ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο Facebook Twitter
Μας δώρισε έναν αναρχικό αέρα, περισσότερο όμως μια ποιητική αίσθηση της ιστορίας. Πηγή φωτογραφίας: Δίσκος «Ρεζέρβα»
0

Ο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ πέρασε μέσα από όλα τα στερεότυπα και τις παρεξηγήσεις των δεκαετιών της Μεταπολίτευσης, αν και εκδρομέας του ΄60. Κάποια στιγμή μας δώρισε έναν αναρχικό αέρα, περισσότερο όμως μια ποιητική αίσθηση της ιστορίας. Η πλατεία που ήταν γεμάτη, ο Καραϊσκάκης, ο Μπάλος, τα αεροπλάνα και τα βαπόρια της Μπέλου. Ακόμα και ο εθνορομαντικός οίστρος και η ωδή σε μια Ελλάδα παιδική και μαγική, ακόμα και ο Σαββόπουλος που γινόταν πιο θυμόσοφος, θυμώνοντας ενίοτε τον εξεγερμένο μας εαυτό, ακόμα και αυτός που απομακρυνόταν από το αρχικό του σχήμα, συνέχισε να είναι ζωντανός μέσα μας.

Θα γραφτούν πολλά, ήδη έχουν ειπωθεί και αναλυθεί πτυχές, μουσικές, ποιητικές και πολιτικές. Ο Σαββόπουλος ήταν αυτός που επιδίωξε περισσότερο και με πιο επινοητικό τρόπο να πραγματώσει την ενότητα των νεοελληνικών πηγών στο τραγούδι. Είχε μια αισθηματική σχέση με το δυτικό και το ανατολικό, το ανάλαφρο και το βαρύ, τραγουδώντας την αχλή μιας νοσταλγίας πριν η νοσταλγικότητα μεταβληθεί σε ιδεολογία.

Θυμάμαι ανθρώπους της γενιάς του να τον ορίζουν ως μια ανορθοδοξία στους Λαμπράκηδες, να τον προβάλλουν στο φως των διαδηλώσεων του ΄65. Τα πρώτα χρόνια του ΄70 με τους πειραματισμούς του ήταν αυτά που έλαμψαν, με τον ηλεκτρικό παγανισμό τους, μέσα στα δικά μας, κατοπινά όνειρα. Ύστερα ήρθαν οι κυκλωτικοί χοροί, οι κοινότητες, η αμφισβήτηση της αμφισβήτησης. Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης.

Ο Σαββόπουλος ήταν αυτός που επιδίωξε περισσότερο και με πιο επινοητικό τρόπο να πραγματώσει την ενότητα των νεοελληνικών πηγών στο τραγούδι. Είχε μια αισθηματική σχέση με το δυτικό και το ανατολικό, το ανάλαφρο και το βαρύ, τραγουδώντας την αχλή μιας νοσταλγίας πριν η νοσταλγικότητα μεταβληθεί σε ιδεολογία.

Η απογοήτευση κάποιων, οι νέες προσχωρήσεις όσων τον ανακάλυψαν αργά και βέβαια ο αιώνιος διχασμός ανάμεσα στον νεαρό και στον ώριμο Σαββόπουλο. Τι θα μείνει από αυτά; Τώρα που ήρθε ο θάνατος, έχω την εντύπωση, πως θα ανέβει ψηλότερα η παρουσία του, το πολύχρωμο αποτύπωμα του περάσματός του ανάμεσα στα ρήγματα των τελευταίων εξήντα χρόνων. Είχε, όντως, κάτι από τροβαδούρο που δασκάλιζε, που ήθελε να νουθετεί και να τέρπει. Μπλέχτηκε (με ευθύνη του) στο πολιτικό ψυχόδραμα αφού τον έκαναν είδωλο οι «συντηρητικοί» και γέννησε δυσπιστίες που έγιναν άδικες και ισοπεδωτικές αρνήσεις. Τα έχει αυτά η ζωή όσων μιλούν και εξηγούν αλλάζοντας μέσα στο χρόνο.

Ο Διονύσης Σαββόπουλος στάθηκε τελικά μέσα σε αυτή την ονειρική υφή της πραγματικότητας που ήθελε και ο Χρήστος Βακαλόπουλος. Θέλω να πω πως ό,τι ωραίο μας άφησε, αποτέλεσε κομμάτι αυτού του ονειρικού υφάσματος. Σάρκα από τη σάρκα μιας μοντέρνας αίσθησης που κοιτούσε και στα παλιά, έγινε ο άγγελος εξάγγελος των αντιφάσεών μας.

Γι' αυτό αγαπήθηκε ακόμα και από όσους αποξένωσε. Και θα βάλουν σήμερα, αύριο να ακούσουν κάτι από το Περιβόλι του Τρελού ή τη Ρεζέρβα, ανάβοντας ένα κερί στη μνήμη του παιδιού που γεννήθηκε το Δεκέμβρη του ΄44 για να πεθάνει μια συννεφιασμένη μέρα του του Οκτωβρίου του ΄25.

Οπτική Γωνία
0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ