Όταν η Γερτρούδη Στάιν βασίλευε στο «σαλόνι» της

Όταν η Γερτρούδη Στάιν βασίλευε στο «σαλόνι» της Facebook Twitter
Η Γερτρούδη Στάιν στο διαμέρισμά της στο Παρίσι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΟΤΑΝ ΠΕΘΑΝΕ ΑΠΟ καρκίνο του στομάχου σε ηλικία 72 ετών το 1946, η Γερτρούδη Στάιν δεν είχε ενταχθεί ακόμα στον λογοτεχνικό κανόνα. Πολλά από τα γνωστά για την ιδιαιτερότητά τους κείμενά της παρέμεναν αδημοσίευτα, ενώ η κριτική εμφανιζόταν έντονα διχασμένη ως προς την ποιότητα των μαγευτικών και επαναληπτικών κειμένων της, με τους υποστηρικτές της να επιμένουν στην πρωτοτυπία της, ακόμη και στη μεγαλοφυΐα της, και τους επικριτές της να την αποκαλούν «απάτη». Σίγουρα δεν ήταν λόγω έλλειψης προσπάθειας εκ μέρους της που η Στάιν δεν κατάφερε ποτέ να αποκτήσει την αναγνώριση που ήταν σίγουρη ότι της άξιζε κατά τη διάρκεια της ζωής της.

«Ήμουν το δημιουργικό λογοτεχνικό μυαλό του αιώνα», είχε δηλώσει κάποτε. «Σκεφτείτε τη Βίβλο και τον Όμηρο, σκεφτείτε τον Σαίξπηρ και μετά σκεφτείτε εμένα». Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι περισσότεροι από τους συγχρόνους της αρνήθηκαν να τη θεωρήσουν ισάξια ακόμη και των πιο φημισμένων «ανταγωνιστών» της (κατά τη γνώμη της τουλάχιστον), του Τζέιμς Τζόις και του Τ.Σ. Έλιοτ. Τελικά, δεν είχε άλλη επιλογή από το να εμπιστευτεί σε όσους επέζησαν μετά από εκείνη την κατοχύρωση του τίτλου της ως πρωθιέρειας του λογοτεχνικού μοντερνισμού. Συνεπώς μοιάζει ταιριαστό το γεγονός ότι το νέο βιβλίο της Φραντσέσκα Γουέιντ με τίτλο Gertrude Stein: An afterlife είναι η βιογραφία τόσο μιας γυναίκας όσο και μιας φήμης.

Όπως παρατηρεί η Γουέιντ, η Στάιν ανησυχούσε ότι το κοινό την θεωρούσε «προσωπικότητα μάλλον παρά καλλιτέχνιδα», αλλά και η ίδια δεν έκανε πάντα το καλύτερο δυνατό για να τους διαψεύσει. Καλώς ή κακώς, ήταν ικανότατη στο να μεταμορφώνεται σε μύθο. 

Η Γερτρούδη Στάιν γεννήθηκε το 1874 στην Πενσιλβάνια των ΗΠΑ και οι γονείς της ήταν Γερμανοεβραίοι μετανάστες. Όταν ήταν 5 ετών, η οικογένεια μετακόμισε στο Όκλαντ της Καλιφόρνια, όπου εκείνη και τα τέσσερα αδέλφια της μεγάλωσαν σε συνθήκες σχετικής ευημερίας. Ωστόσο, τα νεανικά τους χρόνια σημαδεύτηκαν από μια τραγωδία: η μητέρα τους πέθανε από καρκίνο το 1888 και ο ευέξαπτος πατέρας τους αποξενώθηκε ακόμα περισσότερο, παραμελώντας τα παιδιά μετά τον θάνατό της. Τρία χρόνια αργότερα, πέθανε κι εκείνος από εγκεφαλικό επεισόδιο. Η Στάιν, που πλέον ζούσε με ένα μικρό μηνιαίο επίδομα, δεν μπορούσε να συμβιβαστεί με αυτό που η Γουέιντ αποκαλεί «μια ζωή γεμάτη οικιακό καθήκον». Αντί να παντρευτεί, επέλεξε να ακολουθήσει τον αγαπημένο της αδελφό Λίο στο Κέμπριτζ της Μασαχουσέτης. Πήρε από το Radcliffe College πτυχίο Ψυχολογίας υπό την επίβλεψη του διακεκριμένου ψυχολόγου και φιλοσόφου Γουίλιαμ Τζέιμς, αλλά η μετέπειτα θητεία της στην ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου Johns Hopkins ήταν βραχύβια. Απογοητευμένη από τις επιστήμες επισκέφθηκε τον Λίο στο Παρίσι το 1902 – και παρέμεινε στο εξωτερικό για τα επόμενα 32 χρόνια.

Όταν η Γερτρούδη Στάιν βασίλευε στο «σαλόνι» της Facebook Twitter
Η Στάιν με την Άλις Μπ. Τόκλας φτάνουν με το υπερωκεάνιο στη Νέα Υόρκη το 1934. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Το διαμέρισμα που η Στάιν μοιραζόταν αρχικά με τον αδελφό της στην οδό Fleurus 27 σύντομα απέκτησε την αύρα του θρύλου. Τα δυο αδέλφια διακόσμησαν τους τοίχους με έργα των φίλων τους, των άγνωστων τότε ζωγράφων Ανρί Ματίς και Πάμπλο Πικάσο, και διοργάνωσαν δεξιώσεις για τα ηγετικά στελέχη της αναδυόμενης πρωτοπορίας. Στα επόμενα χρόνια, τακτικοί επισκέπτες του θρυλικού σαλονιού τους ήταν, μεταξύ άλλων, ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ, ο Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ, ο Έζρα Πάουντ και ο Θόρντον Ουάιλντερ. Το 1907, η Στάιν γνώρισε τη γυναίκα που θα γινόταν η σύντροφός της για σχεδόν σαράντα χρόνια, την Αμερικανίδα εμιγκρέ Άλις Μπ. Τόκλας. Το 1910, η Τόκλας μετακόμισε στο διαμέρισμα των Στάιν. Τρία χρόνια μετά, ο Λίο θα αποχωρούσε από το σπίτι.

Δεν πέρασε πολύς καιρός προτού η Στάιν και η Τόκλας να άρχισαν να αποκαλούν τη σχέση τους «γάμο», με την Τόκλας να παίζει τον ρόλο της «νύφης» και τη Στάιν εκείνον του «γαμπρού». Ένας στενός φίλος τους ανέφερε μάλιστα ότι αναπαρήγαν μερικές από τις πιο προβληματικές δυναμικές των παραδοσιακών ετεροφυλόφιλων ενώσεων. Η Τόκλας ασχολούνταν με τη δακτυλογράφηση, τα ψώνια, το μαγείρεμα και σχεδόν όλα τα άλλα, ενώ η Στάιν δεν μπορούσε ούτε «να μαγειρέψει ένα αυγό, να ράψει ένα κουμπί ή ακόμα και να βάλει το σωστό γραμματόσημο σε έναν φάκελο». Όπως παρατηρεί η Γουέιντ, «η αφοσίωση της Τόκλας δημιούργησε τις απαραίτητες συνθήκες για τη συγγραφική δραστηριότητα της Στάιν», όπως είχαν κάνει και πολλές άλλες σύζυγοι καλλιτεχνών πριν από αυτήν.

Ωστόσο, για τα επόμενα τριάντα τρία χρόνια, η Στάιν και η Τόκλας έζησαν σε μεγάλο βαθμό μια ειδυλλιακή ζωή με εκδρομές και ταξίδια σε πολυτελή μέρη. Η Στάιν συνέχιζε να συγκεντρώνει οπαδούς και να «κόβει» φίλους, να φλερτάρει με εκδότες και κριτικούς, να διακόπτει σχέσεις με επιμελητές ή ατζέντηδες που δεν εκτιμούσαν το έργο της (ή διέπρατταν το θανάσιμο αμάρτημα να θαυμάζουν με υπερβολικό ενθουσιασμό τον Τζόις). Όπως παρατηρεί η Γουέιντ, η Στάιν ανησυχούσε ότι το κοινό τη θεωρούσε «προσωπικότητα μάλλον παρά καλλιτέχνιδα», αλλά και η ίδια δεν έβαζε πάντα τα δυνατά της να τους διαψεύσει. Καλώς ή κακώς, ήταν ικανότατη στο να μεταμορφώνεται σε μύθο. Στο σαλόνι της καθόταν κάτω από το διάσημο πορτρέτο της που είχε φιλοτεχνήσει ο Πικάσο και σύντομα οι πελάτες του κορυφαίου αγγλόφωνου βιβλιοπωλείου στο Παρίσι ζητούσαν οδηγίες για το πώς να πάνε στο διαμέρισμά της, «αντιμετωπίζοντάς το ως στάση σε τουριστικό χάρτη».

cover
Francesca Wade,
Gertrude Stein: An afterlife 

Η Στάιν απολάμβανε την προσοχή –«είναι πολύ ωραίο να είσαι διασημότητα», έγραψε κάποτε–, αλλά δυσανασχετούσε που αυτό δεν της απέφερε θετικές κριτικές ή πρόθυμους εκδότες. «Όσο πιο επιτυχημένα ανέπτυσσε η Στάιν την προσωπική της μυθολογία», γράφει η Γουέιντ, «τόσο πιο έντονα την πλήγωναν οι απορρίψεις των εκδοτών». Το μοναδικό της μπεστ σέλερ, Η αυτοβιογραφία της Άλις Μπ. Τόκλας (1933), γράφτηκε από την οπτική γωνία της συζύγου της, με την υιοθέτηση ενός συμβατικού ύφους, ασυνήθιστου για το έργο της Στάιν. Το βιβλίο προκάλεσε αίσθηση, αλλά οι ελπίδες της Στάιν ότι η επιτυχία του θα προκασλούσε ενθουσιασμό για τα πιο δύσκολα κείμενα της, εκείνα που η ίδια θεωρούσε ως το «πραγματικό έργο» της, διαψεύστηκαν επανειλημμένα. Μέχρι σήμερα, παραμένει γνωστή ως εξέχουσα salonnière και ως επιφανής μασκότ του μοντερνισμού.

Το τελευταίο κομμάτι του βιβλίου είναι μια εκτενής αναδρομή στη ζωή της Τόκλας μετά τον θάνατο της Στάιν, στις προσπάθειές της να εξασφαλίσει ότι η σύζυγός της θα αναγνωριζόταν ως ιδιοφυΐα και στους διάφορους ανθρώπους στους οποίους κατέφευγε για να τη βοηθήσουν στο μεγάλο αυτό έργο. Αρχικά, όπως ήταν φυσικό, η Τόκλας ήταν συντετριμμένη από την απώλεια της Στάιν. Η Γουέιντ την περιγράφει ως «καταβεβλημένη από τη θλίψη». «Εύχομαι να είχαμε φύγει μαζί, όπως τόσο ανόητα πίστευα πάντα ότι θα κάναμε», είχε γράψει. «Μια βόμβα, ένα ναυάγιο, οτιδήποτε εκτός από αυτό». Φίλοι ανέφεραν πως όταν η Τόκλας άνοιγε την πόρτα του διαμερίσματός της, έλεγε: «Καλωσήρθατε στο σπίτι της Γερτρούδης Στάιν». Για το υπόλοιπο της ζωής της παρέμεινε φανατικά αφοσιωμένη στη σύζυγό της, πουλώντας μέχρι και πίνακες του Πικάσο για να χρηματοδοτήσει την έκδοση των έργων της που δεν είχαν ακόμη τυπωθεί.

Με στοιχεία από τη «Washington Post»

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ