Θυμάσαι την εποχή που οι κριτικοί ήταν σημαντικοί; Έχεις ζήσει πολλά

Θυμάσαι την εποχή που οι κριτικοί ήταν σημαντικοί; Έχεις ζήσει πολλά Facebook Twitter
Ραούλ Χάουσμαν, The Art Critic (O κριτικός τέχνης), 1919-20
0


ΑNAΛΟΓΙΖΟΜΟΥΝ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ
 την πρόσφατη απώλεια του επιφανούς μουσικοκριτικού Αργύρη Ζήλου, ο οποίος ενσάρκωνε κάποτε, με συναρπαστικά γλαφυρό αλλά και εξόχως μεστό τρόπο, την ιδέα της κριτικής αυθεντίας, πόσα χρόνια (ή πόσες εποχές) έχουν περάσει από τον καιρό που το κοινό στρεφόταν με δίψα σε τέτοιες «περιφερειακές», εκλεκτικές ίσως, αλλά και κομβικές συγχρόνως προσωπικότητες του μιντιακού – έντυπου τότε – συστήματος, αναζητώντας οδηγό, μπούσουλα ή και γκουρού για τις πολιτισμικές αναζητήσεις του.

Η ειρωνεία είναι ότι οι πάντες φαίνονται να συμφωνούν ότι μέσα στο σύγχρονο χάος της πληροφορίας και της άποψης, ο έγκυρος και καλογραμμένος κριτικός λόγος είναι πιο απαραίτητος από ποτέ. Αλλά από ειρωνείες η εποχή μας, άλλο τίποτα.

Η κριτική δεν είναι ακριβώς δημοσιογραφία. Ιδανικά μοιάζει περισσότερο με μια συζήτηση μεταξύ του «ειδικού», του αναγνώστη και του εν λόγω «προϊόντος»  (βιβλίου, άλμπουμ, ταινίας, εκπομπής, σειράς, παράστασης, συναυλίας). Η κριτική είναι από τη φύση της βαθιά προσωπική, αλλά επίσης είναι και ένα άνοιγμα προς τα έξω, μια εισήγηση, μια εξερεύνηση, μια πρό(σ)κληση, μια επικοινωνία. Ασχέτως αν συχνά το κοινό την εκλαμβάνει – ειδικά αν έχει το θράσος να είναι αρνητική, έστω και με σοβαρά επιχειρήματα – ως εκδήλωση φθόνου ή ελιτισμού ή αλαζονείας.

Όλα αυτά μοιάζουν λίγο αρχαϊκά πια. Οι κριτικοί έχουν χάσει όχι μόνο το κύρος τους αλλά και τη δουλειά τους σε πάρα πολλές περιπτώσεις, καθόσον στο σύγχρονο, αχανές μιντιακό  οικοσύστημα, το κείμενό τους – όσο εξαιρετικό κι αν είναι – δεν είναι παρά άλλη μια άποψη που επιπλέει προσπαθώντας να μην πνιγεί, δίπλα σε εκατομμύρια άλλες και μόνο κατά σύμπτωση (αν σπάσει το πόδι του ο αλγόριθμος) μπορεί να την πετύχεις στον ατέλειωτο ωκεανό περιεχομένου. Όπως έγραφε το ασύλληπτα μακρινό 1971 στο New Yorker η Πολίν Καέλ, η γυναίκα που διαμόρφωνε συνειδήσεις και άνοιγε κι έκλεινε σπίτια με τις κινηματογραφικές κριτικές της, «χωρίς την ανεξάρτητη κριτική, δεν υπάρχει τίποτα ανάμεσα στο κοινό και τους διαφημιστές». 

Η ειρωνεία είναι ότι οι πάντες φαίνονται να συμφωνούν ότι μέσα στο σύγχρονο χάος της πληροφορίας και της άποψης, ο έγκυρος και καλογραμμένος κριτικός λόγος είναι πιο απαραίτητος από ποτέ. Αλλά από ειρωνείες η εποχή μας, άλλο τίποτα. Μια άλλη ειρωνεία είναι ότι εξορίζοντας την έμπειρη και εμπεριστατωμένη κριτική άποψη, τα «έγκριτα» μέσα χάνουν οτιδήποτε έχει απομείνει από την «αυθεντία» τους. Όχι μόνο δεν διαμορφώνουν πλέον τα γούστα και τις τάσεις και τις ιδέες, αλλά σέρνονται πίσω από τα καπρίτσια των social media, παριστάνοντας τον καθρέπτη των αναγνωστών/χρηστών τους. Γι’ αυτό και στις επίσημες παρουσιάσεις ταινιών, δίσκων, βιβλίων, εκθέσεων, παραστάσεων κλπ,  προτιμώνται πλέον οι influencers και το «vibe» που μεταφέρουν από την εκδήλωση παρά οι κριτικοί με την «μπούμερ» γκρίνια τους. Όλα είναι συγκλονιστικά ή έστω «εξαιρετικά ενδιαφέροντα» ασχέτως αν λίγο καιρό μετά κανείς δεν θυμάται ότι συνέβησαν καν. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Τσάμπρας: «Αυτό που τρώει σήμερα τους τραγουδιστές είναι η υπερέκθεση»

Μουσική / Γιώργος Τσάμπρας: «Αυτό που τρώει σήμερα τους τραγουδιστές είναι η υπερέκθεση»

Μια από τις πιο σημαντικές φωνές της δισκοκριτικής και της ιστορίας του ελληνικού τραγουδιού, σε μια κουβέντα για το ελληνικό τραγούδι και τα πρόσωπα που το διαμόρφωσαν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ