Χαρακτηριστικοί σταθμοί στη ζωή και στη σκέψη του Καστοριάδη έως το 1968

Χαρακτηριστικοί σταθμοί στη ζωή και στη σκέψη του Καστοριάδη έως το 1968 Facebook Twitter
1949: Κυκλοφορεί το πρώτο τεύχος του περιοδικού Socialisme ou Barbarie, του οποίου κύριος εμψυχωτής και καθορίζων τον προσανατολισμό του είναι ο Καστοριάδης.
0

Από τον Γιώργο Οικονόμου

1922: Γέννηση στις 11 Μαρτίου στην τότε ονομαζόμενη Κωνσταντινούπολη του Κορνήλιου Καστοριάδη, του οποίου η οικογένεια (Καίσαρ και Σοφία) τον Ιούλιο μετακομίζει στην Αθήνα.


1937: Εγγράφεται στο Πανεπιστήμιο Αθηνών όπου σπουδάζει Νομικά, Οικονομία και Φιλοσοφία.
Εντάσσεται ήδη από την τελευταία τάξη του Γυμνασίου στην ΟΚΝΕ, την οργάνωση νεολαίας του ΚΚΕ. Τα τρία μέλη του πυρήνα στον οποίο ανήκε ο Καστοριάδης συλλαμβάνονται απο την αστυνομία του δικτατορικού καθεστώτος βασανίζονται αλλά δεν τον καταδίδουν. Από την οργάνωση αποχωρεί μετά από λίγο διάστημα.


1941: Εναντιώνεται στον «σωβινιστικό προσανατολισμό» του ΚΚΕ και ιδρύει μαζί με άλλους την «Νέα Εποχή», παράνομη ομάδα και περιοδικό.


1942: Προσχωρεί στην τροτσκιστική ομάδα του Αγι Στίνα (ψευδώνυμο του Κερκυραίου αγωνιστή Σπύρου Πρίφτη), πολλά μέλη της οποίας εκτελέσθηκαν από την ΟΠΛΑ, τη μυστική αστυνομία του ΚΚΕ, όπως έχει γράψει ο ίδιος αλλά και ο Στίνας στο βιβλίο του ΕΑΜ- ΕΛΑΣ- ΟΠΛΑ. Θα διατηρήσει μέχρι το τέλος μεγάλη φιλία με τον Στίνα, ο οποίος θα είναι ο πρώτος ουσιαστικός εισηγητής των ιδεών του στην Ελλάδα και ο πρώτος μεταφραστής του. Το στεφάνι που έστειλε ο Καστοριάδης στην κηδεία του το 1987 έγραφε: «στον οιονεί πατέρα μου».


1944: Δημοσιεύει τα πρώτα του κείμενα στα Ελληνικά για τις κοινωνικές επιστήμες και τον Max Weber στο περιοδικό Αρχείον Κοινωνιολογίας και Ηθικής.


1945: Φεύγει από την Ελλάδα για το Παρίσι ως υπότροφος της Γαλλικής κυβερνήσεως με το πλοίο «Ματαρόα» μαζί με άλλους περίπου διακόσιους νέους Ελληνες μεταξύ των οποίων ο Κώστας Αξελος, ο Κώστας Παπαιωάννου, η Μιμίκα Κρανάκη, ο Νίκος Σβορώνος κ.ά. Στην αλλοδαπή οι περισσότεροι μεγαλούργησαν ενώ, στην μεταδεκεμβριανή και εμφυλιακή Ελλάδα θα ανταμείβονταν σίγουρα με φυλακή, εξορία στα ξερονήσια ή εκτελεστικό απόσπασμα, όπως χιλιάδες άλλοι νέοι. Στο Παρίσι προσχωρεί στο τροτσκιστικό Διεθνιστικό Κομμουνιστικό Κόμμα (PCI).
Προτίθεται να συγγράψει μία διατριβή της οποίας το θέμα ήταν ότι κάθε ορθολογική θεμελίωση της φιλοσοφίας οδηγεί σε απορίες, αδιέξοδα και αντιφάσεις. Το σχέδιο αυτό δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, όμως η αντίληψη αυτή καθόρισε την μετέπειτα πνευματική του πορεία, και υπάρχει σε πολλά κείμενα του.


1946: Στο εσωτερικό του PCΙ συγκροτεί μία ομάδα μαζί με τον Claude Lefort και άλλους, γνωστή ως «τάση Chaulieu-Montal»- τα ψευδώνυμά τους.
«Για το καθεστώς της Σοβιετικής Ενωσης και κατά της υπερασπίσεώς της», Bulletin interieur du PCI, No 31, Αύγουστος 1946 (Τώρα στο Η γραφειοκρατική κοινωνία 1).


1948: Αποχωρεί από το PCΙ διαρρηγνύοντας οριστικά τις σχέσεις του με τον τροτσκισμό και ιδρύει μαζί με τον Claude Lefort και άλλους την ομάδα Socialisme ou Barbarie. Αρχίζει να εργάζεται ως οικονομολόγος στον ΟΟΣΑ.


1949: Κυκλοφορεί το πρώτο τεύχος του περιοδικού Socialisme ou Barbarie, του οποίου κύριος εμψυχωτής και καθορίζων τον προσανατολισμό του είναι ο Καστοριάδης.
Διαγράφονται οι διαφωνίες με τον τροτσκισμό και καταγγέλλεται το καθεστώς εξουσίας στην ΕΣΣΔ ως το «αποτελεσματικότερο όργανο εκμετάλλευσης και καταπίεσης των μαζών» καθώς επίσης και η «δικτατορία του προλεταριάτου» ως η δικτατορία του Κομμουνιστικού Κόμματος.

1953: «Sur la dynamique du capitalisme» («Η δυναμική του καπιταλισμού»), κριτική της οικονομικής θεωρίας του Μαρξ, ο οποίος την παρουσίασε ως επιστήμη. Η κρίση του καπιταλισμού δεν είναι η «αναρχία της αγοράς», η υπερπαραγωγή, η αύξηση της οργανικής σύνθεσης του κεφαλαίου ή η πτώση του ποσοστού του κέρδους.
Η κριτική στον Μαρξ θα συνεχισθεί στα επόμενα έτη και θα επεκτείνεται διαρκώς σε όλους τους τομείς (οικονομία, πολιτική, φιλοσοφία) μέχρι της πλήρους απορρίψεως του. Αυτό που πρέπει να επισημανθεί στον βίο και στο έργο του Καστοριάδη είναι η διαρκής και συνεχής απόρριψη των ζωτικών μύθων και αρμών του μαρξισμού και του κομμουνισμού. Η απόρριψη του σοβιετικού μοντέλου και των κομμουνιστικών κομμάτων, η απόρριψη του λενινισμού και του μαρξισμού, δεν ακολουθείται από υιοθέτηση του μαοϊσμου ή άλλου είδους κομμουνισμού, όπως έκαναν πάρα πολλοί διανοούμενοι της Αριστεράς.


1955-57: «Το περιεχόμενο του σοσιαλισμού». Κριτική σε ιδέες του Μαρξ και των μαρξιστών. Σοσιαλισμός δεν είναι η «εθνικοποίηση», η «κρατικοποίηση», η «σχεδιοποίηση» ή η άνοδος του βιοτικού επιπέδου, αλλά η αυτόνομη δραση των ανθρώπων και η οργάνωση της αυτονομίας τους. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η λέξη «σοσιαλισμός» στα πρώτα κείμενα του, ουσιαστικώς σημαίνει αυτό που θα ονομάσει αργότερα αυτονομία, και ως εκ τούτου δεν έχει τίποτε το κοινό με την πρακτική των ανατολικών «σοσιαλιστικών» καθεστώτων, ούτε με την εκδοχή των σοσιαλιστικών, σοσιαλδημοκρατικών ή κομμουνιστικών κομμάτων της Δύσεως. Για το νέο ήθος και ύφος που εισάγει το κείμενο αυτό ας αναφέρουμε ενδεικτικως την αποψή του ότι πρέπει να λαμβάνεται υπ'όψιν η ψυχοσεξουαλική διάσταση του ατόμου για όλα τα πράγματα και όλες τις αντιλήψεις που συμβαίνουν εντος της κοινωνίας. Τονίζεται η αναγκαιότητα και η σημασία της άμεσης δημοκρατίας σε όλους τους τομείς για την πραγματική κυριαρχία των ανθρώπων, για την λήψη των αποφάσεων και την άσκηση της εξουσίας από τους ίδιους τους ανθρώπους χωρίς αντιπροσώπους. Ετσι η άμεση δημοκρατία είναι η πολιτική οργάνωση που αντικαθιστά το σχήμα του σοσιαλισμού. Η εξουσία αυτή πρέπει να αλλάξει όχι μόνο την πολιτική οργάνωση αλλά και την μορφή και την οργάνωση της εργασίας και της τεχνικής, την οικονομία, την παιδεία, τις σχέσεις, και εν γένει όλη την κοινωνική ζωή. Προτείνονται τα συμβούλια ως καθολική μορφή οργανώσεως της κοινωνίας, η εξίσωση των μισθών και των εισοδημάτων, και η κατάργηση της γραφειοκρατίας και της ιεραρχίας. Προς τον σκοπό αυτό ο «οικονομικός υπολογισμός» θα πρέπει να γίνεται με αφετηρία τους χρόνους εργασίας και να βασίζεται στην ισοδυναμία/ ισαξία όλων των εργασιών.


1958: Η ομάδα, η οποία αριθμεί περίπου σαράντα άτομα (το περιοδικό πουλάει περίπου 700 αντίτυπα), εκδίδει το πρώτο τεύχος του εργατικού περιοδικού της Pouvoir Ouvrier.
Αποχώρηση του Lefort, του Simon και άλλων οι οποίοι ίδρυσαν την ILO (Informations et Liaisons Ouvrieres), ένεκα διαφωνιών με τις απόψεις του κειμένου, «Προλεταριάτο και οργάνωση». Οπως όλα σχεδόν τα κείμενα πριν από την δημοσίευση τους, έτσι και αυτό συζητήθηκε εντός της ομάδας και- όπως και άλλα- συνάντησε αντιθέσεις στους κόλπους της. Κυρίως η άποψη ότι έπρεπε να προχωρήσουν σε οργανωτική ανασυγκρότηση οδήγησε στην αποχώρηση των ανωτέρω. Η διαφωνία αυτή δεν ήταν η μόνη αλλά επακολούθησαν και άλλες.


1959: «Προλεταριάτο και οργάνωση». Κριτική και απόρριψη της παραδοσιακής λενινιστικής θεωρίας για την οργάνωση της εργατικής τάξεως και το Κόμμα και η διατύπωση μιας καινούριας αντιλήψεως για τον ρόλο και την δομή της πολιτικής οργάνωσης: αυτονομία των μονάδων βάσης, άμεση δημοκρατία, συλλογικές αποφάσεις από όλους τους ενδιαφερομένους, αιρετοί και ανακλητοί αντιπρόσωποι.


1960-61: «Το επαναστατικό κίνημα στον σύγχρονο καπιταλισμό». Η ανάλυση των νέων μορφών του συγχρόνου καπιταλισμού εν συγκρίσει με αυτόν του 19ου αιώνα: η φθορά σημαντικών παραδοσιακών αξιών, όπως η εργασία, η οικογένεια, η θρησκεία, η εκπαίδευση. Για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της ιδιωτικοποίησης/ιδιώτευσης (privatisation), της αδιαφορίας για τα κοινά και της πολιτικής απάθειας: «η ιδιώτευση του ατόμου είναι το πιο έντονο χαρακτηριστικό των συγχρόνων καπιταλιστικών κοινωνιών». Οι μόνες αξίες που προβάλουν είναι η κατανάλωση και η παντός είδους διασκέδαση. Κριτική σε βασικές απόψεις του Μαρξ και απόρριψή τους, όπως λ.χ. ότι η εργατική δύναμη είναι εμπόρευμα. Η «επισήμανση της ανάγκης αναπροσανατολισμού του επαναστατικού κινήματος στις διαμορφωμένες νέες συνθήκες». Το τελευταίο δεν πρέπει να ασχολείται μόνο με το οικονομικό ζήτημα αλλά και με τις ανθρώπινες σχέσεις εν γένει, την οικογένεια, την γυναίκα, τους νέους, την ψυχοσεξουαλική ζωή, την καθημερινή ζωή κ.ά.
Παρακολουθεί τα σεμινάρια του Lacan και αρχίζει την προσωπική του ψυχανάλυση. Η ενασχόληση του με την φροϋδική θεωρία και την ψυχανάλυση θα επηρεάσει την μετέπειτα πορεία του και θα παίξει βαρύνοντα ρόλο στην συγκρότηση της θεωρίας του για την φαντασία και την δημιουργία.
Επαγγελματικώς γίνεται Chef de la division des etudes nationales στον ΟΟΣΑ.
Προσκαλεσμένος του Πανεπιστημικού Ινστιτούτου Ευρωπαϊκών Σπουδών του Τορίνου για μια σειρά μαθημάτων πάνω στα «Προβλήματα ισορροπίας και ανάπτυξης της σύγχρονης ευρωπαϊκής οικονομίας».


1963: Οι P. Brune, J.-F. Lyotard, R. Maille, Vega κ.ά. διαφωνούν, αποχωρούν και διατηρούν το Pouvoir Ouvrier.


1964: «Να ξαναρχίσουμε την επανάσταση». Η απόρριψη του μαρξισμού στον τομέα της οικονομίας, της πολιτικής και της οργάνωσης: «Εκτος από μερικές αφηρημένες ιδέες, τίποτε από ό.τι είναι ουσιώδες μέσα στο Κεφάλαιο δεν συναντάται στην σημερινή πραγματικότητα». Η ριζοσπαστική αυτή διατύπωση θα επισύρει την οργή και τις κακοήθεις ύβρεις των απανταχού μαρξιστών και κομμουνιστών.


1964-65: «Μαρξισμός και επαναστατική θεωρία». Ολοκληρώνει την φιλοσοφική κριτική του στον μαρξισμό, απορρίπτοντας τον ως θεωρία της ιστορίας και της κοινωνίας και ως θεωρία του προτάγματος της αυτονομίας. «Θα πρέπει να διαλέξουμε ανάμεσα στο να μείνουμε μαρξιστές η στο να μείνουμε επαναστάτες». Απορρίπτει τον οικονομικό ντετερμινισμό του μαρξισμού και τους δήθεν νόμους της ιστορίας και τον κατηγορεί ότι έχει γίνει πια μία ιδεολογία με την ίδια έννοια που έδινε ο Μαρξ στον όρο αυτό: ένα σύστημα ιδεών για τη νομιμοποίηση καθεστώτων εκμετάλλευσης και καταπίεσης (στις ανατολικές χώρες) ή για την αναρρίχηση στην εξουσία ομάδων και κομμάτων (στις άλλες χώρες). Απορρίπτει επίσης και την φονξιοναλιστική και στρουκτουραλιστική εξήγηση στην ανθρωπολογία, την ιστορία και την κοινωνιολογία. Πρώτη ανάπτυξη των εννοιών της φαντασίας, του ριζικού φαντασιακού και των κοινωνικών φαντασιακών σημασιών, του προτάγματος της αυτονομίας, κά., που συγκροτούν την οντολογία του, τις οποίες αναπτύσσει περαιτέρω στο δεύτερο μέρος στη Φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας. Τις έννοιες αυτές δεν σταμάτησε να επεξεργάζεται και να εμβαθύνει ως το τέλος της ζωής του. Εισάγει έτσι μια άλλη καινούργια αντίληψη περί πολιτικής, αντίθετη με αυτήν που εκπορεύεται από την κληρονομημένη σκέψη. Πράγματι ο Καστοριάδης καταδεικνύει ότι η πολιτική σκέψη, από τον Πλάτωνα στον Μαρξ, παρουσιάσθηκε ως εφαρμογή μιας θεωρίας (ή επιστήμης) της ουσίας, μιας εν τέλει μεταφυσικής της ουσίας – της ουσίας της κοινωνίας και της ιστορίας. Θεμελιωμένη η σκέψη αυτή σε μια ταυτιστική οντολογία για την οποία είναι σημαίνει είναι καθορισμένο, συνεκάλυψε τον ιδιάζοντα χαρακτήρα του κοινωνικού-ιστορικού, το οποίο δεν είναι παρά ριζικό φαντασιακό.


1965: «Η κρίση της σύγχρονης κοινωνίας». Η πολιτική έχει μετατραπεί σε αλλοτριωτική χειραγώγηση των ανθρώπων προς όφελος ιδιωτικών συμφερόντων. Υπάρχει κρίση του νοήματος της ζωής και κρίση στον εκκοινωνισμό των νέων ,πράγματα που οδηγούν στην πολιτική απάθεια, στην αδιαφορία για τα κοινά και απόσυρση στην ιδιωτική σφαίρα. Αυτές οι διαπιστώσεις και διαγνώσεις δεν σημαίνουν κα αποδοχή τους από τον Καστοριάδη, ο οποίος πιστεύει ότι η έξοδος από αυτήν την κατάσταση μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ανάδυση ενος κινήματος, με τη συνειδητή αμφισβήτηση και συλλογική δράση των ανθρώπων. -Το τελευταίο τεύχος του Socialisme ou Barbarie (No 40, Ιούνιος).


1967: Η ομάδα Socialisme ou Barbarie διαλύεται και στο σχετικό κείμενο, που απευθυνόταν στους συνδρομητές και αναγνώστες του περιοδικού, επισημαίνεται η αύξουσα ιδιώτευση των ανθρώπων και η αποπολιτικοποίηση. Χαρακτηριστικά σημειώνεται: «δεν είχαμε ποτέ από την μεριά του κοινού του περιοδικού, τον τύπο απάντησης που ελπίζαμε και ο οποίος θα μπορούσε να μας βοηθήσει στο έργο μας. η στάση του παρέμεινε, εκτός από σπανιότατες εξαιρέσεις, η στάση των παθητικών καταναλωτών ιδεών. Μια τέτοια στάση του κοινού εντελώς συμβιβαστή με τον ρόλο και την στόχευση ενός περιοδικού παραδοσιακού τύπου, καθιστά μακροπρόθεσμα αδύνατη την ύπαρξη ενός περιοδικού όπως το Socialisme ou Barbarie».


1968: Ο Μάης του '68 έρχεται να επαληθεύσει τις αναλύσεις του Καστοριάδη. Πρωτεργάτες στην εξέγερση του Παρισιού, όπως ο Daniel Cohn-Bendit αναγνωρίζουν ότι εμπνεύσθηκαν από τις ιδέες του Καστοριάδη και του περιοδικού Socialisme ou Barbarie. Τα δύσκολα χρόνια της απομόνωσης και της γενικής σιωπής γύρω από τις πρωτοποριακές ιδέες του περιοδικού αντικαθίστανται από την διεθνή αναγνώριση της προσφοράς του. Αργότερα θα αρχίσουν εργασίες και διδακτορικές διατριβές για τον Καστοριάδη και το περιοδικό, που συνεχίζονται μέχρι σήμερα.
«Η προδρομική επανάσταση». Γραμμένο εν θερμώ το κείμενο αυτό (με ψευδώνυμο Jean-Marc Coudray σε βιβλιο που περιείχε επίσης ένα κείμενο του Lefort και ένα του Morin) προβαίνει σε θετική αποτίμηση της εξέγερσης του Μάη '68, σε κριτική του κομμουνιστικού κόμματος και της εργατικής τάξης που υπήρξαν ουραγοί των γεγονότων. Στα γεγονότα αυτά φάνηκε η παθητικότητα της εργατικής τάξης και η υποταγή της στα οικονομικά αιτήματα και στην ιδεολογία της κατανάλωσης. Επιβεβαιώθηκε έτσι η εκ μέρους του απόρριψη του εργατισμού και του δήθεν ιστορικού ρόλου του προλεταριάτου που του είχε αποδώσει ο Μαρξισμός. Επισήμανση της αυτοανάπτυξης και αυτοσυγκράτησης της εξέγερσης καθώς και της άμεσης δημοκρατίας ως μέσου και σκοπού του δημοκρατικού κινήματος.
«Επιλεγόμενα σε μία θεωρία της ψυχής που μπόρεσαν να την παρουσιάσουν ως επιστήμη». Το πρώτο ίσως κείμενο του που δημοσιεύει χωρίς ψευδώνυμο. Ασκεί κριτική στις απόψεις των Λακανικών για τη δήθεν επιστήμη της ψυχανάλυσης, της οποίας αντιθέτως το έργο δεν είναι μία ενέργεια καθορισμένη από πριν πάνω σε ένα αντικείμενο, αλλά η ίδια η πορεία και η διαδικασία μεταξύ του αναλυτή και του αναλυόμενου. είναι ένας αυτο-μετασχηματισμός, μια συνδημιουργία, μια πρακτικο-ποιητική δραστηριότητα, που αποβλέπει στην αυτονομία του ατόμου.

To κείμενο πρωτοδημοσιεύθηκε στη Νέα Κοινωνιολογία, αρ. 43, χειμώνας 2006-

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ