Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέην έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη;  Facebook Twitter
Όταν η Σάρα Κέιν έγραψε το «Cleansed», ήδη το πρώτο της έργο είχε επικριθεί ως «πανδαισία βρομιάς».
0

«Για μένα υπάρχει απίστευτα μεγάλη απελπισία στο «Cleansed» γιατί ένιωθα απίστευτα μεγάλη απελπισία όταν το έγραφα. Αλλά υπάρχουν και πολύ ωραία πράγματα στο έργο, γι’ αυτό το αποκαλώ ιστορία αγάπης, ακόμα και αν αυτό δεν αποτελεί είδηση με την τρέχουσα έννοια, που “είδηση” θεωρείται μόνο η ακρότητα», γράφει η Σάρα Κέιν για το «Cleansed» (1998), το τρίτο θεατρικό της έργο μετά το «Blasted» (1995) και το «Phaedra’s Love» (1996). Η Σάρα Κέιν έλεγε ότι ξεκίνησε να γράφει το «Cleansed» προτού καν ανέβει το «Blasted» και ότι «χρειάστηκαν τρία χρόνια για να το ολοκληρώσει».

Όταν η Σάρα Κέιν έγραψε το «Cleansed», ήδη το πρώτο της έργο είχε επικριθεί ως «πανδαισία βρoμιάς» και όταν ανέβηκε στο Royal Court Upstairs του Λονδίνου πυροδότησε την πιο μεγάλη συζήτηση –έναν αληθινό πόλεμο– στο θέατρο, τη μεγαλύτερη που έχει συμβεί εδώ και δεκαετίες. Κατηγορήθηκε ότι είναι ένα 23χρονο enfant terrible που κατασπαταλά τα χρήματα των φορολογούμενων με ένα έργο «που στερείται πνευματικής και καλλιτεχνικής αξίας», ενώ η κριτική του Τζακ Τίνκερ στην «Daily Mail» είχε τον τίτλο «Αυτή η αηδιαστική γιορτή της βρομιάς». Τίνκερ ονομάζει η Σάρα Κέιν το κεντρικό πρόσωπο, τον βασανιστή στο «Cleansed», αν αυτό έχει κάποια σημασία.

Στο «Cleansed», το φύλο και η queer επιθυμία διαπλέκονται. Η Σάρα Κέιν αρνήθηκε να χαρακτηριστεί φεμινίστρια ή queer συγγραφέας και στο συγκεκριμένο έργο ο λόγος της διαπερνά τα όρια ανδρικού/γυναικείου, ετεροφυλοφιλίας/ομοφυλοφιλίας, ενώ η βία γίνεται το μέσο διά του οποίου οι ταυτότητες διαλύονται και ξαναχτίζονται.

Ο Ίαν Ρίκσον, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Royal Court, πιστεύει πως το γεγονός ότι η Κέιν ήταν γυναίκα επηρέασε την αντίδραση των κριτικών. «Οι περισσότεροι κριτικοί θεάτρου είναι άντρες και σε μεγάλο βαθμό, πιθανώς, έχουν ασυνείδητα παγιωμένες απόψεις σχετικά με το τι αρμόζει να ανεβάσει μια γυναίκα καλλιτέχνιδα. Πολλές καλλιτέχνιδες, όταν δημιουργούν έργα που είναι “ενοχλητικά”, τους κάνουν να διστάζουν, προσβάλλουν συχνά κάτι που βρίσκεται βαθιά μέσα τους, ίσως κάτι που βρίσκεται μέσα σε όλους μας», έλεγε. Στην ίδια γραμμή, η κριτικός θεάτρου της «Guardian» Λιν Γκάρντνερ επισημαίνει ότι «υπάρχει μια τάση αντίδρασης στις γυναίκες που στο έργο τους πρέπει να αντιμετωπίσουμε την ακραία βία, και έχει να κάνει με το πώς περιμένουμε να είναι οι γυναίκες. Ξέρετε, ζάχαρη και μπαχαρικά και όλα αυτά τα ωραία». 

Η Σάρα Κέιν, μαζί με συγγραφείς όπως ο Μαρκ Ρέιβενχιλ και ο Πάτρικ Μάρμπερ, ήταν μέρος του κινήματος του βρετανικού θεάτρου που ονομάστηκε «in-yer-face» και ήταν κατάφωρα επιθετικό ή προκλητικό, ωστόσο αδύνατο να αγνοηθεί ή να παραληφθεί. Η ερμηνεία του «in-yer-face» ταιριάζει με αυτό που έγραψε η Κέιν στο «Cleansed», ένα θέατρο που δεν περιγράφει τη βία αλλά την κάνει να ξεσπά μέσα σε μια θεατρική αίθουσα, μηδενίζοντας τη χωρική και χρονική απόσταση από το τραύμα και αναγκάζοντάς μας να αντιμετωπίσουμε ό,τι χειρότερο μπορεί να συμβεί στην ανθρωπότητα. 

Η Κέιν ισχυρίστηκε ότι έγραψε το «Cleansed» ως ένα έργο που θα λειτουργούσε μόνο ως θεατρικό και δεν θα μπορούσε να προσαρμοστεί σε άλλα δραματικά μέσα, στον κινηματογράφο ή στην τηλεόραση, θέλοντας –κατά δήλωσή της– να επεκτείνει τη θεατρική γλώσσα. «Το θέατρο μπορεί να μην είναι μοντέρνο και κουλ, αλλά τουλάχιστον δεν υπάρχει άμεση λογοκρισία σε αυτό, κάτι που δεν πρόκειται ποτέ να συμβεί στον κινηματογράφο ή στην τηλεόραση», έλεγε. Εμπνεύστηκε εν μέρει από το έργο του Ρολάν Μπαρτ «A lover’s discourse», από ένα σημείο όπου αναφέρει ότι η κατάσταση ενός απορριφθέντος εραστή δεν διαφέρει από την κατάσταση ενός κρατούμενου σε στρατόπεδο. «Όταν το διάβασα, απλώς έμεινα άναυδη και σκέφτηκα πώς είναι δυνατόν να υπονοεί ότι ο πόνος της αγάπης είναι τόσο άσχημος. Αλλά όσο περισσότερο το σκεφτόμουν, κατάλαβα ότι στην πραγματικότητα ξέρω τι εννοεί. Πρόκειται για την απώλεια του εαυτού. Και όταν χάνεις τον εαυτό σου, πού πας; Πουθενά. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα είδος τρέλας. Και καθώς το σκεφτόμουν, έκανα τη σύνδεση με το "Cleansed"». 

Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη;  Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση του «Cleansed» που σκηνοθέτησε η Κέιτι Μίτσελ στο Εθνικό Θέατρο του Λονδίνου το 2016.

Στο «Cleansed», το οποίο έκανε πρεμιέρα στο Royal Court Downstairs το 1998, η Κέιν χρησιμοποιεί ακραία βιαιοπραγία. Όταν το έργο σκηνοθετήθηκε από την Κέιτι Μίτσελ στο Εθνικό Θέατρο του Λονδίνου το 2016, ξέσπασε ξανά σάλος στον Τύπο, καθώς το κοινό λιποθυμούσε ή εγκατέλειπε σοκαρισμένο την αίθουσα, μην αντέχοντας τη φρίκη του έργου. Έχουν γίνει μεγάλες συζητήσεις, αναλύσεις και έχουν γραφτεί δεκάδες μελέτες που αναλύουν την ύπαρξη της βίας στο συγκεκριμένο έργο. Το να εστιάζουμε προφανώς μόνο σε αυτήν τη διάσταση σημαίνει ότι εν μέρει χάνουμε το νόημα του έργου της Κέιν, ωστόσο είναι κάτι που δεν μπορεί να αγνοηθεί σε οποιαδήποτε ανάγνωση ή προσέγγιση του έργου.

Στην Ελλάδα, το «Cleansed» ανέβηκε το 2001 σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή και μετάφραση Τζένης Μαστοράκη, που επέλεξε τον τίτλο «Καθαροί, πια». Η παράσταση ανέβηκε στο θέατρο Ροές, που ανακατασκευάστηκε για να μπορεί να φιλοξενήσει το σκηνικό σύστημα της Λίλης Πεζανού. Ήταν μια πολυσυζημένη παράσταση, με φανατικούς υπερασπιστές και πολέμιους, και η πρώτη φορά που σε έργο του Λευτέρη Βογιατζή –απ’ όσο θυμάμαι τουλάχιστον– το κοινό αποχωρούσε έκδηλα ενοχλημένο και σοκαρισμένο. Τη βραδιά που παρακολούθησα την παράσταση έφυγαν πάνω από δώδεκα θεατές – θυμάμαι μια κυρία που μέσα στον πανικό και το σκοτάδι έπεσε στις σκάλες και σηκώθηκε αμέσως για να τραπεί σε άτακτη φυγή. Δίπλα μου, μια νεαρή γυναίκα έκλαιγε με λυγμούς. Ακόμα και στο χειροκρότημα υπήρχε μια αμηχανία και έξω από το θέατρο, οι θεατές συζητούσαν ζωηρά: για κάποιους αυτό που είχαν δει ήταν μια αποκαλυπτική εμπειρία, σχεδόν θρησκευτική, για άλλους ήταν μια ανωμαλία, κάτι αδιανόητα βίαιο που δεν είχε νόημα.

Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη;  Facebook Twitter
Στην Ελλάδα η παράσταση ανέβηκε πρώτη φορά το 2001 σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή με τον τίτλο «Καθαροί, πια». Εδώ στιγμιότυπο από την ανάγνωση του έργου με τον σκηνοθέτη και τον θίασο.

Το «Cleansed» διαδραματίζεται σε ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα, του οποίου ηγείται ο Τίνκερ. Είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να απαλλάξει την κοινωνία από τα «ανεπιθύμητα άτομα», ενώ μια ομάδα ανθρώπων που εντάσσονται σε αυτό προσπαθεί να σώσει τον εαυτό της μέσω του έρωτα. Οι χαρακτήρες μοιράζονται μια κατάσταση πανικού, από την οποία δεν υπάρχει πιθανότητα διαφυγής ή επιστροφής. Αυτό που έγραψε η Κέιν, μέσα την ωμότητά του, είναι σπαρακτικά όμορφο· σε στιγμές που οι χαρακτήρες δρουν αδίστακτα, λάμπει το φως της ομορφιάς και η ανάγκη να αγαπηθούμε. 

Ίσως αυτό να είναι το τελευταίο έργο στο οποίο η Κέιν πιστεύει στην ιδέα της αγάπης, από την οποία απομακρύνθηκε στα επόμενα δυο έργα της, το «Crave» και το «4.48 Psychosis». Ο Μάρκ Ρέιβενχιλ θυμόταν πως όταν είπε στην Κέιν ότι θεωρούσε το «Cleansed» εξαιρετικό, εκείνη χαμογέλασε και απάντησε: «Ναι, λοιπόν, είμαι ερωτευμένη».

Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον το πώς η Κέιν επιλέγει στο «Cleansed» να παρουσιάσει τη βία όχι μόνο με μια απλή αναπαράστασή της αλλά με ασαφή, διφορούμενα, συμβολικά και συχνά σουρεαλιστικά στοιχεία. Η ασάφεια είναι το εργαλείο που χρησιμοποιεί για να αναγκάσει τον θεατή να αναζητήσει πιο βαθιά νοήματα και να εμβαθύνει στις ψυχολογικές και φιλοσοφικές διαστάσεις του έργου. Γιατί η ακραία βία του έργου δεν είναι απλώς σωματική, έχει και μια εσωτερική, ψυχολογική διάσταση που δημιουργεί μια αβεβαιότητα γύρω από το τι συμβαίνει, ποιος είναι ο θύτης και ποιο το θύμα, σε ένα κλίμα έντασης και ανασφάλειας που αντικατοπτρίζει τη σύγχυση και τον πόνο των χαρακτήρων.

Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη;  Facebook Twitter
Ένα από τα χαρακτηριστικά του έργου είναι η ακραία βιαιοπραγία.

Έτσι, η βία στο «Cleansed» γίνεται μια μεταφορά, καθώς αναφέρεται στους αόρατους μηχανισμούς εξουσίας που δρουν στην κοινωνία, επηρεάζοντας βαθιά τις ανθρώπινες σχέσεις, τις επιθυμίες και την ταυτότητα. Η συγγραφέας χρησιμοποιεί τη βία όχι μόνο ως σοκ αλλά και ως μέσο αποκάλυψης των κοινωνικών μηχανισμών ελέγχου και ως αλληγορία για τη δομή της σύγχρονης κοινωνίας, όπου η δύναμη και η επιβολή της εξουσίας μπορεί να είναι συχνά αόρατη, ωστόσο είναι διάχυτη παντού.

Ο τόπος, το περιβάλλον του έργου, που θυμίζει και λειτουργεί περισσότερο σαν κέντρο κράτησης, αντιστοιχεί στο μοντέλο του Πανοπτικού, ένα τύπο κτιρίου-φυλακής που σχεδιάστηκε από τον Άγγλο φιλόσοφο και κοινωνιολόγο Τζέρεμι Μπένθαμ το 1785 με τρόπο τέτοιο που να επιτρέπει τη συνεχή επίβλεψη όλων των κρατουμένων. Κάτι που συμβαίνει και στο έργο της Κέιν, με τον διαβόητο Τίνκερ (μια συμβολική κατ’ ουσίαν φιγούρα) να θυμίζει φρουρό του πανοπτικού –σαν κεντρική μορφή εξουσίας–με τον τρόπο που χειραγωγεί τους πάντες μέσω ναρκωτικών, ακρωτηριασμών και ψυχολογικής κακοποίησης, με την άσκηση βίας ως εργαλείο πειθαρχίας και ελέγχου. Η βία εδώ δεν εκφράζεται με ξεσπάσματα αλλά ως συστηματική επιβολή πειθαρχίας και κανονικοποίησης των «διαφορετικών». Οι χαρακτήρες ζουν υπό συνεχή απειλή, γνωρίζοντας ότι η παραμικρή τους απόκλιση, συναισθηματική ή ψυχολογική, είναι απόλυτα ορατή και μπορεί να τους οδηγήσει σε σκληρή τιμωρία. Αυτό δημιουργεί έναν κύκλο φόβου και υποταγής που καθορίζει τις σχέσεις τους και τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους.

Η Σάρα Κέιν, με το έργο αυτό, αμφισβητεί τα όρια του σώματος, της ταυτότητας και της αγάπης, προσφέροντας μια ριζοσπαστική, σωματική και βαθιά πολιτική θεατρική εμπειρία.

«Το πώς έβλεπε η Σάρα Κέιν τον κόσμο το 1998 μάς κάνει να αναρωτηθούμε τι θα έλεγε για τον τρόμο των ημερών μας», λέει ο Δημήτρης Καραντζάς, που σκηνοθετεί το «Cleansed» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης – η πρεμιέρα έχει προγραμματιστεί για τις 5 Δεκεμβρίου. «Σαν να φτιάχνει μια νέα θρησκεία και η θρησκεία αυτή να είναι η πίστη στον άνθρωπο, η πίστη στην ένωση, στον άλλο. Σαν η πίστη αυτή να είναι η μόνη αντίσταση σε έναν κόσμο που δολοφονεί τους ομοφυλόφιλους, απορρίπτει τους λεγόμενους απόβλητους και μη λειτουργικούς, περιθωριοποιεί τους ψυχικά ασθενείς. Δεν είναι τυχαίο ότι η δράση στο "Cleansed" εξελίσσεται σε ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα, σε μια κρατική δομή. Τα πρόσωπα στο έργο παλεύουν να ενωθούν πάση θυσία, ενώ ξέρουν ότι ελλοχεύει η τιμωρία, ο βασανισμός, ο διαμελισμός. Γραπώνονται από την αγάπη, από τον άλλο, γιατί μόνο ο άλλος μπορεί να γίνει σωτήρας σε ένα εμπόλεμο τοπίο. Το ζήτημα, λοιπόν, για μένα είναι ότι όσο μεγαλώνει η βία τόσο πρέπει ο άνθρωπος να βρίσκει τρόπους αντίστασης, και η Σάρα Κέιν σε αυτή την εντελή παραβολή της, μιλάει για μια αγάπη που ξεπερνάει τον θάνατο, ξεπερνάει το σώμα, για μια αγάπη που μπορεί να ανταλλαχθεί ακόμα και όταν έχεις ακρωτηριαστεί/μακελευτεί ψυχικά και σωματικά. Και αυτό είναι ένα καταφύγιο. Μπορεί να πονάει η αγάπη, αλλά είναι και ίσως η μόνη διέξοδος σε έναν κόσμο που μισεί και ακρωτηριάζει την ελευθερία. Να αγαπάτε. Να είστε ελεύθεροι. Αυτές θα ήθελα να είναι οι δυο φράσεις που θα σκεφτεί ένας θεατής μετά την παράστασή μας».

Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη;  Facebook Twitter
Η Σάρα Κέιν ήταν μέρος του κινήματος του βρετανικού θεάτρου που ονομάστηκε «in-yer-face» και ήταν κατάφωρα επιθετικό ή προκλητικό, ωστόσο αδύνατο να αγνοηθεί ή να παραληφθεί.

Όσο πολυεπίπεδη είναι η βία, άλλο τόσο πολυεπίπεδο είναι το υπόστρωμα του λόγου της Κέιν που μας καλεί να σκεφτούμε την πολυπλοκότητα της εξουσίας, τη σχέση της με την αγάπη και τη βία και να αμφισβητήσουμε τα όρια μεταξύ ελευθερίας και πειθαρχίας. Οι χαρακτήρες του έργου προσπαθούν να επιβιώσουν και να βρουν λύτρωση μέσω της αγάπης, παρά τις ακραίες συνθήκες βίας και καταπίεσης. Η αντίστασή τους εκδηλώνεται μέσα από πράξεις αγάπης, επιθυμίας και αλληλεγγύης, που όμως συχνά οδηγούν σε ακόμα μεγαλύτερη βία. Η Κέιν υπονομεύει την έννοια της λύτρωσης, δείχνοντας ότι η αγάπη μπορεί να υπάρξει ακόμα και στα πιο σκοτεινά περιβάλλοντα, αλλά πάντα υπό το βάρος της εξουσίας.

Η Φραντσέσκα Ράινερ τονίζει ότι η βία στο «Cleansed» εγγράφεται κυριολεκτικά στα σώματα των χαρακτήρων. Οι σωματικές μεταμορφώσεις, οι ακρωτηριασμοί, οι βιασμοί και οι εξευτελισμοί λειτουργούν ως αλληγορία για τη βία της ύπαρξης κανονιστικής ταυτότητας. Το σώμα γίνεται το πεδίο όπου συγκρούονται το τραύμα, η αγάπη, η αντοχή και η αναζήτηση ταυτότητας. Πρόκειται για ένα μοναδικό παράδειγμα σύγχρονου θεάτρου που τολμά να εξερευνήσει ταυτόχρονα το φύλο και την queer επιθυμία, όχι ως στατικές αλλά ως ρευστές και διαρκώς μεταβαλλόμενες ταυτότητες, μέσα από τη βία, τη σωματικότητα και την επιθυμία. Το έργο γίνεται έτσι ένα σχόλιο για τη βία της εξουσίας πάνω στα σώματα των «άλλων» αλλά και για τη δυνατότητα της αγάπης και της επιθυμίας να επιβιώνουν ακόμα και στις πιο ακραίες συνθήκες.

Η Κέιν, με το έργο αυτό, αμφισβητεί τα όρια του σώματος, της ταυτότητας και της αγάπης, προσφέροντας μια ριζοσπαστική, σωματική και βαθιά πολιτική θεατρική εμπειρία.

Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη;  Facebook Twitter
Η Νατάσα Εξηνταβελώνη και ο Χρήστος Λούλης, δύο από τους πρωταγωνιστές της παράστασης που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Καραντζάς και θα ανέβει τον Δεκέμβριο. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη;  Facebook Twitter
Η Μαίρη Μηνά και ο Δημήτρης Καπουράνης σε σκηνή της παράστασης που θα ανέβει τον Δεκέμβριο. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Στο «Cleansed», το φύλο και η queer επιθυμία διαπλέκονται. Η συγγραφέας αρνήθηκε να χαρακτηριστεί φεμινίστρια ή queer συγγραφέας και εδώ ο λόγος της διαπερνά τα όρια ανδρικού/γυναικείου, ετεροφυλοφιλίας/ομοφυλοφιλίας, με τη βία να γίνεται το μέσο διά του οποίου οι ταυτότητες διαλύονται και ξαναχτίζονται. Όταν ρωτήθηκε σχετικά, απάντησε ότι θέλει το έργο της να κρίνεται με βάση την ποιότητά του, όχι το φύλο, την ηλικία, την τάξη, τη σεξουαλικότητα ή τη φυλή. «Δεν σκέφτομαι τον κόσμο ως χωρισμένο σε άνδρες και γυναίκες, θύματα και θύτες. Θεωρώ ότι αυτοί οι διαχωρισμοί δεν είναι εποικοδομητικοί και οδηγούν σε κακή γραφή», έλεγε. «Το "Cleansed" αφορά την αγάπη», έλεγε η Σάρα Κέιν για ένα έργο που δεν αποφεύγει θέματα βίας και σεξ, το γκροτέσκο και το σκοτεινό. Αυτή η γυναικεία σκοτεινή φωνή εξετάζει τολμηρά τη βία, την πορνογραφία και γεννά ένα έργο-εφιάλτη που ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια μας και μέσα στο κεφάλι μας με απρόβλεπτη και αμείλικτη λογική, ενώ, όπως στους εφιάλτες, ακόμα και το σώμα μας αντιδρά όταν συμβαίνει κάτι ακατανόητο και απαίσιο. 

Η Σάρα Κέιν έγραψε ένα έργο που καταδεικνύει όχι μόνο τη σχέση μεταξύ αγάπης και βίας αλλά και τον τρόπο που οι αποχρώσεις της αγάπης μπορεί να υπερβούν τις στερεοτυπικές εκφράσεις της. Το έργο έχει σχεδιαστεί για να αφήνει τον θεατή ή τον αναγνώστη του με περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις, όπως συχνά τείνει να κάνει η μεταμοντέρνα λογοτεχνία. Η μινιμαλιστική γραφή της Κέιν –δεν υπάρχει σπαταλημένη λέξη–, σε συνδυασμό με τα μεταμοντέρνα χαρακτηριστικά, όπως η κατακερματισμένη δομή και η μπερδεμένη πλοκή, έχουν ως αποτέλεσμα ένα έργο που είναι «διφορούμενο» και δεν αποκαλύπτει άμεσα τον σκοπό και τα νοήματά του. Σε είκοσι σκηνές, επτά χαρακτήρες μέσα σε ένα βίαιο σκηνικό παλεύουν για τον έρωτα που μπορεί να θεωρηθεί μια ακραία εμπειρία, σύμφωνα με τις συνθήκες ύπαρξής του στο έργο. 

Η αγάπη δεν μπορεί να αγνοηθεί, είναι εμφανής σε κάθε σκηνή του έργου, υπάρχει ως κίνητρο των πράξεων που επιτελούνται ή γίνεται ο λόγος των βασανιστηρίων που επιβάλλονται στα πρόσωπα. Ολόκληρο το έργο μπορεί εύκολα να θεωρηθεί μια εξερεύνηση της αγάπης και των διαφορετικών τρόπων με τους οποίους μπορεί να βιωθεί. Ωστόσο, είναι αδύνατο να αγνοηθεί και η γκροτέσκα βία που διατρέχει όλη την πλοκή. Και κάνει συχνά τον θεατή να αναρωτιέται ποιος είναι ο ρόλος και ο σκοπός των φρικιαστικών πράξεων που πρέπει να υποστούν οι χαρακτήρες.

Είναι ο κόσμος της Σάρα Κέιν αυτός, μια δυστοπία όπου συνυπάρχουν η αγάπη και η επιθυμία με τον πόνο και την καταπίεση, ένας κόσμος που ακολουθεί τη λογική του Μπαρτ, σύμφωνα με την οποία η ερωτική εμπειρία είναι βαθιά τραυματική και υπαρξιακά απογυμνωτική. Η Σάρα Κέιν ίσως μας λέει πως αν οι άνθρωποι μπορούν ακόμα να αγαπούν έπειτα από αυτό, τότε η αγάπη είναι το πιο ισχυρό πράγμα.

Το τρέιλερ της παράστασης «Cleansed» 

Δείτε περισσότερα για την παράσταση Cleansed εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Σάρα Κέιν: Oι δαίμονές της μας βασανίζουν ακόμα

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σάρα Κέιν: Oι δαίμονές της μας βασανίζουν ακόμα

Η συγκεντρωτική έκδοση με όλα τα θεατρικά έργα της Σάρα Κέιν με τον τίτλο «Άπασα» 25 χρόνια μετά τον τραγικό της θάνατο αποδεικνύει ότι το θέατρο προϋποθέτει μια γραφή που να αντέχει στον χρόνο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ