Γιατί οι άνδρες είναι παθιασμένοι με τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία;

ΡΩΜΑΙΟΙ Facebook Twitter
Φαίνεται πως οι περισσότεροι που ασχολούνται με τους Ρωμαίους ασχολούνται αποκλειστικά με την ανδροκεντρική εμπειρία των στρατιωτικών ζητημάτων, εστιάζοντας στο μεγαλείο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, αγνοώντας τις προόδους των μη ευρωπαϊκών αρχαίων πολιτισμών. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 2023, ο Gaius Flavius (λογαριασμός με αναπαραστάσεις από την αρχαία Ρώμη) μοιράστηκε ένα βίντεο στο Instagram με τη λεζάντα: «Πολλές από εσάς δεν συνειδητοποιείτε πόσο συχνά σκέφτονται οι άνδρες τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία», κι έτσι ξεκίνησε το περσινό trend του TikTok όπου γυναίκες κάνουν την παραπάνω ερώτηση στους συντρόφους τους και οι περισσότεροι απαντάνε: «Κάθε μέρα» (εάν δεν τον έχετε ρωτήσει, σπεύσατε). Το παραπάνω παραμένει εντός επικαιρότητας, αποδεικνύοντας πως μπορεί να έχουν περάσει πάνω από 2.000 χρόνια από το απόγειο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και κάτι μήνες από το απόγειο αυτού του trend, αλλά, όπως φαίνεται, η ερώτηση παραμένει, φέρνοντας κι άλλες:

Τελικά πώς η ρωμαϊκή αυτοκρατορία κατέκτησε το ανδρικό συλλογικό ασυνείδητο; Οι γυναίκες στην αρχαία Ρώμη ρωτούσαν τους συζύγους τους πόσο συχνά σκέφτονται την αχαιμενιδική ή την ακκαδική αυτοκρατορία; Και πάνω απ’ όλα, θυμάστε τη σκηνή από το «Life of Brian» στην οποία ο John Cleese φωνάζει: «Τι έχουν κάνει οι Ρωμαίοι για μας;». Η απάντηση είναι ότι, από γέφυρες μέχρι στάδια, οι αρχαίοι Ρωμαίοι έχουν αφήσει το στίγμα τους στον κόσμο μας, με τρομερή επιρροή στην τέχνη και την αρχιτεκτονική. Οι δυσαρεστημένοι Ιουδαίοι στη ταινία «Life of Brian» αναφέρουν ένα σωρό ρωμαϊκά επιτεύγματα, όπως υδραγωγείο, αποχέτευση, δρόμους, ιατρική και φυσικά, κρασί.

Δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες για τις Ρωμαίες, αλλά ξέρουμε πως εκτιμούνταν κυρίως ως σύζυγοι και μητέρες και παρόλο που σε κάποιες επιτρεπόταν περισσότερη ελευθερία, υπήρχε πάντα ένα σαφές όριο, ακόμη και για την κόρη ενός αυτοκράτορα.

Στο γιατί συγκεκριμένα οι άνδρες είναι παθιασμένοι με τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, απαντάνε ιστορικοί: οι δυτικές κοινωνίες έχουν ιστορικά υπερτονίσει τις πτυχές της ρωμαϊκής ιστορίας που συνδέονται με τον ανδρισμό στη λαϊκή φαντασία. Σύμφωνα με την ιστορικό Hannah Cornwell, το πρώτο πράγμα που φαίνεται να έρχεται στο μυαλό όταν γίνεται αναφορά στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία είναι «μια εικόνα της ρωμαϊκής λεγεώνας, του αυτοκρατορικού αετού και αυτού του είδους τη στρατιωτική πτυχή −μαζί με τους μονομάχους− που έχει μια μακρά σχέση με την αρρενωπότητα και την εξουσία». Η Cornwell αναφέρει πως από τον 19ο αιώνα οι ιστορικοί έτειναν να βλέπουν την αρχαία Ρώμη μέσα από το πρίσμα της πολιτικής και του πολέμου, εν μέρει ως αποτέλεσμα της εξάρτησής τους από και του θαυμασμού τους για τις «ελίτ και ανδρικές» πηγές πληροφόρησης και αναμετάδοσης της γνώσης, κάτι που μας θυμίζει πως η ιστορία έχει τάξη και φύλο.

Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη Ρώμη, με άνδρες να παραδέχονται πως πρόκειται για μια αξεπέραστη ανδρική φαντασίωση, ενώ η θέση της γυναίκας ήταν η γνωστή / άγνωστη. Φαίνεται πως οι περισσότεροι που ασχολούνται με τους Ρωμαίους ασχολούνται αποκλειστικά με την ανδροκεντρική εμπειρία των στρατιωτικών ζητημάτων, εστιάζοντας στο μεγαλείο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, αγνοώντας τις προόδους των μη ευρωπαϊκών αρχαίων πολιτισμών. Η αρχαία Ρώμη, πράγματι, είναι πολύ ενδιαφέρουσα, αλλά το trend αυτό αποδεικνύει πως ίσως η γοητεία της να έχει προσανατολιστεί στους λάθος λόγους. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως για την αλλαγή του Twitter σε Χ, ο Elon Musk είχε γράψει: «Ίσως να χρειαζόμαστε έναν σύγχρονο Σύλλα», αναφερόμενος στον συντηρητικό, εκδικητικό Ρωμαίο στρατηγό.

Σύμφωνα με το PBS, η αρχαία Ρώμη ήταν ο κόσμος των ανδρών − αποφάσιζαν ακόμη και αν ένα μωρό θα ζούσε ή θα πέθαινε και ενώ τα κορίτσια παντρεύονταν στην αρχή της εφηβείας τους, οι άνδρες περίμεναν μέχρι περίπου τα 35 έτη. Δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες για τις Ρωμαίες, αλλά ξέρουμε πως εκτιμούνταν κυρίως ως σύζυγοι και μητέρες και παρόλο που σε κάποιες επιτρεπόταν περισσότερη ελευθερία, υπήρχε πάντα ένα σαφές όριο, ακόμη και για την κόρη ενός αυτοκράτορα. Οι γυναίκες δεν επιτρεπόταν να είναι ενεργές στην πολιτική, επομένως κανείς δεν έγραψε γι’ αυτές, ούτε μάθαιναν να γράφουν και έτσι δεν μπορούσαν να πουν τις δικές τους ιστορίες.

Η Cynthia Boaz, καθηγήτρια Πολιτικών Επιστημών, αναφέρει: «Υποθέτω ότι οι περισσότεροι από τους άνδρες που λένε ότι σκέφτονται συνέχεια τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία είναι λευκοί, cis άνδρες. Και δεν είναι τυχαίο, γιατί η ρωμαϊκή αυτοκρατορία είναι μια από τις πιο πατριαρχικές και ιεραρχικές κοινωνίες που έχουν υπάρξει ποτέ». Γυρνώντας στους Monty Python, προκύπτει το ερώτημα, καλύτερα τοποθετημένο: «Τι έκαναν οι δυτικές αυτοκρατορίες για οποιονδήποτε άλλο εκτός από τους προνομιούχους άνδρες της εποχής;» Και η πρόοδος των αρχαίων αυτοκρατοριών συνδέεται με τη φεμινιστική τοποθέτηση πως ο σύγχρονος κόσμος χρωστάει τα πάντα στις μαύρες γυναίκες. Όταν είναι λυμένο κάθε πρόβλημα επιβίωσης και διαβίωσης, τότε η πρόοδος είναι το λιγότερο αναμενόμενη.

Η ακαδημαϊκός McKenzie Wark αναφέρει: «Η κυρίαρχη κουλτούρα πάντα προωθούσε μια πατριαρχική κοινωνία, αλλά όλο και περισσότερα media υπάρχουν για τους άνδρες, τα οποία δεν διαπραγματεύονται καν τη θέση των γυναικών στον κόσμο τους. Πρόκειται για μια βρεφική αρρενωπότητα που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την παρουσία των γυναικών ως αυτόνομων όντων». Επίσης, έχει ενδιαφέρον η σιγουριά της κατάκτησης και όχι του κατακτημένου, παρά τα στατιστικά: εάν ένας άνδρας ξυπνούσε σήμερα στην αρχαία Ρώμη, μια ποικιλόμορφη και βάναυση αυτοκρατορία, κατά πάσα πιθανότητα θα είχε πολύ ταπεινή καταγωγή. Περίπου 1 στους 4 ανθρώπους κατά τη ρωμαϊκή αυτοκρατορική περίοδο ήταν υποδουλωμένος, ενώ οι περισσότεροι άλλοι, αν ήταν ελεύθεροι, ήταν αγρότες ή τεχνίτες. Πιθανότατα ο μέσος Ρωμαίος θα είχε πεθάνει νέος από υποσιτισμό ή ασθένεια, δουλεύοντας κοπιαστικά ως αγρότης σε ένα σιταροχώραφο, βλέποντας μια Ρώμη με πολύ περισσότερους εξαθλιωμένους σκλάβους και καταπιεσμένες γυναίκες, παρά αυτοκράτορες ή στρατιώτες.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί οι Έλληνες δεν κάνουν παιδιά;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν κάνουν παιδιά οι Έλληνες;

Υπάρχουν λύσεις για το δημογραφικό μας πρόβλημα; Μετατρεπόμαστε σταδιακά σε μία χώρα γερόντων; Ποιες πολιτικές απαιτούνται στο ασφαλιστικό; Μιλά στη LiFO o ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά, Πλάτων Τήνιος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το κρασί, το λάδι και ένας υπουργός του Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ειδήσεις που περνούν στα ψιλά και είναι πιο σημαντικές από το μαλλί ενός υπουργού

Η σύγχρονη ακροδεξιά από τη μία κλείνει το μάτι στην πιο παραδοσιακή, αδιάφορη για θέματα υγείας και περιβάλλοντος, κουλτούρα, ενώ από την άλλη, ορισμένοι εκπρόσωποί της, όπως ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, δείχνουν ευαισθησία απέναντι στους κινδύνους του τεχνολογικού καπιταλισμού.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το δικαίωμα στην απομόνωση

Ιλεκτρίσιτυ / Ας αφήσουμε τους ιθαγενείς στην ησυχία τους

Οι φυλές ιθαγενών που ζουν αποκομμένες από τον ανθρώπινο πολιτισμό χαίρουν νομικής προστασίας, καθώς η επαφή τους με τα οργανωμένη κράτη ενέχει καταστροφικές συνέπειες για τις κοινότητές τους.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ