Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι ζούμε στους εφιάλτες του Όργουελ

Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι ζούμε στους εφιάλτες του Όργουελ Facebook Twitter
Αυτό που ενδιαφέρει τον δημιουργό της ταινίας δεν είναι μια συμβατική βιογραφία του Βρετανού συγγραφέα αλλά ο τρόπος που το πυρετώδες όραμά του στο «1984» πραγματώθηκε απολύτως στις μέρες μας. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Ο ΤΖΟΡΤΖ ΟΡΓΟΥΕΛ δεν πρόλαβε να δει το επίθετό του –κι ας μην ήταν το πραγματικό– να γίνεται όρος και προσδιορισμός («οργουελικό») συνώνυμος της δυστοπίας και του ολοκληρωτισμού εξαιτίας του τελευταίου του βιβλίου που είχε τον φουτουριστικό τίτλο «1984», αλλά στοιχειώνει την ανθρωπότητα πολλές δεκαετίες μετά τη χρονολογία αυτή. Είναι τόσο πολύ κατοχυρωμένη η ορολογία («Big Brother», «doublethink» κ.λπ.) και η προφητική του διάσταση στο σύγχρονο πολιτισμικό λεξικό και στην κοινή συνείδηση, ακόμα και σε όσους δεν το έχουν διαβάσει, που μοιάζει με κλισέ πλέον η συνεχής επίκλησή του ως ένα ανατριχιαστικά ακριβές προμήνυμα για το τρέχον πολιτικό τοπίο και το καθεστώς παρακολούθησης, ελέγχου και αυταρχισμού στο οποίο διαβιούμε.

Δυστυχώς, όμως, το όραμα του βιβλίου φαίνεται να είναι πραγματικά πιο επίκαιρο από ποτέ, όπως επιχειρεί να δείξει με τον πιο φιλόδοξο και διεγερτικό τρόπο η ταινία «Orwell: 2+2=5», η οποία βρίσκεται πλέον διαθέσιμη στο Apple TV και σε άλλες πλατφόρμες.

Η Γάζα, η Ουκρανία, η Μιανμάρ, ο Τραμπ, ο Πούτιν, η τρέχουσα εξιλέωση του φασισμού, υπογραμμίζουν με τον πιο συνταρακτικό τρόπο την απόκοσμη ισχύ της μυθοπλασίας του Όργουελ.

Μια δεκαετία σχεδόν μετά το συγκλονιστικό (και υποψήφιο για Όσκαρ ντοκιμαντέρ) «I am not your negro» («Δεν είμαι ο νέγρος σου»), το οποίο χρησιμοποιούσε το ημιτελές χειρόγραφο «Θυμήσου αυτό το σπίτι» του συγγραφέα Τζέιμς Μπόλντουιν ως άξονα για την πορεία του κινήματος πολιτικών δικαιωμάτων των ΗΠΑ, ο Ραούλ Πεκ, ο «πολυγραφότατος» σκηνοθέτης από την Αϊτή, ο οποίος έχει διατελέσει και υπουργός Πολιτισμού στην πατρίδα του, κατέθεσε φέτος μια αντιστοίχως υβριδική και επικών διαστάσεων δοκιμιακή ταινία τεκμηρίωσης.

Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι ζούμε στους εφιάλτες του Όργουελ Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από το ντοκιμαντέρ.

Σ’ εκείνη την ταινία, αφηγητής ήταν ο ηθοποιός Σάμιουελ Τζάκσον, ενώ στο «Orwell: 2+2=5» (ο τίτλος προέρχεται από το «1984» και την επιβολή της καθεστωτικής άποψης στους πολίτες, ακόμα κι αν αντιβαίνει ακόμα και στην κοινή λογική), ο Όργουελ ζωντανεύει και διαβάζει αποσπάσματα από τα κείμενά του μέσω της φωνής του Ντέμιαν Λούις.

Ο σκηνοθέτης είχε την πλήρη στήριξη των κληρονόμων του συγγραφέα και ένα τεράστιο υλικό στη διάθεσή του, σε συνδυασμό με ένα ολόκληρο οπτικοακουστικό οπλοστάσιο που περιλαμβάνει σκηνές από διάφορες κινηματογραφικές και τηλεοπτικές προσαρμογές του βιβλίου, καθώς και αποσπάσματα από ένα σωρό άλλες ταινίες.

Το ντοκιμαντέρ ξεκινάει από την εποχή που ο Όργουελ λεγόταν ακόμα Έρικ Άρθουρ Μπλερ και 19 μόλις ετών βρέθηκε να υπηρετεί στην Ινδική Αυτοκρατορική Αστυνομία, στην τότε Βιρμανία (νυν Μιανμάρ), μια εμπειρία καθοριστική για την κοσμοθεωρία του καθώς βίωσε από πρώτο χέρι τους «πραγματικούς μηχανισμούς της δεσποτικής εξουσίας», όπως θα έγραφε αργότερα.

Αυτό που ενδιαφέρει όμως τον δημιουργό της ταινίας δεν είναι μια συμβατική βιογραφία του Βρετανού συγγραφέα αλλά ο τρόπος που το πυρετώδες όραμά του στο «1984» πραγματώθηκε απολύτως στις μέρες μας. Η ταινία, που είναι δομημένη γύρω από το τρίπτυχο σλόγκαν του καθεστώτος που δεσπόζει στο βιβλίο («Ο πόλεμος είναι ειρήνη», «Η ελευθερία είναι σκλαβιά», «Η άγνοια είναι δύναμη»), είναι πλημμυρισμένη από σύγχρονες εικόνες –η Γάζα, η Ουκρανία, η Μιανμάρ, ο Τραμπ, ο Πούτιν, η τρέχουσα εξιλέωση του φασισμού– που υπογραμμίζουν με τον πιο συνταρακτικό τρόπο την απόκοσμη ισχύ της μυθοπλασίας του Όργουελ.

«Η ίδια η έννοια της αντικειμενικής αλήθειας αργοσβήνει σ’ αυτόν τον κόσμο», παρατηρούσε μελαγχολικά στο δοκίμιό του «Γιατί γράφω» το 1946, λίγο πριν ξεκινήσει το «1984», το οποίο κυκλοφόρησε τρία χρόνια αργότερα, μερικούς μήνες πριν από τον θάνατό του. Η φράση ακούγεται στην ταινία με την φωνή του Άγγλου ηθοποιού, όπως και άλλα «τσιτάτα» από το ίδιο δοκίμιο. Ένα από αυτά: «Η άποψη ότι η τέχνη δεν πρέπει να έχει καμία σχέση με την πολιτική αποτελεί από μόνη της μια πολιτική στάση». Το πρόβλημα είναι ότι ο Όργουελ έγραφε για το μέλλον, ενώ η ταινία του Πεκ μας δείχνει ότι αυτό το μέλλον έχει ήδη συμβεί. Επιτρέπει, πάντως, μια χαραμάδα ελπίδας προς το τέλος, όταν ακούμε τον Ντέμιαν Λούις να μας λέει, ανακαλώντας το πνεύμα του Τζορτζ Όργουελ: «Η κύρια ελπίδα μου για το μέλλον είναι ότι οι απλοί άνθρωποι δεν θα έχουν αμετάκλητα απομακρυνθεί από τον ηθικό τους κώδικα».

Orwell 2+2=5 - Official Trailer (2025)

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ