Ακόμη και οι θρύλοι απογοητεύουν

Ακόμη και οι θρύλοι απογοητεύουν Facebook Twitter
Μισόν αιώνα μετά, η Μνουσκίν, συγκλονισμένη από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τον πόλεμο που εκτυλίσσεται εκεί, αποφασίζει εκ νέου να στραφεί στο παρελθόν, να αναζητήσει τη «ρίζα του κακού». Φωτ.: Karol Jarek
0

Πώς να δείξει το θέατρο την Επανάσταση; Πώς να συλλάβει αυτόν τον «μεγαλειώδη χείμαρρο λάβας που τίποτα και κανένας δεν μπορεί να σταματήσει»;¹ Πώς να παρουσιάσει, σε μια σκηνή θεάτρου, σημαδιακά γεγονότα που εκτυλίχθηκαν ταυτόχρονα και διαδοχικά, επί σειρά ετών, στους δρόμους, στους αγρούς, στα τρένα, στα εργοστάσια, στα σώματα; Πώς να αποδώσει τις «επιθυμητικές μηχανές» που έχουν πάρει φωτιά; Τη γεύση του αέρα, τα φλογισμένα στόματα, τη θύελλα που σπάει όλα τα παράθυρα; Σύνδεση επιθυμιών, σύζευξη ροών, συνεχές εντάσεων. Κάτι διαρρυθμίζει στοιχεία, πράγματα, εργαλεία, ανθρώπους, ζώα και δυνάμεις που περνούν μέσα από κατώφλια. Μια πραγματική ρήξη.

Τα πάντα χαράσσονται και φεύγουν. Ποια γραμμή σπας, ποια τραβάς παραπέρα;² Πυρήνες σκληρότητας και εύπλαστοι ιστοί. Πώς αλλάζει η μοριακότητα της ύλης, όταν το πλήθος των φτωχών και των καταδυναστευμένων, που έμεναν αιώνες κρυμμένοι στο σκοτάδι και στην ντροπή, εμφανίζονται για πρώτη φορά στο φως της ημέρας; (Χάνα Άρεντ)

Υπάρχει, φυσικά, και άλλη οδός, σε περίπτωση που προτιμά να αποφύγει κανείς το συναίσθημα: αποστασιοποίηση, μηχανισμοί αποξένωσης, κριτική ματιά. Η μέθοδος Μπέρτολτ Μπρεχτ: «Γελάω μ’ αυτούς που κλαίνε στη σκηνή, κλαίω μ’ αυτούς που γελούν». Μακριά από τα πάθη, αποταυτιζόμενοι, αγναντεύουμε στοχαστικά, διακρίνουμε καθαρά τις συνδέσεις, τις αντιπαραθέσεις, τις διαψεύσεις, τις πλάνες, τις αλαζονείες και τους αυταρχισμούς που διέλυσαν τις ελπίδες και οδήγησαν σε συμβιβασμούς, σε ήττες και διαψεύσεις. Αποδομούμε, απομυθοποιούμε, ερευνούμε. Αναζητούμε μια ερμηνεία πέρα από την επίσημη, κανονικοποιημένη εκδοχή των γεγονότων. Και, προπαντός, δημιουργούμε την αίσθηση ότι η Ιστορία δεν είναι κάτι στατικό και «τελειωμένο», που παρουσιάζει «την αιώνια εικόνα του παρελθόντος» (Μπένγιαμιν), αλλά κάτι δυναμικό, που αλλάζει όποτε την κοιτάζουμε με νέο βλέμμα.

Πουθενά δεν αποκαλύπτεται η διάθεση για μια «άλλη» ερμηνεία, πουθενά δεν εισπράττουμε το αίσθημα του επείγοντος, του αναγκαίου, της αληθινής και κρίσιμης εμπλοκής του δημιουργού με το δημιούργημά του.

Όπως έχει αποδείξει, η Μνουσκίν δεν ενδιαφέρεται να παρουσιάσει την Ιστορία ως μια «διαδοχή από ψυχολογικές συγκρούσεις ανάμεσα σε μεγάλους άνδρες». Ούτε η λύση της «ηθοπλαστικής εικονογράφησης» την αφορά. «Διαλέξαμε έναν τρίτο δρόμο», έλεγε το 1972 η θρυλική Γαλλίδα σκηνοθέτις για το «1789», τον πρώτο μεγάλο θρίαμβο του Θεάτρου του Ήλιου, με θέμα τη Γαλλική Επανάσταση. «Προσπαθούμε να δείξουμε την Επανάσταση διαρκώς παιγμένη στο επίπεδο του λαού, αλλά με κάποια κριτική απόσταση. Σαλτιμπάγκοι, ακροβάτες, δημόσιοι ρήτορες, αγκιτάτορες, φανερώνουν ό,τι αισθάνονται, ό,τι γνωρίζουν, ό,τι φτάνει σε αυτούς από τα “ιστορικά” γεγονότα, από τα σημαντικά πρόσωπα. Δεν δείχνουμε καθόλου τον Λουδοβίκο 14ο. Ο θεατής βλέπει τον Λουδοβίκο όπως τον βλέπει ένας ακροβάτης, ύστερα όπως τον βλέπει κάποιος άλλος κ.ο.κ.».  

Ακόμη και οι θρύλοι απογοητεύουν Facebook Twitter
Φωτ.: Karol Jarek

Μισόν αιώνα μετά, η Μνουσκίν, συγκλονισμένη από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τον πόλεμο που εκτυλίσσεται εκεί, αποφασίζει εκ νέου να στραφεί στο παρελθόν, να αναζητήσει τη «ρίζα του κακού». Εστιάζοντας στα γεγονότα του 1917, στήνει ένα ιμπρεσιονιστικό κολλάζ από σκηνές που επιχειρούν, καταρχάς, να μεταδώσουν την αίσθηση της ταραχής, της οργής και της εύφλεκτης προσμονής που ηλέκτριζαν τον αέρα της Πετρούπολης (και όχι μόνο) τη χρονιά εκείνη. Ο Παγκόσμιος Πόλεμος, οι πρώτες αναταραχές, η αβεβαιότητα («είναι επανάσταση;»), η αγανάκτηση, τα συνθήματα, οι διενέξεις των πολιτών, «βρομομπουρζουά», «μπουρτζόβλαχε», «κάτω ο Τσάρος», τα αιτήματα των επαναστατών, η επιστροφή του Λένιν, «η αυγή της παγκόσμιας επανάστασης», οι Συνελεύσεις, «ποιος έχει τη στήριξη των αγροτών;», ο Τρότσκι, το σχέδιο για την «εκκαθάριση των αντι-επαναστατών», η αφύπνιση του Γκέμπελς (κάπου στη Γερμανία), τα σχόλια του Τσόρτσιλ («ο Λένιν είναι ο Μέγας Απαρνητής»), μυστικές συναντήσεις σε μια γέφυρα, ένας φαντάρος στο μέτωπο, μια ερωτική επιστολή, μια μοιραία σφαίρα...

Όλα αποδίδονται με ταχύτητα, ελαφράδα, συνεχείς και αβίαστες αλλαγές σκηνικού (χιονισμένοι δρόμοι, τα Χειμερινά Ανάκτορα, ένα βαγόνι τρένου, ένα γραφείο πρεσβείας κ.ο.κ.), ενώ κάθε τόσο τη σκηνή διασχίζουν τρεις γυναίκες με υψωμένα φαναράκια που σχολιάζουν αινιγματικά ή κοιτούν διερευνητικά (οι τρεις μοίρες; οι τρεις μάγισσες;) τα δρώμενα. Παράλληλα, το alter ego της Μνουσκίν, η «Σκηνοθέτις», μια μεσήλικη ηθοποιός με γκρίζα μαλλιά, παρακολουθεί τη δράση, καθισμένη με την πλάτη της προς τους θεατές, ενώ εκτοξεύεται στη σκηνή αλαφιασμένη κάθε φορά που κάτι την ενοχλεί και θέλει να το διορθώσει.  

Όσο η ώρα περνά, τόσο η απορία και η απογοήτευσή μας βαθαίνουν. Μάταια περιμένουμε εκείνη τη στιγμή –την εικόνα, τον στροβιλισμό, τη ρωγμή ή τη δόνηση– που θα προσδώσει νόημα και υπόσταση στην εμπειρία μας. Πουθενά δεν αποκαλύπτεται η διάθεση για μια «άλλη» ερμηνεία, πουθενά δεν εισπράττουμε το αίσθημα του επείγοντος, του αναγκαίου, της αληθινής και κρίσιμης εμπλοκής του δημιουργού με το δημιούργημά του. Υπερβολική περιγραφικότητα, επίπεδη και άνευ ουσίας αναπαράσταση, έλλειψη γόνιμης και ευρηματικής δραματουργίας, ευκολία μασκαρεμένη ως «ειρωνεία»: εκτός αν θεωρήσουμε ανατρεπτικό το να παρουσιάζεις τον Στάλιν, τον Λένιν και τον Γκέμπελς ως ευερέθιστες μαριονέτες με υπερμεγέθη κεφάλια και υπερεκφραστικά χέρια.

Ακόμη και οι θρύλοι απογοητεύουν Facebook Twitter
Φωτ.: Karol Jarek

«Πότε θα μιλήσετε γι’ αυτά;» ρωτάει θυμωμένος τη Σκηνοθέτιδα ο Νέστορ Μαχνό, αναρχικός Ουκρανός επαναστάτης, που αγωνιά για το μέλλον της πατρίδας του. Ακολουθεί μια «Ουκρανική φάρσα», όπως μας ενημερώνει ο υπότιτλος του σκετς, στη διάρκεια του οποίου παρακολουθούμε τις διαβουλεύσεις των Ρώσων ηγετών να τερματίσουν με κάθε τίμημα τον ουκρανικό αγώνα ανεξαρτησίας: ο πλούτος της, τα σιτηρά της, παραείναι πολύτιμα για να αφεθούν στους ντόπιους. «Μα ποια ελεύθερη Λαϊκή Δημοκρατία; Τους ελευθερώσαμε ήδη χάρη στην Επανάσταση, τι άλλο θέλουν;» ρωτά έξαλλος ο Λένιν. «Σαν κόμπρα ο αιμοδιψής εθνικισμός τους υψώνει κεφάλι και μας απειλεί!» συμπληρώνει με νόημα ο Στάλιν. «Θα τα βρουν με τους Γερμανούς και θα συνωμοτήσουν για να λιμοκτονήσει η Ρωσία!».

Είναι ίσως η πρώτη στιγμή που νιώθουμε να αποκαλύπτεται η επιθυμία της δημιουργού: να συνδέσει, δηλαδή, τον Πούτιν με τον Στάλιν και τον Λένιν στο ζήτημα της Ουκρανίας. Ουδέποτε θέλησε ένας Ρώσος ηγέτης μια ελεύθερη Ουκρανία και ο τωρινός δικτάτορας δεν αποτελεί εξαίρεση, ακολουθεί τα βήματα των προκατόχων του, είναι σαν να τονίζουν οι Δράκοι.

Καθίσταται πλέον προφανές ότι ολόκληρη η παράσταση στήθηκε για χάρη αυτής της μίας σκηνής: τη Μνουσκίν δεν την ενδιαφέρει η Ρωσική Επανάσταση, η Ουκρανία την ενδιαφέρει. «Θέλω να πάω και να χαιρετήσω τους Ουκρανούς», δηλώνει με πάθος στην αρχή του ντοκιμαντέρ «Θέατρο Κιέβου: Ένα νησί ελπίδας» (2023), στο οποίο καταγράφεται η επίσκεψη του Θεάτρου του Ήλιου στο Κίεβο με στόχο τη διδασκαλία της τέχνης του θεάτρου σε εκατό νεαρούς ηθοποιούς.

Ακόμη και οι θρύλοι απογοητεύουν Facebook Twitter
Όλα αποδίδονται με ταχύτητα, ελαφράδα, συνεχείς και αβίαστες αλλαγές σκηνικού. Φωτ.: Karol Jarek

«Θέλω να τους ευχαριστήσω», συνεχίζει η Μνουσκίν. «Γιατί πιστεύω ότι αν χάσουν εκείνοι (σ.σ. τον πόλεμο), τότε θα χάσουμε κι εμείς».

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα κίνητρα πίσω από τους Δράκους είναι ευγενή. Αλλά ακόμα και οι ευγενέστερες των προθέσεων δεν δικαιολογούν μια τόσο επιπόλαιη δουλειά: λυπάμαι πολύ και κατανοώ πλήρως το προχωρημένο της ηλικίας, σε κανένα –θεατρικό ή άλλο– σύμπαν, όμως, η Ρωσική Επανάσταση δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται ως «γέμισμα» ή ως «διακοσμητικό».

1. Γκέοργκ Φόστερ, φράση που αναφέρεται στο «Για την Επανάσταση» της Χάνα Άρεντ, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, μτφρ. Αγγελική Γαβριηλίδου-Στουπάκη.
2. Gilles Deleuze - Félix Guattari, «Καπιταλισμός και σχιζοφρένεια - Χίλια πλατώματα», εκδόσεις Πλέθρον, μτφρ.
 Βασίλειος Πατσογιάννης.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντιγόνη Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου & Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την Αντιγόνη του Ούλριχ Ράσε

Το φετινό επετειακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο ξεκινά με την Αντιγόνη, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο και σε σκηνοθεσία ενός από τους πιο συναρπαστικούς Γερμανούς σκηνοθέτες.
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ