Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Ήρα Κατσούδα: «Οι όμορφες σκέψεις δεν χρειάζεται να είναι χρήσιμες» Facebook Twitter
Οι “όμορφες σκέψεις” δεν είναι θετικές ή χρήσιμες, είναι απλώς... άχρηστες. Αλλά σε αυτές βρίσκεις ελευθερία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η Ήρα Κατσούδα βρίσκεται εν μέσω μιας ευρωπαϊκής περιοδείας που περνά, μεταξύ άλλων, από την Κολωνία, το Μόναχο, τη Ζυρίχη, το Λουξεμβούργο, το Βερολίνο, την Κοπεγχάγη και τη Στοκχόλμη, λίγο προτού επιστρέψει στην Αθήνα για την πρεμιέρα της νέας της παράστασης, «Όμορφες Σκέψεις», στο θέατρο Olvio στις 6 Νοεμβρίου.

Με βαλίτσες γεμάτες εισιτήρια, αστεία και σημειώσεις γραμμένες στα καθίσματα αεροπλάνων, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές του ελληνικού stand-up μιλά για τη νέα της παράσταση, την ωριμότητα, την ανάγκη για αναθεώρηση και για το πώς το χιούμορ μπορεί να είναι ταυτόχρονα προσωπικό, πολιτικό και βαθιά ανθρώπινο.

«Στην Κολωνία έπαιξα τελικά μέσα σε τσίρκο, επειδή μια μέρα πριν από την παράσταση πλημμύρισε το θέατρο που είχαμε κλείσει και αναγκαστήκαμε να μεταφερθούμε – ήταν τέλειο, ταίριαζε με την ενέργεια της παράστασης», λέει γελώντας. «Και στη Στοκχόλμη, τελειώσαμε νωρίς και προλάβαμε λάιβ Μπομπ Ντίλαν στις οκτώ!».

Οι «Όμορφες Σκέψεις» επισημαίνουν πως το φυσικό επακόλουθο του να αποδέχεσαι τον εαυτό σου είναι να αναθεωρείς και, τελικά, να επιτρέπεις στον εαυτό σου να σκέφτεται χωρίς σκοπό.

Η κωμωδία είναι τέχνη, αλλά δεν χρειάζεται να παίρνει τον εαυτό της τόσο σοβαρά. Ο αυτοσαρκασμός είναι υγεία. Αν δεν μπορείς να γελάσεις με σένα, δεν μπορείς να γελάσεις με τίποτα.

«Όλη μέρα καλούμαστε να σκεφτούμε λύσεις για δουλειές, για λεφτά, για το αν θα προλάβουμε. Κάποιες στιγμές, όμως, θέλω να σκεφτώ κάτι που δεν οδηγεί πουθενά. Να αφήσω το μυαλό μου να ξεκουραστεί», λέει.

Ήρα Κατσούδα: «Οι όμορφες σκέψεις δεν χρειάζεται να είναι χρήσιμες» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Αν είχα λυμένα όλα μου τα προβλήματα, θα έκανα μόνο τέτοιες σκέψεις. Οι “όμορφες σκέψεις” δεν είναι θετικές ή χρήσιμες, είναι απλώς... άχρηστες. Αλλά σε αυτές βρίσκεις ελευθερία». 

Η ίδια εξηγεί πως η νέα παράσταση γεννήθηκε μέσα από αυτήν ακριβώς την ανάγκη, να απελευθερωθεί από την «παραγωγικότητα» των σκέψεων. «Η κοινωνία μάς μαθαίνει να σκεφτόμαστε με τρόπο που να οδηγεί στην παραγωγή αποτελέσματος. Όμως, οι πιο αστείες, οι πιο βαθιές ιδέες προκύπτουν από το τίποτα. Η ελευθερία ξεκινά όταν σταματάς να είσαι “παραγωγικός”, ακόμη και στις σκέψεις σου».

«Δεν είναι αυτοσκοπός να είμαι αρεστή»

Όσο περνούν τα χρόνια, η Κατσούδα γράφει και παίζει αλλιώς. «Δεν προσπαθώ να είμαι αρεστή ή να καβαλήσω κάποιο ρεύμα. Γράφω αυτά που με ενδιαφέρουν, αυτά που με αφορούν. Δεν θέλω να αποδείξω τίποτα. Θέλω να είμαι εγώ».

«Η κωμωδία είναι ένας ζωντανός οργανισμός», λέει. «Μεγαλώνει μαζί σου. Όσο αλλάζουν τα βιώματά σου, αλλάζει και το πώς αντιλαμβάνεσαι τον κόσμο και τι βρίσκεις αστείο. Προσθέτεις γωνίες στην οπτική σου. Δεν γίνεται να γράφεις τα ίδια στα 25 και στα 35. Κι αυτό είναι το υπέροχο, ότι μετακινείσαι».

Ήρα Κατσούδα: «Οι όμορφες σκέψεις δεν χρειάζεται να είναι χρήσιμες» Facebook Twitter
Οι πιο αστείες, οι πιο βαθιές ιδέες προκύπτουν από το τίποτα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Παρά τον ίσως χαλαρό τίτλο, οι «Όμορφες Σκέψεις» έχουν μια έντονη κοινωνική ανάγνωση. «Είναι η πιο "τοποθετημένη" παράσταση που έχω κάνει. Αλλά όχι με το δάχτυλο υψωμένο – εξάλλου stand-up κάνουμε, όχι κήρυγμα. Η θέση σου φαίνεται με πολλούς τρόπους. Η πολιτική θέση εκφράζεται και στις λέξεις που διαλέγεις, στο πώς βλέπεις τον κόσμο». 

Όπως εξηγεί, δεν χρειάζεται η κωμωδία να κάνει «κήρυγμα» για να είναι πολιτική. «Η στάση σου, η οπτική σου, είναι πολιτική πράξη. Ακόμα κι αν μιλάς για κάτι φαινομενικά απλό».

Το κοινό, λέει, το αντιλαμβάνεται. «Αυτή η παράσταση ταξίδεψε πέρυσι σε όλη την Ελλάδα, και τώρα στην Ευρώπη. Με πλησίασαν άνθρωποι μετά το τέλος και μου είπαν ότι χάρηκαν που είδαν κάτι με κοινωνικό σχόλιο χωρίς να γίνεται διδακτικό. Αυτό, για μένα, είναι το μεγαλύτερο κομπλιμέντο».

Για την υπόθεση Ρούπου και τα όρια της σάτιρας

«Ένα αστείο δεν καταστρέφει τον κόσμο. Μπορεί να το βρεις προσβλητικό, δικαίωμά σου. Όμως άλλο προσβλητικό, άλλο επικίνδυνο. Το πραγματικά επικίνδυνο είναι να απολύεται κάποιος για κάτι που είπε εκτός δουλειάς. Αυτό είναι φίμωση. Και είναι πιο τρομακτικό από οποιοδήποτε “προσβλητικό” αστείο».

«Η απόλυση του Πάρι Ρούπου δημιούργησε ένα πολύ κακό προηγούμενο. Αν ένας άνθρωπος μπορεί να χάσει τη δουλειά του για μια γνώμη που εξέφρασε εκτός ωραρίου, τότε μιλάμε για σκοτεινούς καιρούς. Και νομίζω πως δεν έρχονται – είναι ήδη εδώ».

Ήρα Κατσούδα: «Οι όμορφες σκέψεις δεν χρειάζεται να είναι χρήσιμες» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο σεξισμός στη σκηνή

Όταν ξεκίνησε το stand-up, πριν από δεκαπέντε και χρόνια, οι γυναίκες στη σκηνή ήταν ελάχιστες. «Ήταν σαν να βλέπουν δελφίνι να κάνει trekking. Τώρα έχουν αλλάξει κάποια πράγματα, αλλά δυστυχώς όχι όλα. Στις γυναίκες δίνονται λιγότερες ευκαιρίες. Για παράδειγμα, μια νέα κωμικό, αν δεν πάει καλά ένα βράδυ, τη διαγράφουν πιο εύκολα. Ενώ στους άντρες συγχωρείται πολύ πιο εύκολα το “ε, δεν του βγήκε”».

«Ο σεξισμός δεν είναι μόνο θέμα σκηνής, είναι θέμα κοινωνίας. Υπάρχει παντού, απλώς εδώ φαίνεται πιο καθαρά. Το ζητούμενο είναι να τον αναγνωρίζουμε και να τον δουλεύουμε. Δεν αλλάζει σε μια νύχτα, αλλάζει με επίγνωση και με θυσίες».

Παρά τα σοβαρά θέματα που θίγει, η Κατσούδα παραμένει πιστή στη χαλαρότητα και τον ενθουσιασμό που χαρακτηρίζει το χιούμορ της. «Η κωμωδία είναι τέχνη, αλλά δεν χρειάζεται να παίρνει τον εαυτό της τόσο σοβαρά. Ο αυτοσαρκασμός είναι υγεία. Αν δεν μπορείς να γελάσεις με σένα, δεν μπορείς να γελάσεις με τίποτα».

Κάπου προς το τέλος της κουβέντας, επιστρέφει σε αυτό που φαίνεται να τη χαρακτηρίζει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο: την επιθυμία της να πειραματίζεται.

«Είναι κρίμα να μη δοκιμάζουμε πράγματα. Να μένουμε στάσιμοι ή εγκλωβισμένοι σε ό,τι ξέρουμε. Δεν είμαι μονοθεματική – η κωμωδία μπορεί να γεννηθεί από οτιδήποτε. Κανείς δεν σου ορίζει τι πρέπει να κάνεις, ούτε ποιο είναι το “σωστό” είδος. Εσύ αποφασίζεις». 

«Όλα είναι κωμωδία, αρκεί να είσαι εντάξει με αυτό που κάνεις, να μη μειώνεις κανέναν και να μη χρειάζεται να πατήσεις επί πτωμάτων για να ακουστείς».

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την stand-up comedy παράσταση της Ήρας Κατσούδη εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μου είπαν “θα δούμε τι κωμικός θα είσαι μετά τα λεσβιακά αστεία”»

Οι Άλλοι / «Μου είπαν “θα δούμε τι κωμικός θα είσαι μετά τα λεσβιακά αστεία”»

Λίγες ημέρες μετά το τέλος της επιτυχημένης παράστασης «ΚΑΜΙΚΑΖΙ» με τη Δήμητρα Νικητέα, η Μελίνα Κόλλια μιλά για τη σκηνή ως πεδίο ελευθερίας και ευθύνης, για την queer ταυτότητα ως στάση ζωής και για την κωμωδία ως εργαλείο κοινωνικής κριτικής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πάρις Ρούπος: «Τα hate comments δεν είναι κριτική»

Lifo Videos / «Τα hate comments δεν είναι κριτική»

Ο Πάρις Ρούπος παρουσιάζει τη νέα του σόλο παράσταση «Κυριλέ» και μιλά στα βίντεο της LiFO για το χιούμορ και τα όριά του, το αν το stand up αποτελεί «αριστερή τέχνη» και το κατά πόσο μπορεί κανείς να βιοποριστεί από αυτό στην Ελλάδα σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Θωμά Ζάμπρα, ποια είναι η καλύτερη γιούχα που έχεις φάει ποτέ;

Lifo Videos / Θωμά Ζάμπρα, ποια είναι η καλύτερη γιούχα που έχεις φάει ποτέ;

Του έχουν πει ότι μοιάζει στον Ζακ Γαλυφιανάκη; Θεωρεί τον εαυτό του φεμινιστή; Πότε θα δούμε τη σειρά «Κακές Ιδέες»; Ο Θωμάς Ζάμπρας απαντά στην Στεφανία Παπαδημητρίου και στον Γιώργο Τσαγκόζη που του θέτουν τις ερωτήσεις του κοινού.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ