Όποιοι έχουν δει το ντοκιμαντέρ «Ένας από Εμάς» (που υπάρχει στο Netflix) έχουν πάρει μια καλή ιδέα για το τι εστί Χασιδιστής Εβραίος, τα μέλη, δηλαδή, της σκληροπυρηνικής κοινότητας των νέο-ορθόδοξων Εβραίων του Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης που ζουν σε συνθήκες 18ου αιώνα, με ένα σωρό περιορισμούς και απαγορεύσεις. Το μυστικιστικό κίνημα του ιουδαϊσμού που είναι κλειστό για τους αλλόθρησκους, αναπτύχθηκε από μετανάστες της Ανατολικής Ευρώπης, οι οποίοι μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο κατέφυγαν στη Νέα Υόρκη. Οι διασωθέντες από το Ολοκαύτωμα, έχοντας χάσει τα περισσότερα μέλη της οικογένειάς τους, βρήκαν διέξοδο στις παραδόσεις, όπως τις ορίζουν αυστηροί θρησκευτικοί κανόνες, που για οποιονδήποτε σύγχρονο άνθρωπο είναι αδιανόητοι.


Η (εξαιρετική) σειρά «Unorthodox» που ξεκίνησε μόλις να προβάλλεται στο Netflix βασίζεται στο ομότιτλο best seller της Ντέμπορα Φέλντμαν και παρουσιάζει την προσωπική της ιστορία: της καταπιεσμένης νεαρής γυναίκας-μέλους της κοινότητας, που αποκλείστηκε από την εκπαίδευση και τα ενδιαφέροντά της, παντρεύτηκε με προξενιό έναν άντρα που είχε δει μόνο μισή ώρα και εγκλωβίστηκε μέσα σε έναν κόσμο που το μόνο που επέτρεπε σε μία γυναίκα ήταν να είναι σύζυγος και μάνα. Με αφετηρία το βιβλίο, η Άννα Γουίνγκερ, η Αμερικανίδα συγγραφέας με έδρα το Βερολίνο και συνδημιουργός των πολύ πετυχημένων κατασκοπευτικών σειρών «Deutschland 83» και «Deutschland 86», έγραψε ένα σενάριο που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, με στοιχεία μυθοπλασίας που δίνουν στη σειρά έντονο δραματικό τόνο και σασπένς, κάνοντάς την από τις πιο ενδιαφέρουσες που έχουν εμφανιστεί φέτος.

 

Η (εξαιρετική) σειρά «Unorthodox» που ξεκίνησε μόλις να προβάλλεται στο Netflix βασίζεται στο ομότιτλο best seller της Ντέμπορα Φέλντμαν και παρουσιάζει την προσωπική της ιστορία: της καταπιεσμένης νεαρής γυναίκας-μέλους της κοινότητας, που αποκλείστηκε από την εκπαίδευση και τα ενδιαφέροντά της, παντρεύτηκε με προξενιό έναν άντρα που είχε δει μόνο μισή ώρα και εγκλωβίστηκε μέσα σε έναν κόσμο που το μόνο που επέτρεπε σε μία γυναίκα ήταν να είναι σύζυγος και μάνα. 


Το «Unorthodox» είναι το ψυχογράφημα μιας ολόκληρης κοινότητας, η οποία παρουσιάζεται με κάθε λεπτομέρεια (οι σκηνές του γάμου είναι καταπληκτικές), ενώ η σειρά ακολουθεί τα βήματα της 19χρονης Έστι προς την ελευθερία. Το κορίτσι που έχει φτάσει στα όριά της μέσα σε ένα περιβάλλον που την υποβιβάζει συνεχώς και την περιορίζει με κάθε τρόπο (δεν επιτρέπεται ούτε καν να τραγουδήσει ή να παίξει μουσική),«δραπετεύει» από το Μπρούκλιν και πάει στο Βερολίνο, αναζητώντας την ανεξαρτησία της με κάθε ρίσκο. Είναι έγκυος, δεν έχει κανένα εφόδιο (δεν έχει πάει καν Λύκειο), έχει ελάχιστα λεφτά και δεν γνωρίζει κανέναν. Στο Βερολίνο βρίσκεται η μάνα της, με την οποία δεν έχει καμία σχέση, επειδή την εγκατέλειψε όταν ήταν τριών χρονών και έγινε το «μαύρο πρόβατο» για την κοινότητα των Χασιδιστών (είναι λεσβία και ζει με την αλλόθρησκη ερωμένη της).

 

Η Shira Haas που παίζει την Έστι δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία, είναι ένα πλάσμα καταπιεσμένο, χαμένο μέσα στην αγωνία αλλά και την έκσταση της ελευθερίας, που καταφέρνει με κάθε κόστος αυτό που ονειρεύεται.
Η Shira Haas που παίζει την Έστι δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία, είναι ένα πλάσμα καταπιεσμένο, χαμένο μέσα στην αγωνία αλλά και την έκσταση της ελευθερίας, που καταφέρνει με κάθε κόστος αυτό που ονειρεύεται.


Μόλις φτάνει στο Βερολίνο η Έστι γνωρίζει μια παρέα μουσικών που της συμπαραστέκονται, κοιμάται κρυφά στο υπόγειο του Ωδείου και ονειρεύεται να πάρει την υποτροφία για δωρεάν σπουδές πιάνου, κάνοντας αίτηση για οντισιόν. Στο μεταξύ, ο σύζυγός της, ο Γιάνκι (ένας εκπληκτικός Amit Rahav, στον πρώτο του πρωταγωνιστικό ρόλο), μαθαίνει ότι είναι έγκυος και την αναζητά στο Βερολίνο με τη βοήθεια του ξαδέρφου του, του Μόισι (ενός παραστρατημένου Χασιδιστή που μετανόησε και ξαναγύρισε στην κοινότητα).

 

Η σχέση του Γιάνκι με την Έστι είναι περίπλοκη, χαμένη μέσα στις υποδείξεις που του κάνει η οικογένεια (από την οποία δεν έχει κανένα μυστικό, ούτε καν το πότε κάνουν σεξ και ότι αδυνατούν να ολοκληρώσουν), παρόλο που είναι καλός χαρακτήρας. Ο τρόπος που έχει μεγαλώσει και οι αυστηρές παραδόσεις δεν του επιτρέπουν να δει ότι και η γυναίκα του είναι άνθρωπος με ανάγκες. Όταν το ανακαλύπτει, είναι αργά (η σκηνή της συνάντησής τους στο Βερολίνο είναι σπαρακτική).

 

Η Γουίνκερ, που δημιούργησε τη σειρά μαζί με την Αλέξα Καρολίνσκι, παρουσιάζει με έναν εκπληκτικό τρόπο τη ζωή της Έστι πριν φύγει για το Βερολίνο και όσα ζει εκεί, μέσα από φλας μπακ που ξεκινούν από τη στιγμή που της κάνουν το προξενιό με τον Γιάνκι και κανονίζεται ο γάμος. Λίγο πριν γίνει η πρώτη (μισάωρη) συνάντηση με τον γαμπρό, ρωτάει τη θεία της «Πώς είναι εμφανισιακά το αγόρι;», η θεία φαίνεται να σοκάρεται και της απαντάει «Είναι όπως όλοι οι άλλοι. Κανονικός». 


Η κανονικότητα των Χασιδιστών είναι διαφορετική από αυτό που θεωρεί η Έστι ως κανονικότητα. Αισθάνεται ότι είναι «διαφορετική», με καταπιεσμένα όνειρα, και στην πρώτη συνάντηση με τον Γιάνκι του το λέει και δέχεται να τον παντρευτεί, με την ελπίδα πως, αν γίνει σύζυγος και μητέρα, θα αποκτήσει η ζωή της έναν σκοπό. Ο Γιάνκι, ωστόσο, είναι εσωστρεφής, δειλός, αμήχανος, δεν ξέρει πώς να φερθεί, και οι σκηνές που επιχειρούν να κάνουν σεξ (υποχρεωτικό, κάθε Παρασκευή, επειδή πρέπει πάση θυσία να κάνουν παιδί) αγγίζουν τα όρια του γελοίου. Είναι από τις ελάχιστες αστείες στιγμές, όπως και η σεξουαλική καθοδήγηση που έχει η Έστι πριν από τον γάμο από μία σύμβουλο-γιατρό, από την οποία έκπληκτη μαθαίνει ότι «έχει και μία τρύπα που θα χρησιμοποιήσει ο σύζυγός της την πρώτη νύχτα του γάμου». Η Έστι αρνείται ότι έχει τέτοια τρύπα, οπότε η σύμβουλος τη στέλνει στην τουαλέτα για να τσεκάρει!

 

Η Γουίνκερ, που δημιούργησε τη σειρά μαζί με την Αλέξα Καρολίνσκι, παρουσιάζει με έναν εκπληκτικό τρόπο τη ζωή της Έστι πριν φύγει για το Βερολίνο και όσα ζει εκεί, μέσα από φλας μπακ που ξεκινούν από τη στιγμή που της κάνουν το προξενιό με τον Γιάνκι και κανονίζεται ο γάμος.
Η Γουίνκερ, που δημιούργησε τη σειρά μαζί με την Αλέξα Καρολίνσκι, παρουσιάζει με έναν εκπληκτικό τρόπο τη ζωή της Έστι πριν φύγει για το Βερολίνο και όσα ζει εκεί, μέσα από φλας μπακ που ξεκινούν από τη στιγμή που της κάνουν το προξενιό με τον Γιάνκι και κανονίζεται ο γάμος.


Ο γάμος κάνει τα πράγματα ακόμα πιο ασφυκτικά για την Έστι, γιατί χάνει και κάθε ίχνος ταυτότητας, γίνεται πλέον «η σύζυγος του Γιάνκι», τον οποίο οφείλει να κάνει «να αισθάνεται σαν βασιλιάς», όπως τη συμβουλεύει η πεθερά της. Μόλις παντρεύεται, χάνει και τη μόνη της διέξοδο, τα μαθήματα πιάνου που της έκανε η νοικάρισσά της, με αντίτιμο το ενοίκιο. Αυτή τη βοηθάει να φύγει και από τη χώρα, της ετοιμάζει τα χαρτιά και βγάζει εισιτήριο, έτσι μετά από έναν χρόνο γάμου και ενώ όλοι την θεωρούν αποτυχημένη επειδή δεν μπορεί να μείνει έγκυος, το σκάει για την Ευρώπη.

 

Με τον σύζυγό της, στον ένα χρόνο γάμου, κατάφεραν μία και μοναδική (και εξαιρετικά σύντομη) φορά να κάνουν σεξ, αλλά ήταν αρκετή για να μείνει έγκυος. Ο Γιάνκι το αγνοεί, κι ενώ τον περιμένει με χαρά για να του το ανακοινώσει, αυτός της λέει ότι η μάνα του και η αδερφή του τον συμβούλεψαν να τη χωρίσει. Της λέει «θέλω διαζύγιο» και η Έστι βρίσκει την αφορμή να πάρει τη ζωή της στα χέρια της.


Στο Βερολίνο είναι ελεύθερη αλλά τρομοκρατημένη, χωρίς κανένα εφόδιο που θα τη βοήθαγε να βρει δουλειά, δεν έχει δει καν υπολογιστή (η πρώτη της επαφή με τη μηχανή αναζήτησης στη βιβλιοθήκη είναι εντελώς αλλόκοτη, το πρώτο πράγμα που βάζει να ψάξει είναι εάν «υπάρχει ο Θεός;»). Για τους ανθρώπους της παρέας που γνωρίζει, η Έστι είναι σαν ταξιδιώτης από τον 19ο αιώνα, ντυμένη με συντηρητικά ρούχα άλλης εποχής, με περούκα (όλες οι παντρεμένες της θρησκείας της ξυρίζουν το κεφάλι και φοράνε υποχρεωτικά μαντίλι ή περούκα ακόμα και μέσα στο σπίτι), και παρακολουθούν τον αγώνα της να κερδίσει την υποτροφία και τη μεταμόρφωσή της σε ένα σύγχρονο κορίτσι με αγάπη και θαυμασμό.


Η Shira Haas που παίζει την Έστι δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία, είναι ένα πλάσμα καταπιεσμένο, χαμένο μέσα στην αγωνία αλλά και την έκσταση της ελευθερίας, που καταφέρνει με κάθε κόστος αυτό που ονειρεύεται. Τα τέσσερα επεισόδια της σειράς είναι αρκετά για να καρφωθεί η ματιά της στο μυαλό σου και να την κουβαλάς για μέρες. Η πιο τραγική φιγούρα είναι ο Γιάνκι, γιατί στο τέλος είναι ο μόνος χαμένος...

 

 

Δείτε το τρέιλερ της σειράς