Ακόμη και οι θρύλοι απογοητεύουν

Ακόμη και οι θρύλοι απογοητεύουν Facebook Twitter
Μισόν αιώνα μετά, η Μνουσκίν, συγκλονισμένη από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τον πόλεμο που εκτυλίσσεται εκεί, αποφασίζει εκ νέου να στραφεί στο παρελθόν, να αναζητήσει τη «ρίζα του κακού». Φωτ.: Karol Jarek
0

Πώς να δείξει το θέατρο την Επανάσταση; Πώς να συλλάβει αυτόν τον «μεγαλειώδη χείμαρρο λάβας που τίποτα και κανένας δεν μπορεί να σταματήσει»;¹ Πώς να παρουσιάσει, σε μια σκηνή θεάτρου, σημαδιακά γεγονότα που εκτυλίχθηκαν ταυτόχρονα και διαδοχικά, επί σειρά ετών, στους δρόμους, στους αγρούς, στα τρένα, στα εργοστάσια, στα σώματα; Πώς να αποδώσει τις «επιθυμητικές μηχανές» που έχουν πάρει φωτιά; Τη γεύση του αέρα, τα φλογισμένα στόματα, τη θύελλα που σπάει όλα τα παράθυρα; Σύνδεση επιθυμιών, σύζευξη ροών, συνεχές εντάσεων. Κάτι διαρρυθμίζει στοιχεία, πράγματα, εργαλεία, ανθρώπους, ζώα και δυνάμεις που περνούν μέσα από κατώφλια. Μια πραγματική ρήξη.

Τα πάντα χαράσσονται και φεύγουν. Ποια γραμμή σπας, ποια τραβάς παραπέρα;² Πυρήνες σκληρότητας και εύπλαστοι ιστοί. Πώς αλλάζει η μοριακότητα της ύλης, όταν το πλήθος των φτωχών και των καταδυναστευμένων, που έμεναν αιώνες κρυμμένοι στο σκοτάδι και στην ντροπή, εμφανίζονται για πρώτη φορά στο φως της ημέρας; (Χάνα Άρεντ)

Υπάρχει, φυσικά, και άλλη οδός, σε περίπτωση που προτιμά να αποφύγει κανείς το συναίσθημα: αποστασιοποίηση, μηχανισμοί αποξένωσης, κριτική ματιά. Η μέθοδος Μπέρτολτ Μπρεχτ: «Γελάω μ’ αυτούς που κλαίνε στη σκηνή, κλαίω μ’ αυτούς που γελούν». Μακριά από τα πάθη, αποταυτιζόμενοι, αγναντεύουμε στοχαστικά, διακρίνουμε καθαρά τις συνδέσεις, τις αντιπαραθέσεις, τις διαψεύσεις, τις πλάνες, τις αλαζονείες και τους αυταρχισμούς που διέλυσαν τις ελπίδες και οδήγησαν σε συμβιβασμούς, σε ήττες και διαψεύσεις. Αποδομούμε, απομυθοποιούμε, ερευνούμε. Αναζητούμε μια ερμηνεία πέρα από την επίσημη, κανονικοποιημένη εκδοχή των γεγονότων. Και, προπαντός, δημιουργούμε την αίσθηση ότι η Ιστορία δεν είναι κάτι στατικό και «τελειωμένο», που παρουσιάζει «την αιώνια εικόνα του παρελθόντος» (Μπένγιαμιν), αλλά κάτι δυναμικό, που αλλάζει όποτε την κοιτάζουμε με νέο βλέμμα.

Πουθενά δεν αποκαλύπτεται η διάθεση για μια «άλλη» ερμηνεία, πουθενά δεν εισπράττουμε το αίσθημα του επείγοντος, του αναγκαίου, της αληθινής και κρίσιμης εμπλοκής του δημιουργού με το δημιούργημά του.

Όπως έχει αποδείξει, η Μνουσκίν δεν ενδιαφέρεται να παρουσιάσει την Ιστορία ως μια «διαδοχή από ψυχολογικές συγκρούσεις ανάμεσα σε μεγάλους άνδρες». Ούτε η λύση της «ηθοπλαστικής εικονογράφησης» την αφορά. «Διαλέξαμε έναν τρίτο δρόμο», έλεγε το 1972 η θρυλική Γαλλίδα σκηνοθέτις για το «1789», τον πρώτο μεγάλο θρίαμβο του Θεάτρου του Ήλιου, με θέμα τη Γαλλική Επανάσταση. «Προσπαθούμε να δείξουμε την Επανάσταση διαρκώς παιγμένη στο επίπεδο του λαού, αλλά με κάποια κριτική απόσταση. Σαλτιμπάγκοι, ακροβάτες, δημόσιοι ρήτορες, αγκιτάτορες, φανερώνουν ό,τι αισθάνονται, ό,τι γνωρίζουν, ό,τι φτάνει σε αυτούς από τα “ιστορικά” γεγονότα, από τα σημαντικά πρόσωπα. Δεν δείχνουμε καθόλου τον Λουδοβίκο 14ο. Ο θεατής βλέπει τον Λουδοβίκο όπως τον βλέπει ένας ακροβάτης, ύστερα όπως τον βλέπει κάποιος άλλος κ.ο.κ.».  

Ακόμη και οι θρύλοι απογοητεύουν Facebook Twitter
Φωτ.: Karol Jarek

Μισόν αιώνα μετά, η Μνουσκίν, συγκλονισμένη από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τον πόλεμο που εκτυλίσσεται εκεί, αποφασίζει εκ νέου να στραφεί στο παρελθόν, να αναζητήσει τη «ρίζα του κακού». Εστιάζοντας στα γεγονότα του 1917, στήνει ένα ιμπρεσιονιστικό κολλάζ από σκηνές που επιχειρούν, καταρχάς, να μεταδώσουν την αίσθηση της ταραχής, της οργής και της εύφλεκτης προσμονής που ηλέκτριζαν τον αέρα της Πετρούπολης (και όχι μόνο) τη χρονιά εκείνη. Ο Παγκόσμιος Πόλεμος, οι πρώτες αναταραχές, η αβεβαιότητα («είναι επανάσταση;»), η αγανάκτηση, τα συνθήματα, οι διενέξεις των πολιτών, «βρομομπουρζουά», «μπουρτζόβλαχε», «κάτω ο Τσάρος», τα αιτήματα των επαναστατών, η επιστροφή του Λένιν, «η αυγή της παγκόσμιας επανάστασης», οι Συνελεύσεις, «ποιος έχει τη στήριξη των αγροτών;», ο Τρότσκι, το σχέδιο για την «εκκαθάριση των αντι-επαναστατών», η αφύπνιση του Γκέμπελς (κάπου στη Γερμανία), τα σχόλια του Τσόρτσιλ («ο Λένιν είναι ο Μέγας Απαρνητής»), μυστικές συναντήσεις σε μια γέφυρα, ένας φαντάρος στο μέτωπο, μια ερωτική επιστολή, μια μοιραία σφαίρα...

Όλα αποδίδονται με ταχύτητα, ελαφράδα, συνεχείς και αβίαστες αλλαγές σκηνικού (χιονισμένοι δρόμοι, τα Χειμερινά Ανάκτορα, ένα βαγόνι τρένου, ένα γραφείο πρεσβείας κ.ο.κ.), ενώ κάθε τόσο τη σκηνή διασχίζουν τρεις γυναίκες με υψωμένα φαναράκια που σχολιάζουν αινιγματικά ή κοιτούν διερευνητικά (οι τρεις μοίρες; οι τρεις μάγισσες;) τα δρώμενα. Παράλληλα, το alter ego της Μνουσκίν, η «Σκηνοθέτις», μια μεσήλικη ηθοποιός με γκρίζα μαλλιά, παρακολουθεί τη δράση, καθισμένη με την πλάτη της προς τους θεατές, ενώ εκτοξεύεται στη σκηνή αλαφιασμένη κάθε φορά που κάτι την ενοχλεί και θέλει να το διορθώσει.  

Όσο η ώρα περνά, τόσο η απορία και η απογοήτευσή μας βαθαίνουν. Μάταια περιμένουμε εκείνη τη στιγμή –την εικόνα, τον στροβιλισμό, τη ρωγμή ή τη δόνηση– που θα προσδώσει νόημα και υπόσταση στην εμπειρία μας. Πουθενά δεν αποκαλύπτεται η διάθεση για μια «άλλη» ερμηνεία, πουθενά δεν εισπράττουμε το αίσθημα του επείγοντος, του αναγκαίου, της αληθινής και κρίσιμης εμπλοκής του δημιουργού με το δημιούργημά του. Υπερβολική περιγραφικότητα, επίπεδη και άνευ ουσίας αναπαράσταση, έλλειψη γόνιμης και ευρηματικής δραματουργίας, ευκολία μασκαρεμένη ως «ειρωνεία»: εκτός αν θεωρήσουμε ανατρεπτικό το να παρουσιάζεις τον Στάλιν, τον Λένιν και τον Γκέμπελς ως ευερέθιστες μαριονέτες με υπερμεγέθη κεφάλια και υπερεκφραστικά χέρια.

Ακόμη και οι θρύλοι απογοητεύουν Facebook Twitter
Φωτ.: Karol Jarek

«Πότε θα μιλήσετε γι’ αυτά;» ρωτάει θυμωμένος τη Σκηνοθέτιδα ο Νέστορ Μαχνό, αναρχικός Ουκρανός επαναστάτης, που αγωνιά για το μέλλον της πατρίδας του. Ακολουθεί μια «Ουκρανική φάρσα», όπως μας ενημερώνει ο υπότιτλος του σκετς, στη διάρκεια του οποίου παρακολουθούμε τις διαβουλεύσεις των Ρώσων ηγετών να τερματίσουν με κάθε τίμημα τον ουκρανικό αγώνα ανεξαρτησίας: ο πλούτος της, τα σιτηρά της, παραείναι πολύτιμα για να αφεθούν στους ντόπιους. «Μα ποια ελεύθερη Λαϊκή Δημοκρατία; Τους ελευθερώσαμε ήδη χάρη στην Επανάσταση, τι άλλο θέλουν;» ρωτά έξαλλος ο Λένιν. «Σαν κόμπρα ο αιμοδιψής εθνικισμός τους υψώνει κεφάλι και μας απειλεί!» συμπληρώνει με νόημα ο Στάλιν. «Θα τα βρουν με τους Γερμανούς και θα συνωμοτήσουν για να λιμοκτονήσει η Ρωσία!».

Είναι ίσως η πρώτη στιγμή που νιώθουμε να αποκαλύπτεται η επιθυμία της δημιουργού: να συνδέσει, δηλαδή, τον Πούτιν με τον Στάλιν και τον Λένιν στο ζήτημα της Ουκρανίας. Ουδέποτε θέλησε ένας Ρώσος ηγέτης μια ελεύθερη Ουκρανία και ο τωρινός δικτάτορας δεν αποτελεί εξαίρεση, ακολουθεί τα βήματα των προκατόχων του, είναι σαν να τονίζουν οι Δράκοι.

Καθίσταται πλέον προφανές ότι ολόκληρη η παράσταση στήθηκε για χάρη αυτής της μίας σκηνής: τη Μνουσκίν δεν την ενδιαφέρει η Ρωσική Επανάσταση, η Ουκρανία την ενδιαφέρει. «Θέλω να πάω και να χαιρετήσω τους Ουκρανούς», δηλώνει με πάθος στην αρχή του ντοκιμαντέρ «Θέατρο Κιέβου: Ένα νησί ελπίδας» (2023), στο οποίο καταγράφεται η επίσκεψη του Θεάτρου του Ήλιου στο Κίεβο με στόχο τη διδασκαλία της τέχνης του θεάτρου σε εκατό νεαρούς ηθοποιούς.

Ακόμη και οι θρύλοι απογοητεύουν Facebook Twitter
Όλα αποδίδονται με ταχύτητα, ελαφράδα, συνεχείς και αβίαστες αλλαγές σκηνικού. Φωτ.: Karol Jarek

«Θέλω να τους ευχαριστήσω», συνεχίζει η Μνουσκίν. «Γιατί πιστεύω ότι αν χάσουν εκείνοι (σ.σ. τον πόλεμο), τότε θα χάσουμε κι εμείς».

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα κίνητρα πίσω από τους Δράκους είναι ευγενή. Αλλά ακόμα και οι ευγενέστερες των προθέσεων δεν δικαιολογούν μια τόσο επιπόλαιη δουλειά: λυπάμαι πολύ και κατανοώ πλήρως το προχωρημένο της ηλικίας, σε κανένα –θεατρικό ή άλλο– σύμπαν, όμως, η Ρωσική Επανάσταση δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται ως «γέμισμα» ή ως «διακοσμητικό».

1. Γκέοργκ Φόστερ, φράση που αναφέρεται στο «Για την Επανάσταση» της Χάνα Άρεντ, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, μτφρ. Αγγελική Γαβριηλίδου-Στουπάκη.
2. Gilles Deleuze - Félix Guattari, «Καπιταλισμός και σχιζοφρένεια - Χίλια πλατώματα», εκδόσεις Πλέθρον, μτφρ.
 Βασίλειος Πατσογιάννης.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντιγόνη Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου & Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την Αντιγόνη του Ούλριχ Ράσε

Το φετινό επετειακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο ξεκινά με την Αντιγόνη, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο και σε σκηνοθεσία ενός από τους πιο συναρπαστικούς Γερμανούς σκηνοθέτες.
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ