Άλλη μια ευκαιρία να δούμε όσα δεν προλάβαμε πέρσι

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Το «Relic» μας υπενθυμίζει την έννοια ενός κατάλοιπου του παρελθόντος που περιφέρεται μόνο του στη σκηνή και λειτουργεί σαν καθρέφτης της εποχής, του εαυτού του, των θεατών. Φωτ.: Μίλτος Αθανασίου
0

Μια επιλογή από ενδιαφέροντα έργα που έχουμε δει και παραστάσεις που καλύπτουν πολύ διαφορετικές προτιμήσεις είναι μια καλή αρχή πριν βουτήξετε για τα καλά στο χαοτικό και ενδιαφέρον θεατρικό τοπίο της φετινής χρονιάς.

Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Το έργο του έχει φανατικούς θαυμαστές σε διεθνές επίπεδο και αυτή η παράσταση, το «Relic», που γεννήθηκε πριν από δέκα χρόνια, μέσα στην κρίση και σε μια καθοριστική στιγμή για τον δημιουργό της, δεν παύει από τον τίτλο της και μόνο να μας υπενθυμίζει την έννοια ενός κατάλοιπου του παρελθόντος που περιφέρεται μόνο του στη σκηνή και λειτουργεί σαν καθρέφτης της εποχής, του εαυτού του, των θεατών. Μια σόλο περφόρμανς που μόνο με αντικείμενα και ήχους καταφέρνει να μας μεταφέρει σε βαριετέ, σε μισοφωτισμένα καμπαρέ, σε φάρσες και πράξεις στις οποίες τα λόγια περισσεύουν, σε έναν κόσμο μοναχικό, στον οποίο η εσωτερική, άηχη μοναξιά μας και η επιθυμία μας για επαφή συναντούν την επιθυμία αυτού του μοναχικού πλάσματος πάνω στη σκηνή, που σαν άλλο κομμάτι του εαυτού μας αιωρείται μέσα σε ένα απόκοσμο σύμπαν με αφοπλιστική ανάγκη για αγάπη. 

Αυτό το κάτι που σε κάνει να πιστέψεις στο «για πάντα», αυτό το κάτι που φοβάσαι ότι θα χαθεί μέσα στην απώλεια ο Πορτογάλος σκηνοθέτης Τιάγκο Ροντρίγκες το έβαλε σε λέξεις στο πρώτο του θεατρικό έργο «Ο χορός των εραστών», ένα αυτοβιογραφικό ποιητικό έργο που ξεκίνησε να το γράφει το 2006 και το ολοκλήρωσε το 2020. Αυτός ο τρυφερός ύμνος στην αγάπη βρήκε ιδανικό ταίριασμα στη σκηνή με δυο πρωταγωνιστές με μακρά συνεργασία, φιλία και αγάπη, τον Νίκο Καραθάνο και τη Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, και έναν ιδανικό συντονισμό λέξεων, κινήσεων και αναπνοών. Το ζευγάρι που τρέχει μέσα στη νύχτα με κατεύθυνση ένα νοσοκομείο, με τον εφιάλτη του αβέβαιου μέλλοντος και την αναμέτρηση με μια οριακή εμπειρία ζωής και θανάτου να υψώνεται μπροστά του, αποκαλύπτει ποιητικά τις προσδοκίες μιας κοινής ζωής κόντρα στον χρόνο και την αναπόδραστη φθορά. Μια απρόσμενη κατάδυση στην καρδιά των σχέσεων και σε όλα όσα μας κρατάνε μαζί και ζωντανούς μέσα στην τρικυμιώδη ζωή μας. 

Παιδεραστία, ομοφοβία, ένοχα μυστικά, καταπιεσμένες ζωές κι ένα τραγούδι που ξυπνά τις πιο εφιαλτικές αναμνήσεις υφαίνουν την πλοκή της παράστασης «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος».

Μοιάζει απίθανο ότι έχουν περάσει δώδεκα χρόνια από τότε που σε μια παιδική χαρά ο Γιάννης Καλαβριανός με είχε συστήσει στους ανθρώπους που αφηγούνταν μια ιστορία που σημάδεψε τη ζωή τους στην παράσταση «Γιοι και κόρες». Κάποιοι από αυτούς έχουν φύγει από τη ζωή, ωστόσο αυτές οι ιστορίες και άλλες θα ζωντανέψουν στη σκηνή, στην παράσταση που έκανε τον συγγραφέα και σκηνοθέτη ευρύτερα γνωστό, με νέους ηθοποιούς και με ζητούμενο την επιστροφή στα βασικά, σε ένα χαμένο κέντρο, στις ιστορίες των ανθρώπων. Σε μια από τις πιο ζωντανές θεατρικές αφηγήσεις που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια ζωντανεύει μια περίοδος από το πρώτο μεταναστευτικό κύμα στην Αμερική, την Κατοχή και τον Εμφύλιο έως την Επταετία και τα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Η παράσταση, που έχει διαγράψει μια εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία, εξακολουθεί να έχει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς μας τροφοδοτεί με μια εναλλακτική αφήγηση της επίσημης ιστορίας της χώρας μέσα από τις άγνωστες περιπέτειες των καθημερινών ανθρώπων που πιέζονται, λοξοδρομούν, δυσκολεύονται και αποτυγχάνουν, αλλά που σε κάθε εποχή επιμένουν να αναζητούν την ευτυχία.

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Ο Νίκος Καραθάνος και η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου πρωταγωνιστούν στην παράσταση «Ο χορός των εραστών». Φωτ.: Stephie Grape για τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Η παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» φέρνει ξανά στο προσκήνιο ένα από τα πιο επιτυχημένα μυθιστορήματα του Ίρβινγκ Γιάλομ. Φωτ.: Πάνος Γιαννακόπουλος
Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Σε μια από τις πιο άμεσες θεατρικές αφηγήσεις που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια ζωντανεύει μια περίοδος από το πρώτο μεταναστευτικό κύμα στην Αμερική, την Κατοχή και τον Εμφύλιο έως την Επταετία και τα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Μια παρόμοια περίπτωση παράστασης είναι το «Όταν έκλαψε ο Νίτσε», που ανέβηκε την περασμένη θεατρική περίοδο, δεκατρία χρόνια μετά το πρώτο της ανέβασμα το 2011 με πρωταγωνιστές τότε τον Ακύλλα Καραζήση και τον Νίκο Χατζόπουλο. Οι δυο τους σκηνοθέτησαν το νέο ανέβασμα με πρωταγωνιστές αυτήν τη φορά τον Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη ως Φρίντριχ Νίτσε, τον Γιάννη Κότσιφα ως γιατρό Γιόζεφ Μπρόιερ και τον Θάνο Λέκκα ως Σίγκμουντ Φρόιντ. Η ψυχοθεραπευτική περιπέτεια που εκτυλίσσεται ενώπιον του κοινού γίνεται ίσως πλέον περισσότερο κατανοητή, καθώς έχουμε αποκτήσει άλλη εξοικείωση με την ψυχοθεραπεία μέσα στα χρόνια. Η παράσταση, που δίνει μια ερμηνευτική εκδοχή για τη γέννηση της ψυχοθεραπείας και τη σχέση της με την υπαρξιακή φιλοσοφία, επαναλαμβάνεται φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο ένα από τα πιο επιτυχημένα μυθιστορήματα του Ίρβινγκ Γιάλομ, του οποίου αποτελεί διασκευή.

Τα έργα του Άντον Τσέχοφ όχι μόνο προκαλούν το διαρκές ενδιαφέρον του κοινού αλλά έχουν υπάρξει και πηγή πολλών σύγχρονων έργων και ο «Vanya» του Σάιμον Στίβενς αποτελεί μια τέτοια περίπτωση. Ο Στίβενς, ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή Βρετανούς δραματουργούς, δημιουργεί μια σύγχρονη, συμπυκνωμένη εκδοχή του γνωστού έργου του Άντον Τσέχοφ και προκαλεί έναν ηθοποιό να ερμηνεύσει οκτώ χαρακτήρες που θέλουν απεγνωσμένα να αλλάξουν τη ζωή τους, ακροβατώντας μεταξύ κωμωδίας και τραγωδίας. Ρεσιτάλ ερμηνείας από τον Γιώργο Καραμίχο που με τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου υποδύεται οκτώ ανθρώπους οι οποίοι διψούν για έρωτα, αγάπη, επιτυχία, χρήματα, αποδοχή, ευτυχία· χαρακτήρες εγκλωβισμένους, γελοίους, τραγικούς και απόλυτα σύγχρονους που μπορεί να τους συναντήσουμε στην οικογένειά μας, στο γραφείο, σε ένα μπαρ ή στο σούπερ μάρκετ, εγκλωβισμένους σε έναν τόπο κατανάλωσης και αφθονίας που κρύβει μια άγονη λούπα − ένα ανθρώπινο καθαρτήριο. 

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Ρεσιτάλ ερμηνείας από τον Γιώργο Καραμίχο που με τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου υποδύεται οκτώ ανθρώπους. Φωτ.: Αγγελική Κοκκοβή

Από τις πιο πολυσυζητημένες παραστάσεις της περσινής χρονιάς, το «Λεωφορείο ο Πόθος» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, ο οποίος φώτισε και διάβασε με τον δικό του τρόπο τους χαρακτήρες του Τενεσί Ουίλιαμς, επαναλαμβάνεται με δύο κρίσιμες αλλαγές στη διανομή, που μετατοπίζουν και την ανάγνωση από τον θεατή: ο Αινείας Τσαμάτης αναλαμβάνει τον ρόλο του Στάνλεϊ Κοβάλσκι και η Ηρώ Μπέζου τον ρόλο της αδελφής της Μπλανς Ντιμπουά, Στέλλας. Ο σκηνοθέτης είδε την παράσταση σαν μια επίσκεψη στο μυαλό της Μπλανς − στις διογκώσεις και τις φαντασιώσεις της τραυματισμένης της ύπαρξης. Σε μια οριακή συγκατοίκηση των τριών βασικών προσώπων του έργου, η σύγκρουση της κοινωνίας των ψευδαισθήσεων και της προσκόλλησης στο παρελθόν που εκπροσωπεί η Μπλανς με την κοινωνία της επιβίωσης, της ορμής και του πραγματισμού του Κοβάλσκι θα είναι συντριπτική. 

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Στο «Λεωφορείον ο Πόθος» ο Δημήτρης Καραντζάς φώτισε και διάβασε με τον δικό του τρόπο τους χαρακτήρες του Τενεσί Ουίλιαμς. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Ο Αργύρης Ξάφης επαναλαμβάνει τον πυκνογραμμένο, εξαντλητικό μονόλογο του Καταλανού Ζουζέπ Μαρία Μιρό «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος», ένα έργο που, όπως σημειώνει, είναι «γραμμένο για έναν ή μία ηθοποιό. Το φύλο του δεν ενδιαφέρει. Ούτε η ηλικία του. Ούτε η σωματική διάπλαση». Ο Ξάφης ερμηνεύει όλους τους χαρακτήρες του δαιδαλώδους αυτού κειμένου, οι οποίοι εμπλέκονται σε γεγονότα που κόβουν την ανάσα, αποκαλύπτοντας την παθογένεια μιας ολόκληρης κοινωνίας, της κλειστής κοινωνίας μιας επαρχίας. Παιδεραστία, ομοφοβία, ένοχα μυστικά, καταπιεσμένες ζωές κι ένα τραγούδι που ξυπνά τις πιο εφιαλτικές αναμνήσεις υφαίνουν την πλοκή γύρω από τη δολοφονία ενός εφήβου, του πιο όμορφου αγοριού σε όλη την περιοχή, που βρίσκεται νεκρό στη μέση του πουθενά.

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Ο Αργύρης Ξάφης επαναλαμβάνει τον πυκνογραμμένο, εξαντλητικό μονόλογο του Καταλανού Ζουζέπ Μαρία Μιρό «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος». Φωτ.: Κική Παπαδοπούλου

Αυτό που συμβαίνει μέχρι να γίνει μια πρεμιέρα, η περίφημη «κουζίνα» του θεάματος, τα παρασκήνια, είναι για το κοινό –και για τον κόσμο των καλλιτεχνών– ένας μαγνήτης που τρέφει με πληροφορίες, μυστικά και «άγνωστες» λεπτομέρειες την ηδονοβλεπτική μας τάση, συνδέει πιπεράτα το προσωπικό με το δημόσιο και δημιουργεί μια αναπάντεχη οικειότητα μεταξύ κοινού και πρωταγωνιστών. Η ευχή «Merde!» που ανταλλάσσουν οι καλλιτέχνες πριν από την πρεμιέρα έδωσε τον τίτλο στο νέο έργο που έχει γράψει ο Βασίλης Μαγουλιώτης, ο οποίος συνσκηνοθετεί την παράσταση με τον Γιώργο Κουτλή, με πρωταγωνιστές την ομάδα των «Παικτών» και τον Νίκο Καραθάνο. Το έργο έχει λίγο απ’ όλα, είναι σαν ένα ελληνικό «Το σώσε», έχει λίγο από τις «Σφαίρες πάνω από το Μπρόντγουεϊ», λίγη από τη διάθεση των «Δυο ξένων» και πολλά αναγνωρίσιμα πρόσωπα από την ελληνική πραγματικότητα.

Μια παράσταση που ανέδειξε πολλές αποχρώσεις της υποκριτικής δεξιότητας του Ορφέα Αυγουστίδη, ένας μονόλογος που έκανε εκατοντάδες παραστάσεις επί δύο χρόνια, η «Μηχανή του Τούρινγκ»επιστρέφει, με τον ερμηνευτή, υπό την καθοδήγηση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, να ενσαρκώνει την ιδιοφυή προσωπικότητα του Άλαν Τούρινγκ, του «πατέρα» της επιστήμης των υπολογιστών, που κατηγορήθηκε για «σεξουαλική διαστροφή» και πέθανε στα 42 του χρόνια από δηλητηρίαση από κυάνιο, απομονωμένος και προδομένος από την ίδια του την εποχή. Το έργο του Benoit Solès μάς μεταφέρει στο μυαλό του Τούρινγκ, αυτού του υπερασπιστή της ανθρώπινης φαντασίας και μοναδικότητας, και στην ύστατη προσπάθειά του να επικοινωνήσει με όλους αυτούς που δεν τον κατάλαβαν τότε και όλους εμάς που προσπαθούμε να τον κατανοήσουμε σήμερα.

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Ο Ορφέας Αυγουστίδης ενσαρκώνει την ιδιοφυή προσωπικότητα του Άλαν Τούρινγκ.

Η μεγάλη προσωπική επιτυχία του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη «Φάλαινα» ανεβαίνει ξανά, με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη της παράστασης να υποδύεται τον Τσάρλι, έναν αυτοκαταστροφικό, παχύσαρκο μέχρι νοσηρότητας καθηγητή Αγγλικών, που έχει χάσει κάθε επαφή με τον έξω κόσμο, μαζί και κάθε επιθυμία να συνεχίζει να ζει, και «βουλιάζει» μέσα στον χρόνο περιμένοντας τη λύτρωση από την ίδια τη ζωή. Παλεύει να συμφιλιωθεί με την αποξενωμένη κόρη του και με το ίδιο το παρελθόν του. Σε μια ιστορία κάθαρσης, αυτογνωσίας και συγχώρεσης τίθεται ένα ουσιαστικό ερώτημα: μπορούμε να σώσουμε ο ένας τον άλλον; Αυτό είναι σημαντικό σήμερα, ειδικά όταν οι άνθρωποι φαίνεται να απομακρύνονται από τον διπλανό τους. Ο Σάμιουελ Ντι Χάντερ έγραψε ένα έργο που σε ωθεί να βρεις την ανθρωπιά σε χαρακτήρες που δεν είναι ούτε καλοί ούτε κακοί, που έχουν πλούσιο και περίπλοκο εσωτερικό κόσμο.

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Ο Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης υποδύεται τον Τσάρλι, έναν αυτοκαταστροφικό, παχύσαρκο μέχρι νοσηρότητας καθηγητή Αγγλικών. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Η Νένα Μεντή διαπρέπει σε έναν μονόλογο –όπως και στο παρελθόν στην «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου», που έγραψε ιστορία στο ελληνικό θέατρο– με τίτλο «Μια Ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας» που έγραψε και σκηνοθετεί ο Πέτρος Ζούλιας. Ερμηνεύει έναν μοναδικό ρόλο, ταξιδεύοντάς μας από το χθες έως το σήμερα με μια ιστορία-φόρο τιμής στις απλές, προσωπικές ιστορίες του καθενός από εμάς αλλά και στις μεγάλες συγκινήσεις της ζωής, με ηρωίδα μια ηλικιωμένη μοδίστρα που ετοιμάζεται να μετακομίσει από το ατελιέ της και καθώς μαζεύει κομμάτια από τα ρούχα έρχεται αντιμέτωπη με κομμάτια της ζωής της. Με συντροφιά τα τραγούδια που σημάδεψαν γεγονότα και στιγμές της ζωής της, η προσωπική μνήμη συναντά κομμάτια από την ιστορία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας. 

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Η Νένα Μεντή διαπρέπει σε έναν μονόλογο για μια μοδίστρα, με τίτλο «Μια Ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας».

Η «Καρυάτιδα» του Γιώργου Καπουτζίδη, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μαυρογεώργη, ένα ξεκαρδιστικό σχόλιο πάνω στην ελληνική πραγματικότητα, ένα ρεσιτάλ υποκριτικής της Αγορίτσας Οικονόμου, που υποδύεται μια υπουργό Πολιτισμού η οποία καταφέρνει να γκρεμίσει την Καρυάτιδα, τη χαμένη έκτη αδελφή, το απαστράπτον σύμβολο ενός ολόκληρου πολιτισμού που μετά κόπων, διαπραγματεύσεων και βασάνων έχει φτάσει σε ελληνικό έδαφος λίγο πριν από τη συνέντευξη Τύπου και την οργανωμένη «από καρδιάς» υποδοχή της, είναι ο καμβάς μιας ανελέητης κωμωδίας αφιερωμένης στη μεγαλειώδη και ιστορική ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες. Μια ιστορία για το υπερτροφικό εγώ που κυβερνά εδώ και χρόνια αυτόν τον τόπο, δοσμένη με μαύρο χιούμορ που γαργαλάει, ξεσκεπάζει, τσιμπάει και γδέρνει τον θεατή μέσα σε έναν διαρκή κλαυσίγελο.

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Σκηνή από την «Καρυάτιδα» του Γιώργου Καπουτζίδη. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Η υπόθεση και τα γεγονότα γύρω από την κακοποίηση και τον θάνατο ενός χάσκι από την Αράχωβα ήταν η αφορμή για την παράσταση «Τα σκυλιά» που έγραψαν οι Μιχάλης Πητίδης και Γεράσιμος Μπέκας με τον σκηνοθέτη Ανέστη Αζά, μεταφέροντάς μας σε έναν κόσμο όπου μια ομάδα σκύλων ντέτεκτιβ έχει αποστολή να διαλευκάνει το έγκλημα σε ένα ρεσιτάλ σωματικού θεάτρου από τους ηθοποιούς. Με εξαιρετικές ερμηνείες και βαθιά ανθρωπιστική προσέγγιση, με όχημα τη μέθοδο του θεάτρου ντοκιμαντέρ και αναφορές στο φιλμ νουάρ και στις κωμωδίες του Αριστοφάνη, ξετυλίγεται στη σκηνή μια πολιτική αλληγορία που σχολιάζει τη βία που αναπτύσσεται ολοένα περισσότερο εναντίον των αδύναμων μελών μιας κοινωνίας. 

Για τέταρτη χρονιά η Ελένη Ράντου μόνη στη σκηνή συγκινεί με ένα έργο προσωπικό που έχουν δει περισσότεροι από 150.000 θεατές. Το «Πάρτι της ζωής μου» σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά κάνει τον θεατή να βλέπει τον εαυτό του επί σκηνής και είναι αναμφίβολα μια από τις πιο ευαίσθητες ερμηνείες της καριέρας της ηθοποιού, που ανυπόκριτα ακροβατεί μεταξύ κωμικού και τραγικού, πλάθοντας την ηρωίδα της με υλικά αυθεντικά και ευγενή σε ένα εξαντλητικό roller coaster συναισθημάτων και έναν μαραθώνιο αντοχής. 

Για τρίτη χρονιά παρουσιάζεται το «Γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη και Ερμίνας Κυριαζή. Είκοσι χρόνια μετά τη συγγραφή του, παραμένει ένα διαχρονικό σε αξία ελληνικό έργο που μιλάει για μια μητέρα από την πρώην Σοβιετική Ένωση και τους δυο γιους της, συνθέτοντας μια συγκλονιστική́ οικογενειακή́ ιστορία η οποία φωτίζει τα όνειρα και τις ανησυχίες των προσώπων, βάζοντας στο μικροσκόπιο τον ψυχισμό τους, τον πόθο να αγαπηθούν και να υπάρξουν, υφαίνοντας μια μελέτη της ψυχοσύνθεσης των μεταναστών και της έννοιας του ξένου. Η αναζήτηση της αποδοχής και της αγάπης διαποτίζει το έργο που δίνει ανάγλυφα την εικόνα του εγκλωβισμού ανάμεσα σε δύο κόσμους, ανάμεσα σε δύο χώρες, ανάμεσα σε δύο διαφορετικές πραγματικότητες.

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Με εξαιρετικές ερμηνείες και βαθιά ανθρωπιστική προσέγγιση, στα «Σκυλιά» ξετυλίγεται μια πολιτική αλληγορία που σχολιάζει τη βία την οποία αναπτύσσεται ολοένα περισσότερο εναντίον των αδύναμων μελών μιας κοινωνίας. Φωτ.: Karol Jarek
Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Η αναζήτηση της αποδοχής και της αγάπης διαποτίζει το «Γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη
Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Το «Πάρτι της ζωής μου» σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά. Φωτογραφίες: Γιάννης Μαργετουσάκης

Με τη Μαρία Ναυπλιώτου σε μια εξαιρετική, λεπταίσθητη ερμηνεία, το «Ακρωτήρι» του Σαρ Γουάιτ, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, ακολουθεί την ιστορία μιας επιτυχημένης νευρολόγου που αρχίζει να χάνει την επαφή με την πραγματικότητα. Καθώς δίνει μια διάλεξη για ένα νέο φάρμακο, αρχίζει να βιώνει σύγχυση, παραισθήσεις και προβλήματα μνήμης. Πιστεύει πως έχει έναν σπάνιο όγκο στον εγκέφαλο, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζει οικογενειακά προβλήματα – ο άντρας της φαίνεται να την εγκαταλείπει και η κόρη της έχει χαθεί από τη ζωή της. Το έργο εξελίσσεται με αναδρομές και μπλεγμένες εικόνες, όπου ο θεατής προσπαθεί να ξεχωρίσει τι είναι αληθινό και τι όχι. Στο κέντρο όλων βρίσκεται το «άλλο μέρος», ένα εξοχικό γεμάτο αναμνήσεις, που συμβολίζει όσα έχει χάσει αλλά και την ελπίδα για συμφιλίωση.

Άλλη μια ευκαιρία να δούμε όσα δεν προλάβαμε πέρσι Facebook Twitter
Νικόλας Παπαγιάννης και Μαρία Ναυπλιώτου στο «Ακρωτήρι» του Σαρ Γουάιτ. Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης

Στη Μαρία Μαγκανάρη ταιριάζει ο Τσέχοφ και η λιτή, ποιητική προσέγγισή της στις «Τρεις Αδελφές» ρίχνει φως σε ένα μωσαϊκό συναισθημάτων και στην εσωτερική ζωή των προσώπων, αναδεικνύοντας τον στοχασμό, τη σιωπή και τη διαρκή προσμονή που χαρακτηρίζουν τα έργα του Τσέχοφ. Η σκηνική σύνθεση είναι απλή, σχεδόν μινιμαλιστική, επιτρέποντας στον θεατή να επικεντρωθεί στις λέξεις, στα βλέμματα και στις λεπτές αλλαγές στη συναισθηματική κατάσταση των χαρακτήρων. Σε ένα σκηνικό περιβάλλον παγωμένο στον χρόνο πρωταγωνιστούν οι διαχρονικές υπαρξιακές ανησυχίες: η ανάγκη για νόημα, η σημασία της απώλειας, η επιθυμία για έναν άλλο τόπο στον οποίο δεν θα φτάσουν ποτέ οι ματαιωμένοι ήρωες. Ο εσωτερικός, σχεδόν μυστικός αυτός κόσμος και το υποδόριο χιούμορ της καθημερινής τελετουργίας και της οικογενειακής ζωής των εγκλωβισμένων, απελπισμένων ηρώων του αποκαλύπτονται με λεπτότητα. 

Στο «Festen» του Τόμας Βίντερμπεργκ ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος μετατρέπει τους χώρους του θεάτρου σε έναν ζωντανό, ρεαλιστικό σκηνικό κόσμο και ενσωματώνει το κοινό στην πλοκή, μετατρέποντας τον θεατρικό χώρο σε οικογενειακή εκδήλωση στην οποία οι θεατές συμμετέχουν ενεργά, βιώνοντας την οικογενειακή δυναμική. Αυτή η ενδιαφέρουσα προσέγγιση, με τους θεατές να «γίνονται» καλεσμένοι της σκηνικής οικογένειας, εστιάζει στην ένταση των σχέσεων και την αποκάλυψη των σκοτεινών πλευρών των πρωταγωνιστών, προσφέροντας μια πρωτότυπη θεατρική εμπειρία. Η συναρπαστική ιστορία του έργου διαδραματίζεται σε μια οικογενειακή γιορτή ενός επιφανούς επιχειρηματία. Κατά τη διάρκεια του εορταστικού δείπνου, ο γιος του, Κρίστιαν, αποκαλύπτει δημόσια μια ανατριχιαστική αλήθεια: ο πατέρας του είναι υπεύθυνος για τη σεξουαλική κακοποίηση του αδελφού του και της δίδυμης αδελφής του, η οποία αυτοκτόνησε, γράφοντας τους τίτλους τέλους της φαινομενικά αρμονικής οικογένειας.

Η περίφημη Ραραού, μια απόμαχη ηθοποιός περιπλανώμενων θιάσων, επιστρέφει με την Υρώ Μανέ να υποδύεται την ηρωίδα του εμβληματικού μυθιστορήματος του Παύλου Μάτεσι «Η μητέρα του σκύλου» σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη, ξετυλίγοντας αιχμηρά και με απροσδόκητο χιούμορ μια ιστορία από τις σκοτεινές μέρες της Κατοχής και του Εμφυλίου μέχρι τη δικτατορία και τη Μεταπολίτευση, σε μια κατακερματισμένη αφήγηση μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας. Η Ραραού, η απόλυτη πρωταγωνίστρια της ζωής της, περιστοιχίζεται από έναν θίασο φανταστικών χαρακτήρων και φαντασμάτων του παρελθόντος σε μια ιδιόμορφη αφήγηση που ζωντανεύει την ελληνική κοινωνία.

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Η συναρπαστική ιστορία του «Festen» διαδραματίζεται σε μια οικογενειακή γιορτή ενός επιφανούς επιχειρηματία. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Η Ραραού, μια απόμαχη ηθοποιός περιπλανώμενων θιάσων, επιστρέφει. Την υποδύεται η Υρώ Μανέ.
Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
«Τρεις Αδερφές». Φωτ.: Μαρία Τούλτσα

Άλλος ένας μονόλογος για τη Λένα Παπαληγούρα, η οποία κάνει μια εξαιρετική ερμηνεία σε ένα έργο που δίνει αφορμή για μεγάλες συζητήσεις. Σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου, υποδύεται στο «Prima Facie» της Σούζι Μίλερ μια δικηγόρο που θεωρείται κορυφαία στην υπεράσπιση υποθέσεων σεξουαλικής κακοποίησης. Παθιασμένη με την επιτυχία, έχει καταφέρει να ξεφύγει από την ταπεινή της καταγωγή, έχει αυτοπεποίθηση και πίστη στο δικαστικό σύστημα. Όλα θα αλλάξουν όταν θα πέσει και η ίδια θύμα σεξουαλικής επίθεσης. Οι ρόλοι ανατρέπονται και βρίσκεται σε μια θέση που δεν θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί, αναγκασμένη να βιώσει το ταξίδι των γυναικών που δεν είχε κατανοήσει, τις πατριαρχικές αντιλήψεις του δικαστικού συστήματος, τις αμφιβολίες και την καχυποψία με την οποία αντιμετωπίζονται οι γυναίκες. Ένα ανάγλυφο για τη στάση ολόκληρης της κοινωνίας απέναντι στον πόνο και τη βία.

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Η Λένα Παπαληγούρα δίνει μια εξαιρετική ερμηνεία στο «Prima Facie».

Το «Κόκκαλο» επιστρέφει στο θέατρο Σημείο, ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη για τη ζωή και το έργο του ρηξικέλευθου διανοητή Αντονέν Αρτό. Καλλιτέχνης, ιδιοφυής, επαναστάτης, αναθεωρητής, ποιητής, δάσκαλος, παραληρηματικός, επιθετικός, επιληπτικός, αυτοκαταστροφικός και βαθιά, πολύ βαθιά ερωτευμένος και ερωτικός, συνθέτει με τρόπο προβοκατόρικο την τελική του ετυμηγορία απέναντι στον σύγχρονο καθωσπρεπισμό, βγάζοντας τη γλώσσα στην κοινωνική υποκρισία και στις επινοημένες αυθεντίες του καιρού μας και επαναφέροντας το «θέατρο της σκληρότητας» στη θέση που του ανήκει: στις φλογισμένες καρδιές των εξεγερμένων. Τον υποδύεται ο Γεράσιμος Γεννατάς, που επί σκηνής συναντά τον ιδιοφυή μουσικό περφόρμερ Γιώργο Παλαμιώτη. 

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
O Γεράσιμος Γεννατάς στο «Κόκκαλο».

Η βασισμένη στον «Φάουστ» του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε ομώνυμη παράσταση, σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, επιστρέφει στο Εθνικό Θέατρο για δεύτερη χρονιά με τον Χάρη Φραγκούλη στον ομώνυμο ρόλο για να μας ταξιδέψει ξανά στο υποσυνείδητο ενός από τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες της δυτικής λογοτεχνίας. Ένα περιπετειώδες ψυχικό ταξίδι στις ανεξάντλητες πτυχές ενός ήρωα που αποτελεί διαχρονικά σύμβολο της ανθρώπινης εξερεύνησης, των ηθικών διλημμάτων, του υπαρξιακού αδιεξόδου. Από τον Γκαίτε στον Μάρλοου και τον Ντε Σαντ, και από τον Φρόιντ στον Γιουνγκ, ο «Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη είναι μια παράσταση με έντονη μουσικότητα για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνειο και το διονυσιακό, και για την αγωνιώδη προσπάθεια του ανθρώπου να βρει το νόημα της ύπαρξης και τη λύτρωση.

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Η βασισμένη στον «Φάουστ» του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε ομώνυμη παράσταση, σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, επιστρέφει στο Εθνικό Θέατρο για δεύτερη χρονιά.

H «Τελευταία Επιθυμία», μια παράσταση για τον χρόνο, την επικοινωνία με τον άλλο κόσμο, επαναλαμβάνεται στο H.ug (Human Underground) Art Space. Ο Αντώνης Αντωνόπουλος και η Κέλλυ Παπαδοπούλου έγραψαν ένα έργο για μια συνομιλία με τον άλλο κόσμο. Στη σκηνή θα δημιουργηθεί ένας κόσμος μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, ένας χώρος όπου η επιθυμία πραγματοποιείται σαν ένα ζωντανό πηγάδι ευχών. Με έμπνευση από τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, τον Σάμουελ Μπέκετ, την ποίηση του Τ.Σ. Έλιοτ και του Γιώργου Σεφέρη αλλά και από προσωπικές αναμνήσεις δημιουργείται ένας χώρος όπου ο χρόνος για λίγο θα σταματήσει, για να συναντήσουμε τους νεκρούς. Σε μια παρατεταμένη στιγμή θα τους ακούσουμε, θα τους αγκαλιάσουμε και θα τους φιλήσουμε για μια τελευταία φορά – αυτή είναι η τελευταία επιθυμία. Στην παράσταση ακούγεται η φωνή του Κώστα Τσιούκα και ερμηνεύουν οι Αντώνης Αντωνόπουλος, Τάσος Καραχάλιος, Γρηγόρης Μπαλλάς, Βασίλης Σαφός, Βασιλική Σουρρή.

Είκοσι επαναλήψεις για την αρχή της σεζόν Facebook Twitter
Στην «Τελευταία Επιθυμία» δημιουργείται ένας κόσμος μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, ένας χώρος όπου η επιθυμία πραγματοποιείται σαν ένα ζωντανό πηγάδι ευχών. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα


 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η οδύνη που δεν εκλύεται

Θέατρο / Η οδύνη που δεν εκλύεται

Μέσα από μια πολυπρισματική θεατρική αφήγηση ο συγγραφέας του έργου «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» επιχειρεί να αναδείξει το πολυσύνθετο τοπίο καταπίεσης και εκφοβισμού που οδηγεί σε ακραία φαινόμενα βίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ερμίνα Κυριαζή

Θέατρο / Ερμίνα Κυριαζή: «Στο θέατρο υπάρχουν πολλά κουτάλια να ταΐσεις και να γιγαντώσεις το εγώ σου»

Στο θέατρο Σταθμός, μετά το πιο πρόσφατο έργο του Βασίλη Κατσικονούρη «Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα», που ερμήνευσε ιδανικά ο Γιώργος Νινιός, η Ερμίνα Κυριαζή συνσκηνοθετεί με τον Μάνο Καρατζογιάννη ένα έργο-σταθμό του νεοελληνικού θεάτρου. Γραμμένο από τον ίδιο συγγραφέα, έργο που έχουν δει περισσότεροι από 500.000 θεατές, το «Γάλα» ανεβαίνει ξανά είκοσι χρόνια από τη συγγραφή του και δέκα μετά το τελευταίο του ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ