Γιατί οι άνδρες είναι παθιασμένοι με τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία;

ΡΩΜΑΙΟΙ Facebook Twitter
Φαίνεται πως οι περισσότεροι που ασχολούνται με τους Ρωμαίους ασχολούνται αποκλειστικά με την ανδροκεντρική εμπειρία των στρατιωτικών ζητημάτων, εστιάζοντας στο μεγαλείο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, αγνοώντας τις προόδους των μη ευρωπαϊκών αρχαίων πολιτισμών. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 2023, ο Gaius Flavius (λογαριασμός με αναπαραστάσεις από την αρχαία Ρώμη) μοιράστηκε ένα βίντεο στο Instagram με τη λεζάντα: «Πολλές από εσάς δεν συνειδητοποιείτε πόσο συχνά σκέφτονται οι άνδρες τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία», κι έτσι ξεκίνησε το περσινό trend του TikTok όπου γυναίκες κάνουν την παραπάνω ερώτηση στους συντρόφους τους και οι περισσότεροι απαντάνε: «Κάθε μέρα» (εάν δεν τον έχετε ρωτήσει, σπεύσατε). Το παραπάνω παραμένει εντός επικαιρότητας, αποδεικνύοντας πως μπορεί να έχουν περάσει πάνω από 2.000 χρόνια από το απόγειο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και κάτι μήνες από το απόγειο αυτού του trend, αλλά, όπως φαίνεται, η ερώτηση παραμένει, φέρνοντας κι άλλες:

Τελικά πώς η ρωμαϊκή αυτοκρατορία κατέκτησε το ανδρικό συλλογικό ασυνείδητο; Οι γυναίκες στην αρχαία Ρώμη ρωτούσαν τους συζύγους τους πόσο συχνά σκέφτονται την αχαιμενιδική ή την ακκαδική αυτοκρατορία; Και πάνω απ’ όλα, θυμάστε τη σκηνή από το «Life of Brian» στην οποία ο John Cleese φωνάζει: «Τι έχουν κάνει οι Ρωμαίοι για μας;». Η απάντηση είναι ότι, από γέφυρες μέχρι στάδια, οι αρχαίοι Ρωμαίοι έχουν αφήσει το στίγμα τους στον κόσμο μας, με τρομερή επιρροή στην τέχνη και την αρχιτεκτονική. Οι δυσαρεστημένοι Ιουδαίοι στη ταινία «Life of Brian» αναφέρουν ένα σωρό ρωμαϊκά επιτεύγματα, όπως υδραγωγείο, αποχέτευση, δρόμους, ιατρική και φυσικά, κρασί.

Δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες για τις Ρωμαίες, αλλά ξέρουμε πως εκτιμούνταν κυρίως ως σύζυγοι και μητέρες και παρόλο που σε κάποιες επιτρεπόταν περισσότερη ελευθερία, υπήρχε πάντα ένα σαφές όριο, ακόμη και για την κόρη ενός αυτοκράτορα.

Στο γιατί συγκεκριμένα οι άνδρες είναι παθιασμένοι με τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, απαντάνε ιστορικοί: οι δυτικές κοινωνίες έχουν ιστορικά υπερτονίσει τις πτυχές της ρωμαϊκής ιστορίας που συνδέονται με τον ανδρισμό στη λαϊκή φαντασία. Σύμφωνα με την ιστορικό Hannah Cornwell, το πρώτο πράγμα που φαίνεται να έρχεται στο μυαλό όταν γίνεται αναφορά στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία είναι «μια εικόνα της ρωμαϊκής λεγεώνας, του αυτοκρατορικού αετού και αυτού του είδους τη στρατιωτική πτυχή −μαζί με τους μονομάχους− που έχει μια μακρά σχέση με την αρρενωπότητα και την εξουσία». Η Cornwell αναφέρει πως από τον 19ο αιώνα οι ιστορικοί έτειναν να βλέπουν την αρχαία Ρώμη μέσα από το πρίσμα της πολιτικής και του πολέμου, εν μέρει ως αποτέλεσμα της εξάρτησής τους από και του θαυμασμού τους για τις «ελίτ και ανδρικές» πηγές πληροφόρησης και αναμετάδοσης της γνώσης, κάτι που μας θυμίζει πως η ιστορία έχει τάξη και φύλο.

Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη Ρώμη, με άνδρες να παραδέχονται πως πρόκειται για μια αξεπέραστη ανδρική φαντασίωση, ενώ η θέση της γυναίκας ήταν η γνωστή / άγνωστη. Φαίνεται πως οι περισσότεροι που ασχολούνται με τους Ρωμαίους ασχολούνται αποκλειστικά με την ανδροκεντρική εμπειρία των στρατιωτικών ζητημάτων, εστιάζοντας στο μεγαλείο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, αγνοώντας τις προόδους των μη ευρωπαϊκών αρχαίων πολιτισμών. Η αρχαία Ρώμη, πράγματι, είναι πολύ ενδιαφέρουσα, αλλά το trend αυτό αποδεικνύει πως ίσως η γοητεία της να έχει προσανατολιστεί στους λάθος λόγους. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως για την αλλαγή του Twitter σε Χ, ο Elon Musk είχε γράψει: «Ίσως να χρειαζόμαστε έναν σύγχρονο Σύλλα», αναφερόμενος στον συντηρητικό, εκδικητικό Ρωμαίο στρατηγό.

Σύμφωνα με το PBS, η αρχαία Ρώμη ήταν ο κόσμος των ανδρών − αποφάσιζαν ακόμη και αν ένα μωρό θα ζούσε ή θα πέθαινε και ενώ τα κορίτσια παντρεύονταν στην αρχή της εφηβείας τους, οι άνδρες περίμεναν μέχρι περίπου τα 35 έτη. Δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες για τις Ρωμαίες, αλλά ξέρουμε πως εκτιμούνταν κυρίως ως σύζυγοι και μητέρες και παρόλο που σε κάποιες επιτρεπόταν περισσότερη ελευθερία, υπήρχε πάντα ένα σαφές όριο, ακόμη και για την κόρη ενός αυτοκράτορα. Οι γυναίκες δεν επιτρεπόταν να είναι ενεργές στην πολιτική, επομένως κανείς δεν έγραψε γι’ αυτές, ούτε μάθαιναν να γράφουν και έτσι δεν μπορούσαν να πουν τις δικές τους ιστορίες.

Η Cynthia Boaz, καθηγήτρια Πολιτικών Επιστημών, αναφέρει: «Υποθέτω ότι οι περισσότεροι από τους άνδρες που λένε ότι σκέφτονται συνέχεια τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία είναι λευκοί, cis άνδρες. Και δεν είναι τυχαίο, γιατί η ρωμαϊκή αυτοκρατορία είναι μια από τις πιο πατριαρχικές και ιεραρχικές κοινωνίες που έχουν υπάρξει ποτέ». Γυρνώντας στους Monty Python, προκύπτει το ερώτημα, καλύτερα τοποθετημένο: «Τι έκαναν οι δυτικές αυτοκρατορίες για οποιονδήποτε άλλο εκτός από τους προνομιούχους άνδρες της εποχής;» Και η πρόοδος των αρχαίων αυτοκρατοριών συνδέεται με τη φεμινιστική τοποθέτηση πως ο σύγχρονος κόσμος χρωστάει τα πάντα στις μαύρες γυναίκες. Όταν είναι λυμένο κάθε πρόβλημα επιβίωσης και διαβίωσης, τότε η πρόοδος είναι το λιγότερο αναμενόμενη.

Η ακαδημαϊκός McKenzie Wark αναφέρει: «Η κυρίαρχη κουλτούρα πάντα προωθούσε μια πατριαρχική κοινωνία, αλλά όλο και περισσότερα media υπάρχουν για τους άνδρες, τα οποία δεν διαπραγματεύονται καν τη θέση των γυναικών στον κόσμο τους. Πρόκειται για μια βρεφική αρρενωπότητα που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την παρουσία των γυναικών ως αυτόνομων όντων». Επίσης, έχει ενδιαφέρον η σιγουριά της κατάκτησης και όχι του κατακτημένου, παρά τα στατιστικά: εάν ένας άνδρας ξυπνούσε σήμερα στην αρχαία Ρώμη, μια ποικιλόμορφη και βάναυση αυτοκρατορία, κατά πάσα πιθανότητα θα είχε πολύ ταπεινή καταγωγή. Περίπου 1 στους 4 ανθρώπους κατά τη ρωμαϊκή αυτοκρατορική περίοδο ήταν υποδουλωμένος, ενώ οι περισσότεροι άλλοι, αν ήταν ελεύθεροι, ήταν αγρότες ή τεχνίτες. Πιθανότατα ο μέσος Ρωμαίος θα είχε πεθάνει νέος από υποσιτισμό ή ασθένεια, δουλεύοντας κοπιαστικά ως αγρότης σε ένα σιταροχώραφο, βλέποντας μια Ρώμη με πολύ περισσότερους εξαθλιωμένους σκλάβους και καταπιεσμένες γυναίκες, παρά αυτοκράτορες ή στρατιώτες.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και τα θολά σημεία

Ρεπορτάζ / Δημόσιοι ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και το περίπλοκο νομικό πλαίσιο

Γιατί χιλιάδες ανελκυστήρες είναι άγνωστοι σήμερα στην πολιτεία; Τι συμβαίνει με τις συμβάσεις συντήρησης και πιστοποίησής τους; Με αφορμή τα πρόσφατα ατυχήματα σε δύο νοσοκομεία, αναζητήσαμε απαντήσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το τέλος ταφής και το χάος της ανακύκλωσης

Ρεπορτάζ / Το τέλος ταφής απορριμμάτων και το χάος της ανακύκλωσης

Την κορυφή του παγόβουνου της αδιέξοδης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική  φαίνεται να αποτελεί το τέλος ταφής απορριμμάτων, τα χρήματα, δηλαδή, που είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν οι δήμοι για τις ποσότητες των σκουπιδιών που κατευθύνουν στην ταφή και δεν ανακυκλώνουν.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ