Σχεδιάζοντας Αειφόρους Προορισμούς από την αξιολόγηση μέχρι την πιστοποίηση

Σχεδιάζοντας Αειφόρους Προορισμούς από την αξιολόγηση μέχρι την πιστοποίηση Facebook Twitter
0

OΛΟΙ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΑΕΙΦΟΡΙΑ και βιωσιμότητα σε όλα! Είναι όμως μια νέα πραγματικότητα ή η μόδα των πυροτεχνημάτων θα μας παρασύρει, με αποτέλεσμα να χάσουμε την ουσία και να εστιάσουμε σε κάτι άτοπο και απροσδιόριστο;

Ένα είναι το σίγουρο, ότι οι πόλεις του σήμερα, αλλά περισσότερο του αύριο, έχουν ανάγκη ένα μοντέλο αειφορου ύπαρξης, λειτουργίας, σχεδιασμού και ανάπτυξης, ώστε να παρέχουν έναν τρόπο ζωής, βάσει του οποίου θα σχεδιάζονται δράσεις και προϊόντα με στόχο την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου και την προβολή του ανθρώπου και των δημιουργημάτων του. Με αυτόν τον τρόπο θα δοθεί η δυνατότητα δημιουργίας δομών και διαδικασιών για την προώθηση της διαφορετικότητας, της ανθεκτικότητας και της κοινωνικής συνοχής της πόλης. Αυτή η ανάλυση θα μπορούσε να συνεχιστεί επί μακρόν, αλλά για τις ανάγκες αυτής της παρουσίασης πρέπει να επικεντρωθεί στην ουσία της αειφορίας και στον τρόπο που επηρεάζει τη ζωή μιας σύγχρονης πόλης, όπως η Αθήνα, έτσι ώστε ο κάτοικος, ο επισκέπτης, ο μαθητής, ο επαγγελματίας, ο startupper, ο μπλόγκερ, να είναι σε θέση να διακρίνουν και να εκτιμήσουν τη διαφορά. Τι αφορά, λοιπόν, η αειφορία; Τι φέρνει σε μια πόλη, σε έναν τουριστικό προορισμό μια ανάλογη κατάκτηση;

Ioannis Pappas
Δρ Ιωάννης Παππάς

Είναι πια διαπιστωμένο, μετρημένο βάσει αναρίθμητων δημοσκοπήσεων σε όλο τον πλανήτη, ότι ο πολίτης νοιάζεται πολύ περισσότερο για το μέλλον του και την κλιματική αλλαγή απ’ ό,τι παλιότερα. Σε επίπεδο αστικού περιβάλλοντος ή γενικότερα προορισμών που επισκεπτόμαστε για διακοπές ή επαγγελματικούς λόγους, η ανάγκη για ένα λιγότερο επιβαρυντικό για το περιβάλλον ταξίδι είναι αυτό που κερδίζει σημαντικά έδαφος, μαζί με την ανάγκη για αυθεντική εμπειρία και υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας. Ο σύγχρονος ταξιδιώτης αναζητά σε πολύ μεγάλο ποσοστό την εμπειρία αυτή, θέλει να επιβραβεύσει προορισμούς που σχεδιάζουν και υλοποιούν δράσεις ανθεκτικότητας για το προϊόν τους και την εμπειρία που θα του χαρίσει, και αυτό δέχεται να το πληρώσει ακριβότερα! Όπως βλέπουμε, η πανδημία απλώς επιτάχυνε αυτήν τη μετάβαση, δεν την σταμάτησε. Οπότε τα πράγματα δείχνουν να έχουν πάρει μια κατεύθυνση, σύμφωνα με την οποία οι πόλεις του μέλλοντος, για να μπορούν να είναι προορισμοί που προσφέρουν αξιόλογο τουριστικό προϊόν αλλά και μια ποιότητα ζωής στους πολίτες τους, θα πρέπει να λειτουργούν βάσει ενός αειφορικού μοντέλου ανάπτυξης και δημιουργίας.

Στην περίπτωση της Αθήνας είναι προφανές ότι καθώς είναι η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, οι πιέσεις για μετάβαση σε ένα μοντέλο ανθεκτικότητας, αειφορίας, ψηφιοποίησης, απανθρακοποίησης και προσβασιμότητας είναι τεράστιες.

Θα ρωτήσει κάποιος πώς γίνεται αυτό, τι πρέπει να κάνει ένας προορισμός για να το πετύχει. Σίγουρα πολλά, ειδικά αν είναι μακριά από τους στόχους για αειφόρο ανάπτυξη των Ηνωμένων Εθνών, πολύ λιγότερα, όμως, αν η πορεία έχει σχεδιαστεί με ακρίβεια, έχει γίνει μια προετοιμασία για την υλοποίηση, έχουν βρεθεί οι πόροι που θα βοηθήσουν στη μετάβαση αυτή και υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι που θα διαχειριστούν και θα προωθήσουν τον προορισμό, ώστε το σχέδιο δράσης να υλοποιηθεί σωστά. Μα, πάνω απ’ όλα, για να γίνει πραγματικότητα αυτό, είναι απολύτως αναγκαίο να υπάρχει η συναίνεση της τοπικής κοινωνίας, συμπόρευση με την επιχειρηματική κοινότητα και η δέσμευση μιας ηγεσίας με όραμα. 

Ο απλός ταξιδιώτης, όμως, και οι σημαντικοί παράγοντες του παγκόσμιου τουρισμού πώς αντιμετωπίζουν μια τέτοια αλλαγή; Θα έλεγε κάποιος, πολύ θετικά! Τελευταία, πολύ μεγάλοι καθετοποιημένοι οργανισμοί τουρισμού, όπως η TUI Group, δηλώνουν ότι το μέλλον είναι η αειφορία σε επίπεδο προορισμού και το ζητούμενο είναι η άμεση μετάβαση. Η easyJet Holidays δημιουργεί συνεργασίες για την υποστήριξη της μετάβασης των προορισμών σε ένα πιο αειφόρο μοντέλο λειτουργίας, με παράδειγμα εφαρμογής τη Ρόδο. Πρόσφατα, πολλοί προορισμοί στην Ελλάδα, όπως η Κέρκυρα, το Ηράκλειο και η Ρόδος, επέλεξαν να αξιολογηθούν σε επίπεδο αειφορίας με βάση τα κριτήρια του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αειφόρου Τουρισμού (GSTC). Το ίδιο επέλεξε και η Αθήνα, με την αξιολόγηση να ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος του 2021 και να προσφέρει στην πρωτεύουσα της χώρας ένα σημαντικό εργαλείο για τη μετάβασή της στην επόμενη ημέρα της αειφορίας. Να σημειωθεί ότι αυτό το εγχείρημα συμβαίνει πρώτη φορά σε ευρωπαϊκή πρωτεύουσα και σίγουρα είναι μια πρόκληση. Ήδη ο προορισμός, μέσω των εκπροσώπων του, έχει δεσμευτεί να ακολουθήσει τα βήματα για την πιστοποίησή του ως αειφόρου στο πλαίσιο του οικοσυστήματος προτύπων του GSTC, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τους εμβληματικούς προορισμούς της ευρύτερης περιοχής αλλά και της χώρας.

Βέβαια, θα έλεγε κάποιος ότι στην περίπτωση της Αθήνας είναι λίγο-πολύ προφανές ότι θα πήγαινε προς μια τέτοια κατεύθυνση, ίσως μάλιστα δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι διαφορετικό, γιατί είναι η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας και οι πιέσεις για μετάβαση σε ένα μοντέλο ανθεκτικότητας, αειφορίας, ψηφιοποίησης, απανθρακοποίησης και προσβασιμότητας είναι τεράστιες. Οι άλλοι προορισμοί της χώρας, που όλοι μαζί συνιστούν την εικόνα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, μπορούν; Είναι έτοιμοι να κάνουν αυτό το άλμα; Γιατί η διεθνής αγορά το ζητάει, είναι δεδομένο. Εδώ η απάντηση δεν είναι εύκολη, κυρίως γιατί η πραγματικότητα είναι πάντα πολύ πιο μακριά από μια πολιτική δήλωση για ένα πράσινο νησί ή ένα ευχολόγιο για το πόσο άμεσα θα μπορούσε να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα μιας πόλης ή ακόμα και το επίπεδο net zero. Τελικά, όσον αφορά τους επισκέπτες (όχι τους τουρίστες) του προορισμού, τα πάντα θα κριθούν και θα κρίνονται από τους πολίτες του προορισμού. Όλα ξεκινούν βλέποντας τη ζωή μας στην πόλη μέσα από την ανάγκη μας για ποιότητα σε όλα τα επίπεδα. Η αυθεντικότητα ενός προορισμού κρίνεται από το αν ο πολίτης του αλλοτριώνεται στο πέρασμα του χρόνου από κάτι άγνωστο γι’ αυτόν ή όχι. Και αν θέλουμε να μιλήσουμε για τον τρόπο που θα την ενισχύσουμε με όρους αειφορίας, θα πρέπει να κοιτάξουμε πρώτα χαμηλά, στις γειτονιές και στους ανθρώπους του τόπου, να σχεδιάσουμε το μέλλον βάσει των αξιών των ίδιων των ανθρώπων, με όραμα, στρατηγικό πλάνο και ηγεσία. Τα υπόλοιπα θα έρθουν και σίγουρα θα επιβραβευτούν από τον υπεύθυνο ταξιδιώτη.

Green Evolution SA

ADM The Green Issue

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador και το Archisearch.gr

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM The Green Issue

ADM: TΗΕ GREEN ISSUE

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador αφιερωμένη στις creative ομάδες, τους αρχιτέκτονες και τις επιχειρήσεις που έχουν αντιληφθεί ήδη πως η βιωσιμότητα, η αειφόρος ανάπτυξη και η πράσινη προσέγγιση, δεν είναι απλώς trend αλλά η ανάγκη για μια τεράστια αλλαγή στη φιλοσοφία της ζωής μας, της αγοράς, της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT