Doxiadis+: Αρχιτεκτονική που αγαπά το τοπίο

Doxiadis+: Αρχιτεκτονική που αγαπά το τοπίο Facebook Twitter
Το Experience Park στο Ελληνικό
0

ΣΤΗΝ ΠΕΡIΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕIΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚHΣ ΤΟΠΙΟY DOXIADIS+, οι λέξεις «πάθος» και «περιβάλλον» πάνε μαζί. Αν προσέθετα μια λέξη στις δύο παραπάνω που να συνοψίζει τη φιλοσοφία του γραφείου, αυτή δεν θα ήταν άλλη από την ανεκτικότητα. Αυτό φάνηκε και από την αρχή της συνάντησης που είχα με τον ιδρυτή του γραφείου Θωμά Δοξιάδη:

«Όλοι πρεσβεύουμε κάποιες αρχές. Υπάρχουν πακέτα αρχών για να ψωνίσεις. Η δικιά μου είναι να ακολουθώ την καρδιά, όχι το μυαλό». Και συνέχισε εξηγώντας την εκκίνηση της αγάπης του για το περιβάλλον: «Μεγάλωσα στην Αθήνα στη δεκαετία του '70 και του ’80 και είχαμε τέσσερις μήνες καλοκαίρι, γιατί πηγαίναμε σχολείο και το Σάββατο, οπότε το πέρναγα στις παραλίες και τα βραχάκια. Το καλοκαίρι ήταν επιστροφή στη φύση. Η ευτυχία ήταν η θάλασσα, τα βουνά, τα στάχυα. Το χωματάκι που ξαπλώνεις πάνω. Τα τοπία όμως έμαθα να τα λέω αργότερα. Οπότε, όταν πήγα να σπουδάσω αρχιτεκτονική, συστεγαζόταν στον ίδιο χώρο με το δικό μας το τμήμα αρχιτεκτονικής τοπίου. Κι έβλεπα κάποιους άλλους να κάνουν πράγματα που μου άρεσαν πιο πολύ από αυτό που έκανα εγώ ως αρχιτέκτονας, ήταν οι φοιτητές αυτού του τμήματος, κι έτσι βρέθηκα κι εγώ να σπουδάζω αρχιτεκτονική τοπίου, σε μια εποχή που οι περισσότεροι δεν ήξεραν τι είναι. Ούτε κι εγώ. Αλλά το έκανα ακριβώς γιατί με τραβούσε συναισθηματικά». Κάπως έτσι η ευαισθητοποίηση του γραφείου για το περιβάλλον πήρε ακαδημαϊκή μορφή. «Αυτό όμως που με πονούσε ήταν που έβλεπα αυτά τα πολύ ωραία τοπία με τα οποία είχα μεγαλώσει να “πληγώνονται”, οπότε έχεις το παράδοξο ότι από τη μία είμαι αρχιτέκτονας –που σημαίνει ότι έχω μάθει πώς να χτίζω– και από την άλλη ότι αντιλαμβάνομαι τα τοπία και την ομορφιά τους αλλά και το πώς αυτά αλλοιώνονται από την κατασκευαστική δραστηριότητα».

ξκ Facebook Twitter
Η αναβάθμιση του λόφου του Στρέφη

ΘΕΣΗ, ΑΝΤΙΘΕΣΗ, ΣΥΓΚΕΡΑΣΜΟΣ


Αυτή η «σχιζοφρενική», όπως τη χαρακτήριζε ο ίδιος ο Θωμάς Δοξιάδης, κατάσταση οδήγησε στην πορεία τη δική του αλλά και των περισσότερων ανθρώπων του γραφείου του. Γιατί οι περισσότεροι είναι αρχιτέκτονες που σπούδασαν εν συνεχεία αρχιτεκτονική τοπίου. «Ο αρχιτέκτονας θέλει να αφήσει κάτι που μετά τον θάνατό του θα μείνει αιώνιο. Οπότε όσο πιο μνημειακό ή ζωντανό είναι ένα πράγμα τόσο το καλύτερο για τον αρχιτέκτονα. Με το τοπίο είναι ακριβώς το αντίθετο. Η παρέμβαση στο τοπίο όσο πιο λίγη είναι τόσο είναι αρμονικότερη η σχέση με αυτό. Πρέπει να αποδεχτείς παράλληλα το γεγονός ότι το τοπίο θα αλλοιωθεί με το πέρασμα του χρόνου. Το τοπίο είναι κάτι το ζωντανό. Είναι φτιαγμένο με ζωντανούς οργανισμούς και ένας από αυτούς είμαστε κι εμείς».

Είναι αντιφατικό ότι πρέπει να δημιουργήσουμε δουλειές για να έχει ο κόσμος να φάει, το οποίο δημιουργεί μια αλυσιδωτή αντίδραση –ανάπτυξη, καταναλωτισμός, απορρίμματα– και συγχρόνως πρέπει να προστατέψουμε το περιβάλλον γιατί αυτό μας στηρίζει και υπάρχουμε.

Μας είπε, εντοπίζοντας την αιτία της αλαζονικής μας συμπεριφοράς απέναντι στο περιβάλλον: «Το περίεργο είναι ότι η ανθρωπότητα βλέπει τους ζωντανούς οργανισμούς σαν κάτι άλλο, που βρίσκεται εκεί απέναντι, από την άλλη πλευρά, κι όχι σαν συγκάτοικο που βρίσκεται στην ίδια πλευρά με εμάς και θα υποστεί αυτά που θα περάσουμε κι εμείς. Υπάρχουν πολλοί οργανισμοί που συμπεριφέρονται όπως ο άνθρωπος». Ενώ τονίζει την αντίφαση που έχει η εργασία του: «Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα είναι πολυσύνθετα και αντιφατικά από μόνα τους. Είναι αντιφατικό ότι πρέπει να δημιουργήσουμε δουλειές για να έχει ο κόσμος να φάει, το οποίο δημιουργεί μια αλυσιδωτή αντίδραση –βλέπε ανάπτυξη, καταναλωτισμός, απορρίμματα– και συγχρόνως πρέπει να προστατέψουμε το περιβάλλον γιατί αυτό μας στηρίζει και υπάρχουμε, πρέπει να το προστατέψουμε γιατί μέσα σε αυτό υπάρχουν κι άλλες οντότητες που έχουν ηθικά δικαιώματα. Νομίζω ότι μέσα από τη βάσανο αυτού του συγκερασμού των αντιθέτων βγαίνουν ακόμα καλύτερες λύσεις». 

ξκ Facebook Twitter
Amanzoe Hotel - Aman Hotel Πόρτο Χέλι

ΣΥΝΘΕΣΗ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΨΗ ΤΟΥ DESIGN

Οπότε, αν το πάμε τώρα στο πρακτικό, που είναι το ζητούμενο της αρχιτεκτονικής, ποια είναι η λύση; Δεν χτίζουν καθόλου στις Κυκλάδες; Ή τις γεμίζουν με κτίρια; Ο ιδρυτής του γραφείου doxiadis+ απαντά: «Στο “γεμίζω με κτίρια” ξεκάθαρα διαφωνούμε. Στο δεν χτίζω καθόλου είμαστε περισσότερο, αν και το 60% της δραστηριότητάς μας είναι στις Κυκλάδες. Άρα το να μην οικοδομείς καθόλου δεν είναι λύση. Υπάρχει τρόπος να βρεθεί μια μέση λύση, που ναι μεν θα φέρει χρήματα στους ντόπιους και τη χώρα, και ό,τι άλλο ελπίζουμε να πάρουμε από αυτήν την ανάπτυξη, και δεν θα καταστρέψει ή θα καταστρέψει λιγότερο, ή θα αναστρέψει στην καλύτερη των περιπτώσεων, αυτή την καταστροφή.


Και η απάντηση είναι πως ναι, γίνεται. Οπότε αυτό που κάνουμε εδώ και είκοσι χρόνια ως γραφείο είναι να αναζητούμε τρόπους που να είναι όσο πιο σύμφωνοι γίνεται με τη φυσική ομορφιά του τοπίου και τη βιοποικιλότητά του. Αυτό θέλει προσπάθεια. Το να φέρεις δύο αντίθετους κόσμους όχι σε σύγκρουση αλλά σε συνομιλία».

Doxiadis+: Αρχιτεκτονική που αγαπά το τοπίο Facebook Twitter
Ελληνικό - Marina Tower
ξκ Facebook Twitter
Το Experience Park στο Ελληνικό

Προχωρώντας, η συζήτηση άρχισε να απεικονίζει μια προβληματική της κοινωνίας: «Είχαμε στο γραφείο πολλές διαφωνίες για να φτάσουμε στο καλύτερο. Αυτό που είναι πολύ θετικό είναι ότι πριν από τριάντα χρόνια θα τα λέγαμε μόνοι μας, αλλά τα πράγματα για τα οποία πονάμε και συζητάμε είναι όλο και περισσότερο μέρος μιας ευρύτερης συζήτησης –“παιδιά, πώς θα βρούμε αυτές τις ισορροπίες;”, “τι θα γίνει με την κλιματική αλλαγή;”– και είναι η κοινωνική διάσταση του θέματος».

Και συνεχίζει: «Πας σε μικρά μέρη και σου λέει ο ντόπιος “φίλε, έχεις τα καλύτερα νοσοκομεία, αεροδρόμια και θέλεις να μην αναπτυχθώ”; Η αγάπη μου για το περιβάλλον είναι πολύ έντονη, παρ’ όλα αυτά προσπαθώ να καταλάβω και αυτόν που το βλάπτει. Δεν τον απορρίπτω. Πολλά πράγματα που πίστευα στο παρελθόν έχουν αποδειχτεί λάθος, γι’ αυτό πρέπει να είμαι ανοιχτός και να ακούω. Γι’ αυτό πιστεύω ότι η δύναμη της δημοκρατίας είναι να μπορεί να φέρει τη σύνθεση. Να τους ακούσεις όλους και να προσπαθείς να το συνθέσεις αυτό, χωρίς να ταχθείς με τη γνώμη του ενός ή να τους ακούσεις όλους και να κάνει ο καθένας μετά το δικό του. Γι’ αυτό μας αρέσει που στην Ελλάδα το design λέγεται σύνθεση. Και ενώ στα αγγλικά ο όρος αποδίδει τη μορφή του πράγματος, στα ελληνικά παίρνει πολλά πράγματα αντιφατικά κι από αυτά φτιάχνει ένα πράγμα που λειτουργεί».

ξκ Facebook Twitter
Entangled Kingdoms/17th Architecture Bienalle – la Bienalle di Venezia
ξκ Facebook Twitter
O Θωμάς Δοξιάδης και μέλη του Project Team Entangled Kingdoms το οποίο διακρίνεται στο φόντο


 Από εκεί πάμε στο motto του γραφείου doxiadis+ που είναι «δημιουργώντας τη συμβίωση». «Στην μπιενάλε της Βενετίας κάναμε μια έκθεση για τους μύκητες οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για τον μεταβολισμό και εν συνεχεία για να τραφούν τα κύτταρα μας, άρα χωρίς αυτούς δεν θα ζούσαμε. Υπάρχει ένα δίκτυο ζωής και αλληλεξάρτησης μεταξύ όλων των οργανισμών, το οποίο σου ανοίγει τα μάτια για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζεις τον κόσμο». Μακάρι να είχαν συνειδητοποιήσει όλοι αυτήν τη σχέση αλληλεξάρτησης στη ζωή. Και να φανταστείτε, ο βασικός ζωντανός οργανισμός που έχουμε κοντά δεν είναι τα φυτά αλλά το χώμα. «Το οποίο μας κάνει να αντιμετωπίζουμε διαφορετικά το χώμα στα επόμενα έργα μας. Το οποίο ή το κρατάμε, το κηπευτικό ή ζωντανό χώμα, και μετά το ξανασπέρνουμε ή μπορεί πριν το ξαναβάλουμε στη θέση του να το εμπλουτίσουμε με μύκητες συμβιωτικούς με τα φυτά, κι έτσι σιγά-σιγά αλλάζει η ιδέα για το ποιο μπορεί να είναι το επάγγελμά μας. Εκεί που το επάγγελμα του landscape architect ήταν να δημιουργείς όμορφους χώρους, τώρα πρέπει να δημιουργείς χώρους που να υποστηρίζουν σωστά τη ζωή».

doxiadisplus.com

ADM The Green Issue

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador και το Archisearch.gr

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM The Green Issue

ADM: TΗΕ GREEN ISSUE

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador αφιερωμένη στις creative ομάδες, τους αρχιτέκτονες και τις επιχειρήσεις που έχουν αντιληφθεί ήδη πως η βιωσιμότητα, η αειφόρος ανάπτυξη και η πράσινη προσέγγιση, δεν είναι απλώς trend αλλά η ανάγκη για μια τεράστια αλλαγή στη φιλοσοφία της ζωής μας, της αγοράς, της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

yf

Design / Potiropoulos+Partners: Πώς «γεννήθηκε» το νέο ερευνητικό κέντρο και ποια είναι η φιλοσοφία της καινοτομίας αυτής

Το διακεκριμένο αρχιτεκτονικό γραφείο παρουσίασε τη δική του in house Research+Design «ομάδα» με την ονομασία «p+R+D», κατά τα πρότυπα των διεθνών αρχιτεκτονικών γραφείων.
THE LIFO TEAM
Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας το φετινό περίπτερο Serpentine

Design / Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας: Αυτό είναι το περίπτερο Serpentine για το 2025

Η πρωτοποριακή αυτή ανάθεση, που ξεκίνησε το 2000 με τη Ζάχα Χαντίντ και παρουσίασε μέσα από τα pavilions μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς αρχιτεκτονικής, γιορτάζει τα 25 της χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ώρα για Comicdom CΟΝ 2025 / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Design / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς στην Ελλάδα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από 16 έως 18 Μαΐου, φιλοξενώντας 180 Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δημιουργούς. Δείτε όλα τα highlights του φετινού προγράμματος.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM