Fondation Cartier: Νέα στέγη, νέα τολμηρή έκθεση

Fondation Cartier Facebook Twitter
Ένα έργο του Cai Quo-Qiang εκτίθεται στον νέο χώρο της Fondation Cartier στο Παρίσι. Φωτ.: © Cyril Marcilhacy
0

Τι συμβαίνει όταν οι καλλιτεχνικές πρακτικές υπερβαίνουν τις παραδοσιακές κατηγοριοποιήσεις; Όταν οι διασταυρούμενες επιρροές ανάμεσα στα εικαστικά, στο design και στην αρχιτεκτονική αποτελούν τη νέα πραγματικότητα στην τέχνη; Όταν η αισθητική του λευκού κύβου στο στήσιμο των εκθέσεων φαντάζει πλέον περιοριστική; Μια απάντηση επιχειρεί να δώσει το Fondation Cartier Σύγχρονης Τέχνης από τη νέα του στέγη διά χειρός Jean Nouvel, στη δεξιά πλέον όχθη του Σηκουάνα, 200 μόλις μέτρα από την Πυραμίδα του Λούβρου, με την έκθεση «Exposition Générale» που επιμελήθηκαν οι FormaFantasma, ένα διεθνώς αναγνωρισμένο σχεδιαστικό δίδυμο με εντελώς διακριτή ερευνητική μεθοδολογία και μια πρακτική που περιλαμβάνει στήσιμο εκθέσεων, σχεδιασμό αντικειμένων και οικολογικές αναζητήσεις.

Η έκθεση τέχνης που άνοιξε τις πόρτες της στις 25 Οκτωβρίου στο νέο Fondation Cartier στην καρδιά του Παρισιού –με αυτόν τον ταπεινό και κάπως ειρωνικό τίτλο– μας προσκαλεί να ξεχάσουμε τις εδραιωμένες προσδοκίες μας όσον αφορά τη θέαση της τέχνης, σε ένα περιβάλλον που σχεδιάστηκε ως «ένα καταφύγιο, όπου όλοι είναι καλεσμένοι για να γνωρίσουν την τέχνη σήμερα», όπως λέει ο ίδιος ο Nouvel.

Στην έκθεση υλικά, φωτισμός και παλμός ανακαλούν την ιστορία του χώρου, φέρνοντας την ίδια στιγμή σε πρώτο πλάνο την εκτελεστική διάσταση της παρουσίασης των έργων, που τοποθετούνται σαν ένα πλέγμα ανταλλαγών ανάμεσα σε εποχές, κοσμοθεωρίες και καλλιτεχνικές πρακτικές.

Η βάση της νέας προσέγγισης είναι το ίδιο το κτίριο, τα Grands Magasins du Louvre, ένα τυπικό αρχιτεκτόνημα Haussmann που κατασκευάστηκε το 1855 για την πρώτη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού και έκτοτε στέγαζε τις Expositions Générales, μεγάλες εκθέσεις καινοτομίας και κοινωνικής συνεύρεσης που πρόσφεραν μια νέα κατανόηση του υλικού πολιτισμού την εποχή που η βιομηχανοποίηση άλλαζε τον κόσμο, συγκεντρώνοντας ό,τι πιο «μοντέρνο», από εργαλεία μέχρι έργα τέχνης. Το Ίδρυμα Cartier αναβιώνει το ίδιο πνεύμα πειραματισμού και πλουραλισμού στη νέα ζωή του κτιρίου, με τον Jean Nouvel να το αναμορφώνει, μετατρέποντάς το σε έναν γιγάντιο αρθρωτό μηχανισμό στην υπηρεσία της τέχνης. 

επεξεργ Fondation Cartier Facebook Twitter
Η βάση της νέας προσέγγισης είναι το ίδιο το κτίριο, τα Grands Magasins du Louvre, ένα τυπικό αρχιτεκτόνημα Haussmann που κατασκευάστηκε το 1855 για την πρώτη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του Fondation Cartier for Contemporary Art

Μέσα στο ανακαινισμένο κέλυφος του μνημείου, ο Γάλλος αρχιτέκτονας εισήγαγε ένα σύστημα με πέντε τεράστιες κινητές ατσάλινες πλατφόρμες με ανυψωτικό μηχανισμό και σύστημα ανάρτησης που κλειδώνει σε έντεκα διαφορετικές κάθετες θέσεις, σχεδιασμένο από μηχανολόγους ειδικούς στην κατασκευή γεφυρών. Αυτοί οι μετακινούμενοι διάδρομοι προσφέρουν απεριόριστες δυνατότητες αλλαγών στη διάταξη, έτσι ώστε η τοπογραφία των εκθεσιακών χώρων να επεκτείνεται, να συστέλλεται ή ακόμα και να εξαφανίζεται εντελώς. Παράλληλα, ο Nouvel ξεγύμνωσε το εσωτερικό του κτιρίου, αποκαλύπτοντας τα δομικά του στοιχεία, μια διαδικασία που δημιούργησε μεγάλα κενά από τα οποία το φως και η κίνηση συμμετέχουν στην εμπειρία. «Όλα πρέπει να μπορούν να αφαιρεθούν», επέμενε, «ώστε το βλέμμα να διατρέχει ανεμπόδιστα τον χώρο». 

Σε αυτή την προσέγγιση, οι φεγγίτες λειτουργούν ως φωτεινοί διάδρομοι, τα παραθυρόφυλλα γλιστρούν σαν θεατρικές αυλαίες ρυθμίζοντας το φυσικό φως και η διάκριση εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος εκμηδενίζεται. Κατά μήκος της πρόσοψης από την πλευρά της λεωφόρου Saint-Honoré ένας γυάλινος θόλος μήκους 150 μέτρων συνδέει την οδό Rivoli με το Palais-Royal, σχηματίζοντας μια προστατευμένη διαδρομή για τους πεζούς που λειτουργεί ως διάφανη βιτρίνα (ύψους 7 μέτρων), όπου το ίδιο το Παρίσι γίνεται έκθεμα και ταυτόχρονα συνδιαλέγεται με τις συλλογές του ιδρύματος.

επεξεργ Fondation Cartier Facebook Twitter
Olga de Amaral, Muro en rojos, 1982. Φωτ.: © Cyril Marcilhacy

Παρότι η συλλογή του Ιδρύματος Cartier δεν είναι άγνωστη στο κοινό, ποτέ ως τώρα δεν είχε παρουσιαστεί έτσι ώστε να αντιληφθεί κανείς το εύρος της. Δεν πρόκειται απλώς για μια ιδιωτική συλλογή ενός εύρωστου ιδρύματος. Τα έργα που τη συνιστούν αγοράστηκαν άλλοτε ομαδικά (το σύνολο των έργων μιας έκθεσης), άλλοτε επιλεκτικά (ορισμένα κομμάτια), κάποτε και ως μοναδικά (όπως στην περίπτωση του Hirst). Αποτελεί μια διαθεματική-διαλεκτική συλλογή που τοποθετείται «ανάμεσα» σε διαφορετικές καλλιτεχνικές φόρμες. Δεν ισχύει εδώ η οργάνωση ανά τμήματα, όπως, ας πούμε στο MoMA. Το Cartier δεν θέλει να γκρουπάρει αλλά να συσχετίσει: την τέχνη με το design, το design με την αρχιτεκτονική, την τέχνη με το craftsmanship. 

Αυτή η ιδιαιτερότητα της συλλογής γίνεται για πρώτη φορά «ορατή» στη νέα στέγη του ιδρύματος, σε μεγάλο βαθμό χάρη και στη δουλειά των FormaFantasma, σχεδιαστών νέας γενιάς που εργάζονται σε ένα «μεσοδιάστημα» ανάμεσα στον σχεδιασμό (display και product design), στο βιομηχανικό design, στην αρχιτεκτονική και στην ακαδημαϊκή έρευνα. 

επεξεργ Fondation Cartier Facebook Twitter
Ένα υπερρεαλιστικό γλυπτό του Ron Mueck και ένα υφαντό έργο της Olga de Amaral στο βάθος. Cyril Marcilhacy

Η σκηνογραφία τους στο Fondation Cartier (μια λέξη που οι ίδιοι αντιπαθούν γιατί παραπέμπει σε κάτι θεατρικό) αναδεικνύει τη διαθεματική φύση της συλλογής και συγχρόνως προεκτείνει την «ανοιχτή» σύλληψη του Nouvel με μια προσέγγιση που παραπέμπει στις εκθέσεις εμπορίου του 19ου αιώνα. Στην έκθεση, υλικά, φωτισμός και παλμός ανακαλούν την ιστορία του χώρου, φέρνοντας την ίδια στιγμή σε πρώτο πλάνο την εκτελεστική διάσταση της παρουσίασης των έργων, που τοποθετούνται σαν ένα πλέγμα ανταλλαγών ανάμεσα σε εποχές, κοσμοθεωρίες και καλλιτεχνικές πρακτικές. 

Από τις ανθισμένες αμυγδαλιές του Damien Hirst ως τα τροπικά πανοράματα του Bruno Novelli και τον υφασμάτινο καταρράκτη της Olga de Amaral, το υποβρύχιο του Panamarenko και τους φανταστικούς κόσμους του Moebius, 600 έργα από περισσότερους από 100 καλλιτέχνες της συλλογής του ιδρύματος –μεταξύ τους οι David Lynch, Patti Smith, James Turrell, Claudia Andujar, Sarah Sze, Matthew Barney, Juan Muñoz, Hu Liu– οργανώνονται σε μια γενική έκθεση με τέσσερις θεματικούς άξονες: αρχιτεκτονική, φύση, crafts και επιστήμη. 

επεξεργ Fondation Cartier Facebook Twitter
Το εκρηκτικό Salon de Eventos (Party Hall) του Βολιβιανού αρχιτέκτονα Freddy Mamani στη Fondation Cartier. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του Fondation Cartier for Contemporary Art
επεξεργ Fondation Cartier Facebook Twitter
Ο καθεδρικός ναός-μινιατούρα του Alessandro Mendini. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του Fondation Cartier for Contemporary Art

Η πρώτη ενότητα, οι «Μηχανές αρχιτεκτονικής», έχει τη μορφή εργαστηρίου, όπου ιστορικό design και ουτοπικά μοντέλα –από τον καθεδρικό ναό-μινιατούρα του Alessandro Mendini ως το εκρηκτικό Salon de Eventos (Party Hall) του Βολιβιανού αρχιτέκτονα Freddy Mamani– περιγράφουν το Παρίσι ως πεδίο μεταμορφώσεων. Στo «Être nature», ο χώρος μετατρέπεται σε ένα αισθητηριακό οικοσύστημα με μια αιωρούμενη εγκατάσταση της Σολάνζ Πεσόα και έργα της Βραζιλιάνας φωτογράφου- ακτιβίστριας Claudia Andujar, του Ιταλού γλύπτη Giuseppe Penone και του Αμερικανού οικολόγου ηχοτοπίων Bernie Krause. Στο «Making Things» ανιχνεύονται τα ρευστά, πλέον, όρια ανάμεσα στην τεχνική δεξιότητα, στο design και στις καλές τέχνες, ενώ στο «Un monde reel» διερευνώνται τα σημεία τομής ανάμεσα στην επιστήμη, την τεχνολογία και τη μυθοπλασία με την παρουσίαση συναρπαστικών έργων της Sarah Sze («Tracing Falling») και των Diller Scofidio + Renfro (EXIT). 

επεξεργ Fondation Cartier Facebook Twitter
Jivya Soma Mashe, Fishnet, 2009. Φωτ.: © Cyril Marcilhacy

Υπάρχει μια αμφισημία στην πρακτική των FormaFantasma (Simone Farresin και Andrea Trimarchi) στην οποία κρύβεται και η δύναμη της ματιάς τους. Στις πολλαπλές τους αναγνώσεις και τις διαφορετικές τους ιδιότητες αναγνωρίζει κανείς την πολυπλοκότητα του κόσμου, όπου δεν αρκεί πια να είσαι «ένα πράγμα». 

Στο αρχιτεκτόνημα του Nouvel διέκριναν μια αδιαφορία για την τέχνη, από την άποψη ότι ο κανόνας του «λευκού κύβου» που συνήθως ισχύει στις εκθέσεις σύγχρονης τέχνης εδώ απουσιάζει. Ο ίδιος ο χώρος τούς οδήγησε στην ιδέα να δουν τα έργα το ένα σε σχέση με το άλλο, ενώ οι μηχανικές δυνατότητες με τις οποίες εφοδίασε τον χώρο ο Nouvel τούς επέτρεψε να συμπεριλάβουν στην έκθεση και όλες τις μορφές οπτικής έκφρασης: σινεμά, φωτογραφία, επιστήμη, crafts, παραστατικές τέχνες. 

επεξεργ Fondation Cartier Facebook Twitter
Luiz Zerbini, Natureza Espiritual da Realidade (λεπτομέρεια), 2012. © Junya Ishigami, Sydney Cloud Arch, 2018 © Junya. Ishigami+Associates © Santídio Pereira, Sans titre, 2021. Φωτ.: © Cyril Marcilhacy

Ήταν εξαρχής σαφές σε όλους τους εμπλεκόμενους ότι το νέο Fondation Cartier δεν δημιουργήθηκε ως καθεδρικός ναός της τέχνης. Δεν προορίζεται για εντυπωσιασμό, όπως συμβαίνει με ορισμένες μπιενάλε ή μουσεία. Χωρίς να αποφεύγονται, φυσικά, οι «επικές» στιγμές στην περιήγηση, ούτε ο χώρος ούτε η έκθεση προβάλλονται ως «μνημειώδη». Τα άλλοτε Grands Magasins, παρότι «grands», δεν χαρακτηρίζονται από το αχανές τους μέγεθος των 6.500 τ.μ. αλλά από μια ανθρώπινη κλίμακα που επιτρέπει, ας πούμε, και στα μικρά σχέδια του David Lynch να λειτουργούν μέσα στους χώρους το ίδιο καλά όσο και ο τεράστιος κορμός από μέταλλο του Richard Artschwager. Δουλεύοντας γύρω από αυτή την αρχαιοελληνική έννοια της κλίμακας, σε στενή συνεργασία με τον managing director του ιδρύματος, Chris Dercon, και την επιμελήτρια Beatrice Grenier, οι σχεδιαστές διατήρησαν την οικεία ατμόσφαιρα που συναντούσε ο επισκέπτης στο προηγούμενο κτίριο του ιδρύματος στη Raspail, και έδωσαν την ευκαιρία και σε μικρότερα έργα να αναδειχθούν. 

επεξεργ Fondation Cartier Facebook Twitter
Gran Chaco, 1952-1996 © Nikau Hindin, Aumoana - Manu Nui, 2024. Φωτ.: © Marc Domage
επεξεργ Fondation Cartier Facebook Twitter
Sarah Sze, Tracing Fallen Sky, 2020. © Sarah Sze. Φωτ.: © Marc Domage

Σκηνοθέτησαν, έτσι, ένα στήσιμο βασισμένο στην «κυκλοφορία» της εικόνας και της κίνησης, με τους θεατές να εκτίθενται όσο και τα έργα, κι αυτά με τη σειρά τους να μοιάζουν ριζωμένα σε μια νέα «πραγματικότητα» που συντίθεται από το κτίριο, τον δρόμο (Place Palais Royale) και τους επισκέπτες. Με τη βοήθειά τους, το Fondation Cartier oυσιαστικά δίνει σύγχρονη διάσταση στο όραμα του Nouvel για ένα «ζωντανό μουσείο» που καλοδέχεται κάθε μορφή τέχνης, απηχεί τη ζωή της πόλης όπου βρίσκεται και θίγει θέματα πολεοδομικού σχεδιασμού ή οικολογίας.

Σύγχρονοι καλλιτέχνες όπως ο Wolfgang Tillmans είχαν ανέκαθεν μια παρόμοια «ανοιχτή» προσέγγιση, ενώ στο παρελθόν σπουδαίοι αρχιτέκτονες όπως ο Carlo Scarpa, η Lina Bo Bardi ή ο Franco Albini (στο διάστημα 1940-1960) επανεξέτασαν και σχεδίασαν τα μεταπολεμικά μουσεία με βάση τις ιδέες της προσβάσιμης γνώσης και της μεταβλητότητας των χώρων ώστε αυτοί να εξυπηρετούν διαφορετικούς πολιτιστικούς σκοπούς. 

επεξεργ Fondation Cartier Facebook Twitter
Το Ίδρυμα Cartier αναβιώνει το πνεύμα πειραματισμού και πλουραλισμού στη νέα ζωή του κτιρίου. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση του Fondation Cartier for Contemporary Art

Το Fondation Cartier επαναφέρει σήμερα με πυγμή την έννοια του ζωντανού μουσείου, δηλώνοντας τη δυναμική του Παρισιού στη σύγχρονη τέχνη.

Δεν είναι τυχαίο που τα εγκαίνια γίνονται ενώ όλος ο κόσμος της τέχνης έχει συγκεντρωθεί εκεί για την Art Basel, που η καρδιά της χτυπά επίσης στο κέντρο της πόλης, κάτω από τον γυάλινο θόλο του Grand Palais, με 206 γκαλερί σύγχρονης τέχνης, τμήμα για ανερχόμενους χώρους τέχνης και καλλιτέχνες, παρουσίαση ιστορικών επιμελητικών προτάσεων (Premise), δημόσιο πρόγραμμα που βγάζει την τέχνη στην πόλη, συζητήσεις και τμήμα με περιοδικά τέχνης.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ