Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα» Facebook Twitter
Η Μαρία Μήτσορα.
0

Στον Θάνο Καψάλη

«From this land here to that» (Lou Reed)

1

ΘΥΜΑΜΑΙ ΑΚΟΜΑ ΜΕΡΙΚΟΥΣ που γλίστρησαν μέσα στα σεντόνια μου… Μέχρι που τους πήρε ο ύπνος, μ’ ένα ελαφρύ ροχαλητό, πολύ κοντά στο γουργουρητό. Σαν πλούσιοι σκύλοι με μουσούδες και ουρές αλεπούδων ή γάτες στιλπνές με μακριά πόδια. Μόνο τα μυτερά κόκκαλα της λεκάνης κάποιου ακόμα ξεχωρίζω.

Αυτός για τον οποίο θέλω τώρα να πω, δεν είμαι σίγουρη αν ήταν ο πρώτος ή ο τελευταίος.

Στην αρχή μία από τα ίδια, μέχρι να πλύνω τα δόντια μου τον βρήκα ξαπλωμένο στην άκρη του γκρεμού κάτω από το σμαραγδί κουβερτάκι. Οι ώμοι του έτρεμαν και δεν ήξερα αν έκλαιγε ή αν γελούσε. Περνώντας από πάνω του κόλλησα για λίγο με την πλάτη στον τοίχο. Άγγιζα το στήθος του, τα πλευρά του κι αναρωτιόμουν πού κοιμότανε τόσα χρόνια. Φορούσε μπλου τζην με στενή δερμάτινη ζώνη. Ψαχουλεύοντας να ξαναβρώ την αίσθηση της κοιλιάς του, η παλάμη μου σκάλωνε, ένιωθα το μπράτσο μου έτοιμο να σπάσει, να κολλήσει στραβά όπως το δικό του. «Πέτα τα όλα από πάνω σου, έχει περάσει καιρός και σε θυμάμαι μόνο ντυμένο», ψιθύρισα.

Γυμνός εκείνος, εγώ με όλα μου τα ρούχα, μείναμε έτσι ακίνητοι και κοιταζόμασταν στα μάτια. Ο ήχος της μαλακής βροχής μας κατάπινε, αστραπές, κεραυνοί στο τέλος.

Το άλλο πρωί, με το μεγάλο τραπέζι ανάμεσά μας, ανταλλάσσαμε φλιτζάνια, πικρό καφέ, τσάι με μέλι. Για πρώτη φορά πρόσεξα πως το ένα του μάτι ήταν διαφορετικό από τ’ άλλο. Θα μπορούσε άραγε να διαβάσει και τα δύο μου πρόσωπα; 

Μου έρχονταν εικόνες: πατινάζ μαζί στην Αγία Πετρούπολη, στο Woodstock με είχε πάρει από το χέρι. Σε κάποιο τούνελ κρυβόμασταν διψασμένοι. Στην Καμπούλ ή στην Γάζα. Ένα περιστέρι έσκασε πάνω στο τζάμι φέρνοντάς μου πάλι την σκέψη για το Τέλος του Κόσμου. Άναψα ένα από τα τσιγάρα του και πνίγηκα στο βήχα.

Είχε ιδιότητες… Μαζί του για πρώτη φορά κοιμήθηκα κάτω από τ’ άστρα. Εμφανιζόταν με μία παλιά, ψηλή μηχανή και ένιωθα να μπερδεύεται το αύριο με το χθες. Με πήγαινε σε κάτι βράχια. Η Θάλασσα, ο ήχος της θάλασσας πολύ κοντά, λίγο πιο κάτω. Ουρανοκατέβατα λεπτά στρώματα μας περίμεναν και κοιμόμασταν με ανοιχτά μάτια. Άλλοτε με μάζευε από τα πεζοδρόμια μιας πόλης με γκρίζα κυπαρίσσια. Οι λακκούβες της βροχής γίνονταν λίμνες που διέσχιζε χωρίς να πιτσιλιστούν τα πόδια μου. Τρυπούσαμε βουνά –ή έτσι νόμιζα– και ύστερα με ξάπλωνε απαλά, σα σπασμένη κούκλα. Ήταν παράξενο. Η παλιά έλξη γινόταν κάθε φορά καινούργια. Ο χρόνος γινόταν κυκλικός.      

Μου έλεγε ότι μ’ αγαπάει. Το ορκίστηκε στην κλειστή γωνία του Πλούτωνα με το Δέλτα του Κενταύρου. Έμαθα να το λέω χωρίς να έχει ιδιαίτερη σημασία. Το μυστήριο που μας έφερνε τόσο κοντά, ώστε να μας χωρίζει μόνο το δέρμα μας, αυτό είχε σημασία. 

2

Οδηγούσε πλάι σε ένα παραθαλάσσιο κοιμητήριο κρεμασμένο πάνω από ανοικτό πέλαγος. Ξαφνικά φρέναρε. Κάτι συνέβαινε. Νύχτωνε και η νεκρώσιμη ακολουθία είχε μόλις τελειώσει. Καταλάβαμε ότι εμάς κατέβαζαν στα χώματα. Τα κομμάτια μας ανακατεμένα. Στα αυτιά μας έφταναν σκόρπιες λέξεις για τη νταλίκα που μας είχε τινάξει στον αέρα το προηγούμενο βράδυ. Κάποιοι έκλαιγαν/κανένας δεν έκλαιγε. Αλμυρός Νοτιάς έπαιρνε τα γέλια μας καθώς πετούσαμε προς τα λεπτά στρώματα πάνω στα βράχια.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65’ με τον Ντομινίκ Αμαρένα

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ