H βιωσιμότητα μετά τη Σύνοδο COP26

H βιωσιμότητα μετά τη Σύνοδο COP26 Facebook Twitter
0

ΞΕΚΙΝΗΣΑ ΝΑ ΓΡΑΦΩ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΓΡΑΜΜΕΣ αμέσως μετά το τέλος της Συνόδου Κορυφής COP26, όπου δόθηκαν υποσχέσεις για περαιτέρω δράση ώστε να περιοριστούν οι εκπομπές ρύπων και τακτικότερη ενημέρωση σχετικά με την πρόοδο επάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Μάλιστα, εγκρίθηκε πρόσθετη χρηματοδότηση για χώρες με χαμηλό και μεσαίο βιοτικό επίπεδο. Ωστόσο δεν υπήρξε αντίστοιχη δέσμευση σε επίπεδο οικονομίας, επιχειρήσεων, αστικών κέντρων και της κοινωνίας των πολιτών, ώστε όλοι να αναλάβουν δράση και να πρωτοστατήσουν στην προσπάθεια για μηδενικές εκπομπές ρύπων.  

Σήμερα ο κλάδος της κατασκευής καταναλώνει τις μισές από τις διαθέσιμες πρώτες ύλες, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί τον μισό όγκο των απορριμμάτων του πλανήτη. Το παγκόσμιο ενδιαφέρον πρέπει να στραφεί στη δόμηση και τις επιπτώσεις της, ώστε να ασκηθεί η ανάλογη πίεση στους κρατικούς λειτουργούς. Οι σημερινές πολιτικές, όπως εφαρμόζονται, δεν αρκούν για να μηδενιστεί το ενεργειακό αποτύπωμα. Οι ισχύοντες οικοδομικοί κανονισμοί επικεντρώνονται σχεδόν αποκλειστικά στη χρήση της ενέργειας σε νέα κτίρια, αλλά δεν ρυθμίζουν την πραγματική κατανάλωση ενέργειας ούτε την πραγματική ενεργειακή απόδοση των κτιρίων κατά τη λειτουργία τους.

Σήμερα ο κλάδος της κατασκευής καταναλώνει τις μισές από τις διαθέσιμες πρώτες ύλες, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί τον μισό όγκο των απορριμμάτων του πλανήτη.

Ο Yona Friedman έγινε διεθνώς διάσημος για τις ριζοσπαστικές του ιδέες σχετικά με την αρχιτεκτονική, ειδικά χάρη σε όσες αναφέρονται στην ανάπτυξη μιας βιώσιμης αρχιτεκτονικής, βασισμένης στη συμμετοχή των κατοίκων στην εξέλιξη της πόλης. Η αντίληψή του για την αρχιτεκτονική, που ενέπνευσε γενιές αρχιτεκτόνων, επικεντρώνεται στη χρήση απλών δομών μέσα από μια μεγάλη γκάμα κατασκευαστικών προτύπων, με ευελιξία στη χρήση απλών, ανακυκλώσιμων υλικών. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, οπότε και υπήρξε η ανάγκη να πάψει ο σύγχρονος πολιτισμός να εξαρτάται από τη διασπάθιση πρώτων υλών και ξεκίνησαν να αναπτύσσονται τα επεξεργασμένα υλικά, ο Friedman ενσωμάτωσε στο έργο του την επανάχρηση υλικών, με αφετηρία το όραμά του για μια «αρχιτεκτονικής της επιβίωσης». Η αρχιτεκτονική πρέπει να ανταποκρίνεται στις βασικές ανάγκες των ανθρώπων και να συμβάλλει στην αρμονική συνύπαρξη στο πλαίσιο μιας κοινότητας. Θα πρέπει, επομένως, να εντάσσεται σε μια αντίληψη επικοινωνίας. Σε αυτή την ιδέα μιας «αρχιτεκτονικής επικοινωνίας» τα ανακυκλώσιμα υλικά βρίσκουν τον ρόλο τους, καθώς μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν σε μια ουσιαστικά αέναη διαδικασία για την οικοδόμηση και την αναμόρφωση του περιβάλλοντος όπου ζούμε.

Το αποτύπωμα άνθρακα που διαθέτουν τα κτίρια ήδη πριν από την έναρξη της λειτουργίας τους παραμένει εντελώς ανεξέλεγκτο σε επίπεδο κανονισμών. Επιπλέον, η επαναξιοποίηση του υφιστάμενου κτιριακού αποθέματος δεν ενθαρρύνεται από την πολιτεία, ώστε να προκύψουν προσπάθειες, όπως αυτές των Lacaton, Vassal, Druot and Hutin’s, προς μια διαφορετική κατεύθυνση. 

Οι παραπάνω προβληματισμοί βρίσκονται στο επίκεντρο της αρχιτεκτονικής εδώ και μισό αιώνα. Στόχος μου είναι δείξω πόσο επείγον είναι να ξανασκεφτούμε τον τρόπο που διαμορφώνουμε την καθημερινότητά μας με όρους αρχιτεκτονικής πρακτικής, ώστε να προαγάγουμε τη λελογισμένη κατανάλωση ενέργειας και την ενσωμάτωση στόχων σχετικά με την εκπομπή ρύπων στα δεδομένα ενός έργου, να ενισχύσουμε τη σχέση σχεδιασμού και απόδοσης, να θέσουμε ως προτεραιότητα την κυκλικότητα και την επανάχρηση, να συγκεντρώσουμε δεδομένα σχετικά με την κατοίκηση των κελύφων, ώστε να αξιολογήσουμε τη λειτουργία τους, και να δημιουργήσουμε διαύλους επικοινωνίας, ώστε η προσπάθεια για μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα να διαδοθεί άμεσα και ευρύτερα.

Χρειαζόμαστε υποστήριξη από την πολιτεία, ωστόσο μπορούμε να κάνουμε πολλά βασιζόμενοι στις δικές μας δυνάμεις.

ADM The Green Issue

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador και το Archisearch.gr

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM The Green Issue

ADM: TΗΕ GREEN ISSUE

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador αφιερωμένη στις creative ομάδες, τους αρχιτέκτονες και τις επιχειρήσεις που έχουν αντιληφθεί ήδη πως η βιωσιμότητα, η αειφόρος ανάπτυξη και η πράσινη προσέγγιση, δεν είναι απλώς trend αλλά η ανάγκη για μια τεράστια αλλαγή στη φιλοσοφία της ζωής μας, της αγοράς, της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Ρεπορτάζ / Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Η κυβέρνηση ομολόγησε την αποτυχία της στην αντιμετώπιση του πελατειακού κράτους, οι κανονικοί αγρότες όμως, που δεν συμμετείχαν στις απάτες, είναι αυτοί που κυρίως θα πληρώσουν το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
CHECK Κρήτη: καμιά δομή-χιλιάδες πρόσφυγες

Ρεπορτάζ / Κρήτη: Kαμiα δομή - χιλιάδες πρόσφυγες

Αντιμέτωπη με ένα πρωτόγνωρο κύμα μεταναστευτικών-προσφυγικών ροών βρίσκεται η Κρήτη. Και ενώ η συχνότητα και ο αριθμός των αφίξεων έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου δεν έχει δημιουργήσει καμία οργανωμένη δομή υποδοχής στο νησί για τους ανθρώπους αυτούς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιατί η κυβέρνηση Μητσοτάκη στηρίζει τόσο πολύ την κυβέρνηση Νετανιάχου;

Οπτική Γωνία / Γιατί η κυβέρνηση Μητσοτάκη στηρίζει τόσο πολύ την κυβέρνηση Νετανιάχου;

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη στηρίζει τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου, αγνοώντας τις επικρίσεις που δέχεται, καθώς δεν θέλει να διαταράξει τη «στρατηγική σχέση» και τα μεγάλα επιχειρηματικά deals.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
To μίσος για τους άλλους…

Οπτική Γωνία / To μίσος για τους άλλους

Για τους περισσότερους η αλήθεια δεν έχει ιδιαίτερη σημασία. Eίδαν κάπου μια εικόνα που εξυπηρετεί το προσωπικό τους αφήγημα, το οποίο συνήθως προσεγγίζεται με συναισθηματικούς όρους, όπου κυριαρχεί το μίσος, κι αυτό τους αρκεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Γιατί η Ελλάδα και η Ευρώπη βρίσκονται αντιμέτωπες με μια επικίνδυνη αποσταθεροποίηση στα σύνορά τους;

Οπτική Γωνία / Η στρατηγική του χάους και το μέλλον της Μέσης Ανατολής

Γιατί η Ελλάδα και η Ευρώπη βρίσκονται αντιμέτωπες με μια επικίνδυνη αποσταθεροποίηση στα σύνορά τους; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ