζονται από νωρίς στο έργο του, αναπτύσσονται στο σπουδαίο φιλοσοφικό του έργο Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας (1975) και συνεχίζουν να τον απασχολούν και στα μετέπειτα κείμενά του.


Το ριζικό φαντασιακό έχει δύο μορφές την ατομική («ριζική φαντασία») και τη συλλογική («κοινωνικό φαντασιακό») και είναι η απερίσταλτη δυνατότητα της ψυχής να φαντάζεται και να δημιουργεί νέα είδη, νέα οντολογικά είδη, νέους θεσμούς, αξίες, σημασίες κλπ. Το φαντασιακό δεν είναι το αποκαλούμενο φανταστικό με την τρέχουσα έννοια ούτε είναι αποτέλεσμα του «πραγματικού» ή του «ορθολογικού». Αντιθέτως, το «πραγματικό» και το «ορθολογικό» είναι δημιουργήματα του φαντασιακού. Αυτό σημαίνει ότι η ανθρώπινη δημιουργία δεν προσδιορίζεται από ορθολογικές διαδικασίες, δεν προ-καθορίζεται από τον λόγο και από το ήδη υπάρχον. αν και στηρίζεται σε αυτούς τους καθορισμούς εν τούτοις τους υπερβαίνει και αποτελεί ένα νέο είδος, μία νέα μορφή.


Ετσι η ιστορία δεν είναι αποτέλεσμα αντικειμενικών ορθολογικών νόμων, αλλά δημιουργία εκ του μηδενός (ex nihilo). Η έκφραση αυτή δεν σημαίνει ότι δεν στηρίζεται σε κάποιο υπάρχον υλικό και πνευματικό υπόστρωμα, αλλά ότι είναι δημιουργία εντελώς νέου είδους μακράν πάσης μιμήσεως, μακράν οιουδήποτε αρχετύπου ή μοντέλου. Κατά συνέπεια η κοινωνία είναι δημιουργία του ανώνυμου συλλογικού φαντασιακού, του κοινωνικού φαντασιακού, αυτοθεσμίζεται δηλαδή φαντασιακώς – εξ'ου και ο τίτλος του βασικού βιβλίου του Κορνήλιου Καστοριάδη. Η αντίληψη αυτή περί κοινωνίας και ιστορίας συγκαλύφθηκε από την κληρονομημένη σκέψη, στην οποία ο Καστοριάδης ασκεί κριτική.


Η άλλη σημαντική προσφορά του είναι η ανάδειξη της έννοιας της αυτονομίας, η οποία έχει και αυτή δύο μορφές, την ατομική και τη συλλογική, οι οποίες είναι αλληλένδετες. Τα αυτόνομα άτομα είναι αδιανόητα χωρίς αυτόνομη κοινωνία, και αντιστρόφως η αυτόνομη κοινωνία είναι αδύνατη χωρίς αυτόνομα άτομα. Αυτόνομο γενικώς είναι το άτομο που θέτει το ίδιο τους κανόνες της ζωής του. Μια διάσταση της αυτονομίας του ατόμου εν σχέσει προς την κοινωνία είναι η δυνατότητα συμμετοχής του στη διαμόρφωση του νόμου και στη λήψη των αποφάσεων. Όσον αφορά τη συλλογική αυτονομία ο Κ. Καστοριάδης παρατηρεί ότι οι περισσότερες κοινωνίες είναι ετερόνομες, διότι αποδίδουν την δημιουργία των θεσμών και των σημασιών τους σε μια εξωκοινωνική πηγή (θεό, φύση, λόγο) ενώ η αυτόνομη αποδέχεται ρητώς την αυτοθέσμισή της. Η διαφορά αυτή έχει ως συνέπεια ότι η μεν ετερόνομη κοινωνία υποδουλώνεται στους θεσμούς της, τους θεωρεί ιερούς και απαραβίαστους ενώ η αυτόνομη κοινωνία, έχοντας γνώση της αυτοθέσμισής της δύναται να τους αμφισβητεί και να τους αλλάζει. Στην αυτόνομη κοινωνία όλα τα βασικά ερωτήματα είναι ανοικτά και συζητούνται ελεύθερα από όλους τους πολίτες εντός του δημοσίου χώρου.


Η ρήξη με την θεσμισμένη ετερονομία έχει γίνει δύο φορές στην ανθρώπινη ιστορία, σύμφωνα με τον Καστοριάδη. Η πρώτη στις αρχαίες ελληνικές πόλεις με την αμφισβήτηση των κατεστημένων θεσμών και των παραδεδομένων αντιλήψεων, που είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία από τη μια, της πολιτικής και της δημοκρατίας και από την άλλη, της φιλοσοφίας. Η ισότητα, η ελευθερία, η δικαιοσύνη, η συμμετοχή, η κριτική, η συλλογική άσκηση της εξουσίας τίθενται ως έννοιες και αιτήματα για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία, ως συλλογικά αιτήματα αλλά και έμπρακτες ενσαρκώσεις σε θεσμούς και νόμους. Για πρώτη φορά τα κατώτερα στρώματα είναι κυρίαρχα και ισότιμα μαζί με τους παραδοσιακούς κατόχους της εξουσίας, ευγενείς, πλουσίους, δυνατούς, ιερατείο. Η αυτονομία είναι δηλαδή αλληλένδετη με ένα καθεστώς άμεσης δημοκρατίας.


Η δεύτερη φορά που συντελείται η ρήξη με την παραδοσιακή θέσμιση είναι στη Δυτική Ευρώπη, με το τέλος του Μεσαίωνα. Με την Αναγέννηση, τον Διαφωτισμό και τις επαναστάσεις του 18ου αιώνα, αναδύεται πάλι ένα συλλογικό κίνημα αμφισβήτησης και κριτικής των κληρονομημένων θεσμών και αντιλήψεων, που έχει ως αποτέλεσμα την επανεμφάνιση της φιλοσοφίας και του προτάγματος της αυτονομίας: τα αιτήματα της ελευθερίας, της ισότητας, της δικαιοσύνης δημιουργούν μια άλλη δυναμική και μιαν άλλη θέσμιση. Αμεση απόληξη είναι η κατάρρευση του φεουδαρχικού απολυταρχισμού και της θρησκευτικής εκκλησιαστικής κυριαρχίας, η βαθμιαία απόκτηση δικαιωμάτων ανήκουστων και αδιανόητων μέχρι τότε, η κατάργηση της δουλείας, η διαφορετική αντιμετώπιση της γυναίκας και η μετέπειτα διεκδίκηση της απελευθέρωσής της και της ισοτιμίας της, ο χωρισμός εκκλησίας και κράτους, η δημιουργία τέλος των κοινοβουλευτικών καθεστώτων στηριγμένων στην αντιπροσώπευση και την καθολική ψηφοφορία.


Οι δύο αυτές εμφανίσεις του προτάγματος της αυτονομίας σημαίνουν ότι τίποτε δεν αποκλείει την επανεμφάνισή του μια τρίτη φορά και στις δικές μας ετερόνομες ολιγαρχικές κοινωνίες. Αυτό είναι εφικτό από τη στιγμή που η ιστορία, όπως ειπώθηκε πριν, δεν είναι καθορισμένη άπαξ δια παντός, αλλά ανοικτή δημιουργία. Όλα εξαρτώνται από τη θέληση, τη δράση και το φαντασιακό των ανθρώπων.

* O Γιώργος Ν. Οικονόμου σπούδασε Μαθηματικά, Μουσική και Φιλοσοφία. Συμμετείχε ενεργώς στο αντιδικτατορικό κίνημα. Παρακολούθησε στο Παρίσι τα μεταπτυχιακά σεμινάρια του Κορνήλιου Καστοριάδη με τον οποίο άρχισε τη διδακτορική του διατριβή. Έχει Master φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου της Σορβόννης και είναι Διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Σχετικοί τίτλοι του για τον Καστοριάδη: "Αφιέρωμα στον Κορνήλιο Καστοριάδη, στοχαστή της αυτονομίας" (2010) και "Μελέτες για τον Κορνήλιο Καστοριάδη. Η Γένεση της δημοκρατίας και η σημερινή κρίση" (Ευρασία, 2011).

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ