«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του» Facebook Twitter
«Ο πυρήνας της σύλληψης τού "Δαμάζοντας το κτήνος" ήταν και παρέμεινε υπαρξιακός. Μιλώ για τις ανεπαίσθητες αλλαγές που συμβαίνουν με το πέρασμα της ηλικίας». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0


«Η ΕΡΣΗ ΜΕ ΤΗ ΜΑΥΡΗ ΠΟΔΙΑ»
. Έτσι αποκαλούσαν την Έρση Σωτηροπούλου στη γενέτειρά της, την Πάτρα, μια πόλη που η ίδια λάτρευε να μισεί για πολύ καιρό και την οποία εγκατέλειψε τρέχοντας στα δεκαοχτώ της. Κορίτσι καλής οικογενείας, γαλουχημένο με Έλιοτ, Μποντλέρ και Σαρτρ, ήρθε σε πλήρη σύγκρουση με τον συντηρητισμό του περιβάλλοντός της, συλλέγοντας τις απανωτές αποβολές σαν εύσημα. 

Εξεγερμένος ήταν κάποτε κι ο Άρης Παυλόπουλος, ο ήρωας του μυθιστορήματός της «Δαμάζοντας το κτήνος» που επανεκδίδεται από τον Πατάκη. Ένας αριστεριστής με ποιητικές φιλοδοξίες και αγωνιστικές περγαμηνές επί χούντας, ως φοιτητής εξωτερικού, ο οποίος κατέληξε χρυσοπληρωμένος σύμβουλος υπουργού ενός κόμματος με τριτοκοσμικό προφίλ και παραδόθηκε στην κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας. 

Βολεμένος πλάι στην όμορφη Ιταλίδα σύζυγό του, κι ας μην την ποθεί πια, απομακρυσμένος από τον ευαίσθητο γιο του που συναναστρέφεται φρικιά, αποξενωμένος από την αλκοολική μητέρα του που αργοπεθαίνει συντροφιά με ήρωες από σαπουνόπερες, τονωμένος από την ερωτική του σχέση με μια νεαρή χυμώδη δημοσιογράφο και κολακευμένος από το συγγραφικό σινάφι που του ετοιμάζει μια τιμητική βραδιά, ο Άρης Παυλόπουλος, στα πενήντα του, και με τη θέση του στο υπουργείο να τρίζει, κοιτάζοντας στον καθρέφτη δεν βλέπει παρά έναν άντρα «άπληστο, γυμνό, φοβισμένο». Έναν άντρα που ετοιμάζεται να γαντζωθεί ξανά από την πάλη με τις λέξεις, μήπως και υπερβεί την υπαρξιακή του κρίση. 

Ο πρωταγωνιστής τού «Δαμάζοντας το κτήνος» ούτε διεφθαρμένος είναι ούτε ακριβώς μαλάκας, όπως χαρακτηρίζει τον εαυτό του τις στιγμές που αυτομαστιγώνεται. «Εγώ θα τον ερωτευόμουν στο άψε σβήσε», ομολογεί η Έρση Σωτηροπούλου.

Ο πρωταγωνιστής τού «Δαμάζοντας το κτήνος» ούτε διεφθαρμένος είναι ούτε ακριβώς μαλάκας, όπως χαρακτηρίζει τον εαυτό του τις στιγμές που αυτομαστιγώνεται. «Εγώ θα τον ερωτευόμουν στο άψε σβήσε», ομολογούσε η Σωτηροπούλου, χαμογελώντας, παραμονές της πρώτης έκδοσης του βιβλίου. «Όσο προχωρούσα το γράψιμο, τόσο ταυτιζόμουν μαζί του. Η αγωνία του είναι και δική μου. Σιγά σιγά ωριμάζει. Ωριμάζει γράφοντας, κι αυτό που γράφει είναι πολύ διαφωτιστικό για τον ίδιο». 

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΝΤΛΗΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΕΚΔΟΤΗ Έρση Σωτηροπούλου, «Δαμάζοντας το κτήνος», εκδ. Κέδρος
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΠΡΟΠΑΡΑΓΓΕΙΛΕΤΕ: Έρση Σωτηροπούλου, «Δαμάζοντας το κτήνος», εκδ. Πατάκη

Η αρχική ιδέα του βιβλίου της, καθώς και τα πρώτα του κεφάλαια, ήταν δουλεμένα προτού ακόμη εκδοθεί το βραβευμένο –και κυνηγημένο, ας μην το ξεχνάμε– «Ζιγκ ζαγκ στις νεραντζιές» (1999). Άλλαξε κάτι μέσα της στο μεσοδιάστημα; «Όντως, ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία μου. Αλλά η επιτυχία δεν δίνει καμιά σιγουριά για τα επόμενα βήματα. Μια ένεση είναι για να επιμείνεις. Ο πυρήνας της σύλληψης τού "Δαμάζοντας το κτήνος" ήταν και παρέμεινε υπαρξιακός. Μιλώ για τις ανεπαίσθητες αλλαγές που συμβαίνουν με το πέρασμα της ηλικίας. Πώς αλλάζει κανείς σταδιακά, πώς γίνεται συμβατικός σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του. Στη διάρκεια αυτής της εξέλιξης, οι βραχυπρόθεσμες επιλογές είναι συνειδητές, η συσσώρευσή τους όμως διαμορφώνει τον χαρακτήρα». 

Πολλά από τα χαρακτηριστικά του ήρωά της είναι δανεισμένα από εκπροσώπους της γενιάς της, τους οποίους γνώρισε και συναναστράφηκε: «Το πολύ αντιπροσωπευτικό, όμως, μπορεί να γίνει και μοναδικό. Το προτσές αντιστρέφεται». Οικεία τής είναι και όλα τα μέλη του θιάσου που περιστοιχίζουν τον Άρη. Η παραμελημένη του σύζυγος, η τόσο ταλαντούχα στο να στήνει ωραίες ατμόσφαιρες, ενώ βιώνει το απόλυτο κενό· ο αφελής γιος του, που δηλώνει σπαραχτικά την ανάγκη του για ένα στήριγμα· ο καταλύτης της όλης ιστορίας, ο νεαρός Σπίθας, ένας τύπος «λούμπεν, περιθωριακός, χωρίς συγκεκριμένους στόχους, αλλά καλλιεργημένος με τον τρόπο του και τρυφερός». Από τη μεριά της, δεν οικτίρει κανέναν, κι ας τους εμπλέκει όλους σε μια τραγωδία. «Η μόνη που λυπάμαι είναι η γιαγιά. Παλιότερα σκεφτόμουν τα γηρατειά σαν ένα είδος λιμανιού και αρμονίας, σαν τη λευκή εποχή μιας ευγενικής ισορροπίας. Έχω πλέον αντιληφθεί ότι αυτό δεν συμβαίνει. Στα γεράματα γραπώνεται κανείς από τη ζωή με λύσσα και απληστία. Οι επιθυμίες του είναι ακόμα πιο έντονες». 

Υπήρχαν κι άλλα που είχε συνειδητοποιήσει η ίδια έπειτα από δύο γάμους, δύο παιδιά, πολλά ταξίδια και σχεδόν μια ντουζίνα βιβλία. Όπως ότι η δική της καθημερινότητα «αποκλείει πλέον τις εκπλήξεις», ότι για κείνην «πάθος υπάρχει μόνο στη συγγραφή», ότι ο έρωτας, που δεν έπαψε ποτέ να την απασχολεί, μοιάζει τώρα προβληματικός: «Όσο λιγότερο επιθυμητός γίνεσαι μεγαλώνοντας, τόσο περισσότερο δυσκολεύεσαι να ερωτευτείς. Δεν είναι φρίκη;». 

Το «Δαμάζοντας το κτήνος» είναι κατά κάποιον τρόπο χτισμένο πάνω σε μια «τρομερά έντονη εικόνα: της μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Ένιωσε άραγε ποτέ πως ενέδωσε στη «συναλλαγή», όπως ο ήρωάς της; «Η συναλλαγή μπορεί να γίνει και μ’ ένα “καλημέρα”, δείχνοντας εγκαρδιότητα σε κάποιον που δεν εκτιμάς. Υπάρχει πιο διαπεραστική δωροδοκία από την κολακεία; Ελπίζω ότι από τη μεριά μου δεν το κάνω πέραν της τυπικής ευγένειας».

ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΠΡΟΠΑΡΑΓΓΕΙΛΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΕΡΣΗΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έρση Σωτηροπούλου: «Το μεγάλο ταμπού σήμερα δεν είναι το σεξ αλλά το συναίσθημα»

Βιβλίο / Έρση Σωτηροπούλου: «Το μεγάλο ταμπού σήμερα δεν είναι το σεξ αλλά το συναίσθημα»

Η επανέκδοση του «Ζιγκ-ζαγκ στις νεραντζιές» και το παράλληλο ανέβασμά του στο θέατρο ήταν η αφορμή να συναντήσουμε τη συγγραφέα του- μια γυναίκα ανήσυχη, φιλοσοφημένη, πολυταξιδεμένη, «φύσει» ανεξάρτητη και ολίγον… φαρσέρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έρση Σωτηροπούλου στη LiFO: «Παραμένω ψύχραιμη»

Βιβλίο / «Παραμένω ψύχραιμη»: Η Έρση Σωτηροπούλου σχολιάζει στη LiFO τα προγνωστικά για το Νόμπελ Λογοτεχνίας

Θα γίνει η πρώτη Ελληνίδα που θα τιμηθεί με Νόμπελ Λογοτεχνίας, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις που τη θέλουν να «παίζει» ψηλά στη λίστα με τους πιθανούς νικητές του φετινού βραβείου;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξη που έδωσε στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ