«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης Facebook Twitter
Η Έλεν Μίρεν στην ταινία "Καλιγούλας" του 1979, στον ρόλο της Καισωνίας, τέταρτης και τελευταίας συζύγου του Ρωμαίου αυτοκράτορα.
0

Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ της Τζόαν Σμιθ είναι εμπνευσμένος από μια επίσκεψή της στο Palazzo Massimo της Ρώμης, όπου άκουσε τον ξεναγό να λέει ακριβώς αυτά τα λόγια για μια από τις γυναίκες της Ιουλιο-Κλαυδιανής δυναστείας: «Δυστυχώς, ήταν νυμφομανής». Όταν η συγγραφέας τον ρώτησε πώς μπορεί να το γνωρίζει αυτό, εκείνος της είπε θιγμένος  ότι «το γράφουν οι πηγές». «Το γνωρίζω», ήταν η απόκρισή της, πιθανώς με ένα κλείσιμο του ματιού.

Υπάρχει ένα κεφάλαιο για την αρχαία Ρώμη στο κλασικό πλέον βιβλίο της του 1989 με τίτλο «Misogynies» αλλά, όπως λέει η ίδια, το έναυσμα για μια πιο ολοκληρωμένη μελέτη δόθηκε από την έκθεση του Βρετανικού Μουσείου για τον Νέρωνα το 2021, η οποία είχε ως στόχο «να αμφισβητήσει την παραδοσιακή αφήγηση του αδίστακτου τυράννου, αποκαλύπτοντας έναν διαφορετικό Νέρωνα, έναν δημοφιλή ηγέτη». Αυτός ο αναθεωρητισμός όμως, όπως γράφει η Σμιθ, πολύ σπάνια, αν όχι ποτέ, επεκτείνεται στις συζύγους, τις αδελφές, τις κόρες και τις μητέρες των αυτοκρατόρων, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες. Στο νέο της βιβλίο επιχειρεί να αφηγηθεί τις εναλλακτικές ιστορίες 23 Ρωμαίων γυναικών της τάξης των ευγενών.

Κάθε κεφάλαιο ξεκινά με ένα ζοφερό spoiler που περιγράφει τη μοίρα της πρωταγωνίστριας. Πρώτες είναι οι τρεις σύζυγοι του Αυγούστου. Η Λιβία (που έγινε πασίγνωστη από το βιβλίο του Ρόμπερτ Γκρέιβς «Εγώ, ο Κλαύδιος» και την ερμηνεία της Σιάν Φίλιπς στην ομώνυμη τηλεοπτική μεταφορά της δεκαετίας του 1970) και η Σκριβωνία πέθαναν από φυσικά αίτια, ενώ η αιτία θανάτου της Κλαυδία Πούλχρα είναι άγνωστη. Αυτό που ακολουθεί είναι ένας κατάλογος βαναυσοτήτων: ξυλοδαρμός, ασιτία, βιασμός, δηλητηρίαση, αποκεφαλισμός και βασανιστήρια. Η σύζυγος του Νέρωνα, η Ποπαία, πεθαίνει με ιδιαίτερα φρικτό τρόπο, αιμορραγώντας μετά από κλωτσιές στο στομάχι ενώ ήταν έγκυος. Το επακόλουθο φλερτ του Νέρωνα με έναν νεαρό άνδρα που της έμοιαζε και τον οποίον ο αυτοκράτορας ευνούχισε, αναφέρεται συχνά ως απόδειξη ότι του έλειπε η σύζυγός του και όχι, όπως υποστηρίζει η Σμιθ, ότι έβλεπε τους ανθρώπους ως εντελώς αναλώσιμους.

Μια από τις πιο εντυπωσιακές παρατηρήσεις της Σμιθ είναι η παράδοση να μη δίνονται στα κορίτσια «αυτόνομα» μικρά ονόματα – η Δρουσίλλα ήταν απλά η κόρη του Δρούσου, η Αγριππίνα του Αγρίππα – ενώ δύο αδελφές μπορούσαν να έχουν το ίδιο όνομα. Αυτό εξηγεί την ιλιγγιώδη παρέλαση από Ιουλίες, Αντωνίνες και Λιβίες για τις οποίες η συγγραφέας εργάζεται σκληρά για να δώσει ατομική υπόσταση.

Οι άνδρες της ελίτ συχνά δεν είχαν καλύτερη τύχη εκείνη την εποχή: τους έστελναν στην εξορία ή στον πόλεμο ή τους έδιναν την επιλογή μεταξύ αυτοκτονίας και δολοφονίας. Όταν η Σμιθ χρησιμοποιεί τον όρο «λουτρό αίματος», τον εννοεί κυριολεκτικά (το ζεστό νερό βοήθησε τις ανοιχτές φλέβες να αιμορραγήσουν πιο γρήγορα). Όμως οι άνδρες είχαν περισσότερη εξουσία, δεν ανταλλάσσονταν σαν μάρκες σε παιχνίδι, ούτε τους ανάγκαζαν να γεννούν ενώ ήταν ακόμα παιδιά σχεδόν (τα κορίτσια μπορούσαν να παντρευτούν με πολύ μεγαλύτερους άνδρες από τα 12 τους χρόνια). Μια από τις πιο εντυπωσιακές παρατηρήσεις της Σμιθ είναι η παράδοση να μη δίνονται στα κορίτσια «αυτόνομα» μικρά ονόματα – η Δρουσίλλα ήταν απλά η κόρη του Δρούσου, η Αγριππίνα του Αγρίππα – ενώ δύο αδελφές μπορούσαν να έχουν το ίδιο όνομα. Αυτό εξηγεί την ιλιγγιώδη παρέλαση από Ιουλίες, Αντωνίνες και Λιβίες για τις οποίες η συγγραφέας εργάζεται σκληρά για να δώσει ατομική υπόσταση.

Unfortunately, She Was a Nymphomaniac
Joan Smith, Unfortunately, She Was a Nymphomaniac 

Η συγγραφέας επικρίνει διακριτικά τους σύγχρονους ιστορικούς (όχι όλοι τους άνδρες) που επαναλαμβάνουν απερίσκεπτα αρχαίες συκοφαντίες και αιώνια στερεότυπα και ξαναδιαβάζει τις πηγές με γνώμονα τα μισογυνιστικά μοτίβα. Παραθέτει τις δικές της μεταφράσεις, τοποθετώντας τες δίπλα στα λατινικά, μερικές φορές με ζωηρό αποτέλεσμα, όπως όταν περιγράφει την μεταχείριση που επιφύλασσε ο Καλιγούλας προς τις ίδιες του τις αδελφές: «συχνά τις εκπορνεύει στους φρικτούς κολλητούς του».

Η πιο συγκλονιστική και αμφιλεγόμενη στρατηγική της είναι να συσχετίζει τα κακουργήματα των Ρωμαίων αυτοκρατόρων με σύγχρονα εγκλήματα, για να δείξει πόσο λίγα έχουν αλλάξει. Η μοίρα της πολύ νεότερης συζύγου του Κλαύδιου, της Μεσσαλίνας, το όνομά της οποίας επί αιώνες αποτελεί συνώνυμο της ακόρεστης λαγνείας, συνδέεται με τα διάφορα σκάνδαλα όπου ισχυροί άνδρες «εκπαιδεύουν» νεαρά κορίτσια από πολύ μικρή ηλικία. Το υποτιθέμενο σεξουαλικό ενδιαφέρον του Νέρωνα για τη μητέρα του, την Αγριππίνα, οδηγεί την Σμιθ να παρατηρήσει ότι η «αιμομιξία μητέρας-γιου» είναι μια συνηθισμένη πορνογραφική αναζήτηση στο διαδίκτυο, ενώ η συνήθειά του να «στραγγαλίζει» ερωτικά τη σύζυγό του, Οκτάβια, αποτελεί μια συνηθισμένη, όσο και επικίνδυνη πρακτική στο σκληρό σεξ που κάποιες φορές καταλήγει σε δολοφονία.  

Το πρόσφατο βιβλίο της Νταίζη Νταν, με τίτλο «The Missing Thread» (Το χαμένο νήμα), το οποίο είχε ως στόχο να αποκαταστήσει τη θέση της γυναίκας σε μια παραδοσιακά ανδροκρατούμενη περιγραφή του αρχαίου κόσμου, είναι αρκετά πιο μετρημένο στις αναφορές του για στην αυτοκρατορική Ρώμη. Εκεί που ο Κλαύδιος της Σμιθ αδιαφορεί για τη δολοφονία της συζύγου του Μεσσαλίνας, για την Νταν βρίσκεται «σε άρνηση». Η Νταν βάζει την Ιουλία την πρεσβυτέρα να πεθαίνει «πιθανότατα» από ασιτία, η Σμιθ όμως δεν έχει καμία τέτοια επιφύλαξη. Οι πηγές μπορούν να διαβαστούν με πολύ διαφορετικούς τρόπους.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νέρων: Παρεξηγημένος, καλλιτέχνης και καθόλου πυρομανής σύμφωνα με το Βρετανικό μουσείο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Νέρων: Παρεξηγημένος, καλλιτέχνης και καθόλου πυρομανής σύμφωνα με το Βρετανικό μουσείο

Η έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο επιχειρεί να διορθώσει την εικόνα του πιο αμφιλεγόμενου Ρωμαίου αυτοκράτορα που σιχαινόταν η ελίτ και αγαπούσε ο λαός.
THE LIFO TEAM
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πωλ Βεν: ο μεγαλύτερος ιστορικός της Ρώμης εξομολογείται

Βιβλίο / Πωλ Βεν: ο μεγαλύτερος ιστορικός της Ρώμης εξομολογείται

Ο φημισμένος μελετητής του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού που άλλαξε τα δεδομένα στην επιστήμη της Ιστορίας, Πωλ Βεν, αυτοβιογραφείται, επιμένοντας πως και «στην αιωνιότητα δεν θα πλήττω», φτιάχνοντας έναν κόσμο γεμάτο ποίηση και στοχασμό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM
Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Βιβλίο / Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το πρόσφατο «Η τρίτη άνοιξη» (εκδ. Επίμετρο), που έδωσε και το έναυσμα γι’ αυτήν τη συνέντευξη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Βιβλίο / Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Η σπουδαία μεταφράστρια, που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς της στον Μαρσέλ Προυστ, μας ξεναγεί στον πολύπλοκο κόσμο του και εκφράζει τον θυμό της για την πανταχού παρούσα απάτη της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς» εξερευνά τη συναρπαστική ζωή ενός ακούραστου κομπιναδόρου που προσπαθούσε απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.
THE LIFO TEAM
Γνώριζαν ή όχι οι Γερμανοί για τα εγκλήματα του Χίτλερ;

Βιβλίο / Γνώριζαν ή όχι οι Γερμανοί για τα εγκλήματα του Χίτλερ;

Πότε ακριβώς χάθηκε ο πόλεμος για τον Άξονα; Ποια ήταν η πιο σημαντική μάχη του πολέμου; Πόσο «συμμέτοχος» ήταν ο Γερμανικός λαός στο ολοκαύτωμα; Σ’ αυτά τα ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει μια νέα ογκώδης έκδοση με τίτλο «Η συνολική ιστορία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου».
THE LIFO TEAM
Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Βιβλίο / Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Είναι νωρίς να πούμε πως αυτά τα ηχητικά λογοτεχνικά αρχεία μπορούν να αντικαταστήσουν το βιβλίο. Είναι όμως μια υπέροχη λύση για όσους θέλουν να διαβάσουν αλλά δεν έχουν χρόνο ή έχουν μπλοκάρει με το κανονικό διάβασμα.
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
«Στα τέσσερα»: Το πιο καυτό και αμφιλεγόμενο βιβλίο του φετινού καλοκαιριού

Βιβλίο / «Στα τέσσερα»: Το πιο καυτό και αμφιλεγόμενο βιβλίο του φετινού καλοκαιριού

«Κάποιες το λάτρεψαν, άλλες το σιχάθηκαν»: Το βιβλίο της Miranda July για την ερωτική περιπλάνηση μιας γυναίκας στη μέση ηλικία που χαρακτηρίστηκε ως «το πρώτο μεγάλο μυθιστόρημα για την περιεμμηνόπαυση», είναι η λογοτεχνική επιτυχία της χρονιάς.
THE LIFO TEAM
Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Βιβλίο / Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Τα πολυσυζητημένα ημερολόγια της Χάισμιθ αποκαλύπτουν κρυφές σκέψεις της συγγραφέως του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ», τους άγνωστους έρωτες και την εξάρτησή της από τη γραφή και το αλκοόλ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ