«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης Facebook Twitter
Η Έλεν Μίρεν στην ταινία "Καλιγούλας" του 1979, στον ρόλο της Καισωνίας, τέταρτης και τελευταίας συζύγου του Ρωμαίου αυτοκράτορα.
0

Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ της Τζόαν Σμιθ είναι εμπνευσμένος από μια επίσκεψή της στο Palazzo Massimo της Ρώμης, όπου άκουσε τον ξεναγό να λέει ακριβώς αυτά τα λόγια για μια από τις γυναίκες της Ιουλιο-Κλαυδιανής δυναστείας: «Δυστυχώς, ήταν νυμφομανής». Όταν η συγγραφέας τον ρώτησε πώς μπορεί να το γνωρίζει αυτό, εκείνος της είπε θιγμένος  ότι «το γράφουν οι πηγές». «Το γνωρίζω», ήταν η απόκρισή της, πιθανώς με ένα κλείσιμο του ματιού.

Υπάρχει ένα κεφάλαιο για την αρχαία Ρώμη στο κλασικό πλέον βιβλίο της του 1989 με τίτλο «Misogynies» αλλά, όπως λέει η ίδια, το έναυσμα για μια πιο ολοκληρωμένη μελέτη δόθηκε από την έκθεση του Βρετανικού Μουσείου για τον Νέρωνα το 2021, η οποία είχε ως στόχο «να αμφισβητήσει την παραδοσιακή αφήγηση του αδίστακτου τυράννου, αποκαλύπτοντας έναν διαφορετικό Νέρωνα, έναν δημοφιλή ηγέτη». Αυτός ο αναθεωρητισμός όμως, όπως γράφει η Σμιθ, πολύ σπάνια, αν όχι ποτέ, επεκτείνεται στις συζύγους, τις αδελφές, τις κόρες και τις μητέρες των αυτοκρατόρων, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες. Στο νέο της βιβλίο επιχειρεί να αφηγηθεί τις εναλλακτικές ιστορίες 23 Ρωμαίων γυναικών της τάξης των ευγενών.

Κάθε κεφάλαιο ξεκινά με ένα ζοφερό spoiler που περιγράφει τη μοίρα της πρωταγωνίστριας. Πρώτες είναι οι τρεις σύζυγοι του Αυγούστου. Η Λιβία (που έγινε πασίγνωστη από το βιβλίο του Ρόμπερτ Γκρέιβς «Εγώ, ο Κλαύδιος» και την ερμηνεία της Σιάν Φίλιπς στην ομώνυμη τηλεοπτική μεταφορά της δεκαετίας του 1970) και η Σκριβωνία πέθαναν από φυσικά αίτια, ενώ η αιτία θανάτου της Κλαυδία Πούλχρα είναι άγνωστη. Αυτό που ακολουθεί είναι ένας κατάλογος βαναυσοτήτων: ξυλοδαρμός, ασιτία, βιασμός, δηλητηρίαση, αποκεφαλισμός και βασανιστήρια. Η σύζυγος του Νέρωνα, η Ποπαία, πεθαίνει με ιδιαίτερα φρικτό τρόπο, αιμορραγώντας μετά από κλωτσιές στο στομάχι ενώ ήταν έγκυος. Το επακόλουθο φλερτ του Νέρωνα με έναν νεαρό άνδρα που της έμοιαζε και τον οποίον ο αυτοκράτορας ευνούχισε, αναφέρεται συχνά ως απόδειξη ότι του έλειπε η σύζυγός του και όχι, όπως υποστηρίζει η Σμιθ, ότι έβλεπε τους ανθρώπους ως εντελώς αναλώσιμους.

Μια από τις πιο εντυπωσιακές παρατηρήσεις της Σμιθ είναι η παράδοση να μη δίνονται στα κορίτσια «αυτόνομα» μικρά ονόματα – η Δρουσίλλα ήταν απλά η κόρη του Δρούσου, η Αγριππίνα του Αγρίππα – ενώ δύο αδελφές μπορούσαν να έχουν το ίδιο όνομα. Αυτό εξηγεί την ιλιγγιώδη παρέλαση από Ιουλίες, Αντωνίνες και Λιβίες για τις οποίες η συγγραφέας εργάζεται σκληρά για να δώσει ατομική υπόσταση.

Οι άνδρες της ελίτ συχνά δεν είχαν καλύτερη τύχη εκείνη την εποχή: τους έστελναν στην εξορία ή στον πόλεμο ή τους έδιναν την επιλογή μεταξύ αυτοκτονίας και δολοφονίας. Όταν η Σμιθ χρησιμοποιεί τον όρο «λουτρό αίματος», τον εννοεί κυριολεκτικά (το ζεστό νερό βοήθησε τις ανοιχτές φλέβες να αιμορραγήσουν πιο γρήγορα). Όμως οι άνδρες είχαν περισσότερη εξουσία, δεν ανταλλάσσονταν σαν μάρκες σε παιχνίδι, ούτε τους ανάγκαζαν να γεννούν ενώ ήταν ακόμα παιδιά σχεδόν (τα κορίτσια μπορούσαν να παντρευτούν με πολύ μεγαλύτερους άνδρες από τα 12 τους χρόνια). Μια από τις πιο εντυπωσιακές παρατηρήσεις της Σμιθ είναι η παράδοση να μη δίνονται στα κορίτσια «αυτόνομα» μικρά ονόματα – η Δρουσίλλα ήταν απλά η κόρη του Δρούσου, η Αγριππίνα του Αγρίππα – ενώ δύο αδελφές μπορούσαν να έχουν το ίδιο όνομα. Αυτό εξηγεί την ιλιγγιώδη παρέλαση από Ιουλίες, Αντωνίνες και Λιβίες για τις οποίες η συγγραφέας εργάζεται σκληρά για να δώσει ατομική υπόσταση.

Unfortunately, She Was a Nymphomaniac
Joan Smith, Unfortunately, She Was a Nymphomaniac 

Η συγγραφέας επικρίνει διακριτικά τους σύγχρονους ιστορικούς (όχι όλοι τους άνδρες) που επαναλαμβάνουν απερίσκεπτα αρχαίες συκοφαντίες και αιώνια στερεότυπα και ξαναδιαβάζει τις πηγές με γνώμονα τα μισογυνιστικά μοτίβα. Παραθέτει τις δικές της μεταφράσεις, τοποθετώντας τες δίπλα στα λατινικά, μερικές φορές με ζωηρό αποτέλεσμα, όπως όταν περιγράφει την μεταχείριση που επιφύλασσε ο Καλιγούλας προς τις ίδιες του τις αδελφές: «συχνά τις εκπορνεύει στους φρικτούς κολλητούς του».

Η πιο συγκλονιστική και αμφιλεγόμενη στρατηγική της είναι να συσχετίζει τα κακουργήματα των Ρωμαίων αυτοκρατόρων με σύγχρονα εγκλήματα, για να δείξει πόσο λίγα έχουν αλλάξει. Η μοίρα της πολύ νεότερης συζύγου του Κλαύδιου, της Μεσσαλίνας, το όνομά της οποίας επί αιώνες αποτελεί συνώνυμο της ακόρεστης λαγνείας, συνδέεται με τα διάφορα σκάνδαλα όπου ισχυροί άνδρες «εκπαιδεύουν» νεαρά κορίτσια από πολύ μικρή ηλικία. Το υποτιθέμενο σεξουαλικό ενδιαφέρον του Νέρωνα για τη μητέρα του, την Αγριππίνα, οδηγεί την Σμιθ να παρατηρήσει ότι η «αιμομιξία μητέρας-γιου» είναι μια συνηθισμένη πορνογραφική αναζήτηση στο διαδίκτυο, ενώ η συνήθειά του να «στραγγαλίζει» ερωτικά τη σύζυγό του, Οκτάβια, αποτελεί μια συνηθισμένη, όσο και επικίνδυνη πρακτική στο σκληρό σεξ που κάποιες φορές καταλήγει σε δολοφονία.  

Το πρόσφατο βιβλίο της Νταίζη Νταν, με τίτλο «The Missing Thread» (Το χαμένο νήμα), το οποίο είχε ως στόχο να αποκαταστήσει τη θέση της γυναίκας σε μια παραδοσιακά ανδροκρατούμενη περιγραφή του αρχαίου κόσμου, είναι αρκετά πιο μετρημένο στις αναφορές του για στην αυτοκρατορική Ρώμη. Εκεί που ο Κλαύδιος της Σμιθ αδιαφορεί για τη δολοφονία της συζύγου του Μεσσαλίνας, για την Νταν βρίσκεται «σε άρνηση». Η Νταν βάζει την Ιουλία την πρεσβυτέρα να πεθαίνει «πιθανότατα» από ασιτία, η Σμιθ όμως δεν έχει καμία τέτοια επιφύλαξη. Οι πηγές μπορούν να διαβαστούν με πολύ διαφορετικούς τρόπους.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νέρων: Παρεξηγημένος, καλλιτέχνης και καθόλου πυρομανής σύμφωνα με το Βρετανικό μουσείο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Νέρων: Παρεξηγημένος, καλλιτέχνης και καθόλου πυρομανής σύμφωνα με το Βρετανικό μουσείο

Η έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο επιχειρεί να διορθώσει την εικόνα του πιο αμφιλεγόμενου Ρωμαίου αυτοκράτορα που σιχαινόταν η ελίτ και αγαπούσε ο λαός.
THE LIFO TEAM
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πωλ Βεν: ο μεγαλύτερος ιστορικός της Ρώμης εξομολογείται

Βιβλίο / Πωλ Βεν: ο μεγαλύτερος ιστορικός της Ρώμης εξομολογείται

Ο φημισμένος μελετητής του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού που άλλαξε τα δεδομένα στην επιστήμη της Ιστορίας, Πωλ Βεν, αυτοβιογραφείται, επιμένοντας πως και «στην αιωνιότητα δεν θα πλήττω», φτιάχνοντας έναν κόσμο γεμάτο ποίηση και στοχασμό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ