Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε Facebook Twitter
Ο Μάρτιν Σκορσέζε και ο Ρόμπι Ρόμπερτσον στο Λος Άντζελες, τέλη δεκαετίας του '70.
0


Ο ΡΟΜΠΙ ΡΟΜΠΕΡΤΣΟΝ, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος Band, ο οποίος πέθανε σε ηλικία 80 ετών το 2023, υπήρξε κολλητός φίλος με δύο εξέχουσες προσωπικότητες των καιρών μας: τον Μπομπ Ντίλαν και τον Μάρτιν Σκορσέζε. Μερικά χρόνια μετά τη θητεία του ως έμπιστου συνεργάτη του κορυφαίου τραγουδοποιού όλων των εποχών στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1960, ο Ρόμπερτσον καλλιέργησε μια έντονη φιλία με τον μεγάλο σκηνοθέτη τη δεκαετία του 1970.

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του που είχε κυκλοφορήσει το 2016 με τίτλο Testimony (Μαρτυρία) φώτιζε με συναρπαστικό τρόπο την εποχή της συνεργασίας του Ντίλαν με τους Band. Την περασμένη εβδομάδα κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Penguin η συνέχεια, δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, με τίτλο Insomnia (Αϋπνία), ένα βιβλίο που εστιάζει στις τρελές περιπέτειες που έζησε με τον Σκορσέζε στον ηδονιστικό κόσμο του Χόλιγουντ της δεκαετίας του ‘70, με ένα καστ αστέρων που θα έκανε τις περισσότερες υπερπαραγωγές να ντρέπονται.

Ο δυο τους ανέπτυξαν μια στενή φιλία κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας The last waltz που γύρισε ο Σκορσέζε για την αποχαιρετιστήρια συναυλία των Band στο Winterland Ballroom του Σαν Φρανσίσκο τον Νοέμβριο του 1976. Μεταξύ άλλων, στο μνημειώδες αυτό μουσικό event εμφανίζονται επί σκηνής ο Ντίλαν, ο Βαν Μόρισον, ο Νιλ Γιανγκ, η Τζόνι Μίτσελ και ο Ρίνγκο Σταρ.

Όταν ένα περιοδικό δημοσίευσε άρθρο που ισχυριζόταν ότι «όλη τη νύχτα γίνονται  πάρτι με σεξ, ναρκωτικά, ταινίες και ροκ εν ρολ» στο «σπίτι του Μάρτιν Σκορσέζε στο Μπελ Ερ», ο Σκορσέζε απείλησε με μηνύσεις, μέχρι που ο Ρόμπερτσον του επισήμανε ότι «το μόνο πράγμα που είπαν και δεν ήταν αλήθεια είναι ότι ζούμε στο Μπελ Έρ, ενώ το σπίτι μας, σύμφωνα με τον επίσημο χάρτη του Λος Άντζελες, είναι στο Μπέβερλι Χιλς».

Ήταν ένα εγχείρημα που απορρόφησε την ενέργεια των δύο ανδρών, οι οποίοι πέρασαν το μεγαλύτερο μέρος της επόμενης χρονιάς στην τελική επεξεργασία της ταινίας, διαδικασία που περιλάμβανε προκλήσεις όπως το να «καλύψουν» ένα γρουμπούλι κοκαΐνης που φαίνεται στο ρουθούνι του Νιλ Γιανγκ, ενώ ερμηνεύει το «Helpless».

Όταν η σύζυγος του Ρόμπερτσον τον έδιωξε από το σπίτι τους στο Μαλιμπού, τον ίδιο καιρό  που διαλυόταν οριστικά ο πρώτος γάμος του Σκορσέζε, ο σκηνοθέτης προσκάλεσε τον ροκ σταρ να μετακομίσει στο σπίτι του στον περιφερειακό της Μαλχόλαντ στο Λος Άντζελες. Ο Ρόμπερτσον περιγράφει τη σχέση τους ως «αταίριαστη», τους ένωνε όμως η μουσική (ο Ρόμπερτσον έδωσε στον Σκορσέζε την πιο πολύτιμη κιθάρα Fender που είχε για να τον βοηθήσει να μάθει να παίζει, αλλά ο σκηνοθέτης την έβαλε σε κορνίζα), οι ταινίες (κάθε βράδυ έβλεπαν δύο κλασικές ταινίες στο home cinema του Σκορσέζε, με τον «μαέστρο» να σχολιάζει με τον χαρακτηριστικό του οίστρο τις τεχνικές των σκηνοθετών) και τα ναρκωτικά.

Πολλά, πάρα πολλά ναρκωτικά. Η κοκαΐνη διαπερνά τις σελίδες του βιβλίου, η παρουσία της στα πάρτι, στα κλαμπ, στις συναυλίες, στις τελετές απονομής βραβείων, στις ηχογραφήσεις, στους μαραθώνιους στο μοντάζ και στις προβολές στο σπίτι είναι διαρκής, σε έναν θίασο στελεχωμένο από την ελίτ του κινηματογράφου και της μουσικής. Ο Ρόμπερτσον κάνει λόγο για μια «ναρκωτική ομίχλη» και έναν «κύκλο Quaaludes, κοκαΐνης, μαριχουάνας και Valium», αλλά δεν υπάρχει καμιά ενοχή ή ντροπή στις αναμνήσεις του· όλοι αυτοί με τους οποίους διασταυρώνονται φαίνεται να συμμερίζονται την ίδια αντίληψη.

cover
Robbie Robertson, Filmworks: Insomnia, Penguin Books

«Σε πολλές περιπτώσεις, ο Μάρτι κι εγώ πηγαίναμε στο κλαμπ On the Rox για ένα τελευταίο ποτό», θυμάται ο Ρόμπερτσον. «Εκεί σύχναζε μια πολύ εκλεκτή παρέα, όχι και πολύ φιλική με τους ξένους, αν και πάντα έκαναν εξαίρεση για τις ωραίες γυναίκες. Η Τζόνι Μίτσελ μου είπε ότι είχε πάντα παγωμένο σάκε φυλαγμένο στο μαγαζί, αν ήθελα λίγο. Όλο το σκηνικό φαινόταν να έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε ο Τζακ Νίκολσον, ο Γουόρεν Μπίτι και η παρέα τους να νιώθουν σαν στο σπίτι τους και να έχουν προτεραιότητα με οποιαδήποτε νέα όμορφη κοπέλα στο μπαρ. Ήταν ένα ιδανικό μέρος για να πιεις ένα ποτό και να πάρεις λίγη κόκα προτού καταλήξεις στο σπίτι κάποιου, καθώς ανέτελλε ο ήλιος».

Ως ένας πρόσφατα χωρισμένος ροκ σταρ στο Χόλιγουντ, ο Ρόμπερτσον ομολογεί ότι η συμπεριφορά του άγγιζε τα όρια του σεξουαλικού εθισμού και ότι κάποιες φορές ένιωθε εντελώς «ρηχός και κούφιος». Γράφει επίσης ότι προσπαθούσε συνεχώς να γνωρίσει διάφορες γυναίκες στον Σκορσέζε, αλλά ο σκηνοθέτης δεν είχε την ίδια ακόρεστη διάθεση με εκείνον. Ο Σκορσέζε, ωστόσο, είχε ξεκινήσει μια θυελλώδη, κρυφή σχέση με τη Λάιζα Μινέλι («Βρισκόταν διαρκώς σε κίνηση... Η Λάιζα είχε μια απολύτως ηλεκτρική ενέργεια»). Η Μινέλι ήταν τότε παντρεμένη με τον δεύτερο σύζυγό της, τον Τζακ Χέιλι Τζούνιορ. Όταν οι «παράνομοι» εραστές πέρασαν μια ιδιαίτερα άγρια νύχτα (με σπασμένα ποτήρια, αναποδογυρισμένα τραπέζια και κρασί να στάζει από τον κρυστάλλινο πολυέλαιο) σε μια σουίτα ξενοδοχείου στη Νέα Υόρκη, με το πρόσχημα της μελέτης ενός σεναρίου, εμφανίστηκε ξαφνικά ο Χέιλι έξαλλος και γεμάτος βασανιστικές υποψίες.

Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε Facebook Twitter
Επανασύνδεση των δύο κολλητών σε πρεμιέρα ταινίας το 2019. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Τον απατημένο σύζυγο υποδέχτηκε ο Ρόμπερτσον που βρισκόταν στο «φουαγέ» της σουίτας και χώριζε αφηρημένα το περιεχόμενο από φακελάκια ζάχαρης σε «τρεις τακτοποιημένες γραμμές, όπως θα έκανες με την κόκα». Η ένταση ήταν μεγάλη, μέχρι που ο σύζυγος της Μινέλι έβγαλε ένα χαρτονόμισμα των 100 δολαρίων, το τύλιξε και σνίφαρε και τις τρεις γραμμές. «Α, εντάξει!» φώναξε, ρίχνοντας το κεφάλι του προς τα πίσω. «Τώρα είναι πολύ καλύτερα! Δεν ένιωθα και πολύ καλά όταν μπήκα εδώ, αλλά τώρα...» χαμογέλασε, «γάμα το!». Ο Μάρτι με κοίταξε... Κανείς μας δεν είπε λέξη».

Όταν ένα περιοδικό δημοσίευσε ένα άρθρο που ισχυριζόταν ότι «όλη τη νύχτα γίνονται  πάρτι με σεξ, ναρκωτικά, ταινίες και ροκ εν ρολ» στο «σπίτι του Μάρτιν Σκορσέζε στο Μπελ Ερ», ο Σκορσέζε απείλησε με μηνύσεις – μέχρι που ο Ρόμπερτσον του επισήμανε ότι «το μόνο πράγμα που είπαν και δεν ήταν αλήθεια είναι ότι ζούμε στο Μπελ Ερ, ενώ το σπίτι μας, σύμφωνα με τον επίσημο χάρτη του Λος Άντζελες, είναι στο Μπέβερλι Χιλς. Αλλά δεν νομίζω ότι μπορείς να κάνεις μήνυση για κάτι τέτοιο». Ο Σκορσέζε άφησε το τηλέφωνο και ξέσπασε σε γέλια.

Ο Ντίλαν επανεμφανίζεται στο Insomnia, πιο επιφυλακτικός σε σύγκριση με τον συναισθηματικό και εκφραστικό Σκορσέζε. Ο Ρόμπερτσον παρατηρεί ότι γύρω του υπήρχε «η αίσθηση ότι αν ήθελες να αποκαλύψεις οτιδήποτε, έπρεπε να το κάνεις με ιδιαίτερη προσοχή». Καθώς η δεκαετία του 1970 έφτανε στο τέλος της, ο Ντίλαν εισερχόταν στη «χριστιανική» φάση του. «Συνειδητοποίησα ότι μερικές φορές ένας άνθρωπος χρειάζεται βοήθεια, και αν δεν είναι ο τύπος που θα πάει σε ψυχίατρο ή θεραπευτή, πρέπει να βρει έναν άλλο τρόπο», παρατηρεί ο Ρόμπερτσον. «Ο εσωτερικός κόσμος που είχε δημιουργήσει ο Μπομπ ήταν τόσο περίπλοκος, τόσο εξωπραγματικός. Μπορούσες να τον φανταστείς να χάνεται μέσα στον δικό του ανεμοστρόβιλο. Δεν θεώρησα τη μεταστροφή του Μπομπ ως αστείο. Μερικές φορές πρέπει να καταλάβεις τι χρειάζεσαι, τι μπορεί να σε βοηθήσει. Μ’ αυτόν τον τρόπο αντιμετώπιζε ο Μπομπ τον χριστιανισμό. Δεν έπαιζε παιχνίδια. Έκανε αυτό που έπρεπε για την ψυχή του».

Με στοιχεία από «Telegraph»

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ