Αεροδρόμιο Μακεδονία: Καινοτομία, δημιουργικότητα και design για ένα πρότζεκτ υψηλών προδιαγραφών Facebook Twitter
©Thomas Gerasopoulos

Αεροδρόμιο Μακεδονία: Καινοτομία, δημιουργικότητα και design για ένα πρότζεκτ υψηλών προδιαγραφών

0

Παλιότερα ονομαζόταν «Κρατικός Αερολιμένας Μίκρας Θεσσαλονίκης», αλλά μετονομάστηκε το 1992, παίρνοντας το όνομα της ιστορικής γεωγραφικής περιοχής της Μακεδονίας.

Το όνομά του στην ΙΑΤΑ, που έχει γίνει δημοφιλές μάλιστα, είναι SKG (SaloniKa Greece) και εξυπηρετεί τοπικές και διεθνείς πτήσεις προς ευρωπαϊκές χώρες. Σε αυτό στεγάζονται επίσης μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας και η Αερολέσχη Θεσσαλονίκης, η οποία λειτουργεί όλο το εικοσιτετράωρο και διαθέτει ελαφρά αεροσκάφη προς ενοικίαση. Ήταν ένα έργο προορισμένο να γίνει αεροδρόμιο από τις αρχές του εικοστού αιώνα ‒ μάλιστα, την ίδια χρήση είχε και κατά τη διάρκεια των δύο μεγάλων παγκόσμιων πολέμων. Σήμερα, ανάμεσα στα σημαντικότερα έργα υποδομής του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης συγκαταλέγεται ο νέος τερματικός σταθμός, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης πολύ περισσότερων επιβατών σε ένα αεροδρόμιο που έχει ξεπεράσει προ πολλού τα όριά του. Σημαντικό χαρακτηριστικό και εμβληματικό σημείο αναφοράς αποτελεί η εξωτερική του όψη, εμβαδού 31.000 τ.μ. Ο αρχιτεκτονικός της σχεδιασμός προσφέρει μια νέα εικόνα, δημιουργώντας μια ευχάριστη ταξιδιωτική εμπειρία σε εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο. 


H φιλοδοξία των Γερμανών επενδυτών ήταν ο νέος τερματικός σταθμός του Αεροδρομίου Μακεδονία να έχει μια διακριτή αρχιτεκτονική ταυτότητα στην οποία θα αντικατοπτρίζεται και το πέρασμα στη νέα εποχή. Μπαίνοντας στον χώρο του αεροδρομίου, ο ταξιδιώτης αντικρίζει μια εντυπωσιακή, σύγχρονη κατασκευή, η οποία διακρίνεται για τη λιτή, δωρική της γραμμή και την αίσθηση αέναης κίνησης που της χαρίζουν το σχήμα και οι όγκοι της. 

Αεροδρόμιο Μακεδονία: Καινοτομία, δημιουργικότητα και design για ένα πρότζεκτ υψηλών προδιαγραφών Facebook Twitter
© Thomas Gerasopoulos

Η tailor made όψη - Ένα πρότζεκτ υψηλών απαιτήσεων 


Οι όψεις του αεροσταθμού χαρακτηρίζονται από τον ρομβοειδή κάνναβο του υαλοπετάσματος, που είναι ειδικά μελετημένος ώστε να αποτρέπει την είσοδο της ηλιακής ακτινοβολίας και συγχρόνως να επιτρέπει την ορατότητα και τη θέα από τον εσωτερικό χώρο προς τα έξω. Η συγκεκριμένη κατασκευή εκφράζει την ισορροπημένη σχέση που θα έπρεπε να υπάρχει μεταξύ αισθητικής και λειτουργικότητας. 

Tην αρχιτεκτονική μελέτη του έργου ανέλαβε το γραφείο Bobotis+Bobotis. Στη συνέντευξή μας ο Λουκάς Μπομπότης, αναφερόμενος στην ιδιαίτερη όψη του αεροσταθμού, δήλωσε εκ μέρους του γραφείου: «Το ρομβοειδές υαλοπέτασμα που σχεδιάσαμε για τις όψεις έπρεπε να ανταποκρίνεται σε μια σειρά ποιοτικών προδιαγραφών. Η ηχοαπομείωση και το βάρος του υαλοπίνακα (380kg/ υαλοπίνακα) αποτελούσαν δύο από τις κομβικές παραμέτρους που ο σχεδιασμός της διατομής του πλαισίου έπρεπε να λάβει υπ’ όψιν του. Στο πλαίσιο αυτό υπήρξε συνεργασία του γραφείου μας με τρεις εταιρείες κατασκευής ειδικών διατομών αλουμινίου, ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη λύση. Έτσι σχεδιάστηκαν τρεις ειδικές διατομές, μία από κάθε εταιρεία, που, πέραν των ποιοτικών τους χαρακτηριστικών, έπρεπε να ανταποκρίνονται και στις διαστάσεις που είχαμε προκαθορίσει στην αρχιτεκτονική μας μελέτη. Μετά την εξέταση των τριών προτάσεων, προκρίθηκε η διατομή της Aluminco ως η καταλληλότερη». Και συνέχισε διευκρινίζοντας: «Όπως αναφέρθηκε, το ρομβοειδές υαλοπέτασμα αποτελεί ένα από τα πλέον διακριτά στοιχεία του κελύφους, που χαρακτηρίζουν την ταυτότητα του αεροδρομίου. Ο συνολικός σχεδιασμός, λειτουργικός και αισθητικός, κάθε έργου που σχεδιάζουμε αποτελεί καθ’ ολοκληρίαν αντικείμενο της μελέτης μας. Προφανώς, ο σχεδιασμός του υαλοπετάσματος, ενός τόσο σημαντικού στοιχείου, δεν θα μπορούσε παρά να είναι δική μας ιδέα και επιλογή».

H ομάδα μελέτης και σχεδιασμού ανέπτυξε μια πρωτοποριακή λύση, βασισμένη στην καινοτομία αιχμής και στην ευελιξία σχεδιασμού των συστημάτων πρόσοψης της Αluminco


Η ιδέα του αρχιτεκτονικού γραφείου και η ανάγκη δημιουργίας λύσεων από πλευράς της Aluminco οδήγησαν σε μια ακόμη κατασκευαστική καινοτομία. Με τα κοινά υαλοπετάσματα να μην μπορούν να καλύψουν τις απαιτήσεις του έργου, το ειδικό σύστημα πρόσοψης Aluminco SKG120 συνεργάστηκε εξαιρετικά καλά με τον προτεινόμενο υαλοπίνακα μεγάλων διαστάσεων (πάχους και βάρους), απαντώντας εμφατικά στις προκλήσεις σχεδιασμού και επιδόσεων του έργου. Ειδικότερα, η ομάδα μελέτης και σχεδιασμού ανέπτυξε μια πρωτοποριακή λύση, βασισμένη στην καινοτομία αιχμής και στην ευελιξία σχεδιασμού των συστημάτων πρόσοψης της εταιρείας, αντιμετωπίζοντας με εξαιρετική επιτυχία το όραμα των αρχιτεκτόνων για ρομβοειδή υαλοπετάσματα αντί των συνηθισμένων υαλοπετασμάτων που έχουν ορθοκανονική διάταξη και κάθετη τοποθέτηση. Επίσης, οι υψηλές, άνευ προηγουμένου απαιτήσεις για ηχομόνωση έως 52 dB επιτεύχθηκαν στο μέγιστο, ώστε να συνάδουν με τις σύγχρονες προδιαγραφές των αεροδρομίων αλλά και να υπηρετούν τον βασικό στόχο του συνολικού πρότζεκτ της Fraport που είναι η ποιοτική αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας για τους επιβάτες. 

Αεροδρόμιο Μακεδονία: Καινοτομία, δημιουργικότητα και design για ένα πρότζεκτ υψηλών προδιαγραφών Facebook Twitter
© Thomas Gerasopoulos
Αεροδρόμιο Μακεδονία: Καινοτομία, δημιουργικότητα και design για ένα πρότζεκτ υψηλών προδιαγραφών Facebook Twitter
©Thomas Gerasopoulos


 
Ένα έργο-πρόκληση


Δεν είναι τυχαίο που το νέο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στα Aluminium for Αrchitecture Αwards το 2021. Αποτελεί ένα έργο με θετική επίδραση όχι μόνο στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα. Η σχεδιαστική καινοτομία των αρχιτεκτόνων Λουκά και Θεοφάνη Μπομπότη αποτυπώθηκε εξαιρετικά με την παραγωγή ενός tailor made υαλοπετάσματος. Το ειδικό σύστημα Aluminco SKG120 που σχεδίασε η εταιρεία ήταν το μοναδικό σύστημα πρόσοψης που «ξεκλείδωσε» με απόλυτη επιτυχία τις αρχιτεκτονικές φιλοδοξίες του γραφείου Bobotis+Bobotis Architects, ενώ ανταποκρίνεται στα σύγχρονα λειτουργικά στάνταρ σχεδιασμού αεροδρομίων αλλά και στις απαιτητικές τεχνικές προδιαγραφές που έθεσαν εξαρχής η Fraport Greece και η Intrakat. Ο Λουκάς Μπομπότης μάς είπε: «Κάθε έργο που μας ανατίθεται, ανεξαρτήτως μεγέθους και συνθετότητας, αποτελεί για μας μια νέα πρόκληση που αποτελεί κίνητρο για την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής. Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, ειδικότερα, αποτέλεσε μία από τις ενδιαφέρουσες προκλήσεις, δεδομένου ότι συνιστά το δεύτερο σε μέγεθος αεροδρόμιο της χώρας, μετά το “Ελευθέριος Βενιζέλος”, του οποίου έχουμε ανασχεδιάσει σχεδόν το σύνολο των εσωτερικών χώρων». 

Αεροδρόμιο Μακεδονία: Καινοτομία, δημιουργικότητα και design για ένα πρότζεκτ υψηλών προδιαγραφών Facebook Twitter
©Thomas Gerasopoulos


Ο νέος τερματικός σταθμός του Αεροδρομίου Μακεδονία έχει μια αρχιτεκτονική ταυτότητα που σηματοδοτεί το πέρασμα στη νέα εποχή. Πάνω σε αυτό ο ένας εκ των αρχιτεκτόνων του έργου πρόσθεσε: «Η ταυτότητα ενός έργου εξαρτάται από μια σειρά επιλογών. Είναι προφανές ότι ένα έργο είναι επιτυχές όταν λειτουργεί άρτια, εξυπηρετώντας τον σκοπό για τον οποίο σχεδιάστηκε και ιδιαίτερα όταν η αρχιτεκτονική του μελέτη αντικατοπτρίζει το μέλλον, υπηρετώντας το παρόν. Η ταυτότητα προκύπτει τόσο από το εξωτερικό κέλυφος όσο και από τις επιλογές για τη διαμόρφωση του συνολικού εσωτερικού χώρου. Στη δημιουργία της συνέβαλαν η δυναμική ανάπτυξη του κτιρίου με την αμβλεία καμπύλη αλλαγής κατεύθυνσης, η καμπύλη στέγη και η ευανάγνωστη λιτή ογκοπλαστική του, οι πρισματικές επικαλύψεις των πυλών εξόδου (gates) με τους αντίστοιχης μορφής πεζοδιαδρόμους, σε συνδυασμό με το ρομβοειδές υαλοπέτασμα. Προς αυτή την κατεύθυνση σημαντική ήταν η συμβολή της Aluminco, που κατασκεύασε το ειδικό υαλοπέτασμα, όπως προέβλεπε η αρχιτεκτονική μας μελέτη». 
 

aluminco.com

ADM The Green Issue

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador και το Archisearch.gr

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM The Green Issue

ADM: TΗΕ GREEN ISSUE

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador αφιερωμένη στις creative ομάδες, τους αρχιτέκτονες και τις επιχειρήσεις που έχουν αντιληφθεί ήδη πως η βιωσιμότητα, η αειφόρος ανάπτυξη και η πράσινη προσέγγιση, δεν είναι απλώς trend αλλά η ανάγκη για μια τεράστια αλλαγή στη φιλοσοφία της ζωής μας, της αγοράς, της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT